För sent för ålning?

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Hej,

Hittade precis till denna del av forumet som jag (tyvärr) tidigare inte ägnat speciellt mycket uppmärksamhet. Varför? jo för att min son har utvecklats enligt normalkurvan och snarare varit något tidig än sen. Jag satt därför i godan ro och tänkte att om jag fixar mat, sömn, social delaktighet och utevistelse så sköter sig resten självt..

Nu när jag läser lite trådar så får jag uppfattningen att ålning och då korsvis ålning är otroligt viktigt och något man bör lägga mycket tid och kraft vid.

Einar ålade aldrig korsvis utan ena benet släpade alltid efter, dessutom ålade han bara cirka 8 dagar innan han började krypa. Han var väldigt duktig på att krypa och otroligt snabb men även här gick han igenom fasen på bara några veckor och började gå nån vecka innan sin 11-månaders dag. Från 11 månaders ålder har han mer eller mindre aldrig krupit eller ålat.

Einar är nu 1 år och 3 månader och är väldigt duktig på att gå, han springer, klättrar och är allmänt aktiv. Borde jag enligt denna teori försöka få honom att åla nu trots att han är relativt tidig på det grovmotoriska? hur får man en 15 månaders bäbis att åla?

Har även beställt en bok av Doman "How To Teach Your Baby To Be Physically Superb".

Tips mottages tacksamt!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: För sent för ålning?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag rekommenderar att du läser Heges blogg om hjärnan om ålning som hon har skrivit den är jättebra!

http://www.barnhjarnan.blogspot.com/
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Hej,

Jätte bra blogg men jag hittar inget om hur man får äldre barn att åla som redan kan springa och klättra. Var i bloggen kan jag återfinna något inlägg som hanterar det?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Luvisen »

Med patterning ev? http://www.youtube.com/watch?v=QsAl97RyuX8

Men jag tror att du ska läsa den fina boken du beställt, göra en profil på eran gosse och sedan fundera på vad ni ska koncentrera er på nu när han är äldre. Det kommer klarna! :P
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

haha det såg riktigt roligt ut, torrsim typ :D
Måste testa..
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Luvisen »

torrsim, absolut! :lol:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

ok pattering var svårt på två pers :shock:

Vi gjorde en liten byggnation istället där vi har satt upp en träskiva för dörröppningen till vissa rum, träskivan börjar cirka 2 dm från golvet. Lillen har nu bara ett alternativ att ta sig in i vissa rum (att åla under träskivan). So far har det gått så där.. han har mest stått och utanför och slitit och dragit i träskivan samtidigt som han gastar.

Vad tror ni om detta tillvägagångssätt? om vi får honom att förstå att han måste åla så blir det ju faktiskt några korta ålningar per dag.. bättre än inget kanske?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Luvisen »

Vi körde ett tag med en tygtunnel fr IKEA...Då ålade jag först och sedan ålade min son efter. Det gjorde vi varje morgon.
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

hur fick du honom att åla och inte krypa? jag har ålat mig grön nu i två dagar och lillen tycker det är störtkul men som mest kryper han och som minst springer han runt runt mig, skrattar och kastar sig över min rygg och tror att jag är nån slags häst :shock:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Luvisen »

Hmm... :-k Just det problemet har vi inte haft här... Men Doman skriver att det är viktigt att man som vuxen gör övningarna som seriös träning regelbundet och att barnet då ska börja se det som en självklarhet i sin vardag. Det är väl det enda jag såg som vägledning i att locka barn till olika övn.

Men jag måste fråga: Du skriver att din älskling går och springer- gör han det korsvis? För då behöver ni ju inte ålningen. Vi gjorde ålning eftersom min son sprang stolpigt- inte korsvis. Nu försöker vi satsa på att sonen ska springa MYCKET och klättra MYCKET. Så får hans hjärna den korsvisa rörelsen också.
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

hmm

vad menar du med stolpigt? är korsvis springande höger hand till vänster fot? ärligt talat vet jag inte, har inte alls tänkt på det. Får vänta till imorgon och studera när han rör sig.

Vi har tvåvåningshus och lillens rum är på övervåningen, vi låter honom alltid gå upp och ner för trappen själv och då kryper han korsvis så jag tänker mig att han även klättrar korsvis, bra antar jag?!?

Han är rätt duktig på att klättra, kan ta sig upp på köksstolar och därifrån upp på köksbänken men vet inte säkert om han klättrar på rätt sätt eller bara kämpar riktigt bra. Hade nog varit bra om man haft ett annat barn bredvid att jämföra med, gärna då ett barn som ålat otroligt mycket och på rätt sätt.
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Hege »

Bygg en tunnel. Takhöjd så man kan åla, men INTE krypa. Tre bräder behövs. Två "sidor" och ett brett "tak".

Om man vill satsa ordentlig, gör den så lång som möjlig, minst två meter. Då måste den vara rätt bred också, så det inte blir klaustrofobiskt. Locka med något attråvärt i ena endan, och hejja på den som ålar.
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Luvisen »

Nat skrev:vad menar du med stolpigt?
Du vet hur man ser ut när man marscherar? Man drar upp knäna. Så sprang min pojke. Det gick visserligen undan men inte blev det ngn lång löpning. :lol:

Korsvis springer typ alla vuxna. Så ska det se ut för de små också.
Inget superspeciellt. Dock viktigt!

Jag kan bara vidhålla vid min rekommendation att först läsa och sen göra. Så vet man vad, hur och varför! :mrgreen:

Det finns mkt man kan bygga men vi har fått välja vad vi vill satsa på utifrån vårt hems förutsättningar och vad jag känner att jag orkar med. Det finns ju så otroligt mkt man kan bjuda de små på! :wink:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

tack för tipsen tjejer
väntar med spänning på boken som borde anlända på mellandagarna
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Hege »

Hej Nat

Det är möjligt jag är ute på tunn is, men som jag har uppfattat IAHP, så är det hjärnan själv som avgör hur mycket ålning som behövs innan krypandet tar till. Och hur mycket krypande som behövs innan gåendet. Men i de flesta fall bruka det röra sig om månader, och inte veckor eller dagar.

Barn som inte ålar eller kryper särligt mycket brukar lära sig både gå och löpa. Jag har pratat med många mödrar som berätter att deras barn aldrig varken kröp eller ålade, men inte har några problemer med läsandet, t.ex. Och med det menar de att barnen kan läsa, med definitionen att de har knäckt läskoden, och kan läsa meningar utan problemer. (Jag ska komma tillbaka till dem lite senare...)

IAHP får ständigt besök av tonåringar och deras föräldrar, för att tonåringarna, som inte har någon hjärnskada, har läs- och skrivsvårigheter. Jag vet inte hur deras förtid som ålare har varit, men de skickas hem med knäskydd, och instruktionar om hur mycket de ska åla (ofta 600 m) och hur mycket de ska krypa (ofta 2400 m) varje dag. De har ingen krav om läsning på sig i den här perioden.

Efter ett halvår kommer de tillbaka efter att ha tillbakalagt ca. 400 km krypande på händer och knän, och när de då får läsa, så kan de det! De säger att orden inte hoppar och dansar längre. Måpande föräldrar sägar att tonåringarna aldrig tidigare har sagt att orden hoppar och dansar. Till det svarar IAHP att; Hur har tonåringarna kunnat veta det? De har ju aldrig tidigade sett ord som inte hoppar, hur ska de kunne veta att ord inte ska hoppa? Att inte ALLA ser ord som hoppar?

Det som har hänt under krypandet i korsmönster är att de två hjärnhalvorna har fått samarbeta och har koordinert sig till perfektion. Så nu kan ögonen jobba i perfekt samspel, och det behövs för att kunne hålla blicken fokuserad på ord, utan att något öga glider ut, och leder till känslan av att ord "hoppar". Har man någon gång läst på sängen innan man somnar, läst en spännande bok som man inte kan lägga från sig, trots att hjärnan protesterar av trötthet, så vet man hur ögonen till slut inte orkar mer. De orkar inte hålla den lätt skelande ställningen som krävs för att läsa något på kort avstånd. Ena ögat(eller båda) glider ur ställningen, och hur ser orden ut då? Jo, de glider i väg, blandar i hop sig, ser ut att hoppa eller dansa...
Det här är det närmaste jag kan komma att förklara hur läsandet ser ut för en som inte har ögon som fungerar i perfekt samspel.

Barn som har ålat och krupit mycket, har låtit sin hjärna få hur mycket möjlighet som helst att perfektionera sitt samspel. De har ålat/krupit i korsmönster, medan de ofta har tittat ned på sina händer, tittat ned på golvet och på det som finns i omedelbar närhet. Tittat åt det håll de har krupit för inte att krypa in i något. Kort sagt har de två hjärnhalvorna fått koordinera sig. Och det gör sedan så att de två ögonen fungerar perfekt i hop, de två öronen också. Och händerna, benen, allt som det finns två av som ska funka i samspel. Och allt som det inte finns två av, men som också ska funka perfekt, känsligheten i hyn ska vara balanserat, lukt- och smaksinne ska inte vara överkänslig, ej heller underkänslig...

Alla våra sinnen måste fungera som det är tänkt, annarsblir det svårt. För på vilket annat sätt tar vi in information, om inte genom sinnerna? Det finns inte något annat sätt.

Man kan se som en falk på långt håll, utan att ha krupit en meter i sitt liv. Men kan ha svårt för att se klart det som finns på 30 cm avstånd, för ögonen kan inte "föras i hop", så som de måste göra om du vill titta på din nästipp.

Många barn kryper inte i dag. Flera vuxna vars mammor jag har pratat med, kröp aldrig när de var små, säger mammorna. Och de kan läsa, försäkrar samma morsor. Och ja, det kan de. Men ingen av de barnen vars mammor försäkrar mig aldrig kröp, men det gick bra för ändå, har någon akademisk utbildning. Jag har frågat de fleste av dem ( de vuxna barnen) om de gillar att läsa böcker, och de svarar att nej, det gör de inte. Många av dem har inte läst en bok sedan de gick ut ur skolan.

Och här ligger det sorgliga. De har knäckt läskoden, de kan läsa. Men deras hjärna orkar inte hålla ögonen i läs-ställning mer än kanske en kvart i taget. Och då är det klart att man inte gillar att läsa böcker. Eller ens tänker på en utbildning som kräver timmars läsning varje dag.

Som jag sa i inledningen, jag är möjligens på tunn is här. Jag har inga direkte belägg för det jag säger här. Jag har IAHP's erfarenheter, som de föreläser för föräldrar samt mina egna erfarenheter ut fra det jag har lärt och det jag ser när jag pratar med folk, och den erfarenheten jag fick när jag drev min fyraåring runt och runt på vardagsrumsgolvet, krypande 360 km innan IAHP tyckte det räckte.

Hennes samsyn var katastrofalt, hennes fyradubbla hörsel var skrämmande att få insyn i, och hennes överkänslighet i huden gjorde att hon inte ville bli kramad för hon var fyra år.

IAHP tog sig tid att förklare för mig hur hennes syn, hörsel och taktila känsel var, och jag blev nästan förlamad när jag förstod hur illa det stod till. Det var ingen tvekan, "bevisen" var övertygande, det var bara att titta på barnet hur hon gick, stod och agerade, det var klart som i dagen vilka hennes problemer var.

Och eftersom hon ålade (200 m / dag) och kröp (1600 m / dag), så kunde vi se hur syn och hörsel utvecklades i riktning det normala. Det taktila gick snabbast, efter 5 veckor skrek hon inte längre i duschen, och hon lot mig torka av henne. Hon stod still, och njöt när jag la bort handduken och strök henne över ryggen. Det var första gången hon lot mig göra det. Hon var fyra år... Jag grät.

Hörselen normaliserade sig, och hon kunde släppa räcket när hon gick i trappor. Hon kunde gå ner för trottoarkanten utan att först gå ner på knän och krypa ner. Hon kunde avgöra med synen hur hög eller låg den var. Hon risikerade inte att ramla och slå sig. Och jag grät igen...

IAHP menar att ålandet och krypande är essensiellt viktiga ingredienser i den neurologiska utvecklingen. Att det kan gå fel om hjärnan får för lite.

Men att det trots allt går att backa bandet i fall det går fel. Tonåringar kan också krypa... Och det kommer stadigt nya till IAHP.

Om mitt barn inte hade ålat/krupit så mycket, och jag var det minste orolig, skulle jag igångsätta övningar som ger korsmönster. Man kan gå på ski med stavar, gå på promenad med stavar, svänga med armarna när man går, göra krypövning på golvet hemma, man kan ju tävla mot mamma...? Ju mindre barnen är, ju mindre sträckor behövs. Min fyraåring hade betydligt mindre krav på sig, än tonåringarna.

Det hjälper att forstå varfär korsmönstret är så viktig, och sedan impementera den i det dagliga livet. Kan man låte vagnen stå, och låta poden gå lite mer?

Men som sagt, hjärnan brukar själv avgöra hur mycket som behövs. Inte ens IAHP kan förklare hur DET går till. Eller hur det går till att någon som inte har ålat/krupit alls inte har några neurologiska problemer. Det finns inte jättemånga av dem i IAHP's arkiver, men de finns. The brain moves in mysterious ways. :D
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "