Vill någon ge mig ett tips?

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
blomma2
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 03 dec 2011, 18:03

Vill någon ge mig ett tips?

Inlägg av blomma2 »

Hej!
Jag är mamma till en kille som är född i v.29. Han är nu korrigerat 13 månader snart. Han utvecklas ganska långsamt och jag oroar mig för hans motorik. Han kan sitta ganska bra men faller fortfarande emellanåt så jag kan inte lämna honom. Han ålar inte och han kryper inte. Vi ska få träffa neurolog som ska göra en bedömning på honom.

Eftersom han var väldigt liten när han föddes (drygt 1 kg) så har vi alltid "huldat" om honom och burit väldigt mycket. Han har varit sned i sin nacke men har med hjälp av sjukgymnastik blivit nästan helt bra. I början när vi la honom på mage så gallskrek han och vi drog slutsatsen att han hade ont i nacken.

Jag har nu hittat till forumet och har gett mig tusan på att han ska åla. Vi har tränat att ligga på mage ganska mycket nu och det går bättre och bättre, han kan ligga ganska långa stunder åt gången nu (speciellt om man får titta på roliga saker som datorn eller fjärrkontrollen....)
Men!! Några försök till att åla gör han inte! Och han blir alldeles förtvivlad/tokig/arg/ledsen om jag försöker hålla emot på hans fötter för att ge stöd att skjuta ifrån.

Hur går jag vidare nu? Ska jag bara fortsätta låta honom ligga på mage för sig själv? Kommer ålandet ändå?

Har ni andra tips och trix?

Tacksam för råd...
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Vill någon ge mig ett tips?

Inlägg av Hege »

Hej blomma2!

Ja, nu har du en stor uppgift framför dig, så håll hårt i din övertygelse om att nu ska det ålas. Du kommer behöva det. Och du kommer behöva stöd, och det kommer du att få här. Vi är många som kommer peppa dig framöver.

Men det är ett stort jobb du går emot. Och det är ingen andra än du som kan göra det. Ingen av oss här på forumet kan svänga trollspö, eller komma med goda "quick-fix" råd. I bland kan det komma råd som får en att komma över tröskeln, men i det stora får man ta jobbet (och tiden) med att forstå av det är man skal göra.

Läs i alla trådar som finns på IAHP-forumen, både i den för friska och den för hjärnskadda barn. Det finns ål och kryptips på båda ställen.

Läs på om ål-brädan, och se om det kan vara något för er.

Läs och förstå hur viktig klädseln är när man ska åla.

Åla själv lite, så du ser hur det skal göras, och vad som evt. kan underlätta. Åla både på halt golv och på matta, så du riktig forstår skillnaden.

Ta ledningen. En makelig 13-månaders kan inte få styra detta, lika lite som han får styra om det ska borstes tänder eller inte. Gråt och protester kan mycket väl vara något han gör för att "få upp flåset" och få igång den andningen som behövs för att åla. Igen, åla själv så du får en idé om hur jobbigt det faktisk är.

Läs lite på min blogg om ålning ock krypning. Där finns också tips.

Och ta inte lätt på detta. När en 13-månaders inte ålar så tycker jag det är allvarligt. Inte allvarligt som att något är fel, men allvarligt som i att här ville jag lagt "oviktiga" uppgifter åt sidan för att ta ett stort tag i detta.

Läs. Läs. Läs! Och återkom.
blomma2
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 03 dec 2011, 18:03

Re: Vill någon ge mig ett tips?

Inlägg av blomma2 »

Hej och tack för svaret!
Ja, jag har förstått att jag har en jätteuppgift framför mig! Men om min pojke är envis så är jag nog lite envisare.. :lol:

Jag får lite dåligt samvete av att jag inte förstått vikten av detta tidigare. Men gjort är gjort och nu är nu. Jag hoppas innerligt att det inte ska vara försent att börja nu.

Tyvärr är det ju så att min lille kille är mest förtjust i att sitta. Ska man helt skippa sittandet och enbart ha honom på mage eller det går bra att sitta lite ibland? Hur många timmar om dagen tycker du att magläge är ett minimum?

Jag har läst trådarna och fått många fina tips, tack! Ålbrädan... Måste man bygga egen eller finns det enklare knep? Ett bord?

Jag är väldigt glad att ni svarar! Tack!!!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vill någon ge mig ett tips?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag vet faktiskt flera som har tagit köksbord och gjort en ålbana av, genom att luta den.

jag skulle vilja säga så här.

Sitter gör man när man äter och i värsta fall när man har social delaktighet samt i vagn. Men ute på mage är inte heller fel.

Aktiv träning, MINIMUM 5min/10ggr/dag. Och sen förlänga passen succesivt. Hellre många korta än få och långa. Ner på golvet med er.

man kan förlägga sysslor på golvet som tvättvikning, tvättsortering, skala potatis, skala rotfrukter, skära mat m.m.

Sen gäller glidvänliga kläder eller en liten glidvänlig filtsnutt under magen. Inga strumpor på fötterna eller speciella strumpor för just ålning finns att hitta har jag hört.

Sen, ner på golvet med er!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
blomma2
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 03 dec 2011, 18:03

Re: Vill någon ge mig ett tips?

Inlägg av blomma2 »

Hej TorsMamma!

Jaha, då är vi i alla fall över minimum med vår magträning, det kändes positivt mitt i allt detta. :) Just att LIGGA på mage lite längre stunder är inte några större problem längre, det går bra i 10-20 minuters pass numera om vi bara gör roliga saker under tiden (läser tidningen tillsammans, tittar på tvättmaskinen osv).

Problemet just nu är att han inte verkar vilja ta sig framåt. Hur många spännande saker jag än lockar med lite för långt ifrån så blir han totalt skogstokig för att han inte når dem. Jag provar att stödja hans fötter bakifrån så att han ska kunna skjuta sig framåt men killen blir vansinnig.. :roll:

Hade du låtit honom vara på mage och låtit det komma av sig självt eller hade du fortsatt stödja bakom fötterna trots vansinnig bebis?
Köksbord låter som en bra idé som ålbräda! Gäller samma där, glidvänlig tröja, inga strumpor?

Kram och tack för pepp!
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Vill någon ge mig ett tips?

Inlägg av Hege »

blomma2 skrev:Hej och tack för svaret!
Ja, jag har förstått att jag har en jätteuppgift framför mig! Men om min pojke är envis så är jag nog lite envisare.. :lol:
=D> Hurra! Detta är det allra viktigaste du gör för din son. Om den envisheten faller, då är han lämnat åt ödet, höll jag på att säga... Så länge du är envis, och bekymrar dig för hans utveckling, ja, då får han hjälp! Och det behöver han nu. Turlig nog har en mamma som har förstått detta, och nu är hjälpen på väg. =D>
Jag får lite dåligt samvete av att jag inte förstått vikten av detta tidigare. Men gjort är gjort och nu är nu. Jag hoppas innerligt att det inte ska vara försent att börja nu.
Hur skulle du förstått detta? Vad jag vet är det ingen på BVC som berättar att ålning och krypning är viktig för de neurologiska utvecklingen. Och inte ett ord står det om detta i de färgglada mamma-tidningarna. Så hur skulle du veta? Lägg bort all dåligt samvete, det kommer inte hjälpa någon någonting. Rikta blicken framåt! (Och neråt. Till golvet, för det är ju där ni ska vara nu ett tag.)
Tyvärr är det ju så att min lille kille är mest förtjust i att sitta. Ska man helt skippa sittandet och enbart ha honom på mage eller det går bra att sitta lite ibland?
Sy en kudde (använd gärna ett örngott, för detta ska bli en stor kudde) fast på baken (och halvägs runt höfterna) på ett par byxor som du kan undvara för framtiden. Fyll kudden med saker som ej går att sitta på. Tomma drycksburkar är fint. Vikten får inte bli för stor, bara. Låt ham ligga på magen med dessa byxor på, och det kommer bli omöjligt att sätta sig upp. Lägg spännande leksaker, små fruktbitar en bit bort, och säg till ham att han får dem om han kan ta sig dit. Åla själv och mumsa högljudd på godsakerna när du kommer fram. Be ham göra likadan. Säg att du kan hjälpa, beröm honom och heja på! Använd ålbrädan om det behövs. Kom i håg att han är tung nu, det kan vara bra att ta tyngdkraften till hjälp. Och kom i håg att han förstår mycket när man pratar till honom. Själv kan han bara prata tillbaka med olika läten och gråt, och vansinne. Vansinnet kan like gärna vara frustration över att han inte kommer någon vart. Hjälp honom på traven, och svara inte på hans vansinne med att ta upp honom från golvet. Behövs det tröst kan man lägga sig bredvid, och trösta där han ligger.

Köp ett gammalt bord på loppis eller second hand, såg benen av, och gör någon form för kant så han inte kan åla av och falla och slå sig. Har du förstått hur du sedan ska höja ena endan? (För då orkar jag inte da hela instruksen för dig... :wink: )

Läser du engelska? Kanske How Smart is Your Baby av Glenn Doman och Janet Doman är något för dig?
blomma2
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 03 dec 2011, 18:03

Re: Vill någon ge mig ett tips?

Inlägg av blomma2 »

Tack för svaret!

Vi jobbar på! Förmiddagen har ägnats på köksbordet! Bort med juldukar och ljus! Böcker i ena änden av bordet så det lutar och roliga leksaker i andra ändan. :D

Det har gått bättre än på golvet! Men jag tycker att han bara försöker använda sina händer. Han sätter i hela handflatan och drar sig framåt, sen nästa hand. Men benen måste väl också vara med för att det ska bli korsvis?? :?

Jaja, det var första dagen, vi får kämpa vidare!
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Vill någon ge mig ett tips?

Inlägg av Hege »

=D> Bravo! Bra första dag!

Tekniken kommer så småningom. Barnen brukar fatta galoppen efter ett tag. Men hjälp gärna till med att putta under först den ena så den andra foten. INTE båda på samma gång. Ha inte lutning för hög, endast så tyngkraften ger lite hjälp. Locka med oemotståndliga saker, och ge beröm när han kommer framåt.

Och kom i håg att även tusenmilsvandringar börjar med ett steg. :D
blomma2
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 03 dec 2011, 18:03

Re: Vill någon ge mig ett tips?

Inlägg av blomma2 »

Här går det sakta men säkert framåt. Vi ålar på bordet och han fattar galoppen, men bara med händerna fortfarande! Han kan även ta sig framåt 20-30 cm på golvet nu men benen är stela, rakt ut. Han tycker det är så spännande att kunna ta sig fram att han spänner sig och tar i med hela kroppen. Tips???!!!
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Vill någon ge mig ett tips?

Inlägg av Hege »

Hej!

Hur har det gått de senaste dagarna?
blomma2
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 03 dec 2011, 18:03

Re: Vill någon ge mig ett tips?

Inlägg av blomma2 »

Hej!
Det går framåt men inte riktigt som jag önskar. Numera är vi inte så mycket på bordet utan mest på golvet. Det är mycket mycket magläge och han gillar det mer och mer. Han har förstått att han kan ta dig framåt av egen kraft och gör det gärna! Hälften av gångerna använder han en hand eller arm åt gången för att ta fart, och hälften av gångerna så använder han båda händerna samtidigt. Det blir alltså inget korsmönster där! Benen använder han inte alls för att skjuta fart med, dom pekar rakt ut när han hasar sig fram!

Ska vi träna mer på bordet?
Jag stöttar bakom hans fötter.. Tror du att han så småningom förstår att det går lättare att använda fötterna också?
Ska jag lägga mig i och försöka styra så han använder varannan hand också?

Kram!
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Vill någon ge mig ett tips?

Inlägg av Hege »

Jag undrar, var har han tyngdpunkten? Vid magen eller höfterna? Det är svårt att använda fötterna om de är uppe och "sväver", som de ju naturligt gör om tyngdpunkten sitter för högt uppe.
blomma2
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 03 dec 2011, 18:03

Re: Vill någon ge mig ett tips?

Inlägg av blomma2 »

Hans tyngdpunkt är på magen och hans fötter svävar så som du skriver.
Vad gör man åt det?
:?
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Vill någon ge mig ett tips?

Inlägg av Hege »

Tyngdpunkten brukar flytta sig nedåt. Jag antar att det händer snabbare, ju mer barnet får ligga på mage. Tills det har flyttat sig, kan du ju hjälpa lite då och då. Lägg en hand på blöjbaken hans när han ska åla, och se om han tycker det är ok. Gör det ofta, så kanske tyngdpunktflytten går snabbare..

Och rapportera! :D
blomma2
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 03 dec 2011, 18:03

Re: Vill någon ge mig ett tips?

Inlägg av blomma2 »

Tack!!! Det ska jag prova!
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "