Lära Lillan matte och läsning

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Hej!
Snubblade in på den här delen av forumet igår och har läst en del trådar och blev sååå inspirerad. Så nu känner jag vi bara måste hänga på med att låta vår Lillan få utforska matte. Och vi måste snabba oss ordentligt för Lillan är 21 månader. Så vart börjar jag/vi?

Beställa boken har jag precis gjort :wink: Har den förmodligen på onsdag....
Kan jag göra prickkorten själv? Vi har en lamineringsmaskin så jag kan plasta in korten (ska man göra det? Lillan äter på allt!). Ska allt vara i A4 storlek? Eller går det bra att minska formatet?
Vad ska jag tänka på mer?

Finns det något fönster för läsning? Alltså som det gör för matten? Vilken ålder är det då som gäller? Vet inte om jag kommer hänga med på både matte och läsning samtidigt...

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Luvisen »

Läs boken först, det är en hel del att förstå och sedan gör du korten själv , om du vill , efter Domans anvisningar och din älsklings synförmåga. Laminering är jättebra ide!

Ta matten först, läsningen går att lägga på sen när du är igång o känner dig bekväm. Den går nästan av sig självt.

Värme!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Tack Luvisen :D
Får väl lugna mig lite tills boken kommer, men det kliar i fingrarna :wink:

Lillan har redan visat hon är intresserad av läsning. Hon har vid flera tillfällen följt textraderna i olika böcker och tidningar. Det är jätte kul att se.
Sen har jag räknat med henne, tex fåglar utanför fönstret (typ "Ett, två, tre. Tre fåglar sitter och äter, ser du?") och så har vi räknar fingrar och tår. Hoppas att inte stör inlärningen med Domans metod. Har aldrig visat henne siffror däremot.

Ska bli sååå kul!
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Hege »

Matte med bebisar ÄR kul! Kolla lite i min blogg om du inte redan har gjort det. Förra året lade jag in en "kurs" i matte, som du kan roa dig med medan du vänter på boken.

Lycka till! :D
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

:wink: Det var ett av dina inlägg som var vägvisaren hit, Hege :wink:
(läste ett av dina inlägg i någon tråd, gick vidare till din blogg och blev sen så inspirerad att jag gick hit och tog beslutet).

Ska absolut läsa allt nu när jag måste vänta sååå lääänge på att få börja :wink: .
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Jippi! Idag kom boken. Oj vad jag har väntat!
Har läst och läst och läst... är en långsam läsare men har redan kommit till sidan 100! Wow för mig :wink:

Har några frågor:
Kan jag använda A4 storlek? Då kan man vända korten åt 2 håll i alla fall. Räcker det, nån som vet? (Vet att det i boken stod att man skulle skära till 11"x11", vet inte om jag kan jämföra det med A4?)
Röda prickar och inplastat har jag fattat att det ska vara.
Gör allt material klart innan jag kör.
(Läs klart boken och gärna en gång till också ;))

Ska bli såååå kul!

Är det någon här på forumet som har testat att lära annat språk och annan fakta tex. om fåglar eller nått sånt?

/Bellan :D
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Ytterigare ett inlägg...
Det som skrivs i boken är ju bara så intressant. Och massa frågor kommer; om min egen skolgång och om lärare som betett sid så dumt. Och sen min egen utbildning, till just lärare. Det vi fått lära oss om läsmognad och om hur man "ska lära sig", hur man ser på olika ämnen, om barn med koncentrations problem (håller även på att läsa boken "Friskare barn")
Om alla dom där olika pedagogikerna som vi läst om där dom pratar om att man som ska möta elevern där dom är och ge utrymme att lära med alla sinnen. Men vart skjutton finns dom skolorna då?
Oj oj vad det snurrar i huvudet på mig #-o
Ska se till att läsa i alla aktiva trådar här på den här sidan också, bara så intressant att läsa hur alla barn utvecklas och vad som händer när dom lär sig saker.

Tänker också på den vanliga tankarna som jag får när jag träffar andra barn i samma ålder som Lillan; "tänk vad mycket min dotter fått med sig av lite social delaktighet (och sömn)". För det kan inte bara vara personlighet som gör att hon sitter och äter själv medans dom andras barn skriker, kladdar, kastar allt och bara uppför sig som dom inte kan nått alls själv, eller?

Som sagt, mycket tankar!
Nu ska jag sova så jag orkar läsa vidare imorgon :D
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Luvisen »

Bellan skrev:Kan jag använda A4 storlek? Då kan man vända korten åt 2 håll i alla fall. Räcker det, nån som vet? (Vet att det i boken stod att man skulle skära till 11"x11", vet inte om jag kan jämföra det med A4?)
JA, du kan använda den storleken om ditt barn redan har god synförmåga och SNABBT kan se den storleken på prickarna som blir på ett A4. Jag köpte mattematerialet direkt fr IAHP så jag vet att 11"x11" är avsevärt större. Jag tycker personligen att de korten är bättre än egna för en liten människa kan inte missa tecknen när prickarna är så stora och det är kul i sig. Min son är snart 3 och han älskar fortf de där korten.

Värme! Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Tack för svaret :D

Hmm... skulle A3 vara bättre tro? Lillan är 21 snart 22 månader.
Hade tänkt att skriva ut powerpoint bilderna som finns länkade på nätet.
Kanske ska testa att skriva ut den med 100 för att se hur stort eller litet det blir...

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Luvisen »

A3 helt klart bättre. :thumbsup: Bra idé att kolla 100 prickarna. :wink:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Krisse »

Hej!

Jag gjorde först på A4 men det blev lite små prickar så från 60 så körde jag på A3.
Det blev ju lite krångligt med olika storlekar på papper men när vi körde ekvationer så blev det mest på datorn.

Lycka till!
Emmy 080212
Rasmus 091223
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Hm... blir att köpa in en större inplastningsmaskin i så fall :? .

Jag sökte på nätet och 11" verkar som det är 27,9 cm. Kan det stämma att Domans kort är 30x30 cm?
Och ett A3 är ca 30x42cm, så då skulle jag ju kunna kapa ett A3 på ena kanten och få Domans storlek på korten... eller så kör jag på A3 helt enkelt, det blir ju mindre jobb :oops:

Krisse, skrev du ut korten eller gjorde du egna prickar på papper?

Ja, det blir att investera endel hur som helst. Måste väl bara komma fram till vad som blir bäst så jag inte behöver göra om nått. Men jag är lite av en pysselmänniska så jag har inget emot att plasta in några hundra kort ;)

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Krisse »

Krisse, skrev du ut korten eller gjorde du egna prickar på papper?
Jag skrev ut dom, A4 på vår skrivare här hemma men A3 gick jag till ett tryckeri, jag kommer inte ihåg vad det kostade men ca 250-300 kr tror jag.

A4 hade jag inplastade men A3 så valde jag ett ganska styvt papper så det hade jag utan plast.

Luvisen har Domans kort så vi får höra med henne hur stora korten är.

Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Luvisen »

Så, nu har kag vaknat fr min pensionärslur. :lol: Då ska vi se...28x28 är de med laminering på ena sidan av den styva kartongen. Så 30x30 är ännu bättre så du kan sprida ut prickarna ordentligt. Det är viktigt med ett bra avstånd mellan varje prick så de inte "smälter" ihop när bebisen tittar på det.

Lycka till!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lära Lillan matte och läsning

Inlägg av Bellan »

Toppen! Tack Krisse och Luvisen :D

Då blir det ju bra med A3 och inplastat... bara att ge sig av till butiken för att köpa maskin, plast och papper av bra kvalité. Dubbelt eller 3-dubbelt för att texten inte ska synas igenom ;)

Tack för hjälpen!
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "