Läsa med töserna

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Läsa med töserna

Inlägg av Acnaib »

Hej på er alla.

Jag har hela tiden velat "göra" både matten och läsningen med våra två, men det har liksom aldrig blivit riktigt av. Matten startade vi lite, men kom sedan av oss och påbörjade inte igen :(

Töserna är 27månader och 43månader.

Jag har nu läst "how to teach your baby to read" men det har uppstått en del frågor, som jag hoppas att någon rar har ork att svara på. :roll: :D

1. nu ska det ju gå fortare från "singel words" till "couplets" och "phrases". Men när man övergår från 5 sessionor á 5 ord till phrases, tar man då bort alla sessioner med singel words? Eller har man "X" antal (vill minnas att de skrev 3) sessioner med couplets eller phraeses och fortsätter även med 1-2 sessioner med singel words? Eller hur gör man för att introducera nya ord?

2. Hur tusen gör man med "svenskan". Det är ju så lätt på engelska, för orden "ändras" inte så mycket som i svenskan.

Engelska: Mommy is eating
Svenska: Mamma äter
Ingen fras här inte, utan couplets!

yellow chair, yellow table
Gul stor, gult bord
Här är det två olika böjningar på "gul"
Vad lär man barnet i single words? "gult" "gula" "gul" ??

Kan en svenk fras vara exempelvis "En grön krokodil"?

Och hur gör man med substantiven? I singel words, skriver man "katt" eller "katten"? I phrases kommer vi ju fömodligen använda "katten", men inte nödvändigtvis i couplets.
"gul katt" "stor katt" "liten katt" "orange stol"

"katten äter" (ingen fras på svenska dock), "Katten vill sova" "Katten är trött" "katten är gul"

Även med andra ord, som bord, stol, säng etc.
Mamma sitter på stolen (inte stol!)

Vilka ord lär man dem i singel words?

3. Hur gör man med bokstäverna. Om man skriver ut kort på datorn, använder man "a" eller "det anda a:et"? Använder man "g" eller "det anda g:et"? Använder man stora eller små bokstäver?
I boken använder de små bokstäver, men när de går över till phrases så skriver de första ordet stort
mommy, eating
men sen
Mommy is eating.

Kopplar barnen det? Att mommy och Mommy är samma ord (lite enkla, men vissa bokstäver skiljer sig ju mer åt, geting-Geting

Om man gör kort, och ska lägga ut dem i "bygga mening-leken" ska man göra nya kort då? Så att substantiven i början av ordet har stor bokstav? Eller kan man använda samma kort, men endast små bokstäver?


4. De små orden, typ: en, är, på, i etc. Lär man dem som singel words eller lär sig barnet de "på köpet" i phrases?


5. Jag skriver ut orden med rött på halva A4 (alltså ett A5, halverar på bredden, inte på längden) sedan laminerar jag dessa så att de blir hårda. Men jag funderar på om storleken räcker. Det står ju i boken att de ska vara STORT men ju äldre barnet blir, ju mindre blir korten. Vad tror ni?

Ja, nu blev det långt, men hoppas någon har ork att ta sig igenom :oops: :roll:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Läsa med töserna

Inlägg av Luvisen »

Hellu,

Jag känner igen frågorna. :D jag hade mkt samma frågor som Hege besvarade tålmodigt. :heart:

Kolla början på min tråd. Den ligger nu i forumet för hjärnskadade och heter Bebis som vill räkna och läsa. Det är ingen skillnad hur man lär barnen denna fina färdighet.

Sedan kan jag inte låta bli med min erfarenhet att även slå ett slag för det grovmotoriska övningarna för det ökar även förståelse och andra färdigheter som att skriva. Men dem kanske ni redan har.

Hinderbana är juste! :lol: Krisse har gjort sådana med sina barn. Kolla hennes tråd på slutet, där diskuterades bra övningar som åla,krypa, klättra ( helst armgång) , hoppa på ett ben, kullerbyttor, stå på händer mot vägg mm. Köra sådant 1 gg per dag ger mkt!

Lycka till med erat program!

Värme.
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Läsa med töserna

Inlägg av Acnaib »

Tackar, tack Luvisen :) :heart:

Men jag hittade inte svar på alla frågor :P
Jag vet fortfarande inte om man för phrases/couplets parallellt som singel words.
Och jag vet fortfarande inte hur jag gör med ord som måste böjas. Bara böjer man dem när man använder dem?
Såg att du frågade det oxå, Luvisen, men du fick inget svar på det :wink: Lär man dem typ springa, och sedan böjer det till springer när man använder det?

Och jag är inte riktigt säker på storleken ännu... Halva A3=42x15cm (vit kartong) eller halva A4=20x15cm (laminerade vanliga papper)

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Läsa med töserna

Inlägg av Acnaib »

Åh, liten parentes.
Jag gjorde ett gäng kort igår (halva A4)
Sedan läste jag igen om hur man gör när man börjar med en 2 och 3-åring och läste då att man istället väljer ord som barnen gillar, efterfrågar typ.
Så nu på morgonen gjorde jag snabbt några nya ord till min "musse-pigg-älskande-dotter"
Så kom de ner, barnen, mitt i mitt-kortstök. Och båda kastade sig över högarna och frågade "vad står det där?" "vad står det där?" "vad står det där?" "vad står det där?" "vad står det där?" "vad står det där?"
Jag svarade och båda skrattade högt "Så KUL det här är"
Ha! Så kul tycker jag! Fast det började lite fel, men kul att DE tog initiativet!!
slut parentes :lol: :roll:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Läsa med töserna

Inlägg av Luvisen »

Bra!

De är inget fel på synen alltså! :D

Satsa på kort storlek 10 x 30. Ta svart skrift på en gång. Det går fint. Deras ögon kan, om man säger.

Visa de olika kategorierna med ord som du tycker de behöver. Starta med det dom gillar men sen ta med som sagt olika kategorier av ord.

Sen skulle jag även köra så här pga dina tösers ålder.

Första gg läser mamma korten.
Andra ggr visar mamma vad ordet betyder, dvs läser upp ordet ex " lampa" och sedan pekar på lampa.
Tredje gg läser barnen :)


Alltid små bokstäver utom för namn.
Couplets samma sak, små.
Böjningarna av ord kommer auto med de små meningarna du gör. Det gör även små orden så de behöver du inte göra ordkort på.

När du övergår till phrases så skippar de singles. Nya ord kommer hela tiden dyka upp längs vägen och de kommer de lära sig när det läser böcker framöver så de behöver man heller intro i stor stil. Precis som du fortf märker om ett nytt ord dyker upp i en text och undrar vad det betyder.

Bättre meningar än " En grön kokodil" är " Krokodilen är grön" " Krokodilen är snabb"

Osv.

Sedan gör du meningar längre och mer komplexa. ;) då kör du bara böcker som de små får läsa högt de ord de kan. :)

Alla meningar skriver du med stor boktav i början precis som det är på riktigt. :wink: och du skriver meningen så som den är tänkt på svenska. De kommer hänga med. tro mig!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Läsa med töserna

Inlägg av Acnaib »

Åh, tack luvisen! Vilken tur att jag har dig :heart:

Jag får väl skylla mig själv att jag redan gjort 100 kort med röd text på halva A4 (åt fel håll) Haha!! Laminerat och klart.
Bara att börja om.
Det komiska är att jag skrev med svart text först, skrev ut, och sedan kom på att det skulle vara rött.

Haha :lol: :lol: :lol:

Men, jag vill gärna kunna använda korten till nästa bebis oxå (om det går). Och då något tidigare, haha, eller MYCKET tidigare.

Funkar 10x30cm till en månadsbebis?

Ska jag ta röd färg iaf nu?

Och en avslutande fråga. Vad menar du med att tredje gången läser barnet??? Ska jag inte alltid säga ordet när jag visar kortet? Har jag missat det helt?

Jag trodde man flashade kort och utalade orden varje gång! Ajja bajja på mig, om jag fattat fel! [-X Tur Luvisen är vaken :heart:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Läsa med töserna

Inlägg av Acnaib »

Nej, nu har jag läst kap 7 igen. Jag uppfattar det verkligen som om man ska uttala orden varje gång. Hur gör man annars med det/de nya ordet/orden? Uttalar bara det/de?

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Läsa med töserna

Inlägg av Luvisen »

Acnaib skrev:Nej, nu har jag läst kap 7 igen. Jag uppfattar det verkligen som om man ska uttala orden varje gång.
Stämmer.

Förlåt om jag förvirrade dig. Jag ger dig ovanstående tips bara för att dina töser är så pass gamla och uppenbart redan kan flera ord. Alltså det är ett Doman program men "tweekat" till större. Fick detta tips av Larz Thielemann (IAHP veteran) då han la upp ett program för Bebispojken. Eftersom större barn kan mer/ förstår mer och gillar interaktion och en "jag kan själv del".

Alltså varje session gör du de tre "rutinerna"

Du läser. Du läser och visar och sen dom läser.

Men som sagt det var bara ett tips just för större barn. Inte Doman-boken rakt av. Förlåt att jag inte sa det...Lite hetsigt härborta just nu.

Men kör du på boken så blir det tryggt för dig. Skulle det kännas ](*,) så kan du köra på det sätt jag här la fram.
Acnaib skrev:Jag får väl skylla mig själv att jag redan gjort 100 kort med röd text på halva A4 (åt fel håll) Haha!! Laminerat och klart.
Bara att börja om.
Det komiska är att jag skrev med svart text först, skrev ut, och sedan kom på att det skulle vara rött.
Äsch då! Men du, jag tycker du gott kan använda dem. Alltså detta med svart och rött hit och dit. Alltså det är till för att träna synen. I början så uppfattar de små rött allra bäst när man visar ngt så fort men när synen utvecklas så behövs inte den röda färgen utan du övergår till svart. Så använd som sagt de där 100 du har och resten gör du i svart lite mindre tecken storlek. Meningar gör du sedan separat på nya längre kort, så allt får plats. (de kan du sedan klippa isär till separata ordkort) Du behöver ju inte hålla på en evighet med phrases heller. Sedan kan du ha en låda full med ordkort inkl småord som på, är, av mm om töserna vill bygga egna meningar. Då spelar de inte så stor roll om en del ord är stora och andra mindre. Det blir ju en mening av det ändå. Men det är om du vill hålla på med det mkt annars skulle jag inte ödsla så mkt tid på den biten. :oops: Men det är jag det!

Böckerna däremot är skojigast och dem kan man göra hur många som helst. :D
Acnaib skrev:Men, jag vill gärna kunna använda korten till nästa bebis oxå (om det går). Och då något tidigare, haha, eller MYCKET tidigare.

Funkar 10x30cm till en månadsbebis?
Nej. För en sådan yttepytte måste man ha specialare. Se här IAHPs kit för minisar: http://www.gentlerevolution.com/mm5/mer ... e=YSBNProg

Ordkort för minisar är MEGA STORA. :lol: Men du behöver bara de allra största ett tag. Deras syn utvecklas ju raskt och då är det dags att successivt dra ned i samma takt. Snabbt alltså. :D
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Läsa med töserna

Inlägg av Acnaib »

Åh, tack snälla du! :-D :heart:

Tänkte precis ta natt, men känner att jag inte kan vara ohyfsad och inte svara, nu när du tog dig tid att svara mig!

Vilken tur att du förklarade så bra nu, :lol: jag har gått och funderat en del idag, fattade inte att du menade 3xså i VARJE session, utan trodde du menade 1 session 1, 2 session 2 och 3 i session 3 och sen hela tiden nr 3. #-o Osmarta jag!

Nu fattar jag! Låter bra tycker jag, men visa orden varje gång tror jag inte riktigt funkar, mina små kan många ord och vet vad allt är, de nya kan jag ju visa, men inte i varje session, tror jag. Vi får se vad som funkar bäst.

Jao, korten. har skrivit en hel del av dem fel och läste igår natt (kl 01 *gäsp* men så interessant) att mina äldre barn måste ha andra ord än de vanliga "startorden". För att de inte ska tappa intresset så ord till lilla Ronja (2 år) som är hennes ord och till Freja (3 år) ord som utmanar hennes lärande.
Jag tror inte mina "bil", "båt", "arm", "öga" "boll" kommer intressera dem i längden. Haha!
Så jag gör nya kort. Sen sparar jag dessa och ger dem att bygga med senare :)

Ronjas egna ord (ord hon annars säger ofta och gärna)
* Ronja
* Emil ( i lönneberga)
* snickerboa
* krokodil
* docka

Freja mer utmanade ord:
* klubbhus
* muskeredskap (ur musses klubbhus)
* stjärnhimmel
* kronblad
* Musse Pigg (hon älskar Musse Pigg, är förresten "Musse" bättre än hela "Musse Pigg"?

Måste bara förbereda lite till, men efter helgen räknar jag med att starta *jippie*

Nu så!
Nattinatt! :sleep:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Läsa med töserna

Inlägg av Hege »

Tänk språkets väg in till hjärnan genom öronen.

Är du petig när du pratar till dina barn så de ska bli grammatisk korrekta lyssnare från första början?

Nej. Ingen av oss är. Så turlig nog har naturen låtit utveckla en smart hjärna som själva listar ut grammatiken på si så där tre år. De flesta treåringar pratar grammatisk korrekt.

Tänk språkets väg in till hjärnan genom ögonen.

MYCKET lättare. Här är det inte olika tonfall att tolka, och ordet "mamma" ser likadant ut varje gång.

Även här listar de smarta barnen ut småorden och, som, är, det...
De listar ut röd och rött. Liten och små/smått.

De gillar att lära saker som de är, så stor bokstav i egennamn och början av meningar. En typ av a och g.

Mitt råd här är:
Skit i att förstå allt från första början. Börja bara. Mycket kommer du förstå eftersom du skrider fram, och mycket kommer lösa sig själv. Vid tvekan, läs i boken en gång till.

Lycka till!
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Läsa med töserna

Inlägg av Hege »

Hej Acnaib

Hur går det för dina töser? Och hur går det för dig, känner du att det har lossnat lite? Det brukar göra det när man bara kommer igång ordentligt.

Hur många ord har de sett nu?
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Lära läsa...

Inlägg av Acnaib »

Hejsan!!!

Sitter här med min "how to teach your baby to read".
Länge sedan jag köpte den och skulle egentligen tagit itu med det här för flera år sen. Men nu är det som det är. Freja är drygt 4, snart 5 och Ronja är 3,5år.

Har läst hela boken igen och igen. Så stora barn, som mina, lär inte singelord alls så fort som bebisar, man ska snabbare ta sig till "böcker". Men min fråga(eller mina frågor): ska man fortfarande ha 5set om dagen á 5 ord? ska man fortfarande byta ut ett ord efter fem dagar? När man kommer till "par", "fraser", "meningar", "böcker" ska man fortsätta med sets av singelord oxå då? Hur många isf och hur ofta?

Har säkert fler frågor men allt snurrar runt.
Tacksam för svar på dessa till att börja med iaf :wink:

:heart: Bianca :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Läsa med töserna

Inlägg av Acnaib »

Oj!
Här hade jag ju en helt egentråd! Jösses, ja! Jag gav mig ju in i detta för en tid sedan, men kom aldrig till skott!! :oops:

Jag sammanfogar "mina" trådar i morgon i datorn. Svårt i mobilen.
:heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Läsa med töserna

Inlägg av Acnaib »

Hej igen.

Så, jag lyckades pussla ihop dem.
Så fånig man känner sig. Jag hade ju tänkt börja tidigare, men jag kom aldrig i skott med att göra nya (större) kort och sen rann det bara ut i sanden. Nu för några dagar sedan kände jag att jag bara måste. Så jag har gjort kort nu. Nya - nya intressen. Halva A4:or 10x30 cm ungefär.
Sen satte vi igång. 5 ord första dagen, ett nytt dagen efter, två nya dager därpå, två nya igen.
Idag har Freja 12 ord (i ett set) och Ronja 9 ord (i ett set). Ronja lärde sig dem inte lika snabbt (kan bero på att ämnet på korten mer intresserar Freja än Ronja, jo de har olika kort, men samma ämne). Igår satt jag med nya kort, nytt ämne till Ronja, men kände att det är nåt jag missar. Kortetn skulle ju "bort" oxå, efter ett tag.
Ägnade kvällen åt att läsa boken igen och jahopp. 5 kort i ett set och 5 set skulle det visst vara.

Får strukturera om lite. Dela upp korten i olika set och se till att inga kort börjar med samma bokstav. Det gör dem nu, och märker att Freja gärna blandar ihop de orden.

Men, frågorna ovan kvarstår.

1. Ska man fortfarande ha 5 set om dagen á 5 ord, trots att mina flickor är 3 resp. 4 år?

2. Ska man fortfarande byta ut ett ord efter fem dagar, trots att äldre barn lär saktare?

3. När man kommer till "par", "fraser", "meningar", "böcker" ska man fortsätta med sets av singelord oxå då? Hur många isf och hur ofta?

:heart: Bianca :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Läsa med töserna

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag vet ärligt talat inte. Men jag vill minnas mig att du sa att din stora tjej kunde läsa? Om hon kan det så skulle jag nog bara ta typ 2-3 ggr 5 kort med LÅNGA SVÅRA ord på. och sen läsa texter och låta den stora läsa för den lilla enklare saker. Om du gör egna böcker så kör på det. Om inte beroende på nivå finns något som heter "lättläst" på biblioteket eller andra enkla böcker som ni kanske kan titta på tillsammans. Där t.ex du läser och håller fingret under varje ord och sen låter stora tjejen göra samma för lilla syster säg 3-5 ggr/v. Samma text samma bok. Jag vill minnas mig att montessori tycker man skall läsa samma text 3 ggr för att man skall lära sig läsa med "flyt".
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "