Lära Lillan matte och läsning

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Cony
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:31
Ort: Trosa

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Cony »

Oj vad du ligger i, Bellan! Måste =D> och skicka lite :heart:

/Cony
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Hege »

IAHP rekomenderar att man visar mängd till 100 innan man börjar visa siffror...
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Nat »

hejsan,

hur går det för dig? kör ni ff matte och läsning?
har du några tips på hur man börjar med läsning? tänkte nog beställa boken och köra den som sommarlektyr :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Hege »

Då rekomenderar jag att du läser boken först. Det blir så himla mycket lättare att börja när man vet, riktig vet, vad och hur man ska göra.

:D
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Hej igen!

Oj, det har inte blivit så mycket Doman matte eller läsning alls på väääldigt länge :oops: Fast i och för sig så pratar vi mycket bokstäver och mängd. Hon kan p (eller pappa som hon säger), m (mamma), s (snutte) och sen sig egen bokstav. Hon räknar ofta och massa olika saker ;), hennes favorit siffra är fyra, lite gulligt tycker jag.

Så nu tänkte jag att jag ska försöka komma igång med lite läsning och matte igen. Jag har inge koll på våra ordbits och vet inte vart jag ska hoppa på matten igen #-o Tips någon? Hon är ju lite gammal för prickar, hur går jag tillväga då? Jag har ju alla prickkort inplastade... Ja, om det är någon som har några kloka tankar eller tips tar jag gärna emot det :D

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Hege »

Hej Bellan

Efter ett tag nu så har jag kommit fram till att inte rekommendera matten, om man inte är "dödengagerad!!".

Därför att det kräver mycket, och efter det kräver det mycket uppföljning.

Så mittt råd är, strunta i Domas matte om du inte känner dig just dödengagerad.

Gör ordkort. Minst 100 om du inte hittar de du redan har.
Gör en rutin om när de ska visas, och håll dig till den.
Bättre med få ordkort som du får visat varje dag, än många som du ger upp efter en vecka.

Börja smått, babysteps!, och så tar du det vidare därfrån.

:D
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Tack Hege!
Jag har funderat och kollat igenom allt material igen. Och inser som du sa att Doman matten inte går att hoppa på igen eller bara köra lite, som du skrev. Så, någon som har nån annan bra metod eller App eller nått att undersöka matte/mängd/räkna med så är jag tacksam.

Hihi, idag har jag kört igång lite försiktigt med ord igen, precis som du skrev Hege ;) och eftersom Lillan älskar att röra på sig så började jag med "gå, hoppa,springa, sitta, dansa" och då blir det ju självklart med rörelser ;) Jätteskoj tycker vi båda. Har tänkt tre visningar per dag, det är lagom takt för oss.
Sen ska jag se vad jag kan fixa till för bits på annat. Saker som vi har i huset blir kanske vanliga kort för då kan jag ju använd lite "passa ihop ord och sak" som en rolig lek sen (tänker mat, bestick, möbler, kläder, skor, leksaker...)

Sen såg jag att Brillkids har kommit ut med en App till iPhone. Brillkids är Doman inspirerat, men som jag förstod det bara på engelska tyvärr. Men när lillan kan läsa lite svenska ord kanske det är superba att lära sig engelska med. Brillkids har förresten både ett matte och läsnings program för datorer och där kan man spela in egna ljud och skriva egna ord (så man kan göra det svenskt själv om man vill) men programmet kostar 100$ tror jag.

I alla fall, nu är vi på gång och kör lite ord igen :)
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Hege »

Hur har det gått nu då? Har ni hållit i gång?

:D
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Krisse »

Hej Bellan!

Hur går det med orden??

Det finns mängder med variationer att köra. Att para ihop saker tycker mina är kul. Särskilt färger. Då kan dom vända på kortet sedan så har jag målat med den färgen på baksidan.

PPT är jättesnabbt att fixa om man känner att tiden är knapp för att klistra och klippa. Vi brukar köra lite beroende på vad intresset är. Nu är det mycket julsaker och annat. Sedan lär dom ju sig lite dator också och då går det även tillräckligt snabbt när man bara kan trycka fram orden och bilderna.

Vi har kört igång nu efter ett uppehåll på alldeles för länge. Herregud min dotter är snart fem och jag har bara ett år kvar suck att tiden går så snabbt. :roll:

Kram till dig
Emmy 080212
Rasmus 091223
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Nu var det ett tag sen....
Det har hänt en hel del är hemma. Det började med att vi körde orden 2 ggr per dag och jag började kolla på lite bits (vad jag har och vad jag behöver göra). Sen hände det en ska i familjen som gjorde att allt bara fick vänta. När allt blivit vardag igen så fick jag ett glatt besked, jag har blivit godkänd som dagmamma jippi! Och så blev det inskolning av de första barnen. Jättekul men tufft för ett barn som är mitt i trotsen plus min Lillan som ockå är trotsig (och bättre blir det inte av dom här sakerna som hänt plus att det är fler barn är på dagarna). Jag har i bakhuvudet att jag vill köra läsning och matte med barnen men har ännu inte hunnit planera klart allt. Såg att krisse skrev att hon använde bordstabletter med olika teman, superkul ide! Ja, fortättning följer....
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av TorsMamma »

Grattis till dagmamme jobbet! Du kommer nog på något bra att köra med barnen. Typ encyclopedia knowledge är jättekul långt upp i åldrarna. Jag körde i PowerPoint på TV. Men det går att göra kort också.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Tips!
Jag letade bordstabletter på nätet och ramlade på Hjelms förlag AB och där finns det massor och massor av memo, pussel, affischer och kort med alfabetet, siffror och massa med kul saker till bits (fiskar, svenska djur, fåglar, hundraser, blommor, insekter, rimmemo mm.) De har ingen försäljning på sin hemsidan men om man letar där och hittar nått kul kan man söka på någon bokhandel/leksaksbutik på nätet.

Jag ska köpa till min verksamhet ;)
/bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Tips!
Jag letade bordstabletter på nätet och ramlade på Hjelms förlag AB och där finns det massor och massor av memo, pussel, affischer och kort med alfabetet, siffror och massa med kul saker till bits (fiskar, svenska djur, fåglar, hundraser, blommor, insekter, rimmemo mm.) De har ingen försäljning på sin hemsidan men om man letar där och hittar nått kul kan man söka på någon bokhandel/leksaksbutik på nätet.

Jag ska köpa till min verksamhet ;)
/bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "