Lära Lillan matte och läsning

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av TorsMamma »

Hege skrev:
man får bara göre EN bits i taget. Min son kunde lätt göra 5 irad, men det hinner inte hjärnan ta in. Så en och sen vila minst 15 min innan du tar nästa.


Hmm.
Man får vänta minst 15 minuter mellan två SESSIONS av bits. Det kan vara 10 bits i en session, och 10 mattekort i nästa session, men det måste vara 15 minuter mellan de två sessionerna. Så hjärnan hinnar lagra.

Men jag vet inte vad Tors Mamma menar här.

Min definition av:
En bit = ett papper med information på. Antingen en bild eller en text.
Bits = flera papper med information på.
Session = en serie med bits som man visar i snabbt tempo.
Jo, men det är exakt så jag menar så klart! :D Vi gjorde en session, men sonen ville göra 5 sessions i rad ibland. Men hjärnan behöver vila.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

:mrgreen: Tack!

Jag märkte att jag förklarade mig lite tokigt kring burkarna :oops: När jag kör burkar, så får hon välja mellan burk 1-10, en i taget men flera per gång eftersom varje burk bara innehåller ett prickkort. Och ibland tar hon samma burk flera gånger, det vara det som jag undrade över. Men det brukar bara bli ca 6 burkar och sen säger vi glatt hej då till dom. Så egentligen blir det aldrig fler än 5-6 prickkort hon ser per session i alla fall.

Här är en länk som jag hittade med massa pp till ännu fler bits :D http://www.slideboom.com/people/Papa123 ... &sort=date

Och så en lite uppdatering :wink:
Vi har kommit igång med matten nu känns det som :D . Det blir 2 pass på morgnen, ett burk och ett pp. Det hinner vi med även när vi ska iväg på tex. öppnis på förmiddagen. På eftermiddagen blir det ett pp till, någon gång efter mellis. Så tre omgångar med matte per dag.

Jag har fixat massa pp efter Domans regler för visnigar och kör varje en gång och lägger sen över den i "använt"-mappen.
Ska övergå från burkar till ekvation-visningar när jag kommit så långt har jag tänkt.

Det enda som är svårt är att min knapptokiga Lillan är just knapptokig. Har svårt att få henne att inte röra knapparna på datorn #-o Men jag har försökt att förklara "mamma trycker fram pp", Lillan får trycka efter och så ser jag till att hon får göra något kul efteråt också. Men en Ipad skulle vara ganska bra :wink:

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Luvisen »

doman flash cards math: heter appen till iPad... Jag sökt fram den på google. Annars kan du också söka dirket i iPadden i Appstore.

:D
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

:thumbsup: Tack Luvisen!
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Hej!

Här går det sakta framåt. Är uppe i 17 prickar nu och börjar närma oss ekvationer. Burkarna fick hennes uppmärksamhet och hon gillade dom men senaste dagarna har vi bara kört power point. Det tycker hon är kul. Fast jag tror inte hon fattar vitsen med det hela än. Ska bli kul att se vad hon tycker om ekvationer :wink:, kommer köra dom på datorn har jag tänkt.

Om man ska göra läsning på datorn, hur är det annorlunda från bits?

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Hej igen!

Nu har vi börjat med ekvationer :D Lillan tycker att det är kul, hon kolla mycket intresserat på korten och lyssnar väldigt uppmärksamt :D Men vilket jobb det är att skriva in ekvation på datorn :shock: Kommer nog bli så att jag kör mer ekvationer med korten än på datorn tror jag :-k

Hur många pass har ni andra kört per dag? Vi måste ju köra både prickar och ekvationer, och så måste vi ju komma framåt med båda för att hålla intresset uppe :-k Vad är realisktikt antal per dag?

Har en fråga ang läsningen. Jag förstår inte om "couplets" ska vara skrivna om samma kort eller på olika kort tex. grönt äpple :?:
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Hege »

Uffda, här ligger jo obesvarade frågor...

Couplets skrev jag på samma kort, men när vi skulle göra lite "problemsolving" lade jag ut dem på ett och ett kort, så dottern kunde para i hop de riktiga.

Kör så många mattepass ni klarar av, samtidigt som du håller uppe tempot med att introdusera nya kort. Tänk på att man kan ha ett pass medan någon äter... det går ju att tugga och se kort samtidigt. Samma när man sitter i badet, det går att titta på kort där också. Men var förberedd! Så visningen tar typ fyra sekunder.

Det är svårt att ange något passande antal visningar. Det får du liksom känna efter...
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Hej!

Nu är Lillan äntligen frisk igen. Hon är pigg som en lärka efter en kur Kåvepenin. Jag däremot är lite slut, puh! I alla fall, allt mattearbete har legat nere och även läsningen som vi hann börja med. Och jag känner att jag måste styra upp allt från början igen, alltså hur jag ska ta tid att visa kort och hur jag ska planera läsningen.

Däremot har jag hunnit läsa en bra bit av encyckloida-boken. Och tycker att det verkar riktigt intressant det med. Känner att även om det inte blir ett helt program så kan ju inte lite kunskap om olika saker skada, eller hur :wink: Lite i taget tänker jag. Jag visade Klassisk musik 1 från länken jag fick och hon tyckte jätte mycket om den. Men hur gör man en sån själv och hur länge ska man spela upp varje musikstycke?

Jag undrar en sak till. Både Lillan och jag gillar att köra power point på datorn. Både ord och prickar. Men hur gör man med orden, alltså enligt Doman? Kan man lägga dit en bild på saken/ordet efteråt?

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Hege »

Hej

Ja, du kan lägga upp bild efteråt, men behövs det alltid? Om du lägger upp en ordgrupp som heter "blåsinstrumenter i mässing", då kan det vara bra med en bild efter :wink: , men inte för ord som soffa eller filmjölk.

Musikstycken har jag aldrig kört, så jag vet faktisk inte hur länge man ska spela upp. Någon annan?

Kom i håg att du inte behöver börja med allt "från början" etter en sjukperiod, det går fint att börja igen där man la av när sjukdommen slog till. (Men det var kanske inte det du menade...?)
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Tack Hege!
Ja, du kan lägga upp bild efteråt, men behövs det alltid? Om du lägger upp en ordgrupp som heter "blåsinstrumenter i mässing", då kan det vara bra med en bild efter , men inte för ord som soffa eller filmjölk.
Ja, då fattar jag :D

Det jag menar är att jag har tappat rutinen och får börja om "från början". Tiden bara går på dagarna och jag får inte in det i schemat så att det blir något "program" av det. Och med matten känner jag att jag måste ha ett program för att hon ska lära sig prickkorten. Ekvationerna tycker hon är kul, men hon måste ju lära sig fler prickar för att vi ska komma vidare. Vet inte hur jag ska gå vidare, eller komma tillbaka igen :-k

Däremot blir det mycket prat om matte här hemma och det är kul. Och Lillan pekar på ord här och var och jag läser ut dom. Jätte kul. Ord hon har fastnat för är tex. rivjärn och regnjacka :wink:

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Tillbaka igen :wink:

Har kollat igenom alla svar jag har fått (tack!) och några andra trådar.
Och det jag har kommit fram till är att:
*blanda korten, alltså inte visa 21-25 utan blanda från den mängden vi är på ända upp till 100. Tror att jag har större chans att få Lillans intresse då.
*Köra två visningar till frukost och två till lunch. Då sitter vi ju ändå stilla och maten tar mer än 15 min hos oss, så tar jag en direkt i början och sen en efter 15-20 min.
*ta 5 prickar först och sen 1 ekvation (eftersom hon tycker så himla mycket om dom) varje tillfälle.

Läsningen få jag fundera vidare på. Eftersom vi kom av oss så får jag väl starta upp ett program i taget igen.

/Bellan :D
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Hege »

Jag tycker detta verkar strålande! Blanda på du, det har inget att säga för inlärningen, men mycket för "överraskningsmomentet" som är jätteviktigt. Det att inte veta vilket kort som kommer... spännande! ...tycker de små... :lol:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Nat »

ser att ni oxå kör matte med ett lite äldre barn, spännande. Märker du om det "fungerar"?

vi blandar oxå från 0 till det antalet prickar vi är på :D

Vi kör tre pass om dagen
pass 1: mängdlära med ett nytt kort om dagen
pass 2: ekvation (plus)
pass 3: blandade kort från 0 till det antalet vi är på

detta tyckerjag fungerar rätt bra

Hur blandar du passen?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Hej Nat :D

Jag har följt din tråd och funderat på att fråga om hur du gör med träningen, skulle vara kul att veta hur du lägger upp det och vilka övningar du gör. Håller på att läsa Domans bok men har väldigt svårt att förstå hur jag ska kunna koppla det till ett eget träningsprogram.

För att svar på dina frågor :wink: Jag har ingen aning om det funkar eller inte, kan inte se nått alls, tyvärr. Har kört några problemlösningar några gånger (visar två kort och hon får peka på det som är rätt) men några gånger är det helt rätt andra gånger är det bara fel. Så jag har verkligen ingen aning :oops:
För oss har det gått bra i vågor, ibland tycker hon att det är kul och i vissa perioder tittar hon bort på en gång. Jag har varit ute på den här delen av forumet och läst olika trådar för att komma fram till vad det är som "strular" för oss. Det jag har kommit fram till är att hon tycker att det är tråkigt, men jag vet inte hur jag ska göra det roligare #-o jag klarar inte att visa korten fortare :oops: Förmodligen behöver jag lägga upp visningarna på ett annat sätt tror jag.

Men just nu har vi 4-6 pass per dag och alla pass är: 5 prickkort och sen en ekvation (plus). Och det har jag kört sen ca en veckan tillbaka. Jag har kört 2 pass varje måltid för då sitter vi vid bordet. Under någon dagar på helgen hade vi bara 2-3 visningar vid frukost eftersom mina föräldrar var här och jag inte vill att dom ska "lägga sig i" (vi går upp kl 7 varje dag och det gör inte dom så vi hade morgonen för oss själva :wink: ).

Hur gör du med visningarna? Sitter du alltid på samma ställe? Säger du på någon speciellt sätt? Du för gärna berätta dina tips och trix :wink:

Jo, vi blandar korten från "där vi är" upp till hundra. Tex. 46, 19, 34, 96, 71. Min tanke var att det skulle vara roligare för henne, fast jag kan inte säga att vet att det funkar. Dom "gamla korten" kan hon så dom har jag lagt undan i en "ekvations hög" istället. (Eller jag tror att hon "kan" dom gamla korten, och när jag använder dom i ekvationer så blir det ju lite repetiotion i annat fall ;) )

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Krisse »

Hej Bellan!

Vad ni jobbar på bra =D>
Jag visade Klassisk musik 1 från länken jag fick och hon tyckte jätte mycket om den. Men hur gör man en sån själv och hur länge ska man spela upp varje musikstycke?
Vi har kört en del musikstycken vilket också uppskattas här :D
Ofta trycker barnen fram ppt själva och just på musiken har det varierat stort hur länge de vill lyssna, ibland bara några sekunder och ibland hela stycket så där har dom fått styra själva.

Tyvärr vet jag inte hur man göra sådana ppt själv med musik så vi har bara gjort de 3st som fanns. Men någon annan kanske vet här inne? [-o<

Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "