Mat tips tråd

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Vilda våfflor

Inlägg av inger »

Som alternativ till bröd äter Gabriel då och då något som i Ingrid Franzons bok, Hjälp vad ska jag äta, heter vilda våfflor.

Recept för en våffla
1 dl kokhett vatten
1 tsk havssalt
krydda efter smak någon tesked
1 tsk rapsolja
fyra msk av tex bovetemjöl, rårismjöl eller majsmjöl(är de sorter vi provat alla glutenfria)
Smeten ska vara en tjock klump.
Man jämnar ut den i våffeljärn som ska vara osmörat. Våfflan är färdig när det slutat komma ångor ur järnet.

Gabriel brer smör på sin våffla, bara för att jag sagt att den är ett alternativ till bröd. Annars tror jag att den blir god med bara lite kanel på.

Första gången jag läste Ingrid Franzons bok grät jag. Den handlar om hur hyperöverkänslig hon varit för all slags mat. Hon kunde till slut bara äta
såna här våfflor som jag beskriver i receptet. I dag lever hon dock ett bra liv och är näringsterapeut av något slag.
Boken kan rekommenderas av alla som har överkäsnlighet mot födoämnen.
Det finns mycket matnyttigt i boken bland annat kring det här att ha candida.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Vad får jag tag på rårismjöl, hittar bara rismjöl i affären? Har läst att rismjöl omvandlas till socker i kroppen, då skulle rårismjöl vara bättre..
Vad tycker ni om gammaldags mjölk, borde väll vara bättre än standardmjölk någon gång i bland annars dricks det mest havremjölk ( med kakou och lite protein pulver vanilj) till frukost o vatten till maten.
Min son är överaktiv och har nu börjat ställa om kosten till yrvädret :wink: .
Äkta vaniljpulver var finns det att få tag på? Var kan man få tag på proteinpulver smaksatt vanilj utan aspartam, sötningsmedel? Min har aspartam i , inte bra :? . Många frågar från en nybörjare :wink: .
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

I en välsorterad

Inlägg av inger »

I en välsorterad hälsokostaffär borde du kunna hitta rårismjöl.
Gammeldags mjölk är bättre än vanlig tror jag, men allra bäst är havremjölk. Komjölk är inget som människor av nödvändighet behöver.

Pröva att lägga ut dina frågor på mat, mage och barnakropp där jag tror att fler kan svara dig.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Tack Inger ska kolla hälsokost, borde ju gå att beställa..
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Mat tips tråd

Inlägg av inger »

Vill bara puffa upp den här otroligt intressanta tråden lite.
Numer gör jag och barnen pannkakorna helt och hållet av bovetemjöl
Receptet är nu så här
5 dl havremjölk
en till två dl bovetemjöl
någon tesked havssalt
5-6 ekologiska ägg
lite kokosolja i smeten
psylliumfrön
Blanda torra ingrediesna ha i havremjölken knäck äggen ett i taget sist.
Stek i kokosolja(ekologisk)

Plocka blåbär och ha på pannkakorna. Nu är det verkligen blåbärssäsong och något nyttigare och godare än nyplockade blåbär kan jag inte tänka mig.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Levi
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 06 okt 2011, 16:17

Re: Mat tips tråd

Inlägg av Levi »

Hej själv har jag precis skrivit ett inlägg där jag behövde tips och råd men nu ser jag att det finns mycket att hämta i denna tråd. Tack!!!
Men jag har en fråga min systerdotter fick ej ge havremjölk till sin 10månaders tjej av läkaren som visserligen står mycket för ekologiskt och mjölkfritt. Läkaren tycker inte man ska ge havremjölk före 1 årsåldern eftersom den innehåller så många tillsatser. Vad säger ni om det?
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Mat tips tråd

Inlägg av inger »

Hej Levi!
Vi köper Oatleys ekologiska havremjölk. Den innehåller vatten, ekologisk havre och havssalt. Allltså inga tillsatser som jag ser det. :D
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"