För sent för ålning?

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: För sent för ålning?

Inlägg av miar70 »

Vilket bra inlägg Hege =D> får jag låna till min blogg?

Kram du kloka som delar med dig!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Hege »

Ja, låna kan du - men hur ska du få satt det in i någon sammanhang...? :?

(Jag är fruktansvärd smickrat, så du vet! :D )
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: För sent för ålning?

Inlägg av miar70 »

Åh, nog kan jag fixa ett sammanhang må du tro - jag har använt mig av dig tidigare :wink:

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: För sent för ålning?

Inlägg av miar70 »

Jamen dåså, då har jag gjort ett inlägg :D

http://www.sexbarnsmamma.se/17454630/69 ... m-krypning

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Hege »

Vad gullig du är! Och vilken fin inledning...

:heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Oj Hege vilket otroligt informativt och långt svar jag fick, tack så mycket, jätte bra!!!
Får läsa och begrunda, har ju även fått boken jag beställde du och kommit till kapitel 5. Får se hur vi gör med allt efter att jag läst ut den och analyserat.

Just nu har vi iallafall gjort som så att vi mjukstartat med lite enkla saker såsom en kryptunnel från IKEA samt att vi satt upp hinder in till alla rum så lillen måste åla för att ta sig till hallen, arbetsrummet etc. :D blir ju mer ålning då än ingen ålning alls... så satt säga

kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Vi jobbar vidare på att motivera lillen till att krypa så mycket som möjligt. Vi har själva väldigt svårt att bedöma huruvida han går stelt eller inte. Han ser ut att gå och springa som de flesta barn gör. Skulle antagligen behöva se honom bredvid ett barn som ålat mycket för att se någon skillnad.

I och med att han knappt ålat alls och bara med ena benet och krupit under en väldigt kort tid kommer vi att fortsätta jobba på att han ska krypa så mycket som möjligt.

Ute kan man motivera till krypning genom att låta honom krypa upp och ner i olika backar där vi sedan kan kana nerför vilket han tycker är jätte skoj. Annars har jag väldigt svårt att hitta på sätt att få honom att krypa.. han vill helst bara springa och är inte alls speciellt intresserad av att krypa :shock:

Några tips?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

I Domans bok om motorik står det tyvärr extremt lite om hur man startar när barnen är stora. Ett tips de har är att motivera storasyskon att instruera spädisen hur man gör för att åla och krypa. Således får man även det stora barnet att utföra ålningen *win win* så att säga. Men hur gör man när det stora barnet är det enda barnet i familjen?

Hur mycket jag än motiverat den lille att åla så lyckas jag inte. Ej heller kryper han speciellt gärna. Jag kryper och ålar hejvilt och han springer bredvid och klappar händerna och gastar "maaaaaaaamma maaaaaaaaamma TITTA". Han tycker verkligen det är jätte kul när jag ålar men att han själv skulle bemöda sig om att lägga sig på golvet kan jag se i stjärnorna efter :shock:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: För sent för ålning?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Skapa en hinderbana hemma? Ta hem kompisar med barn som kör hinderbanan. Kryptunnel från IKEA är kanon för krypning och uppmanar till mycket där.

Sen kan man ju börja på gymnastik, har man en bra gympa fröken, som jag och ilindstrom så skapar fröken en ålbana med 2 bänkar och en matta över som barnen ålar under på den gympa banan man har. Klättra i ribbstol, krypa upp för trappor. Fortsätt och ge dig inte, ju mer du gör desto mer inspirerad kommer barnet och bli, lägg mutor längs vägen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

hej,

Ja det är inte en dum idé... man skulle ju kunna bygga en hinderbana där man även då kan anamma "hänga i ribbstolstänket" som Doman poängterar mycket. En tunn madrass och något att åla under.

Vi har köpt en kryptunnel som han kryper i ibland. Dock används den mest till att leka koja i :shock:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Så nu har vi startat någon slags light träning :D
2 * 15 min kör vi varje dag. Ett pass kör pappan på dagen och ett pass kör jag när jag kommer hem från jobbet. Lillen älskar det. Trodde han skulle tycka det var jobbigt och tråkigt men han bara älskar det. Kanske för att vi busar samtidigt och applåderar stort för varje grej han gör :oops:

Just nu kör vi krypning i tunnel, krypning upp och ner i trapp, vi klättrar upp i soffan, ner på golvet upp på stolar ner från stolar i en provisorisk bana. Sen har jag lagt fram en madrass där vi gör kullerbyttor fram och tillbaka. Avslutningsvis så håller jag lillens händer och drar upp honom från marken cirka 2 cm tills han tappar och då faller ner på madrassen *mycket poppis*. Han klarar cirka 1 - 2 sekunder innan han tappar. Kullerbyttorna går så där, han försöker verkligen men lyckas inte vinkla in huvudet.

Vi funderar på hur vi ska skapa någon form av balansbräda men har ännu inte lyckats klura ut någon praktisk lösning.

Hade verkligen inte trott att han skulle gilla träningen så här mycket :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: För sent för ålning?

Inlägg av TorsMamma »

försök få in lite ålning också så blir det perfekt! =D> :thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

vi vill verkligen men har hittills inte lyckats locka honom till det

vi har som sagt var satt för ett hinder som han måste krypa under för att komma in i det mycket populära arbetsrummet :D detta gör att han kryper in och ut ur det rummet flera gånger per dag. Planen är att successivt sänka det hindret så att han till slut måste åla för att ta sig in i rummet.. :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Ok nu har lillen nästan kommit på hur man gör kullerbyttor. Han gör dom lite snett och ofta kommer han inte runt men det går verkligen snabbt framåt. Problemet är att han inte kan avgöra huruvida kullerbyttan kommer att sluta utanför soffkanten eller madrassen eller ej. Detta har medfört att han två gånger idag har hamnat på golvet i en liten ledsen bäbishög :(
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: För sent för ålning?

Inlägg av TorsMamma »

:cry: I sommar kan ni göra dem i mjukt tjockt gräs ute, det gjorde vil :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "