Frågor om programmen

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
kittelmann
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 04 jul 2011, 17:21

Frågor om programmen

Inlägg av kittelmann »

Hejsan!

Jag har läst igenom "How to multiply your baby's intelligence", men som alltid så får man fler frågor ju mer man sätter sig in i ett ämne.
Jag tänkte bolla dem lite med er, och se vad ni vet/tycker/tror.

1) Det står bara att man ska börja med programmen (math, reading, encyclopaedic knowledge) så tidigt som möjligt. Men nyfödda kan ju inte se tillräckligt för att se detaljer i bilder för encyclopaedic knowledge, så när ska man börja med programmen?
Min tanke har varit att börja med: Läsa vid 4 månaders ålder, Matte vid 6 mån, Kunskap (eller vad man nu kallar det på svenska) vid 9 månader. Man pallar inte med för mycket själv, så att köra alla tre programmen samtidigt tror jag inte jag kommer att palla.

2) Enligt IAHP's webbsite så verkar det ju bara finnas success stories. Men det köper jag inte. Har ni träffat många som har försökt med programmen? Hur många "lyckas" i någon bemärkelse? T.ex. att barnen faktiskt lär sig läsa längre texter och andra ord än de man lärt dem?
Eller att de lär sig matte såpass att de klarar av enkla beräkningar som de inte sett förut (ex: 42/3 och 29+27) samt förstår matte i en annan context (ex: att Pelle har 3 äpplen och Stina 14. Hur många har dom tillsammans?)?

3) Givet att barnen verkar tycka att läsleken, matteleken och kunskapsleken är kul - hur får ni som föräldrar feedback på att det ni gör fungerar? Känner ni att problemlösningsdelarna ger tillräcklig feedback?

4) IAHP har fått mycket kritik för att deras metoder inte är vetenskapliga (gäller speciellt deras program för handikappade barn - http://en.wikipedia.org/wiki/The_Instit ... _criticism). Hur ser ni på det, hur reagerar omgivningen på det, känner ni att ni måste svara på den kritiken inför andra?
Har IAHP kopplingar till scientologirörelsen, eller är det bara vissa delar av den här siten?

5) Vissa typer av abstrakt kunskap är inte så lätta att illustrera. Exempelvis: religioner, fysiska lagar, historiska skeenden. Hur gör ni med dessa? Skippar ni dessa bitar, illustrerar ni dem med ofullständiga bilder, eller någon annan lösning?

6) Har ni läst något om hur man introducerar engelska till barnet? Vi talar och skriver bra engelska, men har det inte som modersmål, så vi kommer inte att lära ut det som så. Ska man vänta tills barnet förstår och talar svenska bra först (vilket flyttar fram det tills barnet är över två år) eller ska man ta risken med att börja lära ord för ord innan det svenska ordförrådet är speciellt bra? Jag söker någon bok/text om detta.

Tack för alla tankar och idéer ni har.
kittelmann
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 04 jul 2011, 17:21

Re: Frågor om programmen

Inlägg av kittelmann »

Jag förstår om dessa frågor har varit svåra att svara på, men jag har suttit och läst en del på nätet och tänkte rekommendera en lång uppsats som behandlar bla. Domans metoder. Den är skriven av en person som imo är mycket grundlig i sin forskning kring för- och nackdelar med olika metoder.

http://larrysanger.org/wp-content/uploa ... o-Read.pdf

Kanske kan det hjälpa någon annan.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Frågor om programmen

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag skall försöka svara, men jag är ingen Doman expert jag har bara använt mig av matte, läsa och encyclopedia samt babysim böckerna.

1. Om jag har förstått det hela rätt så vill man börja med Matten. Vi började vid 4 mån ålder med matte. LIte senare lade jag till läsningen, men gick fort över till encyklopedia istället för det tyckte sonen var roligare. Prickarna är ju röda i början just för att de skall se dem bra samt stora nog. Så det ser jag inte som ett problem.

2. I min värld kan inte hur lite matte man än gör göra någon skada. All träning oavsett VAD den är gör ju nytta, visst. Sen att man inte blir "elitist" är för mig inget mål. Även om jag skulle ha gillat att min son kunde läsa flytande nu. Jag körde med läsning och matte i ungefär 1,5 år kanske 2 men sen var pappan FL så då blev det lite bortglömt och därmed avstannade denna "träning".
Men jag vet med säkerhet att skriv intresset och matteintresset han idag har är definitivt lagt sen barnsben, han älskar att göra pysselböcker skriva bokstäver m.m.
Sen anser ju jag att förskolan hämmar detta när jag försökte visa dem "flashcards" mm.m. som de kunde göra i grupp med alla barnen. Var de inte intresserade.
Men, min son ligger klart i framkant vad det gäller matte, läsa och motorisk utveckling klart tack vare Doman! Han har bara fått fördelar, även om han inte är ett "doman snille"

3. Har du läst Luvisens tråd ang. läsning och matte? Hennes tråd är fantastiskt ang. just detta.

4. Ärligt talat så är min son inte hjärskadad så jag har aldrig behövt veta om deras program är si eller så. Men jag är säker på att de inte skadar och kan bara hjälpa. Sen tror jag så klart det finns fler sätt att nå bra resultat. Jag tror på de historier som jag har hört om hur bra det varit, så jo, jag tror aboslut att det hjälper många, oavsett.
Jag har hört att någon Doman i familjen skall vara scientolog, men inte att deras institution eller böcker är scientologiska. Men jag är och andra sidan inte scientolog så jag bryr mig inte, jag bryr mig bara om att det funkar.

6. Jag är 2-spårkig och har använt mig av engelska uteslutande till min son. Pappan pratar svenska.
Vad jag förstår efter att ha pratat med en specialist inom Montessori och språkkunskaper fick jag lära mig att har man inte sitt känsloregister på det språket man använder så blir inte barnet 2-språkigt för man själv har begränsningar. I dessa fall är det bättre att man väntar har jag förstått.
Men är man riktigt 2-språkig och kan uttrycka sig på det andra språket flytande och med känsoregister, då skall det vara ok. Det handlar ju om 2 modersmål här.
Min son var dock en aning senare med det svenska språket än om han inte varit 2 -språkig. Kanske därför det är klokt att avvakta tänker jag i just ert fall.

Det är som sagt mina tankar, men jag är ingen expert. VIll du ha Heges reflektioner är mitt förslag att du skickar henne ett PM med länk till denna tråden, hon har ett barn som fått hjälp via doman och har träffat dem IRL.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Frågor om programmen

Inlägg av Hege »

Hej

Jag är i hotellbranchen, och jobbar dubbelt nu som vi har vår högsäsong. Därför är jag inte inne på forumet varje dag för att svara.
Dessuton är jag norska, och har de siste tio dagarna haft själ och tankar i mitt hemland, och endast där...

Men givetvis ska jag också försöka knapra ner ett svar.

1)
Nyfödda har inte synen så väl utvecklat så de kan se ordkort eller bilder. Men det tror jag är väl omhandlat i "How to multiply..." boken? Storleken spelar roll här, och visst kan du visa ord direkt, men då ska de nog vara så stora som hela vardagsrumsväggen...
Matteprickar från 3-4 månader, ordkort med STORA ord från 9 månader, BOI-kort kommer jag inte i håg i farten. Men före ett års ålder iallafall.

2)Hur är det med språket du talar med dina barn? Och dina vänner med sina barn? Hur är det med success-storiene där? Lärde barnen sig forstå och tala på egenhand efter at man hade pratat med dem i sisådär tre år? Forstod de ord föräldrarna inte lärt dom? Kunde de verkligen följa ett samtal, och forstå vad samtalet rörde sig om?
Många har svårt att föreställa sig att de orden barnen hör og forstår inte är ett dugg svårare för dem än de orden de ser og forstår. Och det är inte konstigt, det är första gången man blir presenterad för att så små barn ska kunda läsa, och då tar det tid, det er en process att vända sin egen tankegång till hur snabbt barnen faktisk lär sig läsa. (Faktisk är det lättare att läsa och forstå än att höra och forstå. det beror på de olika dialekterna och tonfallen barnen hör. "Mamma" på ett ordkort ser likadant ut hela tiden.)

3) Luvisens tråd är strålande!

4) Det finns två slags "bevis" efter vad jag har förstått. De vetenskapliga, där man presenterer en teori, hur den fungerar, och sedan genom bindtester bevisar man teorien.
Och de empiriska, där man visar i praksis och resultat att gör man si så blir resultatet så.
Doman kan inte göra det första. Det är barn det rör sig om, så man kan varken disserkera deres hjärnor för att se om de växt, eller låta några barn få stimuli, medan andra barn inte får, för sedan att jämföra "resultaten". Det sista kanske går, men Doman nekar att i såfall ställa med gruppen barn som inte ska få någon stimuli. Kan man forstå. Så där står saken i dag, och vem som helst kan säga att Domans metoder inte är vetenskapligt bevisat. Det vore roligt förresten, att få veta hur mycket inom den statliga barnhabilitering som ÄR vetenskapligt bevisat.
Doman visar på resultater, varje år gör de en redovisning. ("Av de 196 barn som kom hjärnblinda till oss 2011, kan nu 193 av dem se på 4. level. 112 av dem kan läsa". Kan det t.ex stå i en sådan redovisning. Om jag vill, så kan jag får namn och adresser på alla 196, och kontakta dem för att höra hur det gått. Och det räcker långa vägar som bevis för mig.)
IAHP finns inte religöst på något sätt. De anställda där kan höra till vilken religion de vill för mig, så länge jeg inte berörs av det.

5) Min, och IAHPs erfarenheter är att barn som har fått konkreta kunskaper tidigt har lättare att ta till sin de abstrakta sedan. Det har med hur utvecklad och mogen deras hjärnor har blivit av den tidiga stimulansen.

6) Främmande språk läras ut på samma sätt som BOI. Visa bilden av en stol, och säga CHAIR. Men om man gör tre andra program, så är kanske inte detta blant vad man prioriterar i början...

Detta var bara snabbt nerskrivet, och beklagar att du har fått vänta...
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "