Hjälpa mig komma igång med f4 månader

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
lokkolela
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:17

Hjälpa mig komma igång med f4 månader

Inlägg av lokkolela »

Ja jisses, jag hittade dessa trådarna idag, lillen vilar lång middag och jag satt som vanligt och letade kul trådar här på forumet och gick in av en slump på dessa. Läste om ålning och krypning och hur man stimluerar deras små hjärnor. Och jag blev så ställd när jag förstod efter mycket läsning, hur enormt viktigt det är med ålning och krypning. Svor över mig själv hur jag missat detta. Min mamma har förklarat av magläge är viktigt! Och som allt annan min kära mor tipsarmig om så har jag självklart anammat detta. Men tyvärr har jag varit en av dom som bryter ålning, magläge för min lille pojk då han har blivit frustrerad. Så ja... Han har alltid så ofta som möjligt fått ligga på mage, men utan förutsättningar till att utveckla det hela då jag jämt går in och bryter.. Stryperförutsättningarna. Så tack ni som har lyft upp detta! Jag hade aldrig fått vetskap om detta om det inte funnits på detta forum. Sen har jag mig själv att skylla för att jag bara klickat förbi det. Men blir det minsann ålande för pojken när han vaknar. Och att bevisa för honom att det visst är kul, och vara övertygad lär inte bli svårt för efter denna dagens läsning kan jag inte bli mer övertygad!, :wink: men däremot så undrar ja om ni vill hjälpa mig med en liten kort sammanfattning om iahp? Och framförallt var jag ska börja för att kunna jobba lite med detta hemma med min pojk :D jag har läst själv om det såklart. Men jag förståt inte riktigt var jag får tag på detta material?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälpa mig komma igång med f4 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen till den bästa delen (nästan)!!

Så ålning... Är man 4 mån så gillar man att ligga på mage på HÖGA ställen. Diskbänken, bordet, soffan osv... Det är steg 1, ATT ligga på magen även när det är jobbigt. Din mamma är en mycket klok kvinna!!

Steg 2, ner på golvet med er och ÅLA. Lägg ut små roligheter som finns att titta på och man måste ta sig till för att undersöka. En 4 mån gillar ju saker man kan ha i munnen så det är skoj och speglar är skoj! glidvänliga kläder, inga mattor på golven och inga strumpor på fötterna. Sen ner. Hellre 10 gr/5min/dag än 1-2 långa stunder. Många små och korta!

Har du läst Heges blogg?? Annars, GÖR DET! Den är guld värd.

Övningar som steg 3. Dra växelvis i armarna så känner de att man jobbar med armarna växelvis och att man på så sätt kommer lite framåt.
Knuffa på lite växelvis i stortårn med motstånd så det märks att man kommer framåt genom att hålla emot stortån.
Skaffa ålbana/bräda. Går att läsa om, men en rejäl skiva med lutning på kan räcka för att få igång dem.

http://barnhjarnan.blogspot.se/search/l ... C3%B6nster

Det är det korsvisa mönstret du vill uppnå, inga gåstolar, inga hoppgungor ingenting sådant. Det enda jag någonsin använt är en babystol och en bumbo. Älskar bumbo till social delaktighet, då kan de sitta på diskbänken med slevar och allti händerna och deltaga.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lokkolela
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:17

Re: Hjälpa mig komma igång med f4 månader

Inlägg av lokkolela »

Ler stort här! Massor med tack! Nu ska det hållas igång.. Längtar redan till i morgon för nu har jag helt andra redskap. Och nu förstår jag varför pojken har gått från supernöjd i babysittern till ofantligt uttråkad. Jag har förstått att han inte bara vill iaktta längre utan vill ju vara med och deltaga i våra verksamheter här hemma. Men jag mitt dumma fån, har bara tänkt så långt näsan är lång? :wink: 'nej.. Kan ju inte ha babysittern på diskbänken?' nej... Men Viggo ligger gladeligen på diskbänken på mage! Nästan löjligt hur mitt barn talat till mig utan att jag har kunnat förstå vad han vill. Social delaktighet <3 det får han. Och fått från start... Men nu kräver han ju att mamma använder sin lilla hjärna och blir mer kreativ. :D Och så bra du spaltade upp det.. Men då till den 'jobbiga' biten för barnet. Jag förstår att barnet måste ta sig igenom det trista med magläge för att utvecklas. För att få den sunda utvecklingen som naturen automatiskt gett honom. Och som jag måste ge inom förutsättningarna till att ta sig igeno ... (nu förstår jag det tack vare er, tidigare har jag bara brutit innan han blivit missnöjd) alltså.. Om jag förstår det rätt..han ska få bli lite arg och frustrerad.. Men jag borde ändå bryta när jag märker att han inte längre kämpar utan ligger på alla fyra och bara är ledsen? Haha.. Upptäckte det idag? Att där går nog gränsen. Jag får bryta innan han blir genomledsen. Men efter att han minsann kämpat och jag sett lite jävlaanamma och kämparglöd? :-) han ha fått bli ordentligt arg med andra ord? Jag blandar så lätt ihop det som när jag introducerade ensamleken för honom då jag hela tiden varit noga med att man är nöjd, innan, under tiden. Och när man avslutar? Men riktigt så bekvämt är det inte med magläge? Oj... Vad långt detta blev. Nu har jag en ryggsäck med verktyg som jag ska slänga fram imorgon och vad glatt förvånad han kommer bli! Nu ska jag även klicka vidare på länken du skickade till mig. Tack du :-) om ni bara visste vilka eldsjälar ni är på detta forumet....
lokkolela
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:17

Re: Hjälpa mig komma igång med f4 månader

Inlägg av lokkolela »

Nu såg jag.. 'Hellre små och korta stunder :-) ' jag hade ju svaret där.. Men läste med iver och såg inte den biten.. Fick en klarare bild nu hur det ska se ut . Tack igen!
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "