Hur backar jag med ramsandet? Hur går jag vidare?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lillan060709
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 19 apr 2007, 22:11
Ort: Stockholm

Hur backar jag med ramsandet? Hur går jag vidare?

Inlägg av lillan060709 »

Det har gått ca 2 månader sedan vi började mer aktivt med ramsor, hålla tider och skratt till nattning och lurar. Vår lilla sötnos är född 060709. Dagslurarna fungerar oftast bra numera. Lurarna blev 1.5 timme istället för 45 min. Lite gnyn fortfarande när jag lägger ner henne, men hon lyssnar på ramsan jag ger utanför dörren och tystnar så tonläget på ramsan svänger under tiden till bekräftelseramsa. Ibland tystnar hon helt, ibland gnyr hon vidare efter en kort eller lång tids tystnad. Men det är ganska små tysta gnyn. Ibland ställer hon sig upp och svär långa ramsor högt och ljudligt (gagga daddida!!!!), ibland småpratar hon lite eller smackar en stund för att sedan gny lite igen. Jag ramsar sparsamt, påminner bara om hon inte somnat inom 15-20 min. Hon blir lätt irriterad om jag går på för snabbt med ramsan igen. På natten somnar hon om inom några sekunder/någon minut på natten när jag svarar på hennes frågor. Hennes sovtider är 19.00-6.30, 9.15-10.15, 13.15-14.45.

Morgonen är fortfarande lång, men det går åt rätt håll i alla fall (tror jag). Hon vet att hon ska vara tyst för att bli upplockad när hon har vaknat, men ändå gnyr hon lite precis när hon vaknar eller om hon hör att vi rör på oss, eller ramsar. Hon tystnar när hon märker att vi inte går in till henne. Idag fick jag faktiskt väcka henne kl 6.30 för första gången på länge.

Hur gör jag sedan i nästa steg för att backa ytterligare efter att ramsorna biter? Hon vill fortfarande gärna fråga någon gång mellan 12 och ett på natten, sedan runt 4 eller 5.30. Vaknar hon 5.30 slumrar hon lite till och från (eller är åtminstone tyst i 10min perioder) mellan att hon tjatar tills det är dags att gå upp. Eller är det bara att svara när hon frågar ända tills hon av sig självt fattar att hon inte behöver fråga? Ska man avvakta att svara på frågorna? Jag har börjat testa detta nu sista veckan vid tolv ett snåret. Ibland frågar hon om igen, då svarar jag, men någon gång har hon somnat om ändå. När hon somnat om utan svar låter gnyna mer som ”oj, nu är vaknadejagvisst-gnyn”. Börjar hon röra på sig mycket och låta mer har jag slängt iväg en ramsa och det blir tyst. Frågorna hon frågar om igen är kortare och låter mer som ”mamma?” (”iiiee”), och följs av en längre tystnad (hon lyssnar efter svar).

Ytterligare en fråga: Behöver man odla ramsan då och då lite så att den inte glöms bort? Hur ofta? Hur? Med bekräftelse precis innan hon somnar? Eller tar man det när det verkar behövas bara. Vill inte störa i onödan heller. Har ramsan glömts bort kanske den ligger i bakhuvudet någonstans, kanske går snabbt att jobba upp den igen när den behövs? Det kanske kommer mer naturligt så.
Mamma till liten tjej född 060709
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

En fröjd att läsa dig. Vilket vackert arbete! Vilken underbart kärleksfull OCH saklig attityd - två storheter som verkligen inte utesluter varandra, tvärtom! Pris och beröm :-({|=

(Skrev du fel på första luren :?: En timme kan vara lite marigt.)

Backa som du börjat - genom att helst inte ramsa alls i natten. Du kan göra övergången mjuk genom att sätta på lite musik (Mozart är aldrig fel - varför inte Eine kleine Nachtmusik :!: ). Det är sammanhängande sömn vi eftersträvar. Hon kommer att fortsätta vakna till, flera gånger under natten, i likhet med alla andra människor. Vi vuxna minns det bara inte för vi vet, undermedvetet, att det fortfarande är natt och somnar om. Det vet hon snart också. Om det alltså inte händer saker. Då seglar hon bara upp till ytan och ramlar ner igen, om man säger :lol:

På morgonen tycker jag du ska ge en (glad, "vanlig" men punktsättande) upplysningsramsa som meddelar att det fortfarande är natt och lämpligt att sova vidare. Gör det direkt du hör henne och vänta inte tills hon möjligen gnäller upp sig. Sedan ingenting mer förrän med stort ståhej själva Godmorgon kommer :lol: (Se Tips på vägen - i SHN-boken Tips och inspiration, om tidiga morgnar.)

Ramsan behåller du enkelt genom att alltid säga den vid läggning. x4, lugnt och rart och fint, när du lagt och är på väg ut och bort. Som ett godnatt, helt enkelt. Då håller du den aktuell och den fortsätter ge besked om att sköna natten har kommit (för henne) och bekräftelse på detsamma på samma gång.

Sedan lägger man krut i den om och när det behövs, vid kris :wink: :!:

Men stör inte längre med separat bekräftelse. Gå till de andra sjutton bebisarna. Hon har fått allt hon behöver och mår toppen. Nu har du annat att göra :!:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
lillan060709
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 19 apr 2007, 22:11
Ort: Stockholm

Inlägg av lillan060709 »

Jag har läst om tips kring tidiga mornar sjuttielva gånger så ögonen blöder. Att det kan ta sån tid innan lilla poletten trillar ner både för mig och min lilla bebis, framförallt för mig kanske. Ju fler aha-upplevelser jag har fått/får, desto bättre fungerar det. Jag har väl gått åt att upplysningsramsa när jag väl gått upp nu sista tiden och sedan fortsätta med mitt i köket, men innan jag går upp har jag påminnelseramsat (upplysningsramsat) med en ramsa till och från. Upplysningsramsa är väl bara en ramsa? Inte gånger 4 som när jag står utanför dörren när hon läggs för luren eller kvällen? Jag ska testa att ge henne en upplysningsramsa direkt när jag hör henne (från min säng). Sedan inget mer. Ingen ramsa ens när jag går upp. Även om hon gnyr lite mer först, så går det troligen över när jag börjar röra mig i köket. Hon är ju inte dum, hon borde fatta vinken.

Första luren har jag nyligen kortat med en halvtimme. Den var kl. 9-10.30 förut. Hon fyllde 9 mån för inte så länge sedan och eftermiddagsluren började strula lite till och från. Luren är nog snarare 45 min än en timme. Lite beroende på när hon somnar (tystnar, jag står inte och hänger vid dörren) efter att jag lagt henne 9.15, så hämtar jag henne kanske 10.05, eller 10.10. Ibland 10.15. Jag utnyttjar kvartarna, är lite rädd att hon ska börja vakna tidigare och tidigare eller börja gny efter mig om jag går in för tidigt. Men det är sant, 9.15-10 borde det stått.
Mamma till liten tjej född 060709
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

lillan060709 skrev:Upplysningsramsa är väl bara en ramsa? Inte gånger 4 som när jag står utanför dörren när hon läggs för luren eller kvällen?
:D Alltid x4. Som ett fyrfaldigt leve, om du förstår. En "vers" räcker inte.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
lillan060709
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 19 apr 2007, 22:11
Ort: Stockholm

Inlägg av lillan060709 »

Fascinerande hur många gånger man kan läsa en text och ändå hitta nya saker. Tolka något lite annorlunda varje gång. Jag har ofta hittat något matnyttigt i Tips längs med vägen i SHN-boken som hjälpt mig vidare. Läste i SHN-boken ikväll igen om ramsor och där står faktiskt x4. Jag borde alltså kört x4 även på natten. Där har jag alltså backat lite fel och kört bara en ”vers”. Det verkar dock ha fungerat. Kanske för att min vers är ganska lång. Jag fortsätter med en vers där eftersom det fungerar. Läggningsramsa, påminnelseramsa och bekräftelseramsan har jag kört x4. Jag har nog tänkt ”Om hon hör en vers så vet hon vilken låt det är. Jag behöver inte köra hela låten för att hon ska förstå” (upplysningsramsan). Påminnelseramsan körs x 4 då jag inte använder den annat än då hon gnölar lite mer/längre och det behövs lite mer tyngd i ramsan.

Jag gav EN upplysningsramsa (en vers) i morse när hon vaknade 05.40. Hon tystnade i 20 min, sedan lite gnyn någon minut, tyst igen 15 min, sedan gnyn och två stycken ”mamma?”-frågor som jag INTE besvarade. Jag gick upp och gjorde välling i köket. Hon tog i lite mer i gnyandet (=gnöl) och det kom även lite gråt 1-2 min, pratade, gnydde lite. Allt var ändå ganska lugnt. Hon gjorde pauser emellanåt. Det var lite kortare pauser än vad det varit förut, men det kan jag förstå, hon brukar få ett svar när jag går upp och fick inte svar denna gång. Jag hämtade henne med vår godmorgonceremoni när hon var tyst. Jag väntade inte riktigt lika länge som jag brukar eftersom pauserna var kortare än vanligt. Här har jag dock varit förut och lyckats ta mig vidare, så det är bara att vänta vidare, lite i taget, om hon inte är på väg uppåt mer än hon var nu. Och som sagt, igår sov hon ända fram till 6.30. En gång kan bli flera gånger. Är helt klart på rätt spår. Ska testa x4 i upplysningsramsan på morgonen framöver. Kanske att jag minskar det till en vers senare beroende på hur det går och känns.

Natten måste jag klura på lite. Har ingen bandspelare i närheten. Glömde mig i natt och slängde iväg en ramsa (en vers) av bara farten. Jag var dåligt förberedd, hade fokus på morgonen istället. Men nu vet jag hur jag kan göra. Måste förbereda mig, så kör jag i morgon kväll efter att ha laddat lite mer.

Tack Anna för ditt snabba och tydliga svar. Jag har ofta funderat på att fråga när problem dykt upp, men har läst mig till svar eller kommit på själv hur jag tar mig vidare. Men här tog det lite stopp. Det var en fråga som grott ett tag och inte löst sig hur mycket jag än läste och ältade. Ditt svar värmde och ger extra stöd att tro på mig själv att nå ända fram med detta. Saker blir helt klart mycket lättare när man tror på sig själv och förstår vad man gör och varför.
Mamma till liten tjej född 060709
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

För oss funkar musik på morgonen. På tal om ungar som inte riktigt fattar vinken.... :roll: :lol: :lol: Dotterna har aldrig blivit upp-plockad före klockan 8 men likväl vaknar hon halv åtta varevigaste en morgon för att sedan kämpa på rejält med ett omsomnande. Upp får hon inte komma före klckan 8 eller i värsta fall + en marginalkvart ifall omsomnandet tar lite längre tid. Men, men det här har vi som sagt hållit på med i ca 4 månader nu, så det kanske finns alternativa sätt...
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"