Nybörjarfråga

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
EMSAROS
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 09 okt 2014, 01:08

Nybörjarfråga

Inlägg av EMSAROS »

Hej!
Jag har läst boken om hur man lär sin bebis räkna och lille Oscar, 4,5 månader visar stort intresse för prickkorten som vi hållit på med i 2 dagar.
Nu till frågan:
I min bok, har en spansk version, står det att man på sjätte dagen ska börja byta ut korten, ta bort nummer 1 och 2 och lägga till 11 och 12. Enligt min uträkning har ,man kommit till nummer 20 dag 10. då jag sedan läser om steg 2 i "kursen", då man ska börja med addition, så står det att man kan göra det då man kommit till nummer 20 och att barnet vid det laget hållit på att bekanta sig med de olika numren (prickarna) i flera veckor...
Detta stämmer ju inte alls med mina uträkningar så jag undrar om jag missuppfattat något här.
Mycket tacksam för hjälp!!

MVH
Camilla
Mamma till:
Emma och Sara födda 040712, kurade vid 5 månaders ålder, och
Oscar född 140917
EMSAROS
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 09 okt 2014, 01:08

Re: Nybörjarfråga

Inlägg av EMSAROS »

Ytterligare en fråga:
På dag 3 ska jag blanda ihop korten från de båda grupperna och göra 2 nya grupper, ska dessa grupper behållas och bara förnyas med de nya kort som kommer till eller ska jag blanda om korten och göra om grupperna varje gång/dag?

Tack igen!!
Mamma till:
Emma och Sara födda 040712, kurade vid 5 månaders ålder, och
Oscar född 140917
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nybörjarfråga

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Jag hoppas att Hege kanske kan komma in och assistera här, det är några år sen jag körde detta program med min son. :roll: :lol:

Det jag dock minns jättetydligt var att jag var tvungen att göra alla 100 korten rejält i förtid för takten som jag fick köra på min son var bra mycket snabbare än vad boken beskriver! :shock: :lol: :roll:

Min son tittade på kortet max 1 sek, jag bara körde alla korten på typ 5 sek, 5ggr/dag och det gick FORT, FORT,FORT. Tappar du uppmärksamheten är du för långsam. Det är det jag kan säga.

Att köra samma kort i 1 vecka gick på tok för långsamt för min son, så du kan nog öka takten om du märker att han hänger med. :wink: :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
EMSAROS
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 09 okt 2014, 01:08

Re: Nybörjarfråga

Inlägg av EMSAROS »

HEJ!
Tack för ditt svar.
Hur märkte du att det gick för långsamt för din son? Min lille kille har hittills varit jätteuppmärksam och tittat noga på korten, fast det är nog hans sätt att vara, studerar allt i detalj liksom :P

Hoppas på svar angående de andra frågorna, under tiden kör jag på som jag tror det ska vara för jag vill ju inte avbryta nu då jag satt igång 8)

Tack!!
Mamma till:
Emma och Sara födda 040712, kurade vid 5 månaders ålder, och
Oscar född 140917
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nybörjarfråga

Inlägg av TorsMamma »

Hej det viktiga är att du faktiskt gör något. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "