För sent för ålning?

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Hege »

Nat skrev:Uppdatering!
Resultat:
:!:Han skelar nästan inte alls längre, kan inte komma ihåg när jag senast såg hans högra öga "sticka iväg".
:!:Han kryper numera korrekt korsvis även upp och ner för trappor.
:!: Han kan fortfarande inte åla på rätt sätt själv utan vår hjälp men det går framåt.
:!: Han har så smått börjat veva även den vänstra armen, dock vevar han ff ojämt mycket med armarna.
Jag har haft ett stort leende på ansiktet sedan jag läste detta i går! Ungefär så här: :D

Att ögat inte "sticker i väg" är en så stor vinst, att ni (höll jag på att säga) kan lägga ner Doman, och ändå har gott samvete för resten av livet.

Fast det säger jag ju inte, förstås! :wink:

De bästa programmen är de man klarar av att hålla. Oavsett hur litet det är. Känner man att det inte funkar med matten, så gör inte den. Gör läsning och motorik i stället. I en ideal-värld hinner man med allt man vill, i vår värld får man hålla tillgodo med det man hinner med. Så är det.

Dessuten kräver matten mycket, för att "fastna" så jag börjar tänka på att revurdera mina råd om att börja med matten... :(

Man kan göra matte på ett litet sätt, hålla sig till mängderna under 25 kanske, och göra ekvationer med dem.
Jag känner för egen del att det skulle vara "överkomlig."

Iallafall, well done med det ni har åstadkommit hittills! Jag tar av mig hatten!
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Ja eller hur :D Vi är också väldigt glada. Vi kommer att fortsätta motorikprogrammet tills att han är helt symmetrisk i rörelsemönstret och att skelningen inte kan framkallas ens genom trötthet. Men sen lägger vi ner..
Matten får vi se hur vi gör.. vi kör det lite lugnt just nu så får vi se vad vi orkar och hinner med
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

En fråga.
Finns det några andra bra övningar för att få sonens rörelsemönster att bli symmetriskt än att åla och krypa mycket?
Han rör som sagt var fortfarande sina armar olika när han går och springer. Den vänstra armen pendlar fint och den högra hålls stelt vid sidan.
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: För sent för ålning?

Inlägg av TorsMamma »

Japp, repstege, klätterställningar i parken där man måste klättra växelvis, klättra i träd när man är större.

Gå balansgång på bräda, som du höjer stegvis.

Skidåkning på vintern, det perfekta diagonala då.

Men krypning slår allt så länge ni kan.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

tack tack
får försöka hitta nån bra lekpark då bara. Vi bor på landet och det finns inte jätte många avancerade parker i vår närhet. Oftast blir det mest "det skogen kan erbjuda" :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Hello

Lite undringar gällande matten.
Jag har läst de länkar till olika bloggar som du Hege skickade gällande varför mängdläran "försvinner" runt 2 år trots att man övat flitigt med barnen. Som jag tolkade det var det viktigt att man införde siffror och mängd INNAN två år för att få det att sitta och inte bara bli en grund. Om än en väldigt bra grund..

I vilket fall har vi gjort som så att vi har skrivit respektive siffra i stort mitt på varje mängd/prick-papper.

vi har nu under cirka 2 veckor visat upp först mängden och sedan siffran efter. Vi visar 4 kort om dagen * 2 (två sessioner) och byter ut ett kort varje dag. Det blir alltså fyra visningar av varje siffra innan den helt byts ut. Rätt?

Vi tänkte börja köra med matte (igen) fast denna gång både visa prickar och siffror. Samma ekvation fast först prickar och sedan siffror. Rätt?

Om jag tänker rätt så borde detta sätt att lära ut matte innebära att barnet behöver kunna:
* Tolka det skrivna tecknet/siffran
* Tolka prickar (mängden)
* Tolka det verbala ordet för tecknet/siffran
* Tolka det verbala ordet för prickar (mängden)
* Koppla samman mängd, tecken, verbala ordet för mängd och verbala ordet för siffran

Barnet behöver således kunna göra 5 kopplingar.. rätt stort jobb för en liten krabat :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Vi tänkte börja köra med matte (igen) fast denna gång både visa prickar och siffror. Samma ekvation fast först prickar och sedan siffror. Rätt?
Rättning: Vi tänkte börja köra med plus (igen) fast denna gång både visa prickar och siffror. Samma ekvation fast först prickar och sedan siffror. Rätt?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Hej hej i sommarvärmen!

Här går det trögt med IAHP. Ingen vidare inspiration men man kan ju inte ligga på latsidan bara för att det är sommar 8)

Vi kör vidare med två pass matte om dagen och ett kort motorikpass. Lillen vevar rätt bra på armarna nu när han går och asymmetrin försvinner mer och mer *yippie*. Han har även börjat hänga i olika saker. Alltså han klättrar upp och ålar över kanten och hänger sedan exempelvis i bordsskivan. Att rulla och göra kullerbyttor älskar han oxå och gör själv så fort han hamnar på ett mjuk underlag. Jätte skoj att han själv tar vid där vi slutat. Dock klättrar han ibland väl högt på saker (för att han kan) och passningen är hela tiden ett absolut måste. Inga lugna stunder med en så snabb och klättrande pojke. Ibland sitter han uppe på en hylla och ropar glatt "mamma titta" :shock:

Vi försöker aktivt få in matten i vardagen. Vi räknar kottar, stenar och sniglar (blä äckligt). Jag har fortfarande inte märkt om lillen verkligen förstått prickarna eller ej (alltså mängdlära) men vi kör på ändå. Dock med något mindre entusiasm än tidigare. Det blev något mindre skoj efter att man läst om att denna kunskap ändå försvinner för typ alla barn.

Vårt nästa steg är att så snart asymmetrin är borta istället ersätta det passet med ett pass läsning om dagen. Men först beställa boken och läsa på lite i Heges blogg :D

Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Hege »

Ja, det är lite tråkigt det med att mattekunskaperna ser ut att försvinna om man inte upprätthåller ett rätt så avansert program. :(

Men jag tror ändå att om man kör med mängder upp till säg 50, och gör ekvationer lite då och då, så har poden ett mycket bra utgångsläge nar han börjar skolan. Just det att kunde "se" mängd kanske inte är det viktigaste i världen, men att fatta hur de fyra räknesätten fungerar är ju rätt viktigt. Att ha det med i bagaget kan inte vara fel.

Läsningen däremot, är inte svår att upprätthålla! :D Det finns ju saker överallt att läsa, så den kunskapen kommer inte försvinna. Många barn som lär sig läsa efter domans metod, lär "sig själv" att läsa ord de inte sett, och kan börja läsa kommersiella böcker långt innan skoldags.

Jag rekomenderar varmt att införskaffa How to Teach your Baby to Read, och kanske lägga krutet på läsprogrammet. (Och ändast hålle matten "vid liv"). Man kan ju inte göra allt, här får man prioritera.
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

mm ja eller hur..
Vi kör nog på det
Dags att beställa nästa Doman-bok, snart har jag alla :shock: 8)
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Boken har kommit så jag har börjat skumma den. Verkat helt ok, samma stil som de övriga och hyfsat lättläst.

Jag har lite problem med de engelska måtten dock :cry:

Kan ni hjälpa till med storleken på papper och bokstäver för en kille som fyller två i september? räkna med att vi kör igång programmet om cirka 4 veckor och då är han precis 1 år och 11 månader.

Idag när jag körde morgonpasset med matte blev lillen väldigt upprörd och pekade och skrek "den där den där DEN DÄÄÄÄÄR". Jag förstod inte och avslutade nästan för det är viktigt att hålla en positiv anda kring sessionerna. Då upptäcker jag att jag håller för min ena tumme mitt på en prick :D hahaaa klart att 2 + 4 inte blir 6 om mamma håller för en prick... lustigt
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Hege »

Smart unge! :wink:

Prova dig fram med storleken. IAHP säljer färdigkuttat papper i storleken (ca.) 45x15 cm.

Skriv orden med den TJOCKASTE röda pännan du kan hitta. Strecken bör bli minst 1 cm tjocka när du skriver.
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Halloj!

Nu har vi kört igång lästräningen!
Har gjort klart alla "single cards" men inga couplets ännu så länge. Skapade 7 grupper med vardera 5-8 kort så vi har cirka 50 kort. Lillen gillade läsningen direkt, och greppade vad vi sysslade med redan under andra lektionen. Antar att han är van med konceptet utifrån matten. Han uppskattade "Mamma-kortet" och "Wilma-kortet" extremt mycket (Wilma är kompisens hund). Han ville se dom flera gånger, men i strikt Doman-anda så fick han lugna sig till nästa lektion.

Jag känner spontant, och mannen med mig, att läsningen är lättare att ta till sig. Den känns på något sätt vettigare och inte lika mycket "hokus pokus" som det ibland kunde kännas med mängdkorten :oops: :shock:

Matten kör vi vidare med ett pass matte om dagen och har nu gått över till problemlösning. Vi är fortfarande inte säkra på hur mycket han förstår men när vi gör morgonkaffet så kan han förstå hur många skopor 1, 2, 3 och 4 är. Han kan även fylla i och säga "fem" om jag säger "fyra" o.s.v. Han kan dock "bara" räkna till två om jag inte fyller i "tre".

Asymmetrin är nog borta nu, men jag är inte helt säker. Har dock inte märkt av den på det sista. Vi fortsätter åla en gång om dagen tills vi är säkra. Han har även tagit vid själv och ålar ibland för att få lite applåder :D Dock kan han bara åla några tag innan han lixom glömmer bort hur man gör (eller nåt) :shock:

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

halloj!

Problemlösning påbörjad. Lillen "sätter" 9 av 10 frågor :D
Vi kör just nu den enklaste varianten (håller upp två kort ex ett med tre prickar och ett med 25 prickar och frågar "var är tre?".
Han pekar alltså på rätt kort nästan alla gånger, ja cirka 90 % rätt skulle jag säga. Han kan lägre siffror bättre och det bör helst vara lite skillnad mellan dom. Skulle jag visa upp 34 och 43 skulle han inte kunna det... brukar det vara så?

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Hej hopp!

En konstig grej som lillen börjat med när vi kör matte är att han prompt vill att jag håller papperet så nära att han kan nå det. Sen vill han räkna prickarna genom att peka på dom. I och med att han bara kan räkna: e (en), tå (två) te (tre), fä (fem), åt(åtta?) blir det väldigt konstigt. Dessutom pekar han väldigt ofta på samma prick och säger ett, två tre om den?!?!

Vi försökte oss på lite svårare ekvationer men det funkade inte alls. Han svarade fel på de flesta och det kändes inte alls som han hängde med. Bör vi fortsätta ändå eller köra vidare på enkla korta ekvationer?

Vi tycker oss märka att han har svårt för mängder över 25. Bör vi hålla oss under 25 eller ska vi köra vidare på högre tal?

Förvirrar vi honom som visar både mängder och siffror?

Läsningen går finfint och är nog den lektionen vi alla tycker mest om. Inga direkta problem där och jag kan visa samma kort 100 gånger utan att han blir less tvärtom vad Doman skriver :shock:

När lillen passerar hyllan där allt material ligger skriker han ibland "mamma läsa koten" och pekar och tjatar tills jag kör en extra lektion :D Barn älskar verkligen att lära sig. Det känns nästan underligt att man börjar med läsning och matte så sent som i första klass och inte redan på dagis, när de uppenbart älskar att lära sig från späd ålder.

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "