Materiel

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
kittelmann
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 04 jul 2011, 17:21

Materiel

Inlägg av kittelmann »

Hejsan!

Jag har suttit och läst en hel del av Domans böcker om att lära barn läsa och räkna, men det jag inte riktigt greppar är var man hittar lämpligt materiel för att tillverka "dot cards". Eller egentligen, var hittar man prisvärt material...

Vad använder ni andra för typ av papp? Jag har funderat på vit byggpapp som man kan köpa på stor rulle, men den är kanske en aning vek. Har ni något annat bättre förslag?

Och var köper ni klisterlappar till korten? Jag har hittat 12mm till vettigt pris, men 19mm verkar vara ruskigt dyrt (över 1000kr för bara klisterlapparna), men boken rekommenderar ju 3/4"=19mm.
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Materiel

Inlägg av AMAMA »

Hei!

Dette har jeg brukt til ordkort:
http://www.staplesbutikken.no/kontoruts ... -hvit?r=se
(Dyrt ja, - jeg har ikke funnet billigere noen steder, men det finnes kanskje i Sverige :) Fikk nettopp 400 stk ferdige BILLIG i posten :))

Når det gjelder mattekortene hadde jeg nok kjøpt fra
http://www.gentlerevolution.com/mm5/mer ... e=MathProg
Det hørest jo ut som at det blir det billigste uansett, og jeg synest det er verdt pengene. Dessuten har man mye ekstra med ekvasjoner på kortene allerede. Synd at datanörden nå har solgt ut mattekortene som han solgte ut til spottpris.)

Lykke til !
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Materiel

Inlägg av AMAMA »

Glemte å skrive at ordkortene er stadige. Jeg kjøpte en gang en tynnere papp, men de ble for lette å "knekke". Nå ser jeg at de kortene vi bruker er samme tykkelse som de som man kjøper direkte fra gentlerevolution.
Mvh
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Materiel

Inlägg av helamig »

Hej!

Ja det verkar kosta en del. Jag köpte 100 st (måste vara 19mm) prickar idag och dom kostade 17 kr. Tänkte att jag skulle använda A4 i plastfickor. Får se hur det går, tror Hege rekommenderade det. Annars kan man ju sitta med ring och fylla i. Tar ju tid.. Sen vet jag för att få plats måste prickarna bli mindre efter ett tag, då blir det ju billigare :D sen tänker jag att jag börjar göra ett visst antal kort och fortsätter sen då blir det lite pengar åt gången :wink:

Ang att beställa kort så kostar dom ju inte så mkt från gentle revolution men frakt och ev tull går upp mot 1000 bara det. :(
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Materiel

Inlägg av AMAMA »

:? Ja, jeg vet anng toll og frakt... Jeg bestite derfra. Har tvunget meg til å glemme kostnadene, så nå kjører jeg på og synest det er verdt pengene uansett ;)

Du er tøff som tar på deg produksjonsjobben! Men det er jo bittelitt gøy også (ordkort som jeg har erfaring med), og man får tenke fremover og hva som kommer ut av jobben for barna!!

Klem!
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Materiel

Inlägg av Hege »

För de som tar på sig att klistre pricker på matte-kort:

1) Börja på 100 och gå nedover. Du vill snart förstå varför.

2) Räcka upp prickerna du behöver för ETT mattekort på förhand, och ha endast de prickerna framme när du klistrar. Att räcka medan du klistrar kan EJ EJ EJ rekomenderas.

3) Det går att göra prickar med en Bingolottopen också, om inte barnet är jättelitet. Var då ensam i rummet, och räkna NOGRANNT och högt för dig själv. Kommer du ut ur räkningen går det nestan inte att räkna prickarna.

Lycka till i allafall.

:D
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Materiel

Inlägg av helamig »

Tack Hege!

Bra tips med bingolottogrejen. Tänkte så att jag ska räkna prickarna först och lägga fram. Hur blir det om jag börjat med en färg på korten och sen ändrar till bingolottogrejen färgen??
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Materiel

Inlägg av Hege »

Nja, det blir nog kanske inte så bra just i läringsprocessen...
Fast kanske det går utan problem, du kan ju testa och se?

Jag vågar inte svara helt säkert på det. :?
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Materiel

Inlägg av helamig »

Tack Hege!

Vi har inte alls hållit på länge, några dagar. Räknat 1-2-3 i rutschkanan och jag har visat kort 1-7. Idag räknade pappan med henne. Det låg 3 ljus framme. 1-2-3 ljus sa pappa. Då sa hon 4 :D :roll: :D Slump??

Jag visar 3 kort 2-3ggr om dagen. Hon är intresserad. Får se sen hur det blir med addition. Blir ju kul när hon får svara och svarar rätt så man vet att hon kan/(gissar rätt) :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
kittelmann
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 04 jul 2011, 17:21

Re: Materiel

Inlägg av kittelmann »

Tack för alla tips!

Jag kommer att beställa dot cards från IAHP, det verkar i särklass enklast. Kanske även tomma ordkort. Det verkar snudd på omöjligt att hitta bra styv papp att köpa här. Det bästa verkar vara mjölkpapp från Bauhaus (http://www.bauhaus.se/golvskydd-mjolkpa ... -bred.html), men den ju inte speciellt styv. Och att skära sönder flyttkartonger känns ganska jobbigt...

Varför kan man inte köpa papp enkelt någonstans?
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Materiel

Inlägg av helamig »

Kolla om dom kan skicka det som gåva då kan du slippa tull. Kolla på tullens hemsida :D Också om det du köpt inte kostar mer än en viss summa så kan man slippa tull..
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Materiel

Inlägg av helamig »

Kan någon hjälpa mig? Hoppas det [-o< Vad använder ni för penna till att skriva ord med? Rund spets eller platt? Hittar ingen som verkar tillräckligt bred. Hur har ni gjort??
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
kittelmann
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 04 jul 2011, 17:21

Re: Materiel

Inlägg av kittelmann »

Jag fick följande prisuppgifter från IAHP till Sverige (detta är bara för frakten):

I have calculated the shipping charges for your possible order using UPS and the United States Postal Service (USPS). There are three prices for each shipping option. The lowest price is for an order containing only the Basic Math Program; the middle cost adds 2 sets of Blank Word Cards to the order; the third and highest cost adds 3 sets of Blank Word Cards to the Basic Math Program:

• UPS International - $120.27; $214.94; $253.27; trackable, guaranteed delivery; approximately 3 business days

• USPS Express Mail International - $71.95; $135.65; $172.05; trackable only to Customs; 5 business days; not guaranteed

• USPS Priority Mail International - $54.45; $98.55; $123.75; minimum of 6 to 10 business days; no tracking ability; not guaranteed.

Please be aware that the shipping charges do not include taxes or duties that might be added to your order at Customs.

When your order is processed, our shipping department has exact procedures which it must follow when filling out Customs forms so they will not be able to write "gift" on the parcel or any incorrect price.
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Materiel

Inlägg av AMAMA »

Her har vi brukt penol 100, broad line, ca 1 cm bred, og senere pilot bred, ca 0,5 cm bred til setninger. Vi har kjøpt dem på mataffären her, så slike må da finnes overalt? Bokhandler i det minste? Jernhandleren??

Håper det kan hjelpe deg. Det er jo viktig at ordene er store i begynnelsen som du leser i boka :)

Lykke til!

amama
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Rynn
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 10 maj 2011, 21:25

Re: Materiel

Inlägg av Rynn »

Hur har det gått med beställningen från gentlerevolution kittlemann?
Jag la en order igår och fick samma prisuppgift på frakten. Nu vet jag inte hur jag ska göra.

Har tittat på att tillverka korten själv, men det springer ju iväg alldeles hemskt det med.

För ett par veckor sedan startade jag alldeles för tidigt med att tillverka och använda kort 1-10 men sen tog det stopp, sen läste jag boken och nu känner jag mig lite dum som som startade.

Hur som helst så är jag lockad av att beställa, men hur blir det med tull? Hur gick det för dig?

Finns det ingen i EU som säljer kort?
Älskade lille E född 20110221
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "