Kurar modellerad 4 månaders flicka och hjälp behöves!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

Sådärja! Nu är flickan frisk igen, så nu får vi börja fixa till nätterna igen. :D

Situationen är så gott som oförändrad, dvs. ibland är det fortfarnade riktigt trassligt, men det vanliga är ett superkort uppvak vid kl 2 (vete katten om hon är vaken, men skriker till några gånger)och ett längre i vargtimmarna (ca 30 min). Därutöver vaknar hon gärna en halv timme för tidigt på morgonen, men pratar då glatt (och ibland mindre glatt) för sig själv, så det tar vi inget extra för. Dagarna fungerar perfekt med tre sömner, a 1,5 h, 45 min och 45 min. Vi har 12 h natt. Hon somnar fint utan protester och har tom börjat skratta "av sig själv"när jag lägger henne i sängen för natten! Det är roligt att gå och lägga sig! :lol: :thumbsup:

Hon tar ramsan riktigt bra, dvs. tystnar och lyssnar, men brukar oftast gnöla vidare en stund för att sedan somna om. Förutom i vargtimmen då, där hon ofta har en lite längre show för sig. Men även då tar hon ramsan bra (ramsar en gång, och låter henne reda upp resten själv) men hon har här svårare att komma till ro. (vanligt vargtimmestrassel alltså..) Det är på inget vis "akutskrik" hon har, utan mer gnäll och gnöl som om hon inte riktigt kan somna om.

Vad tycker ni att jag skall göra nu? Att kura om har vi ju tänkt på, men hon "tar" ju ramsan så himla bra, så det känns lite som att "ta i". Hon sover okonsekvent, men hon kan ju det här med ramsan redan! Det känns som om hon frågar för säkerhets skull några gånger per natt i alla fall... Hon nöjer sig ju med svaret (tystnar och sover vidare), bara för att någon timme senare fråga på nytt... :roll: Ovanligt frågvis liten dam det här!!! :lol: :lol:

Några ideér? :?
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

Situationen oförändrad, förutom att vi hade 4 uppvak i natt... Skall jag "nöja" mej med det här, eller hur tycker ni att jag skall göra? Som sagt ramsan tar ju, men likförbenat har vi kvar uppvaken. Så fråga måste hon tydligen fortfarande.....
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi har också uppvak ibland, men jag skiter i de flesta men de andra tar ramsan hand om. Och jag tror att det kommer att ge med sig med tiden.
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

Så då är allt som det skall vara då!? Skruttis har alltid sovit ljudlöst hela nätterna så jag vet faktiskt inte vad som är "vanligt".

Han var föresten vaken i 1,5 h inatt! Lill-Skruttan sov som en liten stock hela natten för en gångs skull och då såg storebrodern till att ha cirkus i stället.... Han har ALDRIG hållit oss vakna tidigare, så vi är lite tagna på säng.. Han har sovit väldigt oroligt de senaste veckorna, men det här var lite konstigt. Pappa hade natten och hade tillslut gett honom mjölk :?: Jag Förstår för tillfället mig inte på vare sig pappa eller Skruttis (vad håller dom på med på nätterna egentligen????? Ungen har inte fått mat på natten senaste 1,5 åren!!!!!). Nåväl, jag fick åtminstone sova en hel natt!
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Lite trafik borde nog dämpas här. Mjölktrafik till storebror på natten är inte att rekommendera, nej :roll: Ska det vaknas plötsligt och gnällas är ramsan på plats som besked om vad som gäller och eventuell påminnelse därom dessutom, men INTE trafik - då blir det "morgon", eller underhållning, eller vad man vill kalla det; allt utom det som svarar mot det enkla budskapet i handling: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING.

Lill-Skruttan har ju haft sina turer genom tråden här och vi kan bara hoppas läget stabiliserar sig nu. Nej, fel, inte "bara hoppas" - men hoppas och hjälpa till :!: Också med ramsan måste man backa, mer och mer. Dels ge den mer sällan, dvs avvakta längre; dels ge den visserligen rejält men längre och längre ifrån, om du förstår vad jag menar - så att man inte blir hängande vid dörren utan verkligen går sin väg, långt bort och raskt under tredje och fjärde verserna.

Ett knep är att i stället för ramsan direkt sätta på fin lugn musik (utan sång eller prat). Man höjer volymen allt efter gnölets styrka, och sänker så fort gnölet tystnar eller åtminstone lugnar ner sig. Det kallas avpersonifiering :wink:

En liten älskling som "fastnar" i uppvak från två till femtioelva gånger per natt :wink: vecka ut och vecka in, för att inte säga månad ut och månad in, måste få det mönstret brutet för sig. Hon kan ha "lärt" sig att det ska frågas efter mamma, är mamma där? har mamma koll på vargen? för att hon ska kunna somna om, och sedan så fort det vaknas till igen ska det frågas igen, och det ska väntas på svar innan det kan somnas om. Så kan vi inte ha det, i längden, eftersom meningen var att lilla barnet skulle få en sammanhägande sömn och inte störas eller låta störa sig av diverse "måsten" som talar emot det vill vi ha för henne: trygghet nog i sig själv att både våga / kunna / vilja somna och somna om, själv.

Litegrann kan man jämföra det med nappen - det vaknas till, konstateras att nappen inte sitter i mun, och så måste någon stoppa dit den, för man (barnet) tror att nappen måste sitta där för att man ska kunna somna om. Men nappen är ju ingen "förutsättning" alls för den saken och ska inte vara det.

Så precis som vi slänger nappen måste vi slänga mamma :shock: :lol: Barnet ska glömma att det ska ropas och frågas efter mammas närvaro - må vara endast i form av ramsa från utanför - så fort det vaknas till (och alla människor vaknar till flera gånger varje natt; vuxna utan att komma upp till ytan ordentligt, och dit vill vi ha de små barnen också). Och då ska mamma helt enkelt inte ramsa längre utan ta till andra ljud, opersonliga ljud, om och när det behövs.

När lilla dåren sovit i tio minuter (inte tjugo) kan dock samma mamma tissla in och lägga rätt, lägga på osv. och lugna eventuellt dallrande nerver, utan att barnet märker det :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

Oj, jisses vilken natt... Klockan är nu fyra och ungen är riktigt asförbannad och vare sig ramsan, solfjädern eller buffningen tar. Det här är riktigt konstigt skall jag säga.... :?

Hon var för omväxlings skull sjuk igår natt, och spydde med jämna mellanrum natten igenom, så det blev att mata och byta lakan och det var ett helsikes hallo. Idag förväntas tydligen samma aktion.... Jisses vilket liv ungen kan föra!

Vi börjar bli riktigt trötta på det här.. Som maken sa, vi har inte sovit en ända 8 h natt tillsammans på fem månader nu....
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

Tänka sig att det fortfarande är helt onödigt att härja med en förbannad unge.... :roll: ](*,) Jag buffade henne till slut lugn, och hon sov vidare fram till morgonen.

Pust, hon är en riktig kämpe den här! :lol:
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

mrs tall skrev:ungen är riktigt asförbannad och vare sig ramsan, solfjädern eller buffningen tar. Det här är riktigt konstigt skall jag säga.... :?

Vi börjar bli riktigt trötta på det här...
:D Med sin sjuk- och spyhistoria är hon naturligtvis lika trött (för att nu välja ett vackrare ord än ASFÖRBANNAD :x ) på att inte få sova, på att ständigt bli störd, av det ena och det femtioelfte, på att ha vargar omkring sig och INUTI sig, i parti och minut. Inte konstigt :!:

Det går att begripa, alltså. Och enda sättet att komma tillrätta med det är 1. att få lilla ungen FRISK - det är trots allt det primära - 2. att övertyga henne om det som borde vara självklart, men som verkligen inte varit det, nämligen att PÅ NATTEN SOVER MAN, PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING, 3. som en logisk följd av 1. och 2. sluta störa henne själv.

Enda tillåtna trafiken nu vore sådan som åkallas av sjukelände. Men också då - när man byter lakan, ger vatten, tvättar av barnet, byter pyjamas, allt vad det kan vara - måste man försöka störa minimalt. De betyder att inte prata. Inte trösta. Vara totalt saklig, mycket snabb och effektiv. Inte tillåta sig minsta "fråga" eller släppa in minsta orosvarg. Agera säkert som amen i kyrkan och med fasta, stadiga grepp. Och naturligtvis inte på villkors vis ta upp barnet ur sängen (mot bakgrunden som givits).

Enligt citatet vidtog du / ni diverse åtgärder när hon var "asförbannad". Det är dömt att misslyckas. Vi vill inte förbjuda folk att reagera. Hon har / hade sina skäl att vara ilsken. En ilsken unge, alla storlekar, är inte mottaglig för tröst, dutt, förmaningar eller egentligen någonting alls - förrän hon är "färdig". Ett litet barn som inte ber om hjälp tar inte heller emot någon hjälp. Gäller oss vuxna också, får man säga :roll:

Du hör när hon ber om hjälp. Då låter hon allt annat än förbannad. Då låter hon trött och ledsen, ledsen på riktigt. "Jag vill så gärna sova. Snälla, hjälp mig." Det barnet är också mottagligt för hjälp.

Men den hjälpen heter fortfarande ramsan.

Ramsan och de andra verktygen är till för att LUGNA och, i ordets sanna bemärkelse, betrygga. De är inte till för att TYSTA.

Så trafiken måste helt enkelt upphöra. Ni måste bitterligen begripa att NI stör HENNE - och det måste ni begripa just när ni ligger och klagar över att hon stör er. Små barn gör som vi lär dem :roll: :!: och det är ni som har ledningen här, det är ni som är föräldrarna, det är ni som bestämmer natt som dag. Ansvaret är alltså ert och ingen annans, så skrota genast klagomålen, hälsar vi den ömme fadern :wink: :lol: :!:

Öva alltså upp följande konster:

:arrow: att avvakta. Lyssna. Vad säger hon :?: Vad försöker hon uttrycka :?: Begriper ni inte, så vänta tills ni gör det. Lyssna av, mer och bättre, längre och känsligare :!:

:arrow: att ramsa. Läs på i Verktygslådan. Träna högt och noga på varandra. En kan spela barnet och vråla i olika tonlägen. Den andra ramsar högre och i olika tonfall. Lathunden ger exempel på fem, sex stycken till att börja med. Ramsan ska ta på "barnet" och dialog uppstå. Den här träningen är A och O för Attityden av Självklarhet, som snart blir till sin egen goda cirkel.

:arrow: att hålla er utanför dörren till varje pris (utom enligt ovan vid riktigt sjukelände där ni HÖR kräkkaskaderna). Den som inbillar sig att det måste gås in ska lära sig att det är DÅ man ramsar, möjligen. I stället för att gå in :!:

Går in gör man när barnet sovit i tio minuter (inte tjugo) för att kolla läget, ev lägga rätt, lugna sina nerver osv. Då sover barnet och man stör inte :!: Halleluja :lol:

Lycka till nu :!: Rapport emotses med spänning :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

Jodu... :roll: Gårnatten gick åt pipan rejält, och det visste vi ju i den sekunden som det urartade. Att jag grälade på pappa och han på mej gjorde ju inte situationen lättare. :roll: :roll: Ibland borde faktiskt föräldrarna låsas utanför dörren så att man inte kan störa ungen! (eller varför inte huset, om man nu inte kan låta bli att skälla på varann klockan tre på natten... :roll: )

Nåväl.. en gång är ingen gång, så nya tag inatt. (Pappa får sova i källaren för säkerhets skull :lol: :lol: )

Det här med att hålla henne frisk är en annan grej... Ungen är aldrig någonstans, och inte brodern heller, så jag fattar inte var hon får alla baciller ifrån! :? Å andra sidan har hon alltid haft svårt att hålla maten, så vi är vana vid kaskadspyor titt som tätt. :( Så värst förvånad blir man inte längre när hon spyr, även om det hör till ovanligheterna att det blir som natten innan...

Såpass alerta var vi ändå att det inte blev mer aktion än upptorkning under katastrofnatten (lite försvarstal här), även om hon nog försökte på alla sätt och vis få mamma att skratta och prata med henne. Men det fina var att hon glatt somnade om varje gång utan att protestera ett endaste dugg. Duktig flicka gällande den biten alltså! :wink:

Men minimal inblandning blir det inatt. [-( Därutöver tog jag upp en gammal cd spelare så det blir månskenssonaten på högvolym om hon inte passar sej! :lol: :lol:
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

mrs tall skrev: Men det fina var att hon glatt somnade om varje gång utan att protestera ett endaste dugg.
:D Bra, bra - allt du skriver. Rapport emotses :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej Mrs. Tall,

Saknar dina rapporter. Går det bättre för er :?: :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

Har varit lite brådis på sistone, så rapporterna har uteblivit! :oops: :D Plus att jag verkligen jobbat med attityden vilket också betyder att jag försökt låta bli att "noja" även om hon ibland vaknat till och trasslat lite. En ramsa är allt hon fått i de stunderna och så är det bra med det!

Hon vaknar till ibland med oftast pratar hon bara en stund för sig själv för att strax somna om. Och (prat)glad får man ju vara om man vill, det kan vi ju inte förhindra! :D Skulle vi inte ha pappersväggar så skulle jag knappt veta att hon vaknar till. :lol: Jag har inte behövt ramsa på ett bra tag, eftersom hon grejar sina pratstunder själv. Hon har äntligen förstått att man kan tugga/suga på filten vilket hjälper henne att komma till ro! Halleluja! :lol: :lol: :lol:

LillSkruttan börjar närma sig 6 månader så snart går vi ner till två lurar. Skulle gärna vilja köra in henne i de nya tiderna före vi åker hem till Norden... Det blir ju tillräkligt nya saker när vi väl kommer fram för de små! :wink: :D Och kryper gör hon vilken dag som helst nu! Igår grejade hon redan tre "steg" framåt, även om det mest går bakåt ännu! :lol: :lol:
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Härligt att höra! Det låter lika som för låtsastvillingen här hemma! Vi hade två dm framåtförflytt idag. Krypningen känns nära, han övar hela tiden.
Vi funderar lite över två lurar, han har haft lite svårt att komma till ro på slutet, så om en vecka ändrar vi om det fortsätter att tjorva. (piss, jag hatar att byta schema... :roll: )

Hur länge blir ni i den fjällhöga nord?
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vilka härliga nyheter :D Har minsann fundrat på hur det är med lillskruttan, den lilla envisa tösen :heart: :wink:
Må så gott :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

:heart: Åh, vad fina nyheter! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"