Stella räknar och läser

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Stella räknar och läser

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Efter att ha läst så mycket spännande här inne var jag helt enkelt tvungen att köpa Domans böcker om att lära bebisar räkna och läsa! :D

Vi börjar med räknandet, jag såg i någon tråd att Hege rekommenderade det och så verkar det enklast. Vi har skrivit ut en massa röda prickar (tusen tack Linda för material!!) med skrivare och jag spenderar nu kvällarna med att laminera dessa. Först var planen att bara stoppa dem i plastfickor, men det blev så sladdrigt och det kändes som att livslängden på korten skulle bli kort. En lamineringsmaskin kostade bara ett par hundralappar och 100 lamineringsfickor gick på 149 tror jag. Inte så blodigt och resultatet blir väldigt fint! Med dubbla papper i varje ficka blir det inte genomskinligt och lite stadigare.

:?: Vi är nu inne på fjärde dagen och visar alltså fortfarande korten 1-10. Dock så undrar jag om hon redan lessnat på att se samma kort hela tiden, hon ser inte lika intresserad ut som de första dagarna. Hur viktigt är det att visa samma kort i fem dagar? Kan vi gå snabbare fram och börja byta ut kort redan nu? Hon är ju inte ens fem månader, men när man läser Domans böcker så verkar det som att ju yngre barn desto snabbare ska det gå.

Jag själv har alltid haft lätt för att lära och har tagit mig igenom både grundskola och högskola relativt enkelt. När jag var klar med matteböckerna på lågstadiet brukade jag få börja på nästa årskurs böcker. Ibland tyckte jag dock att det var tråkigt i skolan för att det var för lätt och så tyckte jag att det var orättvist att jag alltid fick göra en massa extrauppgifter när alla andra slapp. Kommer Stella få det likadant när hon blir stor eller till och med värre? Hur hanteras detta i dagens skola? Hur har det gått för Doman-barn i skolan, har de ett försprång gentemot de andra eller slipper de "bara" inlärningssvårigheter?

:heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Stella räknar och läser

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag fick gå extremt mycket fortare framåt. Så mata på!!

Läs Luvisens tråd om hennes när hon började. Samma där! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Stella räknar och läser

Inlägg av Hege »

Hej,

vad roligt att du har hittat inspiration här! Och tack för goda råd om hur man kan göra med prickar själv. Det kommer nog flera att kunna nyttja sig av.

Femmånaders lär sig så fort att det kan vara svårt att hänga med. Att bebisen ser uttråkad ut kan vara just det. Det går för sakta.

Några barn behöver bara en eller två dagars visning av nya mattekort. Och några barn behöver bara én visning av nya kort. Det är omöjligt att veta hur det är med Stella, här måste du "lyssna in" henne.

Och håll i minnet att hon är dig överlägsen här. Du måste helt glömma bort hur lång tid du själv skulle behöva...

Hur snabbt som helst har din femmånaders listat ut at " Jag kommer få se et kort med ännu en prick på. (Det är faktisk addition!)" Det hon inte vet är vad det heter, det kortet med en extra prick på. Så när hon får se kortet med sex på, så kommer hon tänka ungefär så här: "Jaha, det var sex det het. Nu undrar jeg på vad nästa kan heta. Och nästa. Och nästa."

Kolla gärna runt på Youtube med sökorden math och Doman. Det fins mycket där. Samma med google. Eller min blogg, där har jag skrivit lite om matte. Och givetvis Luvisens tråd. Hon kan numera mycket mer än jag om små barn och matte.

Och rapportera hur det går!! :D
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Stella räknar och läser

Inlägg av SaraMilana »

Hej igen!

Nu handlar inte detta om varken att räkna eller läsa, men jag fortsätter i samma tråd.

Vi har försökt hjälpa Stella att komma igång med ålningen ett bra tag. Hållit emot fötterna för att hon ska trycka ifrån själv. Ett tag kändes det som att hon var på väg åt rätt håll, hon gjorde ibland rätt med benen, men lyckades bara inte få fäste. Hon är ju rätt tung också, kan ju inte underlätta direkt.

De senaste dagarna har hon börjat ta sig framåt och det känns som att hennes lycka är gjord. Äntligen kan hon ta sig runt och pilla på golvlister, stolsben och mattkanter. Men det är inte i närheten av att åla! Hon drar sig fram med händerna i golvet, båda på en gång. Benen är helt raka och vill inte alls hjälpa till. Vi böjer dem åt henne för att hon ska få trycka ifrån, men det verkar helt enkelt inte intressant att använda benen.

Hur går vi vidare? Fortsätta som vi gör nu, med att hjälpa till med benen? Eller ska vi sätta på vantar på händerna? Hon blir skickligare och skickligare på att dra sig fram med armarna, vi vill gärna rätta till detta innan det är för sent!

:heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Stella räknar och läser

Inlägg av Hege »

Hej igen!

Sitt bakom, hela tiden. Stöd en fot i taget. Vik de små tårna och vis hur hon ska ta fäste. (Hon har väl inte strumpor på??) Halt golv, och inga tryck på tröjan, eller annat som kan hindra "glidandet" över golvet.

Åla själv för att se hur det känns, och var du kanske får hjälpa Stella.

Och läs i tråderna här, det finns mycket om ålning om man bara letar. Och medan man letar, hittar man andra råd man inte ens visste man behövde! :D
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Stella räknar och läser

Inlägg av SaraMilana »

Tack Hege för ditt snabba svar!! :heart:

Vi försöker sitta bakom så mycket som möjligt, men hon använder nästan aldrig benen, det går ju så lätt för henne att dra sig fram med armarna (båda samtidigt). Någon gång ibland tar hon i med ett ben och då vrålar jag och hejar så mycket jag bara kan.

Strumpor används bara när vi är utomhus. Golvvärme, halt parkettgolv, inga tryck på kläderna och nästan all vakentid på golvet - check! Ska ta och använda sökfunktionen också, den missade jag den här gången. :oops:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Stella räknar och läser

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Bara som en första början, har du läst denna tråden?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 47&t=15335
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Stella räknar och läser

Inlägg av SaraMilana »

Tack TorsMamma! Jo, den har jag läst flera gånger. Men jag läste den och ett gäng andra idag igen. Hittade ditt tips om bara ben som jag glömt bort, vi börjar med det imorgon. Läste också om att försöka hålla händerna upptagna med någon sak och samtidigt locka framåt, ska också provas!

Provade ikväll att sätta på tunna vantar på händerna för att benen skulle få jobba. Och jisses vad ledsen hon blev! Stora krokodiltårar när hon inte kunde ta sig fram som hon brukar. Nog inte rätt strategi! 8-[
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Stella räknar och läser

Inlägg av Hege »

När du sitter bakom henne, böj benen hennes, om hon inte gör det själv. Gör det hela tiden, böj för varje tak hon drar sig framöver. Forstår du vad det är jag menar, eller ska jag ordlägga mig lite bättre?? Norskan kan vara lite svår att bli av med, och ibland förklarar jag som en kratta... :roll:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Stella räknar och läser

Inlägg av SaraMilana »

Hege, jag tycker din svenska är jättebra! :D

Ja, inte böjer hon benen själv inte, det brukar jag göra åt henne. Men det är väldigt sällan hon faktiskt tar i med benen, de liksom åker med framåt, fortfarande böjda. #-o

Snabbt som attan börjar det gå, hennes sätt att ta sig framåt. Och när hon kommit dit hon vill blir hon tvärförbannad om jag flyttar bak henne, då jag vill att hon ska öva mera...
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Stella räknar och läser

Inlägg av SaraMilana »

Dags för en liten lägesrapport!

Högerbenet gör rätt och hon får hyfsat bra fäste i golvet. Dock så kör hon högerbenet varje gång och hasar sig fortfarande fram med båda armarna samtidigt. Vänsterbenet används bara någon enstaka gång, men det känns ändå som att vi är på rätt väg! Jag kryper efter på golvet och assisterar med benen så jag har fått blåmärken på knäna. Hur GÖR egentligen krypbarn, har de mjukare knän?? :shock: :lol:

Nu är vi igång med prickkorten igen. Vi har haft ett jättelångt uppehåll efter lååångdragen sjukdom före jul och nu har jag gjort precis så som det står i boken att man INTE ska göra. :oops: Jag har repeterat de kort som vi hade hunnit med att gå igenom förut. Jag körde dock jättesnabbt (20 kort per dag) och hon verkade tycka att det var roligt. Vissa kort skrattade hon till och med åt, roligt! :D
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Stella räknar och läser

Inlägg av Hege »

SaraMilana skrev: Jag kryper efter på golvet och assisterar med benen så jag har fått blåmärken på knäna. Hur GÖR egentligen krypbarn, har de mjukare knän?? :shock: :lol:
He-he, nej det tror jag inte, men de VÄGER inte så mycket som vi gör. (Jo, kanske de har lite brusk, det går väl som "mjukare knän"?)

Strumpa på det mest aktiva benet kanske?

Annars är det kul när man får "bevis" för det Doman säger hos sitt eget barn. Trots den långa pausen, så satt kunskapen kvar. Visst är det HÄFTIGT?? :D
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "