Att välja skola

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
Skriv svar
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Att välja skola

Inlägg av inger »

jag har länge tänkt att jag ska skriva ett inlägg här om att välja skola då man fått diagnos på sitt barn.
Jag gör det genom att dela med mig av mina erfarenheter. När jag första gången skulle välja skola åt min son lyssnade jag inte på min egen inre övertygelses röst. :(
Jag lyssnade på välmenanande människor som sa, men nu har ju testerna visat utvstörning och han passar ju då i särskolan. Tänk på att han ska bli lycklig. Och samhället ordnar ju så bra för de som gått i särskolan. Men jag kände längst inne att han ändå inte hörde dit. Men tänkte att särskolan nog kunde anpassa sig lite efter honom. :( Testerna visade också att han förutom sin autism låg på lindrig utvstörning ja gränsande till måttlig faktiskt, för den som är sakkunnig.
Jag var så rädd att han inte skulle få den hjälp han behövde om jag satt honom i en vanlig skola. Jag hälsade på i särskolan och kände i maggropen att det inte var för honom, att något inte stämde.
Men jag lät min egen lilla röst dränkas i andras mycket högre röster.
Nu skriver jag bara om mina erfarenheter.
Det var inte alls lätt att anpassa efter honom i särskolan. :(
Jag sa att han kunde klockan.
De ville inte ta in det alls. På samtalet kom det.
Men ungen kan ju klockan, vi blev så förvånade.
Jag sa att jag börjat lära honom läsa, både små och stora bokstäver.
Man log mot mig.
FÖR DE HÄR BARNEN ÄR DET BÄST ATT SKRIVA MED VERSALER.
Man sa faktiskt så.
Min son fortsatte ändå behandling hos homeopat och vi arbetade med hans kost och han hade sin syster och några vänner till familjen att leka med.
Andra året i skolan sa hans lärare på samtalet, att vår son gjort så stora framsteg, att de i särskolan ville att han skulle bli bedömd på nytt.
Skolpsykolog fick träffa honom i klassrumsmiljö och hon var så förbluffad över det han kunde, att hon tillkallade ytterligare en människa. Resultaten visade att han inte alls är utvecklingsstörd.

I dag läser han in grundskolans läroplan. Han går i liten grupp med andra barn som har någon diagnos inom autismspektrat, och som också läser grundskolans plan. Han är helt utskriven ur särskolan, vilket inte heller var helt lätt, utan det krävdes att vi föräldrar jagade människor från stadsdelen och själva fick se till att det togs upp på et tmöte. :D
I dag mår han bra. Hans lärare tycker att de inte ser så mycket autism hos honom, vilket är glädjande förstås.

Vad jag vill säga med det här är att man inte ska vara så ängslig och lyssna så mycket på andra när det gäller ens eget barn.
Andra vet inte alls bättre bara för att man har ett barn, som har en diagnos.
I valet av skola ska man lyssna mycket, mycket noga till sin maggropskänsla.

Hur skolan än är så man alltid ytterst ansvarig själv som förälder för den skolform man valt åt sitt barn.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Mycket trevlig läsning!

:D
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"