IAHP med lillebror

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

IAHP med lillebror

Inlägg av Nat »

hejsan svejsan!

Så var jag tillbaka i IAHP-världen igen då men denna gång med en spädgris :D Började ju med IAHP ganska sent med storebror så jag skulle behöva lite tips och råd hur man gör med en pytting på 6 veckor?

Det jag gör just nu är att jag har honom på mage så mycket som möjligt. Vid varje tillfälle vi lägger ner honom så lägger vi honom först på mage och när han blir trött eller börjar gråta så vänder vi honom till rygg. På så sätt blir det rätt mycket magläge.

Jag kör mycket bara fötter, men vi har svinkallt i vårt dåligt isolerade renoveringshus och jag vågar därför bara ha honom klädd i lämpliga ålningskläder i badrummet där vi brassar på med golvvärme... :cry:

När han ligger på mage så vänder han sig ofta till rygg, sen vänder jag tillbaka, så håller vi på ett tag och han blir argare och argare på mig. Vad göra?

Behöver jag träna honom på nåt speciellt sätt eller löser magläget det själv?

Han gör ålningsrörelser och går upp i armhävning så han verkar fattat galoppen :D Dock ligger han helt still och kommer inte alls frammåt, men han är ju väldigt pytte ännu så länge.

Ibland så "tappar" han sina små tjocka armar och faller rätt ner med hakan i golvet, han har ju inte alls kontroll ännu. Därför lägger jag honom alltid på tjocka filtar eller täcken, dock känns inte det optimalt för att kunna åla.. hur löser man det dilemmat? :?: :?:

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: IAHP med lillebror

Inlägg av TorsMamma »

Hej Nat!

OK, mina tips... Dels att ligga "högt" är poppis, typ så hade jag min son i hörnet på diskbänken så armarna kunde komma ner i diskhon, det var skoj med diskborstar, disk och vatten. En hand på ryggen vid behov. Bordet när man äter frukost osv... det är varmare. Men alltid med vakande öga.

Golvet, klä på ordentligt på kroppen typ en body och sen tröja och byxor i velour, att ha kalla fötter är inte farligt, så man får chansen att åla. De håller sig varmare än man tror!

Om man vänder sig skall man inte "vändas tillbaka" man skall ha en hjälpande hand att vända sig själv. :wink: Så öva på vändningar tycker jag, helst från rygg till mage! locka med leksaker, ta tag i lilla armen och assistera lite, känn efter med tygndpunkten hur man vänder sig. De måste titta åt sidan snett uppåt för att vända sig, här kommer leksaken in osv... öva, öva, öva.

Att utrycka missnöje över magläget tar vi inget extra för! det är inte farligt att ligga på mage, lägg dig ner själv och öva ihop! Hellre många gånger än 2 gånger länge. Så du får ut mera av att lägga 10 ggr/dag 5 min än 1-2 ggr/dag i 20 min. :wink:

ÅLBRÄDA!! Eller något åt det hållet! Läs om det på forumet och i Heges blogg, den är super! Den skall luta så man får lite hjälp att komma framåt!

sätt lite stöd för fötterna så han känner att man kan trycka ifrån med dem, sen tar du bara lite stöd för stortårna och trycker ner dem i underlaget så han förstår att det är tårna man trycker med.

I värsta fall får du sätta på en mössa inomhus så han är varm om huvudet, det är där 70% av värmen försvinner. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: IAHP med lillebror

Inlägg av Nat »

Stort tack
Lilleman är väldigt nöjd på mage vilket gör träningen lätt och rolig.
Är det ok att hindra honom att vända sig genom att lägga saker på sidorna om honom? Ex kan jag inte sitta vid hans sida hela tiden utan jobbar ofta samtidigt som han tränar..
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: IAHP med lillebror

Inlägg av Nat »

halloj!

Nu är lillebror ganska precis 4 månader och livet leker. Han är stark som sjutton i rygg, mage armar men benen känns ibland som små "bihang". Han har inte vidare styrka i dem när man ställer upp honom.. borde han ha det vid den här åldern? han har lärt sig åla i cirklar men tar sig inte frammåt. Han försöker också komma i upp i krypställning. Är det normalt att åla i cirklar?

kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: IAHP med lillebror

Inlägg av Nat »

Panik panik
Lillebror precis fyllda 6 månader står i krypställning och gungar eller ställer sig i plankan. Det ser ut att vara nära krypning men ålar fortfarande inte :cry:

Vi har långbyxor på, inga strumpor och maaaassor av magläge. Vi lägger frestande saker framför honom samt håller emot hans fötter men han tar lixom inte spjärn.

Han kan utan problem åla runt i cirklar, vända sig runt och är extremt stark i nacke, rygg, armar.

Han är så frustrerad att han ligger och morrar HÖGT på golvet :shock:

HJÄLP:!: :!:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: IAHP med lillebror

Inlägg av lgh140 »

Jag har tyvärr inget bra råd men det var ungefär så vi hade det här också. Flickorna började krypa vid 6 mån men åla ville de inte. Nuförtiden ålar de dock fint när det behövs (för att ta sig in under sängen bl.a. ;) ) men krypa slår visst allt. :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "