Lilleman som vill bli frisk

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
Skriv svar
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av Luvisen »

Hej erfarna medmänniskor.

Tiden har kommit för oss att även ta del av den klokskap som finnes här. Min son visar tydliga drag av autism. Han är nu aktuell för utredning. Jag vill gärna hjälpa honom igår- otålig är bara förnamnet.

Jag ger min son D-vitamin droppar fortf, vi slutade aldrig med dem. Ska jag öka hans dos nu när han är 3? Hur mkt i så fall?

Jag undrar även om ngn här använt sig av Scanlab eller om ni funnit ngt annat bra lab som privatpersoner kan använda sig av. Jag vill veta om min son har förhöjda världen av kemikalier och vilka då mer exakt samt hur känslig han är för gluten...

Värme! Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag läste om att barn kan äta så mycket som 1000 IE d-vitamin. Det är minst 10-12 droppar så öka kan du allt göra. Sen låta honom få lite sol på kroppen. typ T-shirt och shorts när det är varmt tror jag på. Ingen solfaktor, bara se till att ha siesta mitt på dagen eller ha långärmat och långbent samt solhatt då.

http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/#tillskott

Jag tar på vintern 8000 IE och klarade mig rätt bra på det. HÖG dos.

Sen GF/CF kost tror jag mycket på! går att surfa och få till mera. Jag vet flera som får mycket bra resultat med sådan kost.

IAHP programmet vet jag ju att du kör, så där ligger du LÅNGT fram!!! Tänk på allt bra du gjort och gör!

Har du fått tid för utredning på HAB? Då har de några program man kan köra med bilder osv...

Även om man har ett NFP (autistiskt) barn så kan de lära sig betende, även om de inte känner samma som andra barn. Så ren beteende fostran tror jag på, men kanske lite mera inkännande så det passar er och ert barn.

Jag tänker att målet med alla barn är ju att man vill att de skall fungera så bra som möjligt bland människor. Så målet är ju detsamma, eller hur? Bara kraven kanske måste ändras lite.

Massa kärlek till dig, jag förstår att detta måste vara jättejobbigt för dig. Jag finns, jag lyssnar och bollar gärna. Jag hänger lite på olika forum där även NFP diagnoser diskuteras, så lite förstår jag även om jag aldrig kan gå i dina skor. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av Luvisen »

Tack vännen. :heart:

Jag ska öka hans dos till 10 och se om det ger ngt.
TorsMamma skrev:IAHP programmet vet jag ju att du kör, så där ligger du LÅNGT fram!!! Tänk på allt bra du gjort och gör!
Ja, det gick bra så länge men de senaste 2 veckorna har ngt hänt. Han kan inte längre skriva utan nu blir allt ett tvångsmässigt rasande med alla pennor tills pappret går sönder. Han tycker inte om vissa bokstäver, han tror att ekvationer är ramsor och han måste sortera alla siffror och bokstäver ideligen. Han ramsar även sina bits... :cry: Vi gick för att titta på djur som han tidigare lärt sig och tycktes gilla. Dem hade han inget intresse för alls och kom inte ihåg vad de hette utan allt var bara siffror och bokstäver...

Det jag tänker är att gå tillbaka till det basala. Krypa med honom alt starta löpning.
TorsMamma skrev:Har du fått tid för utredning på HAB? Då har de några program man kan köra med bilder osv...
Vi ska till läkaren först av allt innan vi ens vet vart Bebispojken ska utredas.
TorsMamma skrev:Även om man har ett NFP (autistiskt) barn så kan de lära sig betende, även om de inte känner samma som andra barn. Så ren beteende fostran tror jag på, men kanske lite mera inkännande så det passar er och ert barn.
Kan du beskriva mer, jag förstår inte riktigt hur du menar... :oops:
TorsMamma skrev:Jag tänker att målet med alla barn är ju att man vill att de skall fungera så bra som möjligt bland människor. Så målet är ju detsamma, eller hur?
Ja, jag har hört det fast det har aldrig varit mitt mål/önskan. Det jag velat är att mina barn ska vara fria och tillfreds med sig själva. Fast det klart, inte på bekostnad av andra då.

Tack för din empati. :heart: :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av TorsMamma »

Jag skall försöka utveckla (hoppas jag håller tungan rätt i mun)

Jag läste om en mamma som inte beteende uppfostrade sin autistiska pojke med ursäkt att han är ju autistisk. Så han är tonåring och beter sig mycket ouppfostrat.

Sen bor jag granne med en familj som har en pojke med Asperger och han har fått beteende fostran och är alldeles underbar. Med vissa fixeringar osv.. så klart.

Jag skriver gärna mera till dig i PM om du vill veta mera, vill inte lämna ut någon på internet. Men rent vett och fason tror jag man kan få ordning på om man tänker ur ett guide perspektiv. Alla har ju något man vill jobba med.

Vi tar det delar för delar. Just nu låter det mest som om han har "fixeringar" eller har han "stimning" också?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stereotypi

Det är så svårt för alla är ju olika, helt olika. Så förmodligen måste jag lära känna och läsa mera om hur ni har det för att kunna stötta bättre.

Kolla gärna upp GF/CF kost också. Jag tror ju att en sädesfri kost är bra för de flesta barn och för autistiska barn i högsta grad.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gluten-fre ... -free_diet

Massa kramar på dig, du skall se att det ordnar sig på något vis. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av Luvisen »

Jaha du menar så. Ja vett och fason det har han och kommer fortsatt få. :wink: trodde det var ngt mer komplicerat. :lol:

Ja, jag har förstått att gluten måste bort men jag måste göra ett test på grabben först. Hege sa att det var bra innan man börjar en ny diet. Låter klokt.

Stor kram tebax!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av inger »

När det gäller diet så resonerar jag lite tvärtom. Överlag så skulle de flesta av oss må bättre utan gluten och mjölk.
Det finns så otroligt många fina naturliga produkter ute på marknaden i dag.

Jag skulle alltså köra gluten och mjölkfritt på en gång om min son varit liten nu. Det var mycket här i livet som lossnade för honom när vi började med det. Då var han nio år.

Vi har aldrig gjort scanlabs tester. Ska man göra det behöver man någon som kan hjälpa till att tolka dem. :D

Under min profil ser du länken behandla autism nu. Där finns mycket matnyttigt att läsa. :D

Jag rekommenderar boken kärnfrisk familj. Där står det många intressanta tips om kost och om träning. Den familjen har verkligen gjort en resa med sin son. De menar också att barn naturligt renas från tungmetaller genom att äta bra kost och röra på sig.

Slutligen vill jag säga att din son har tur som fått dig som mamma. Han är ett avundsvärt barn. :heart:

Jag är inne i en period av mitt liv då jag är väldigt trött. Det är därför jag inte är så mycket inne här längre. Men om du pm:ar mig kommer jag att svara. Jag finns här.

kram :heart:
Senast redigerad av inger den fre 04 maj 2012, 22:01, redigerad totalt 1 gånger.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av inger »

Kostråd lite kort om kosttillskott.
Här är några enkla saker att börja med.

Linfröolja, blanda den i smothie eller dylikt någon msk per dag.
Fiskolja typ mor epa.
Probiotika typ probion, det innehåller bakterieer som magen behöver.

Ett annat gott råd. Det här är inte lätt. Men ta alla test av ditt barn med en nypa salt, samtidigt som du tar in det som kommer fram. Det din son visar i en testsituation säger inte allt.

Min son presterade väldigt lågt på ett utvecklingstest en gång, så lågt att om man skulle utgå från det testet skulle han inte ens klara grundsärskolan. Träningssär vore utefter det testet det rätta för honom.

När vi kom ut fårn testet gick jag till Mac Donalds med honom.
- Mamma, sa min son då sex år. Varför tycker du att jag ska äta sådan här skräpmat?

Han sa det med stort allvar och eftertryck.
Senast redigerad av inger den fre 04 maj 2012, 22:05, redigerad totalt 1 gånger.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av inger »

Länken jag hänvisade till var lite fel.

Gå in här och läs.

http://behandlaautism.nu/
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av Luvisen »

Tack Inger för att du tar dig tid. :heart:
inger skrev:Linfröolja, blanda den i smothie eller dylikt någon msk per dag.
Check!
inger skrev:Fiskolja typ mor epa.
Check!
inger skrev: Probiotika typ probion, det innehåller bakterieer som magen behöver.
Jag ger honom Sempers Magdroppar. Är de andra bättre? Läste om Probiozym...

Kränfrisk familj läser vi nu. :thumbsup:

Råsmart följer vi sedan över ett år tebax, som säger samma sak som när som på gluten som vi nu helt tagit bort. Han får diareé av det så det står ju klart att det är ngt han inte ska ha. Dock ska sägas att han själv oftast valt bort det själv. lilla vännen hade sin skäl.

Ngt mer?

kram!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av Luvisen »

Jo förresten! Kan man äta havregrädde när man inte tål gluten?

Jag förstår inte riktigt det här med gluten... :oops:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av TorsMamma »

Nej, jag hade avhållit mig från ALLA spannmål och kört på majs, ris och potatis mjöl istället.

Ang. probiotika. Sempers magdroppar är bara EN bacill för magen. Medans 70% av immunförsvaret sker i tjocktarmen, Så man vill äta en probiotika för både mage och tarm. Där kommer typ den sorten Inger pratar om in eller Lactiplus som jag talar mig varm för. Så byt är mitt råd. En kapsel på morgon och en på kvällen. Kan öppnas och ge om man behöver, jag bara öppnade i munnen och han fick svälja med vatten.

Kram!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av Luvisen »

Och kikärtsmjöl...?
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av TorsMamma »

Kikärtsmjöl bör funka bra!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av inger »

Du har fått många fina svar från Torsmamma. :D

Jag har dock andra erfarenheter/åsikter gällande produkter med havre i.

Beträffande havregrädde och havremjölk så tål många som är känsliga mot gluten just havre.
Det finns olika teorier om det. Vi valde att behålla havreprodukterna, då vi inte märkte någon skillnad på vår son då vi tog bort just dessa.

Personligen är jag mycket glad över att havremjölk och havregrädde fungerar för oss. Havremjölk är gott och ger sötma åt smothiees. Havregrädde är gott i såser och gratänger.

Så pröva både med och utan.
En tre veckors period är lagom att pröva för att märka skillnad.

Naturligt glutenfria mjöler är bovetemjöl, majsmjöl, rårismjöl, kokosmjöl, potatismjöl, majsmjöl, quniomjöl. Säkert har jag glömt några sorter nu. Jyttemjöl är en mjölsort som är baserad på flera naturligt glutenfria mjöler. Det finns recept här på forumet hur man gör jyttebröd. Rekommenderas!

Stor varning för glutenfria mixer i allmänhet :( Innehåller en massa skit.) Så håll dig till de naturligt glutenfria mjöler varav några har räknats upp här.

Socker är ju också allmänt sett en bov. Vi sötar med honung ibland(finns olika skolor om det också. Honung innehåller vissa nyttigheter) agavesirap och kokossocker.

En sak till att tänka på inför eventuella utvecklingstester. Precis som Doman påpekar i sina böcker tycker många barn inte om att testas/behöva visa upp vad de kan.

Ha alltid detta i bakhuvudet.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av inger »

Just det kikärtsmjöl är också ett naturligt glutenfritt mjöl.

Jag vill också säga att jag är glad att din pojke har ett syskon.
Det bästa jag gett min pojke är just hans syster. :heart:

Ingen känner honom som hon gör.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"