Godjul på er alla

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
Skriv svar
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Godjul på er alla

Inlägg av inger »

God jul på er alla!

Jag sitter så här kvällen och funderar lite över min son och över de år som varit. Framför allt är jag väldigt tacksam. Han är en glad lillebror med ett smittande skratt. När han var tre år gammal fick han diagnosen autism, och jag såg då den diagnosen som en dom. :(
Lite senare fick jag, tack vare andra människor upp ögonen för att det inte är någon dom, utan att det är en diagnos, som man kan arbeta väldigt mycket med. Det finns till och med barn som fått sina diagnoser avskrivna.
Det är både en lättnad men samtidigt också en tyngd och ett allvar i att veta detta. Föräldrar har alltid hundra procent ansvar för sina barn och i den här situationen ställs det på sin spets.
Vad orkar man som förälder? Ibland mer men ibland också mindre än vad man tror. Att förstå att man är mer begränsad än vad man vill är mycket sorgligt :(
Jag är tacksam för de råd jag fått genom Barnaboken. Rent praktiskt har jag dagliga exempel på att ett barn gör det som en förälder i en attityd av självklarhet säger åt det barnet att göra. Allting som är nödvändigt för föräldern, gör barnet. Det är en befrielse, när man som vi genomfört kostförändringar, och ibland fått sonen att göra saker som i stunden är obekväma för honom. Men det är också ett ansvar som jag tycker känns tyngre än det jag har för hans syster som ingen diagnos har.
Sedan kommer de svåra frågorna också.
- Varför har jag autism och inte min syster?
Föräldraskapet handlar om så mycket. Det handlar om att acceptera sitt barn precis som det är att också arbeta framåt. Att få barnet att vara sin allra bästa vän och också vara barnets allra bästa vän.
Och när storasyster säger till lillebror
- Du är min allra bästa vän i värlen och lillbror ler så fint, då tänker jag att jag aldrig mer i hela världen ska beklaga mig över någonting. :D
Men det kommer jag ändå att göra eftersom jag bara är människa och det är tungt i bland.

Vad jag vill säga. Bara godjul och en stor kram till er alla därute som kämpar för era barn.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Godjul på er alla

Inlägg av TorsMamma »

:santa: God Jul! :santa:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"