För sent för ålning?

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Tack Bellan

Roligt att din dotter verkar ha greppat lite av matten oxå :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Halloj,

En liten uppdatering från västsverige!

Motorik
Äntligen äntligen äntligen sitter ålningen. Det var egentligen inte förrän sonen blivit 2 1/2 som vi fick honom att åla själv utan pattering. Det vi gör nu är att en förälder tävlar med sonen ett varv runt vardagsrummet. Den andre föräldern är domare. Den som vinner får en belöning. Ofast något i stil med att man får bli slängd på sängen eller åka karusellen, sitta på axlarna eller något annat skoj. Så gör vi så många gånger sonen själv vill. Ibland 10 ibland 1 ibland 0 beroende på dagshumör. Men vad gör det, han ålar ju :mrgreen:

Matte
Vi kör lite kort ibland men oftast är det mer träning med andra redskap. Vi räknar klossar, bestick, tändstickor etc. Oftast är det sonen som frågar hur många det är av något och hur många det blir när han själv tar bort några. Vi övar på att lägga klossar över, bakom, ovanpå. En annan populär lek är att lägga fram ett antal blöjor, sonen ställer sig på en blöja och sen ska han eller jag gissa hur många som blev kvar. Ibland förhör han mig och frågar "oj oj mamma hur många ä de nuuuuuuu?" och lägger fram en hel hög med stenar :D
Han gissar alltid rätt på låga siffror om jag frågar hur många gafflar han lagt fram etc.

Läsning

Inga direkta framsteg men vi kör på med korta meningar, kanske inte varje dag men rätt ofta när vi vill eller när sonen tar fram sina kort.

Ha de gott!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: För sent för ålning?

Inlägg av TorsMamma »

Hej Nat,

Först vilket jättejobb ni gör!!!! =D> =D> =D>

Vet du hur många barn som inte får förutsättningen att åla alls korsvis? Så ni har och gör enorma grejer. Jag kan se direkt när barn rör sig ute om de kan åla eller inte. Kämpa på säger jag bara!

Läsningen, alltså Tor fick läsa lite fram till typ 2 år tror jag det var, sen var pappan hemma :roll: Vi körde ibland lite PPT Doman på tv men det avtog, intresset avtog. Men vi läste på alla skyltar m.m.

Idag är han 6, han ligger inte före i läsningen men jag märker att när vi läser tillsammans så lär han sig hela ordet, han kan med lätthet ljuda sig igenom ordet. När jag läser upp (gärna långa komplicerade ord) så lär han sig hur de ser ut.

Annas "burken" var mycket skoj, då läste han allas namn själv hela tiden och lite andra ord. Burkinevånare är ett favvo ord.
Så ge inte upp, den där förmågan att "se" ord finns kvar! Förhoppningsvis blir han snabbare på att läsa i alla fall sen. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

tack torsmamma :oops: :D

Jag ser också om ett barn har ålat och krypt eller gått direkt från babysittern till gående. En stelhet i kroppen och har svårt att parera höjdskillnader när de går/rör sig ute. Självklart stämmer det inte i 100 % men i tillräckligt många fall för att jag ska kämpa vidare. Som tur är har sonen en engagerad far som tycker det är skoj att ålningsöva och köra motorik så jag kan oftast ägna med mer åt matten och läsningen.
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "