Fem myror?

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Fem myror?

Inlägg av Ladybird »

Jag har precis läst Lär din baby att läsa av Glenn Doman, men den är från 1986 så jag har beställt den engelskspråkiga varianten från 2005. Jag har inte fått den än, men jag håller på att förbereda materialet.

:arrow: Nu undrar jag: Tror ni att Fem myror på dvd förstör inlärningen med Doman? Sonen har inte sett det ännu, men jag har beställt dvd-boxen. Jag undrar om jag ska lära honom enligt Doman först och sen kanske ta alfabetsträningen med Fem myror. Vad tror ni? Jag är rädd att ljudandet i programmet kan störa Domaninlärningen.

Jag har en del fler frågor om själva Domanmetoden också, för det verkar skilja sig mellan utgåvorna, men jag väntar tills jag har läst den nyaste boken. Jag fattar inte riktigt hur många grupper om fem ord man ska visa per dag, och hur många gånger de ska visas.
Håkan, född 18 oktober 2011
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Fem myror?

Inlägg av Krisse »

Hej Ladybird!

Jag hade också fem myror hemma men jag väntade att visa den tills nu för det ljudas ju mycket i den.

Någon alfabetsträning behövs inte eftersom du kör Doman. Mina barn "tog ut" alfabetet själva efter ett tag. Det beror ju lite på hur gamla ditt/dina barn är. När mina blev runt 3.5 så blev alfabetet kul innan dess verkade det inte betyda något för dom.

Nu ser dom fem myror för den är rolig, jag tycker själv det är jättekul att se den och dom tycker om att sjunga med i låtarna.

Du har en fantastisk resa framför dig:)

Trevlig läsning!
Kram Krisse
Emmy 080212
Rasmus 091223
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Fem myror?

Inlägg av Ladybird »

Tack för svar!

Då väntar jag med Fem myror ett tag. Jag ser verkligen fram emot resan jag med! Jag har beställt mattekort också, för det brådskar ju lite mer. Lilleman är 18 mån redan, så vi har ett halvår på oss. Tur man är hemmamamma, säger jag bara! :D

Jag lär mest troligt höra av mig mer när alla frågor börjar komma efter att jag har läst böckerna....
Håkan, född 18 oktober 2011
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Fem myror?

Inlägg av TorsMamma »

Jag håller med Fem Myror i alla ära, men de kör med versaler och ljudar. Är inte så förenligt med Doman principen. Min son hann bli 6 år innan han fick se den faktiskt. Mest för att jag inte ville förstöra något med Doman läsningen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Fem myror?

Inlägg av Ladybird »

Nu har jag fått How to teach your baby to read. All text verkar vara samma mellan den här boken och den jag lånade på bibblan som var sen 1986, utom kapitlen som handlar om själva inlärningsmetoden. Nu kommer frågorna:

:arrow: Här i trådarna står det ju att bokstäverna ska vara 10 cm höga (och det står även i den äldre boken). I den här nya står det 3 inches, och det är väl bara 7,5 cm? Stämmer detta? Vilket är rätt? Han är 1,5 år, om det spelar nån roll.

:arrow: Jag förstår inte hur många kort jag ska ha av de första orden. Femton står det i boken, och sen gå vidare. Med vad? Kroppsdelarna? Är de första femton bara "roliga" saker som han gillar för att få upp intresset (inkl mamma, pappa osv)?

:arrow: Jag har köpt vit kartong. Räcker storleken 10 x 50 om texten bara ska vara 7,5 cm hög? Måste alla kort vara av samma storlek, även om det står ett kort ord på, t. ex ost?

:arrow: Jag förstår det första: 5 ord x 3 visningar första dagen, andra dagen samma ord x 3 plus 5 nya ord x 3. Tredje dagen orden från dag 1 x 3, orden från dag 2 x 3 plus 5 nya ord x 3. Men sen? Hur länge ska detta visas? Det står så konstigt i boken, tycker jag. Ska man visa dessa tre set i fem dagar och sen börja byta ut ett ord i varje set varje dag, samtidigt som man lägger till två set till? :?

Jag blir galen när jag inte fattar!! :evil: Och jag har inte riktigt tid att leta svar i alla trådar heller, fast jag nog har försökt.

Ska läsa mer för att se om det lossnar, men kanske nån kan hjälpa mig under tiden?
Håkan, född 18 oktober 2011
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Fem myror?

Inlägg av Ladybird »

En snabb fråga till: Han har ett favorit-gosedjur, en råtta som vi kallar "råttan". Hur ska detta skrivas på kortet - råtta, råttan eller Råttan? Det är ju ett namn, men ändå inte. Det är ju just DEN råttan.
Håkan, född 18 oktober 2011
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Fem myror?

Inlägg av Hege »

Hej Ladybird!

Jag brukar säga (till leda, tycker många) att om man inte fattar hur man ska göra, helt, då måste man läsa en gång till. Och gärna ännu en gång till. Och det ska jag säga nu också, men jag ska lägga till att ibland skriver Doman inte helt fattbart...

Storleken på de skriva bokstäverna är viktig för att barnet ska kunde se dem. Men de MÅSTE inte vara på millimetern så stora som det står i boken. Det viktiga är att barnet ser, och blir intresserad. Då är det stort nog. Om barnet tittar ointresserad, då kan du vara säker på att det inte är stort nog.

Som du vet ska man bläddra jädrans snabbt med korten när man visar dem. Om de har olik storlek kommer du att få en utmaning... Pluss att det kanske tar bort lite av konsentrationen för den lille. Han ser att det står ost på kortet, men han ser också det som står på det större kortet bakom. Förstår du hur jag menar?

Att sortera ord i grupper är viktig. Barn brukar tycka om att de kommer i kategorier. Du själv väljer vilka kategorier du vill använda. Ointressant kategorier (ex. pastasorter eller olika operahusbygningar) kommer inte fascinera en 1,5 åring.

I boken läggs det upp ett superprogram, som det vore fint om man kunde följa.
Börja med en kategori, och visa den 3 gånger om dagen. Gör det i fem dagar, och byt efter den femte dagen ut ett ord varje dag. När du känner att du mästrar detta, så kan du lägga till en kategori till. Och byta ut ett ord från varje kategori varje dag. Du kan i slutändan ha så många kategorier du själv mästrar. Men kom i håg att det måste gå minst 15 minuter mellan varje visning.

Men börja med en kategori. Och låt Råttan vara med där. :wink:
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Fem myror?

Inlägg av Ladybird »

TACK för svar!
Ikväll har jag kapat till 210 kort i storleken 10 x 50 cm. Jag gör bokstäverna ca 8 cm och hoppas på det. Sen gör jag som du säger Hege, en kategori till att börja med. Och där är Råttan given medlem! :D
Håkan, född 18 oktober 2011
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Fem myror?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Mitt förslag, gör 50 kort innan du börjar, det går extremt mycket fortare än du någonsin kunde ana och du kommer tappa i takt med att barnet kommer ikapp. Gör 50 innan du börjar. TA LÅNGA ord, det är skoj! noshörning på engelska var en favvo här hemma. långa ord! MÅnga ord, du kommer inte hinna, jag lova annars. Man visar lätt 15 ord på en dag, byter mycket fortare än var 5 dag, kan jag lova, de tröttnar superfort!

Pepping pepping!

kram
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Fem myror?

Inlägg av Ladybird »

Tack! Jo jag har tänkt förbereda så många kort jag kan. Först 15 ord som han har i sin absoluta närhet: mamma, pappa, Håkan (hans namn), farmor, Råttan plus tio ord till som han direkt kan relatera till, som han tycker är intressant. Sen kroppsdelar, saker i hemmet, mat-ord, verb osv. Sen ger vi oss på tvåordsmeningar: gul banan osv. Jag har redan börjat fuska lite med att läsa vägskyltar när vi är ute och går, och han tittar faktiskt på skyltarna, plus att han vänder på huvudet och tittar igen när vi har gått förbi. Det ska bli jättekul! Hoppas bara orden är stora nog.
Håkan, född 18 oktober 2011
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Fem myror?

Inlägg av Hege »

Hur har det gått nu, har ni fått börjat? :D
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Fem myror?

Inlägg av Ladybird »

Jo, vi började i måndags med fem ordkort. Tyvärr måste jag erkänna att jag fuskade lite :oops: redan för nån vecka sen med egna A4-blad med blå ord (den enda penna vi hade) och inte jättebred text, så nu när jag skulle köra samma ord igen med "rätt" färg och storlek, verkade han lite ointresserad.... Undrar om han tog in och lärde sig orden i alla fall tidigare? Hur som helst fick jag frångå systemet lite och börja byta ut ord redan andra dagen för att han skulle bli lite mer intresserad. Hoppas jag inte har pajat nåt! Jag försöker tänka på Domans ord, att än hur dåligt man lär ut så har de i alla fall lärt sig mer än om man inte hade gjort nåt alls.

Och han är definitivt intresserad av ord, för nu pekar han på alla skyltar när vi är ute. Jag har även dristat mig till att visa ordkort i samband med att han ser den verkliga företeelsen, ex. jag visade mjölk när jag gav honom mjölk (som f ö är en favorit), och efterrätt när han fick efterrätt. Råttan visade jag upp när jag gav honom råttan. Jag läste i nån tråd här att det var nån fler som gjorde så (torsmamma?) så jag hoppas det inte gör nåt.

Sen har vi även köpt 1-100-kort här på forumet som jag ska försöka komma igång med snart. Jag känner att det brådskar lite eftersom han är 18 mån redan. Jag har både läse- och matteboken.
Håkan, född 18 oktober 2011
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Fem myror?

Inlägg av Nat »

hej,

Va skoj med fler som kommer igång med IAHP. Du har en massa spännande framför dig.
Jo, vi började i måndags med fem ordkort. Tyvärr måste jag erkänna att jag fuskade lite :oops: redan för nån vecka sen med egna A4-blad med blå ord (den enda penna vi hade) och inte jättebred text, så nu när jag skulle köra samma ord igen med "rätt" färg och storlek, verkade han lite ointresserad.... Undrar om han tog in och lärde sig orden i alla fall tidigare? Hur som helst fick jag frångå systemet lite och börja byta ut ord redan andra dagen för att han skulle bli lite mer intresserad. Hoppas jag inte har pajat nåt! Jag försöker tänka på Domans ord, att än hur dåligt man lär ut så har de i alla fall lärt sig mer än om man inte hade gjort nåt alls.
Ingen fara på taket för att ni tjuvstartade lite, han tog kanske in endel. Det är inte så att röd färg är den enda färgen små barn ser utan bara den bästa att använda :D Att han har lärt sig orden tror jag tyvärr inte då det tar otroligt många upprepningar innan de sitter.

Och han är definitivt intresserad av ord, för nu pekar han på alla skyltar när vi är ute. Jag har även dristat mig till att visa ordkort i samband med att han ser den verkliga företeelsen, ex. jag visade mjölk när jag gav honom mjölk (som f ö är en favorit), och efterrätt när han fick efterrätt. Råttan visade jag upp när jag gav honom råttan. Jag läste i nån tråd här att det var nån fler som gjorde så (torsmamma?) så jag hoppas det inte gör nåt.
Jätte bra, det ger bara extra stöd åt inlärningen att ni kör simultant med inlärning i vardagsmiljö. Desto längre du har kommit ju fler möjligheter kommer du att se för att integrera träningen i ert vardagliga liv.
Sen har vi även köpt 1-100-kort här på forumet som jag ska försöka komma igång med snart. Jag känner att det brådskar lite eftersom han är 18 mån redan. Jag har både läse- och matteboken.
Jag var själv väldigt stressad för att jag "började för sent" och mitt starka råd här är att STRESSA INTE. Ta det lugnt, ditt barn kommer att lära sig oavsett ålder. Ta det i ert tempo och beröm istället dig själv för den extra möjlighet du ger ditt barn.

Ha en underbar helg med en massa IAHP :D
/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Fem myror?

Inlägg av Ladybird »

Ett par frågor:
:arrow: Han verkar lätt ointresserad av ordkorten. Kan titta på det första och det andra, men sen tittar han på nåt annat och jag måste påkalla uppmärksamhet för att kunna visa de andra tre. Jag försöker visa så fort jag kan. I boken står det om 12-18 mån och 18 mån och uppåt att de är så rörliga att de inte har tid att sitta stilla, och att man kanske måste dra ner antalet kort till tre, två eller t. o. m. ett kort per visning. Kan det vara så? Det känns som om han ligger mitt emellan åldersgrupperna - han är visserligen över 18 mån, men han pratar inte alls. Inte ett enda ord, inte ens mamma. Han bara "pratar" hela tiden på sitt eget språk, samt gör vissa tecken som vi har lärt honom tidigare.

Jag har bara visat korten när han sitter på toan och i matstolen efter mat, för jag kan aldrig få honom att sitta stilla i t. ex. soffan. Jag försöker vara så glad och tjoande som jag kan, och berömmer och klappar händerna. När han verkar missnöjd visar jag inte alls. Problemet är att han ganska ofta låter missnöjd/halvgnällig, så man missar ju en massa tillfällen där. Jag visar ju bara ett set om fem kort, och de tre visningarna är nog så svåra att få till, så att lägga till fler set är inte att tänka på just nu. Förutom matten då, den tänkte jag försöka börja med på måndag.

Angående matten: Jag har läst och förstått att man börjar med addition på dag 6, håller på med det i två veckor (inkl ta bort gamla/ta in nya kort), sen subtraktion i två veckor, men sen när man kommer till multiplikation och division tar ju mängdkorten slut, dvs. det finns inga att ta bort eller ta in. :arrow: Visar man bara ekvationer då, tre st x tre visningar per dag? Längre än så har jag inte läst in mig så noga på, för just nu har jag svårt att se mig börja med algebra... :shock:
Håkan, född 18 oktober 2011
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Fem myror?

Inlägg av Nat »

halloj

När min son har varit i "spralliga" perioder har vi kört IAHP samtidigt som han fått sin mat. Inte i början på måltiden för då brukar han bara vara fokuserad på maten, utan i slutet när han börjar bli behagligt mätt, få energi till annat men ändå sitter still

lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "