Doman från start...

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
emu
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 11:19
Ort: Stockholm

Doman från start...

Inlägg av emu »

Hej! Dags att checka in här också med lilla trollet som nu nästan är fem månader. Vi har varit inne på Doman från start men inte kört alla program fullt ut. Tänkte att det kan vara kul att logga hur det går!

Lillan tar sig fram på plan mark men korsvis ålning har vi inte lyckats med än. Hon sätter ner händerna i stället för att ha armbågarna i backen, och då är det svårt. Hon har nyss börjat ta sig upp i krypställning och skuffa ifrån med båda benen samtidigt. Vi har haft en krypbana från start men det vill sig liksom inte riktigt.

Vi köpte ett helt kit med massa Domanmaterial och böcker och har också börjat litegrann med mattekorten. Det verkar som att hon tycker det är kul, nya kort är spännande i alla fall! Har precis kommit över 20 prickar och började med lite ekvationer idag.
Nelly f. 28 maj 2011
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Doman från start...

Inlägg av TorsMamma »

Hej och härligt med en Doman unge från början. Tänk om jag haft det!

Om du har en "ålbana#" från början vet du att den bör vara klädd med typ "galon" liknande material så när man har velour kläder så glider dessa och sen har man inga strumpor på fötter och händer fria, detta är förutsättningen. Sen behöver man ibland göra lite "pattering" för att det skall gå in i huvudet på rätt sätt.

Har du provat att tippa brädan lite?

Än är det inte för sent för ålning utan slit på med "glid" kläder och inga mattor på golven. Åla med och brevid. Man kan trycka ner stjärten och visa i handling HUR man ålar också.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Doman från start...

Inlägg av Hege »

Ja, tänk om man hade haft en Doman-unge från början...

Vad roligt att matten redan har slått an! det är inte många som riktig tror på mig när jag säger att så små barn gillar prick-kort och matte. Men matte är inte ett skolämne, det är logisk tänkande, och små barn gillar just det.

Jag gillar däremot inte helt att Lillan sätter händerna i, och inte vill använda armbågarna. Är det bara vid ålning, ellar annars också? Kan hon ligga på mage, på armbågarna och leka med saker? Om inte, kan du uppmuntra henne till det, visa henne hur hon ska ligga, hålla armbågarna nere, medan hon får något att hålla i henderna, tills hon fattar hur hon skal göra?
emu
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 11:19
Ort: Stockholm

Re: Doman från start...

Inlägg av emu »

Hej igen!
Det går långsamt bakåt känns det som med kryp och ål och att ta sig fram... För ett par månader sen kom hon lätt nedför hela krypbanan både med och utan lutning (med båda fötterna samtidigt - inte korsvis), men nu så bryr hon sig liksom inte alls. Nu är hon i och för sig intresserad av saker och ligger gärna och tuggar på dem så nu åker armbågarna i backen, och nån gång har jag sett henne hasa sig nedför krypbanan på armbågarna när saken man äter på flyttar sig för långt. Men det är som att hon helt enkelt inte är intresserad av att röra sig. Hon har inte börjat vända sig från rygg till mage heller så hon är helt klart efter på grovmotoriken.

Om man kollar "development profile" annars är hon tidig på finmotorik och de andra grejorna så det är det här med att röra sig som saknas. Svårt när hon liksom inte bryr sig...

Matten har jag en liten paus med för tillfället, hinner inte köra ordentliga sets. Tänkte bara dubbelkolla - visst är det så att man inte visar kort i följd längre efter den allra första gången? Så om man kör två set per dag kan det ena vara 11, 15, 12, 17, 20 och nästa set vara 14, 13, 19, 18, 16 där 19 och 20 är nya för dagen? Eller hur har ni gjort?

Addition var hon sådär intresserad av så jag funderar på hur det ska bli kul. Kanske blir mer intressant ju högre man kommer med korten.

Vi har preppat lite ordkort också - köpte stadig kartong på Matton och har skurit upp i lagom stora bitar, plus monsterstora röda pennan - men har inte börjat med det än.
Nelly f. 28 maj 2011
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Doman från start...

Inlägg av TorsMamma »

Hej, min son gillade klart de "HÖGA" prickkorten. Typ 78 och 95 var skoj. Visa dem blandat med de låga, då blir det variation.

Sen, ta sakerna och flytta dem så hom MÅSTE ta sig framåt för att få tag i dem. Ligg brevid och peppa, massor. Det ÄR SKOJ! skall du intala er båda. Skoj smittar! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Doman från start...

Inlägg av Hege »

Hej igen emu

Om du känner oro för att Lillan inte verkar intresserad i att röra på sig, så tycker jag du ska ta den oron på allvar.

Lägg ner mycket tid och energi på att här ska ålas! Lägg spännande saker en bit bort. Låt det sitta någon där framme som kallar på henne. Sitt bakom henne, och "flytt" benen för henne. Gör det med entusiasme, så det inte går att ta miste på att detta är roligt!!! :D :D :D
Och ha hele tiden i medvetandet att ålning och krypning är så mycket mer än transport. Det är neurologisk utveckling!
Barn som inte äter, nöder vi mat i. Vi kan inte i eftertid dra på axlarna och säga att "ungen ville inte äta, så hon fick väl vara utan då..."
Missförstå mig riktigt här, jag menar inte att du drar på axlarna kring ålandet. Jag förtydligar bara att det är viktigt att barn ålar, även om de inte vill.
Så här får du använda alla trick du bara kan komma på.

Schemalägg gärna, och skriv upp varje meter hon ålar. Det hjälper dig att hålla översikten.

Och börja nu, inte till jul, eller efter jul.

Läsningen kan du vänta med, gärna till sommaren. Gör ord så du har många att börja med då, men prioritera ålandet och sedan krypandet. Läs alla trådar du kan hitta om ålning och krypning, och testa ut alla råd som finns där.

Och hämta gärna hjälp av oss här på forumet. Det kan behövs både två och fjorton peppninger...
emu
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 11:19
Ort: Stockholm

Re: Doman från start...

Inlägg av emu »

Kort uppdatering, med rejäl lutning på banan och en kul leksak i handen så kommer hon åtminstone ner. Nu med tekniken att sträcka fram handen med leksak i och sen liksom dra sig efter på armbågarna, och ibland under vilda protester. Benen viftar mest i luften och används inte för att knuffa på med. Ibland är hon uppe helt i krypställning men det såg jag också mer för ett par veckor sen.

Jag har läst här ett tag och fastnat för Domantänket så det är störigt att inte lillan är med på noterna, så att säga... Vi ska framhärda med träningen! Vi försöker rulla runt också, tänker att bara hon kommer på nåt man kan göra med kroppen så kanske resten följer med lättare.
Nelly f. 28 maj 2011
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Doman från start...

Inlägg av Luvisen »

Bra emu! Kämpa på! =D>
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Doman från start...

Inlägg av Hege »

Hej!

Dra sig framåt efter armbågarna är en rätt bra teknik, faktisk. Combat Crawling som sökord på Youtube ger hur många exsempler som helst. Kolla, så får du se, och kanske hämta inspiration?

Och rapportrera hur det går!!
emu
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 11:19
Ort: Stockholm

Re: Doman från start...

Inlägg av emu »

Hej igen!
Skriver från läsplatta så de blir lite kortfattat...

Lilla damen är nu 7,5 månad på ett ungefär. Vi har jobbat vidare med magträning men ofta har det kännts som att det går baklänges, hon drog sig fram på armbågarna ett tag men glömde sen bort det helt. Sen stod hon länge i krypställning och gungade också. Nu sen i söndags har polletten äntligen trillat ner och hon har börjat komma på att man kan ta sig framåt om man ser nåt kul! Tekniken är dålig men det ska vi få ordning på, nu är det upp med benen i krypställning och sen tippa fram. Men vi är ändå glada att hon fattat vitsen, annars går det liksom inte alls. Åla har hon skippat, åtminstone korsvis, hon kom ju fram tidigare i krypbanan.

I övrigt gillar hon att hänga från våra fingrar, vi ska väl bygga en brachiation ladder så småningom... Vi har kört lite matte också i omgångar och är uppe på ca 45 prickar. Hon verkar lite förvirrad över plus och minus men gillar nya prickkort. Det blir för mycket för mig att köra 9 set om dagen så just ekvationer har varit svårt att hinna med. Har nöjt mig med tal typ 18 + 6 =24 och inte kört flera steg än.

Hon är bättre på finmotorik och äter själv om man laddar en sked och lägger framför henne, men det grovmotoriska har varit värre. Hoppas det släpper nu när hon kommit på varför man ska röra sig.

Vi tränar vidare!
Nelly f. 28 maj 2011
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Doman från start...

Inlägg av Krisse »

Hej!

Jag måste bara säga att det är så spännande att få följa din tråd.

Vilka underbara förutsättningar din tös får :heart:

Kram Krisse
Emmy 080212
Rasmus 091223
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Doman från start...

Inlägg av Hege »

Hej emu - hur går det nu, har det blivit fart på krypningen? Kom i håg att det är tillåtet att muta! Vi körde små fruktbitar och det funkade bra.

Men mosad frukt på en sked är ju också en super belöning.

Barn står ofta i krypställning och gungar, och det kan de göra i veckor innan de hittar balansen. Det är et säkert tecken på att ålperioden går mot sitt slut, och då får man försöka uppmana till så mycket ålning som möjligt. Men det är inte lätt, särskillt inte om ålningen inte har kommit i gång på riktigt.

Muta, och kanske försöka lägga en hand på ryggen så lillen inte kommer upp i krypställning, och se om det skulle gå. (Jag har aldrig provat det själv, men skulle nog försöka om jag kände det var tvunget).

Braciatiom är jättekul, och inte alls så tungt som det ser ut som i gladiators. De har inte tekniken helt inne... Min tös skulle svinga sig lättare än dem, i var tredje stegpinne, endast med svängteknik som hjälp, och inte varända pinne med rå armkraft.

Jag hoppas på rapport snart...
emu
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 11:19
Ort: Stockholm

Re: Doman från start...

Inlägg av emu »

Krisse - tack för pepp - det har varit inspirerande att följa din resa också!

Hege - ja hon kryper inte helt än men det är bra att hon åtminstone har fattat poängen. Hon har ju ålat förut men aldrig korsvis, hon kom ju trots allt nerför banan förut. Ska försöka träffa lite fler krypbarn också så hon ser hur de gör, det har varit nyttigt förut. När vi får till det korsvisa blir det party! Vi är ändå tidiga jämfört med andra i bvc-gruppen, tråkigt nog...

En annan Domansak jag hade velat ta tag i bättre är språket med t ex fasta ramso rdär man tar bort ord och bebisen får fylla i. Vi har inte kört så regelbundet att det har funkat. Ska fila på en plansch med bra fraser ändå som bebis kan peka på om det är nåt.

Ursäkta stavfel, skriver på ipad, inte helt enkelt...
Nelly f. 28 maj 2011
emu
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 11:19
Ort: Stockholm

Re: Doman från start...

Inlägg av emu »

Nu är pyret 9 månader (om två dar) och nu verkar det som att hon äntligen börjar krypa ordentligt =D> . Hon har kunnat ta sig fram med kålmaskteknik länge men nu sista veckan har hon stått och gungat igen på alla fyra och lyfter en hand i taget. Igår började hon skjuta sig baklänges, mycket frustrerande förstås, och idag kom lite lite kryp framåt. Yay!

Hon har även börjat vilja ställa sig upp och balansen blir bättre, vi låter henne göra det men uppmuntrar inte speciellt till det. Hon kommer upp i stående själv om man erbjuder ett par tummar att hålla i, snart kommer hon nog på att man kan ställa sig upp i spjälisen så vi får cirkus...

Hon är ändå väldigt tidig på finmotorik och har haft pincettgrepp sen 7 mån, kollade Domans development profile och hon är på grönt fält på det, typ motsvarande ettåringar... Så samsyn på nära håll har hon ju ändå, annars skulle hon inte kunna plocka upp saker så bra.

Men nu ska här krypas i alla fall!
Nelly f. 28 maj 2011
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Doman från start...

Inlägg av Hege »

Jag tycker ni har varit duktiga. Ni kan minsann inte blicka tillbaka och känna att ni kunde gjort mer!

Krypa på när krypandet kommer i gång, DET kommer iallafall att vara korsvis, det går inte att krypa på annat sätt, och se om man inte kan få till lite ål-lekar senare.

Vad spännande att ni följer med på Developement Profile! Rapportera gärna mer om hur det går. Jag kommer i håg hur snabbt jag började gilla det verktyget. Och hur tråkigt och egentligen intetsägandet BVCs tabeller blev efter det.
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "