Börjat kura våran 5,5månaders, frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
antonia
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 22 nov 2020, 21:56

Börjat kura våran 5,5månaders, frågor

Inlägg av antonia »

Hej på er!
Vi började kura våran lille Leon på 5,5månader med början igårkväll. Och nu har det uppstått lite frågor!

1. Kan man använda sig av buffning/solfjädern även på dagslurarna? Eller ska man hålla sig till enbart ramsan?

2. Är det bättre att låta honom sova i vagnen på dagslurarna? Eller går det lika bra i sängen?

Sedan undrar jag om ni vill ta en titt på vårat schema vi satt, skulle det funka bra till en 5,5månades?

7.00 godmorgon och ersättning
8.30 sova 45min
10.30 ersättning + fruktpure
11.30 sova 2h
14.00 ersättning
15.40 sova 20min
17.30 ersättning + fruktpure
18.30 nattslurk
19.00 sova nattinatti😀

Tacksam för svar!!
Mvh Mamma med många frågor🤪
mamma till Leon född 2020-07-25 :heart:
antonia
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 22 nov 2020, 21:56

Re: Börjat kura våran 5,5månaders, frågor

Inlägg av antonia »

Ändrat lite i vårt schema sen jag skrev sist, det nya ser ut såhär:
07.00 godmorgon
Ersättning och fruktpure
8.30 sova 45min
10.30 ersättning och fruktpure
11.30 sova 1,5h
14.00 ersättning
15.30 sova 45min
17.00 ersättning och fruktpure
18.30 nattslurk
19.00 sova natti

Ser det bra ut? Han blir 6 månader den 25/1

Sen det här med dagslurarna, vi är inne på dag 4 i kuren och har bara låtit honom sova i sin säng på lurarna. Är det bäst att låta honom sova någon lur i vagnen också? Eller är det risk för förvirring då att införa det när vi bara låtit honom sova i sin säng innan?

Förövrigt rullar kuren på väldigt bra! Vi har övergått till att enbart ramsa och han lyssnar så bra på det och somnar helt själv till den. Inatt sov han sin första hela natt med ett liiitet uppvak vid 01 på typ 5min, men som han fixade helt själv utan att jag var tvungen att rycka in och sov sedan tills jag väckte han vid 07😍 snacka om att bli glatt överraskad!

Hoppas jag kan få svar på mina frågor 😄

Mvh Antonia
mamma till Leon född 2020-07-25 :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Börjat kura våran 5,5månaders, frågor

Inlägg av Tin »

Hej,
oj du har fått vänta pa svar ser jag.

Nagra korta svar. Ja du kan kora daglurar i vagn också, om vagnens liggdel ar tillräckligt stor att ligga ner pa mage skont. Inte manga vagnar ar det, att sitta och sova ar ingen favorit for kurade barn. Oavsett om ni har en stor liggvagn sa gör inga ändringar nu, kura klart först och ha uppföljnings veckan sen fundera pa om ni vill ta sovet i vagnen.

Stora fragan ar......var ar maten? Vi rekommenderar inte att kura pa endast ersättning (aven om det gar) utan istallet massor med riktig mat i magen, potatis, morotsmos, burk mat eller vad man nu serverar. Jobba pa det. Annars kommer en hungrig mage snart satta stopp for de lugna natterna.

Schemat ser bra ut, skulle inte pilla mer pa det. Sovtimmarna ar spot on. Jobba pa maten, och att vara konsekvent med ramsan. Det gar ju jattebra for er. Hejja er. :)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
antonia
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 22 nov 2020, 21:56

Re: Börjat kura våran 5,5månaders, frågor

Inlägg av antonia »

Hej och tack för svar!

Ja jag ska försöka få in det här med maten, men vet riktigt hur jag ska börja... hur mycket kan man ge? Och när? Innan han får ersättning? Eftersom jag kan väl inte ge han en hel portion riktig mat på en gång utan får vänja in det liksom? Hur snabbt kan man öka på isåfall?

Tack då fortsätter vi som vi gör! Inatt hade han ett uppvak på 45min vid 02, fick ramsa ett antal gånger och tillslut nöjde han sig och somnade. Kan det vända lite nu igen med ”nya” frågor? Nu är vi inne på dag 5

Kram❤️
mamma till Leon född 2020-07-25 :heart:
antonia
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 22 nov 2020, 21:56

Re: Börjat kura våran 5,5månaders, frågor

Inlägg av antonia »

Testade nu idag att ge honom lite mosad potatis och morot till lunch, med lite smör på! Det var inte mycket som gick ner där inte 😫 han fick kväljningar och spottade ut det hela tiden. Förstår att det nog har med ovana att göra och han säkert vänjer sig, men finns det något annat man kan ge? Spelar det någon roll VAD det är han äter eller kan han tex få klämmisar med fruktsmak? Räknas en sådan som en hel måltid eller ska man fortfarande ge ersättning efteråt isåfall?

Kram
mamma till Leon född 2020-07-25 :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Börjat kura våran 5,5månaders, frågor

Inlägg av Tin »

Hej,
har du fortfarande mat fragor? Hur gar det for er?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
antonia
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 22 nov 2020, 21:56

Re: Börjat kura våran 5,5månaders, frågor

Inlägg av antonia »

Hej!
Vi har kommit igång bra med maten, såhär ser det ut för oss nu:

7.00 godmorgon
7.15 välling
8.30 sova 45
10.30 ”andra frukost” smörgås och gröt eller äggröra, fyller på med tillskottsnäring
11.30 sova 1,5
13.30 lunch, ungefär en halv barnmatsburk, och ca en halv kateinplommonsburk elr liknande till efterrätt. Fyller på med tillskottsnäring
15.30 sova 45
17.00 andra halvan av barnmatsburk, plommonpure och fyller på med tillskottsnäring
18.30 nattslurk i form av välling
19.00 godnatt

Hur ser det ut? Ökar på maten såklart allt eftersom hans aptit ökar. Men just nu vill han inte ha mer än den där halvan av burken..
MEN!! Nu har jag lite andra funderingar.. han har börjat vakna på nätterna några gånger utan att kunna somna om själv, då skriker han hysteriskt och då kör vi med ramsan, lugnar sig oftast inte då, då gör vi husljud och brukar starta dammsugaren då skriker han fortfarande men brukar väl somna om efter en stund med dammsugaren i bakgrunden.
Men sen dröjer det oftast inte mer än någon timme eller två så vaknar han igen nu. Och skriker då igen, hysteriskt. Inatt fick vi solfjädra, ramsa, och göra husljud och han somnade igen med dammsugaren på. Han blir liksom så ledsen och skriker så tårarna rinner.. Men vad är det som händer? Vad ska vi göra nu? Har vi gjort något fel? Ska vi kura om honom?
Han vaknar kanske 3 gånger under natten.. :(
Kram antonia ❤️
mamma till Leon född 2020-07-25 :heart:
antonia
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 22 nov 2020, 21:56

Re: Börjat kura våran 5,5månaders, frågor

Inlägg av antonia »

Ska även tillägga att vi hade ett svagt ögonblick i helgen då han skrek Så hysteriskt så tårarna rann att vi gick in och tog upp honom och gav han en flaska välling, vet att man INTE ska göra så men som sagt vi hade ett svagt ögonblick där och det var såå jobbigt när han var så himla ledsen :(
mamma till Leon född 2020-07-25 :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Börjat kura våran 5,5månaders, frågor

Inlägg av Tin »

Hej,
ver du forst vill jag lugna med en liten ramsa vi brukar saga:
"EN gang ar ingen gang, tva ganger en vana."

Mao ord ar det en engangs foreteelse sa ga bara vidare. ;) Hander det igen, satt dig ner och fundera vad som inte funkar och hur du far i mer mat under maltiderna. Mina tankar gar namligen direkt till for lite mat DAGTID. Ar det en stor eller liten burk? Om det ar en liten burk sa lagg all fokus pa att fa i han mer under maltiden. Lat han plocka i sig artor sjalv medans du skyfflar in mat pa sked. MAn kan bahova trana pa att bli proppis ocksa, manga slutar ata nar de ar bara lite matta, darfor ar det bra att "distrahera" lite med typ artor odyl medans du matar pa.

Fraga: vad ar tillskottsnaring?
Och undran: ats det saker mellan maltiderna typ majskrokar, kex odyl?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
antonia
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 22 nov 2020, 21:56

Re: Börjat kura våran 5,5månaders, frågor

Inlägg av antonia »

Hej!
Tillskottsnäring är ett annat ord för ersättning vad jag förstått, bara att det inte får kallas det efter 6mån.
Men, måltiderna går framåt och nu äter han knappt någon ersättning alls utan bara mat. Han kommer upp i en hel liten burk nu vid måltid + någon form av fruktpure som efterrätt så mycket han får i sig. Så han ökar sin aptit i princip för varje dag nu! 😁 så jag tror verkligen inte han vaknar för att han är hungrig på nätterna, då vi verkligen försöker proppa i honom vid varje måltid, och han rapar nöjt efteråt 😅 majskrokar osv får han ej mellan måltider utan mer efter maten som lite sysselsättning om man ska duka undan osv.
Det går bättre med sömnen nu men det är fortfarande upp och ner. Har dock upptäckt två nya tänder så vet ej om det kan spela in? Plus att han börjat kissa igenom på nätterna så då vaknar han ju och är ledsen också..
men vi har liksom kört lite fast med hur vi ska göra när han vaknar på natten och skriker otröstligt, det vi gjort nu är att vi börjar ramsa några gånger, många gånger lugnar han sig ej av det och då har vi gått in och solfjädrat tills han är avslappnad och gått ut med bestämd ramsa. Men är det fel att gå in och solfjädra? Vi testar även med husljud utanför, det funkar ibland men ibland inte. Så vad gör man när han inte verkar ta till sig något av de verktygen? Vad är det vi gör fel?

Kram❤️
mamma till Leon född 2020-07-25 :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Börjat kura våran 5,5månaders, frågor

Inlägg av Tin »

Hej,
ja vad fint ni jobbar. Absolut, aptiten gar upp varje dag och maltiderna blir storre och storre nar man fokuserar pa det. :humbup:
Bra, det kanns ocksa som om du ar helt saker pa att det inte ar hunger om natten. Perfekt, vi vill ju inte att det plotsligt ges ersattning om natten. Pa natten sover man ju. :D

Ja, tanderna kan abslut spela in. Vissa barn ar storda av det och vaknar. Att kissa igenom och vakna kall och blot ar ju saklart inge roligt heller, klart man vaknar da. Det finns mangder med tradar om kiss i sang och tips med blojer osv om du anvander sokfunktionen i forumet. Nar det val har kissats sakll det bytas sakart, snabbt, helst i dunkel, plopp i sang igen, ramsa ut.

Ok sa till hur ni sakll agera nar det vaknas om natten. Jag antar att det aldrig tas upp, laggs i mammas sang eller ges mat. Jag antar ocksa att ramsan faktiskt fungerar oftast, det later sa pa din beskrivning (om den inte gor det, ar det har ni skall lagga er energi, att jobba in ramsan).
Sa vaknar man till och ar otrostlig som du sager, dvs ramsan tar inte kan du absolut anvanda ett starkare verktyg sasom en solfjader. Tystnar liten safort du gar in i rummet, vand ut igen och ramsa. Skriks det fortfarande solfjadra tills liten lugnar sig, sedan ramsa ut. Solfjadra inte tills liten somnar eller inte ens tills liten tystnar, bara tills lugnet lagt sig. Sedan ramsa ut.
Husljud fore 4a pa morgonen rekommenderas inte. Det ar ju faktiskt meningen att vi alla sover om natten, barn och vuxna, sa husljud sander ju fel budskap. Ar du med?

Huvudsaken ar att ni som foraldrar att kristallklara med ert budskap till liten och ert agerande skall forstarka detta:
- om natten sover vi allihopa
- vi vaktar, du ar trygg
- undrar liten nat "skriker" svarar vi bestamt med ett konskvent agerande
- foraldrarnas mal ar att hela tiden jobba mot ett svagare verktyg, ramsan ar svagare an solfjadern, husljud ar svagare an ramsan, INGETING ar svagare an husljud
- marker du att du spenderar varje natt solfjadrandes, ta en funderare om ni verkligen ar pa ratt vag med att valja allt svagare verktyg

Kom ocksa ihag, barn vaxer, nar ni far ordning pa nattblojan, och inga fler tander kommer, ni agerade konsekvent ......... hux flux sovs det igenom natterna igen.

Kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
antonia
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 22 nov 2020, 21:56

Re: Börjat kura våran 5,5månaders, frågor

Inlägg av antonia »

Hej!
Tack för dina råd❤️ Nu har det dock kommit upp lite nya funderingar igen 😅

Leon kan fortfarande vakna upp någon gång på natten, iof räcker det med en ramsa och så brukar han somna om efter en liten stund igen. Samma att han vaknar runt 6-6.30 på morgonen då har han oftast bajsat, och då är det i stort sett omöjligt att få honom att somna om igen. Hur kan man göra med det så han sover ända tills vi väcker han vid7?

Han har även börjat ”matvägrat”, förut åt han en hel barnmatsburk + efterrätt på det men nu kan han få en två skedar sen gnäller han och vrider sig i stolen och blir förbannad när skeden kommer. Vi har testat med plockmat också det funkade lite i början, men han vägrar det efter en liten stund igen också och han får ju liksom inte i sig mycket alls... har erbjudit alla möjliga saker men ratar i stort sett allt. Hur gör man???
Inatt vaknade han vid 01 och skrek och skrek och ställde sig upp i sängen gång på gång, ramsan tog ej, buff/solfjädern funka ej, ramsade igen funkade ej, slutade med att vi fick sätta igång dammsugaren mitt på natten och då somnade han tillslut, när vi hållt igång i några timmar.
Kan det spela in med att han inte vill äta så mycket nu att han var sån inatt? Eller hur ska man tänka? Blir lite smått knäpp här hemma 😅
Han småäter ingenting mellan måltiderna och vi har även testat med längre tid emellan han äter men det är samma då...

Tacksam för svar! Kram❤️
mamma till Leon född 2020-07-25 :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Börjat kura våran 5,5månaders, frågor

Inlägg av Tin »

Hej,
vad skont att sovadet pa det stora hela gar sa bra.

Det har med bajsandet, ja typ help omojligt att somna om sa tidigt med bajs i rumpan. Basta trixet ar att sluta morgonbajsa. Det kan ni fixa med vad ni ger liten att ata. Ge lösande fruktpureer. typ päron, kiwi, aprikos, övermogen banan, katrinplommon, russin fore lunch for att fa fart i magen men absolut inget losande efter lunch. Ge stoppande pa after lunch: äpple, blåbär och grön banan for att fa magen att lugna ner sig. Malet ar att fa till bajsandet dagtid.

Sa liten ater inget, eller mindre an forut. Har du kant efter pa tandkottet? Kan vara tander som gor att han inte vill ha nat i munnen. Mat behovet gar upp och ner men att ata ingenting ar ju skillnad. Vad far han att ata? Vad fick han som plockisar? Lagar du maten/

Forrenten det dar natt trasslet, dra inte pa for stora vaxlar om det bara ar en natt. Har det hant igen?
kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
antonia
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 22 nov 2020, 21:56

Re: Börjat kura våran 5,5månaders, frågor

Inlägg av antonia »

Hej tack för svar!
Nu går faktiskt allting över förväntan! Helt plötsligt sover han hela nätter utan uppvak alls, någon ramsa kan behövas enstaka gång vid natten men för det mesta somnar han om själv. Och nu helt plötsligt äter han som en häst! Hela barnmatsburkar eller lagad mat, plus en hel frukt efteråt oftast banan. Han äter jättebra vid alla måltider ❤️
Morgonbajsandet är fortfarande kvar men ska testa ditt tips med lösande/lugnade saker för magen.
Kram ❤️
mamma till Leon född 2020-07-25 :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Börjat kura våran 5,5månaders, frågor

Inlägg av Tin »

Hej,
perfekt. Ni har gjort grund jobbet. Njuuuuuuuuuuut.

Och ps, massor av fysisk aktivitet varje dag. Ar man trott som om man har akt skidor en hel dag da ater man som en hast.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"