När får jag köra prickarna?

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Cony
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:31
Ort: Trosa

När får jag köra prickarna?

Inlägg av Cony »

Hej ambitiösa superföräldrar!

Jag har boken How smart is your baby och läser den för fullt, men saknar ibland lite förklaringar och "rakt på sak"-svar. Kommer inte att göra allt i boken och undrar därför på vilket sätt vi kan välja ut det vi vill göra, antar att vissa övningar är beroende av att man även har gjort dom innan.

Vi kör med dom här cirkelbananhand-korten här hemma just nu. När vi är klara med dom skulle jag vilja köra prickkorten. Går det för sig eller måste dom här färggranna korten och simple detail (happy, sad...) komma först? Jag vill väldigt gärna ge honom förmågan att kunna "se antal". Var med storebror i skolan (första klass) häromdagen, och där höll dom på med just 7 prickar + 3 prickar = hur många? och barnen satt och räknade prickarna en och en och skrev svaret.

Skulle kanske kunnat formulera mig bättre här, men jag ålar omkring på golvet samtidigt som jag skriver (och lockar på så vis med mig Bobo som tyngdlyftsvrålar), så det blir vad det blir - inget litterärt mästerverk.
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: När får jag köra prickarna?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag vill minnas mig att man kan köra "matte" från 4 mån ålder. Men stora kort och röda prickar.

Men det andra vet jag inte.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Cony
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:31
Ort: Trosa

Re: När får jag köra prickarna?

Inlägg av Cony »

Nu har jag läst på och fattar lite mer. Vi ska börja med matteprogrammet nu, bara fixa prickar först. Men bör dom vara röda trots att han är 5½ månad? Eller måste och måste, jag undrar om det finns det en klar fördel med det, eller går svarta lika bra? (Eller kan man inte veta det?)

Någon som vet?
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: När får jag köra prickarna?

Inlägg av Bellan »

Hej!
Om han är 5 1/2 månad skulle jag absolut köra röda prickar. Finns ett powerpoint dokument med prickar här, Kolla tråden "Ladda ner PPT med Domans..." eller nått heter den (överst av alla trådar på den här delen).

Jag rekommenderar att skriva ut på A3 för en liten knatte som din. Och kom ihåg att TA Bort allt siffror på prickkorten innan du skriver ut. Dom får inte vara med på samma sida som prickarna.

Kul att du ska köra matten förresten :D :D
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Cony
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:31
Ort: Trosa

Re: När får jag köra prickarna?

Inlägg av Cony »

Röda prickar it is. Tack! :D Det ska verkligen bli kul att köra igång med matten.

:heart: Glad torsdag till alla!
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: När får jag köra prickarna?

Inlägg av Nat »

håller med, röda prickarna är lättast att se för de riktigt små. vi började ju mycket senare än ni och har prickar i en salig blanding :shock: Anledningen är att de klistermärken vi köper tog slut så då fick vi byta färg, sen tog nästa färg slut etc.. Vi kör svarta prickar, röda, oranga och limefärgade. Det roliga är att lillen verkar tycka det är skoj med olika färger och kommenterar det en massa (på hans sätt)

Men som sagt var.. riktigt små barn behöver ha tydliga kontraster och stora prickar och stora ytor.. så A3 och stora prickar i rött blir nog det bästa för er. Akademibokhandeln har bra papper och klistermärken plus att om man köper storpack får man bra rabatt..
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "