autism o kost

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

autism o kost

Inlägg av ulrikaj »

hittade en väldans intressant länk om autism o kost.det går några min innan själva inslaget om mamman o om hennes autistiska son plus doktorerna i ämnet ... ska göra detta på sonen nu (10 år) vi,jag och fadern är väldigt överens o har inget att förlora känns det som,.såå taggade,nu gäller det bara att få med sig skolan inför nästa möte i dec.. http://www.tv4.se/efter-tio/artiklar/ch ... 519400b543
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: autism o kost

Inlägg av inger »

Tack för länken.
Ni har ingenting att förlora.
Tänk också på att immnuförsvaret sitter i magen och det finns en teori om att våra barn har läckande tarm. Det kan vara bra att tillföra probiotika. Vi kör just nu med probiform som är mjölk, gluten och sojafri.
För återförsäljare se denna länk
http://www. probiform.se
Det kan också vara bra med omega tre. Möllers tran är ett relativt bra tillskott som finns i vanliga livsmedelsaffärer.

Jag vill också tipsa om boken kärnfrisk familj.

Varmt lycka till. :heart:
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: autism o kost

Inlägg av inger »

Oj länken som handlar om probiform blev konstig.

Här kommer en ny.
http://www.probiform.se/
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: autism o kost

Inlägg av ulrikaj »

tack inger :) det som gjorde att jag fastnade så,var att dom pratade om sambandet mellan autism o ofta magbesvär som stämmer så väl in på jacob.han klagar ofta på ont i magen och har haft problem med förstoppning flera ggr.måste nu läsa på så vi har ordentligt kött på benen inför skolmötet.vet du om det brukar vara några problem med att få specialkost i skolan?han har ju sin diagnos trots allt på papper,behövs läkarintyg osv?
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: autism o kost

Inlägg av ulrikaj »

heej igen :D tänkte på en sak:eftersom vi bor i leksand o jag såg att närmaste återförsäljare var i karlstad?går det att beställa nånstans?eller går det lika bra med typ lactiplus som finns på hälsokosten?
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: autism o kost

Inlägg av TorsMamma »

Hej Ulrika,

jag personligen efter att ha följt ganska många NPF barn skulle gå på det som Inger rekommenderar. Kolla hälsokoster online. Hyp www.bodyshop.se kanske har eller någon annan så du vet att du får mjölkfri, sojafri och glutenfri. Lactiplus vet jag inte säkert om.

Har du läst om SCD dieten för dessa barn, något mera extrem än GF/CF kost? Kan vara ett sätt att "rensa" kroppen och få en omstart.

Säg till och läs gärna i de andra trådarna om samma saker här på forum. :D

PS. många läkare är idag ganska insatta i att Autistiska barn har problem med magen och behöver specialkost. Säg att detta funkar för er och behöver intyg. Annars, byt läkare. :wink: DS.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: autism o kost

Inlägg av inger »

Läkarintyg eller inte beror på de enskilda skolorna.
På min ena sons skola blev vi tvungna att be en läkare skriva intyg. Där hade de dessutom ingen förståelse för att vi gnällde om att de åt chips och annat godis på skoltid. Vi fick tag i en antroposofisk läkare sunnaviva mottagningen i Göteborg som skrev intyg åt oss.

På nuvarande skola har det räckt att vi berättat vilken kost vi vill ha, inga problem alls. :D

Probiform smakar illa men kan spädas med apelsinjuice. Det är den enda just nu som jag känner till som inte innehåller mjölk soja eller gluten.
Jag fick lära mig om det när jag var på kurs på Risäter se mitt inlägg att gå till neuropedagog.
Jag har haft tur så jag har kunnat köpa i Göteborg.
Ulrika i ditt ställe skulle jag ringa återförsäljare och höra om frakt och beställning. Och igen det smakar inte gott i början.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: autism o kost

Inlägg av ulrikaj »

tack för svar tors mamma o inger.ska prata med skolan då i nästa möte.fom nu så har dom iallafall varit väldigt bra o "lyssnat" på oss föräldrar så vi får hoppas att även inte det här blir några problem....ok inger,ska ta och ringa till karlstad då och höra om dom kan skicka det per post.blir ju väldigt många mil att köra annars(20 ca) för det annars även om jacobs välbefinnande är det viktigaste så blir det ohållbart i längden.återkommer när vi vet mera.kram till er <3<3
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: autism o kost

Inlägg av Luvisen »

Inger- har du märkt ngn nämnvärd förändring sen du införde Probiformen borta hos er? Nyfiken! Det verkar som en bra produkt. Har några små frågetecken att räta ut först.
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: autism o kost

Inlägg av inger »

Hej Luvisen!
Jag har märkt förändringar på mig själv sen probiformen. Min oroliga mage är bra(förut var jag orolig bara för resvägen till jobbet och probionen hjälpte inte riktigt). Jag mår bättre nu, vilket såklart gagnar hela familjen. :D
Min son är så stor nu att han inte förändras/utvecklas i samma takt som era mindre barn gör. Sen har han alltid varit så himla harmonisk i grunden, funktionshindret till trots och även innan vi ens körde någon diet. Men när han var mindre var framstegen ändå påtagligare när man införde något nytt. Koncentration, att våga sova över hos kompis med mera. Så detta är svårt att svara på.
Men i dag märkte jag att han kommit loss mer med engelskan, som han tyckt varit svår. Han chattade med en kompis och skrev mycket om vad han har för sig på engelska. :D I går klagade han
- Mamma varför gör vi samma saker varje fredag kväll?
Kändes som en sund och frisk klagan. Men om det beror på probiformet, puberteten eller de gröna drinkarna som vi nyss genomfört är svårt att säga. :D
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: autism o kost

Inlägg av Luvisen »

inger skrev: Men om det beror på probiformet, puberteten eller de gröna drinkarna som vi nyss genomfört är svårt att säga.
:lol: :heart: :P
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: autism o kost

Inlägg av Luvisen »

Psst Inger!

Vet du om Probiform och ProEM1 är samma sak? Har frågat Probiform själva men inte fått ngt svar...
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: autism o kost

Inlägg av inger »

Nej, det vet jag inte.

Probiformen köps i allafall i något som ser ut som tetrapack vin(vad kul det skulle vara om någon gäst hällde upp det åt sig i ett vinglas :D )
Det är rött och man kan först späda det ganska mycket och sen mindre när man vant sig. Jag ryser fortfarande lite när jag dricker det(men jag är lite känslig). Sonen sväljer bara ner.

Märks som sagt var resultat på magarna.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: autism o kost

Inlägg av Luvisen »

Inger - jag försöker få fatt på ngn som säljer probiformen så de kan säga mig vad den innehåller men fortf inte lyckats. Det slog mig att du kanske vet... Alltså vilka stammar har den?

Värme!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: autism o kost

Inlägg av inger »

Nej, tyvärr vet jag inte exakt vilka stammar den har.
Bara att Dan Urbohm som var en av kursledarna på Risäter(och han är vegan och äter också mjölkfritt, sojafritt och glutenfritt) rekommenderar och äter den.
Det känns tryggt nog för mig.
Vet inte om det är till någon hjälp.
Men så här står det på min ´förpackning: Innehåll: vatten, rörsockermelass, L plantarum, L Casel, L Bulugaricua, L Fermentum, Enzymer, saccharmomyces Cerveisiae. Innehåller minst 10 000 CFU/ml vid tappningstillfället
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"