För sent för ålning?

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Hege »

Hmm. Här kan jag bara svara på en av frågorna...

Förvirrar ni honom om ni visar både mängder och siffror? Ja, det gör ni. Gör inte det!

Det andra kan jag inte svar på. Kanske Luvisen? Hon har kört låångt, och vet mer än mig om matten.

Vad kul att läsningan gå bra! Jag skulle inte bekymra mig om han inte tröttnar på enstaka ord. Så länge han tar till sig nya, och tycker det är roligt, så kör på bara!
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

tack för svar
Förvirrar ni honom om ni visar både mängder och siffror? Ja, det gör ni. Gör inte det!
Hur ska vi göra då? varannan dag siffror och varannan dag prickar? jag menar han är ju över 2 nu och då skulle man väl introducera siffror enligt de senaste rönen som IAHP hade gett ut?!?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Hege »

Hmm. Senaste rönen hänger jag nog inte med i. Tidigare har IAHP sagt att man inte ska introdusera siffror för man har visat 0-100 med prickar...

Men här vet jag som alltså inte, jag har inte gjort matten på 8 år, så jag är nog lite rostig. Prova fråga Luvisen i ett PM, hon kanske vet?
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Jes jag frågar Luvisen i ett PM
tänkte bara förtydliga att vi för länge sedan visat upp mängd upp till 100.. vi kör just nu enkla ekvationer med mängder (prickar) men vi brukar visa svaren både i mängd och sedan vänder vi på papperet och visar siffran.
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Hege »

A-ha!
:oops:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Måste bara berätta om en rolig sidoeffekt av IAHP-läsning, lillen har börjat fejkläsa i tidningar, alltså vuxentidningar. Han tar upp en tidning och läser högt och tydligt "hitte-på-ord" i samma tonfall som jag har när jag läser upp orden. Sen när han "läst" en sida så lägger han ner tidningen och skriker "braaaaaavo braaaaaavo duuuttig". :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Hege »

Är du så säker på att det är fake-läsning...? Bäst att kontroll-läsa själv, för att kolla.

Fast det är ju underbart! :D :D
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: För sent för ålning?

Inlägg av TorsMamma »

:lol: :lol: :lol: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Halloj

Läsning
Nu har vi sen en vecka tillbaka satt ihop två läsekort i taget. Ex.
farmor dansar
Lillen verkar inte riktigt förstå utan kollar sig omkring efter en dansande farmor. Han säger efter mig, om jag säger "farmor dansar" så säger han oxå "famo dansa", men han tittar inte speciellt mycket på själva korten. Vad göra åt detta?

Matte
Har köpt en kulram som jag har börjat använda lite grann för att variera oss. Jag visar exempelvis upp
2 + 2 = 4 (med mängdkorten)
och sedan samma sak fast med kulor. Förvirrar detta honom eller gör det att han lättare greppar? han verkar bli mer intresserad av färgerna på kulramen och rabblar blåååå rööööö när jag tar blå eller röda kulor.

Motorik
Han har ff ett svagt assymteriskt rörelsemönster vilket vi fick bekräftat när vi hade återträff med sjukgymnasten. Hon ansåg att det var så pass lite att man inte behövde göra något åt det. Huvudet var runt och fint och halsmuskeln (vad den nu hette) var lika lång på båda sidor. Hon var väldigt nöjd.

Jag berättade att han ff inte ålar på rätt sätt och hon var faktiskt väldigt insatt i hur viktigt det var. Hon tyckte vi skulle fortsätta åla dock var hon skeptisk till pattering då hon ansåg att man kan vrida armarna felaktigt och skada barnets axlar.
Nu blir vi lite kluvna om vi ska fortsätta med ålningen eller inte. Alltså det enda sättet att få honom att åla "rätt" är att köra pattering. Utan det så ålar han med båda arman samtidigt och varannat ben. Vi ålar en kort kort stund de dagar båda föräldrarna är hemma vilket blir typ 4 gånger i veckan.
Ska vi fortsätta med pattering? om inte hur göra för att få honom att åla rätt?
Vi har en hinderbana hemma som han älskar som vi kör varje kväll om han är på bra humör och pigg och glad. I hinderbanan är det klättring, hoppa, kullerbyttor, åla, springa, krypa, jaga bollar, rullning och balansgång.
I stort var sjukgymnasten imponerad av hur motorisk han var och tyckte att jag inte skulle bekymra mig över att han rör sig stelare med halva kroppen då han låg långt före jämnåriga på alla mätvärden. Han går ju i trappan med en fot i taget. Hoppar jämfota. Kan stå på ett ben. Gör kullerbyttor själv och kan hålla i en stång och dra sig upp i en mantling.

Vi försöker få honom att springa fort i nedförsbackar som Doman förespråkar för att tvinga fram ordentligt med vevande armar, men ena sidan vill inte riktigt :cry:

Jag ålar ofta bredvid honom och så får han titta hur det ska se ut, jag har även filmat honom och så tittar vi på det tillsammans vilket uppskattas mycket. Dock är han nog för liten för att förstå grejen, istället har han mot min vilja nu lärt sig hantera smartphones och kan fota och filma själv :shock:

Jag anser väl att en assymtri ska bort, eller tänker jag tokigt och överdriver?

Tack på förhand
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Hege »

Hej Nat!
Nat skrev: Läsning
Nu har vi sen en vecka tillbaka satt ihop två läsekort i taget. Ex.
farmor dansar
Lillen verkar inte riktigt förstå utan kollar sig omkring efter en dansande farmor. Han säger efter mig, om jag säger "farmor dansar" så säger han oxå "famo dansa", men han tittar inte speciellt mycket på själva korten. Vad göra åt detta?
Man behöver ju inte titta särskillt länge på korten. En blixtsnabb blick räcker bra. Och det är då en klok unge som undrar var det är farmor dansar? Och har hon kommit in utan att han upptäckt det?? :lol:
Matte
Har köpt en kulram som jag har börjat använda lite grann för att variera oss. Jag visar exempelvis upp
2 + 2 = 4 (med mängdkorten)
och sedan samma sak fast med kulor. Förvirrar detta honom eller gör det att han lättare greppar? han verkar bli mer intresserad av färgerna på kulramen och rabblar blåååå rööööö när jag tar blå eller röda kulor.
Jag tror inte det förvirrar. Låt honom styra kulorna, så "hjälper" du till.
Motorik
Jag berättade att han ff inte ålar på rätt sätt och hon var faktiskt väldigt insatt i hur viktigt det var. Hon tyckte vi skulle fortsätta åla dock var hon skeptisk till pattering då hon ansåg att man kan vrida armarna felaktigt och skada barnets axlar.


Nej, det tror jag BESTÄMT att ni inte kommer göra (skada barnets axlar). Ni bryter dem ju inte i riktig ställning, ni hjälper ju bara till.
Nu blir vi lite kluvna om vi ska fortsätta med ålningen eller inte. Alltså det enda sättet att få honom att åla "rätt" är att köra pattering. Utan det så ålar han med båda arman samtidigt och varannat ben.


Jag tror du har svaret på detta själv. Både du och sjukgymnasten vet hur viktig det är att ålningen kommer i gång, och det finns inte mycket tid.
I stort var sjukgymnasten imponerad av hur motorisk han var.


Ja, det tror jag det! Och du har väl inte minste tvekan om varför det är så?? :D
Vi försöker få honom att springa fort i nedförsbackar som Doman förespråkar för att tvinga fram ordentligt med vevande armar, men ena sidan vill inte riktigt.
Fortsätt med det så länge ni kan göra det utan någon fara. Inte för brant, och inte om han är redd.
Jag ålar ofta bredvid honom och så får han titta hur det ska se ut, jag har även filmat honom och så tittar vi på det tillsammans vilket uppskattas mycket. Dock är han nog för liten för att förstå grejen, istället har han mot min vilja nu lärt sig hantera smartphones och kan fota och filma själv :shock:


Smart unge! Och många bäckar små gör en stor å... Åla tillsammans, filma, och ge inte upp.
Jag anser väl att en assymtri ska bort, eller tänker jag tokigt och överdriver?
Det är klart det ska bort! Och varför denna osäkerhet som jag tycker jag kan läsa här? Du vet vart problemet ligger, du vet vilka verktyg du ska använda och hur du skal göra. Det är som Nike säger: Just do it!

Du gör ju ett strålande jobb, fortsätt med det! =D>
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

tack tack tack
det var nog bara lite bekräftelse på att jag gör rätt som behövdes för att få ny energi :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: För sent för ålning?

Inlägg av TorsMamma »

Pepping pepping, ge inte upp, speciellt med den fysiska utvecklingen. jag fick min son att åla upp till 4,5 års ålder även fast han inte behöver. Detta har gjort helt otroliga framsteg för hans motoriska utveckling. =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Nat »

Go kväll!!

Tänkte bara ge en kort uppdatering. Vi jobbar på med läsningen och matten. Motoriken hos sonen fungerar fint och vi ser inga problem alls längre vilket gör att vi numera inte kör något pass med motorik utan peppar endast till olika lekar som inkluderar klättring, hopp och liknande.

Jag har under det året jag kört matte inte sett så där jätte många "bevis" men nu i helgen kom nog ett 8)
Vi var och badade på ett ävengtyrsbad och lillen befann sig på en flytdyna där han balanserade en jätte stor (5 dm * 5 dm) tärning. Han plaskar runt och leker med tärningen och säger sedan "mamma titta 5". Jag vet inte riktigt vad han menar och säger väl nåt i stil med "jaha ok 5". Sen vänder han på tärningen och säger "titta 3" och då fattar jag, han räknar prickarna på tärningen. Dessa enorma svarta prickar på den vita tärningen var exakt som våra kort och h an kände igen och kunde räkna dom. Han svarade korrekt på alla sifforna flera gånger om innan han tröttnade och ville bada mer :D

Alltså matten är ju fortfarande svår, hur vidmakthåller man prickarna, hur integrerar man siffror till prickarna/mängden och hur får man barnet att inse att 3 träd är samma mängd som 3 prickar... ja alla dessa frågor kvarstår och jag vet fortfarande inte om matten direkt är något jag skulle rekommendra. Vi får se hur det går helt enkelt.. sonen är nu 2 år och 4 månader...

Kram från Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Hege »

Ja, du. Det där med matten är inte lätt. Jag rekomenderar inte längre att man börjar med den om man inte har klara intentioner om att fortsätta läääänge.

Jag tror du har lagt en utmärkt grund nu, som kommer visa sig när han börjar skolan. Ni kan ju köra prickar med ekvationer lite då och då för att vidhålla, om ni känner för det.

Hur gör ni med läsning?

Och vad bra att motoriken nu är helt fin!! =D>

Vidhåll med mycket gående och springande (korsmönster), i tillägg till klätnade och hoppande.
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: För sent för ålning?

Inlägg av Bellan »

Oj vad kul att läsa allt du gör! Heja heja!

Det där med matten. Vi körde ett tag med Kollande men la ner allt domän efter ett tag, fast jag har fortsatt med mer vanliga lekar tex att räkna saker och både använda siffror och mängd. Och jag tror helt säkert att domän hjälpt. Lillan har ett golvpussel och med både siffror och mängd och hon kan mängden upp till 5 men sen kan hon även plustecknet :) Det är kul tycket jag.

Ha det bra och fortsätt, du gör ett jättebra jobb!
Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "