9 månaders som bara "hasar"

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
majbrittsanna
Inlägg: 297
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 10:47
Ort: stockholm

9 månaders som bara "hasar"

Inlägg av majbrittsanna »

Hej!!

För det första.. tack för ett fantastiskt informativt forum!

Jag har en fråga som rör min 9 månaders flicka Loa. Det gäller ålning och krypning. Min dotter är nog lite sen i utvecklinegn, vilket jag till stor del beror på att hon har haft obehandlad refluxsjukdom-smärta tom 6,5 mån ålder :( . Innan hon fick medicin på detta skrek hon i allt planläge, såväl rygg som mage :( . Så vi har mycket förlorad tid. Hon har även ett gäng allergier som gör att hon än idag ej mår helt hundra. Tack vare (visserligen långdragen) kur, sover hon nu tack o lov (AW!!) som folk. :D

Nu till min fråga. Loa kryper inte ännu. Sedan 2 v tillbaka ställer hon sig upp mot allt!! Hon sitter stadigt. Och drar sig/hasar framåt och i allehanda riktningar, i hög fart. Men hon ÅLAR inte korsvis! Vilket gör att jag ej för ro i själen! Vad sjutton skall jag göra? Tror att hon snart kommer börja krypa. Hon liksom paddlar med fötterna, lyfter överkroppen och drar sig framåt.

Är jag för sent ute? Ge upp ålningen? Sedan några dagar tillbaka ålar jag själv på golvet, sedan månader tillbaka har vi inga mattor, mjuka ålvänliga kläder och inga sockar. Men hon har inte kopplat det korsvisa. Och nu har hon ju kommit på ett effektivt eget sätt, tror ni att jag kommer kunna lära henne det korsvisa? Inser ju att i så fall är det bråttom och jag kommer få köpa en del ilska (hon har hett humör :? )

Tacksam för era tankar!!

Anna
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
majbrittsanna
Inlägg: 297
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 10:47
Ort: stockholm

Re: 9 månaders som bara "hasar"

Inlägg av majbrittsanna »

Jag tror liksom hon har rörelsen i sig för nyss när ena handen var upptagen av en leksak så drog hon sig framåt med vä hand och hö fot :D
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 9 månaders som bara "hasar"

Inlägg av TorsMamma »

Hej, kul att ni har hittat hit till detta forumet! :lol:

Så nu är då frågan, HUR viktig tycker du ålningen är? Hur mycket tid är du villig att lägga på det? För ju mer tid desto mer resultat kommer du att se. :D

Har du läst denna tråden? Den har massa bra info. Läs HELA och lite länkar så du vet HUR du vill gå vidare. Sen kommer vi peppa dig massor! =D>

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... b%C3%A4sta
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
majbrittsanna
Inlägg: 297
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 10:47
Ort: stockholm

Re: 9 månaders som bara "hasar"

Inlägg av majbrittsanna »

Hehe :D ... gick in på forumet för att be Loas pappa läsa en tråd... nämligen just den som du nämner :D Så ja den har jag läst.. idag flera ggr.............. Den har gett mig eld i baken och fetångest :( :mrgreen:
Så nu är då frågan, HUR viktig tycker du ålningen är? Hur mycket tid är du villig att lägga på det? För ju mer tid desto mer resultat kommer du att se. :D


Mkt bra fråga! Nåt sånt här snurrar i mitt huvud; jag har läst IAHP litegrann (inte jättemycket) av och till i några månader. Så långt jag har förmåga att bedöma det så tror jag på teorierna. Precis som alla här, så vill jag såklart mitt barns allra allra bästa. Problemet är att vi inte har fått till ålningsträningen i praktiken. Och det beror mycket på att min dotter inte mått helt bra.... någonsin hittills i sitt liv tror jag. Så varför tror jag att vi kommer få till det nu?? Jag tror (sent omsider litar jag nu helt på mina instinkter eftersom dom hittills stämt 100) fortf. inte hon är smärtfri. Och parallellt gör jag vad jag kan för att åtgärda det. Men jag inser plötsligt (ja, kanske dumt men vi har haft händerna fulla med andra bränder att släcka) att klockan är 5 i 12 vad gäller den ålning som med stor sannolikhet kan påverka Loa i sitt framtida liv.

Och det gör mig rent ut sagt förbannad om den här reflux/allergi-snurren skall få följdverkningar inte bara för hennes första år, utan för många framöver. DET vill jag INTE. Därför vill jag gärna köra nu. Trots att jag nog kommer känna stundtals kommer känna att jag för stunden plågar henne.

Det jag inte har klart för mig är hur jag skall gå tillväga rent praktiskt. Basförutsättningar (rena, fria golv, bara fötter, glidiga kläder) är på plats sen länge. Jag har börjat åla själv på golvet. Hon tittar fascinerat. Jag har en liten träleksak som jag drar framför henne och då får hon till det korta stunder. Jag lyckas inte hjälpa henne handgripligen på ett bra sätt. Har kollat in ett filmklipp som jag hittade här (patterning?) ? Är det ngt jag bör göra?? Med assistans i så fall, men vi är bara två vuxna..? När hon flyttar sig på egen hand så sker det med effektiv och kraftfull hasning; lyfter överkroppen och drar sig framåt med båda händer samtidigt som hon paddlar med båda benen..

Vad tror ni... låter det genomförbart för mig......?
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 9 månaders som bara "hasar"

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag tror absolut att det är genomförbart! Och kan du använda Pattering, kravlebana OCH det sättet du idag lockar henne på så är inget fel idet. Ju mer desto bättre.

Hellre 10ggr/5min/dag än 1 timme åt gången om du hänger med. Korta, korta roliga sessioner skall det vara, ju fler desto bättre. Tänk på att just åla fönstret är så kort så varje åltag korsvis räknas.

Krypning kan vi diskutera SEN, för det kan man öva massa lättare. Det är jättesvårt att få en 1åring att vilja åla. Och att ta igen det i högre ålder kräver såååå mycket mera i KM . sett.

Så IDAG; locka allt du kan massor, i morgon bygg kravlebanan, i övermorgon ta fram schema för pattering helst med 2 pers om möjligt.

Är det för överamibitöst. Gör det du känner är möjligt. Om kanske bara någon månad är fönstret borta. Så gör det du kan IDAG! då kan du alltid känna att du gjort ditt bästa. För du GÖR ditt bästa, det skall du aldrig tvivla på!
:heart: :heart: :heart:

Du kan dra henne på golvet som roligt avslut, då drar du i händerna (gärna om hon kan hålla i dina fingrar) växelvis lite framåt. så hon känner att fram=växelvisa armar. Sen jobbar du med fötterna så de får stöd växelvis osv...

Önskar du kunde vara här så hade jag visat och hjälpt dig! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
majbrittsanna
Inlägg: 297
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 10:47
Ort: stockholm

Re: 9 månaders som bara "hasar"

Inlägg av majbrittsanna »

Hej! Och tack för att du är så himla himla snäll!!!

Haft en lång dag på vårdinrättning men det känns bra för nu kan saker börja uteslutas och snabbt kommer det gå för jag har tokledsnat på plågsamma väntetider, ointresse och låg kompetens så nu har jag gått privat :!: Tyvärr :!: Och Loa har inte lidit, hon har haft det jättebra. Nog om det.

Ikväll skall jag fundera ut hur jag ska konstruera en bana, det får bli med parketten som underlag tror jag för annars blir det inte av. Och imorgon skall jag börja på allvar. Korta sessioner får det bli som du säger, det känns bra. Återkommer nog med detaljfrågor imorgon :roll: :D

:heart:
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: 9 månaders som bara "hasar"

Inlägg av AMAMA »

:D
Hei, og så fint at du har funnet frem hit!

Jeg er i nesten samme situasjon som deg, bare det at jeg har prøvd å hjelpe min lille til rett teknikk ganske lenge nå. Jeg har alltid dårlig samvittighet for at det blir for lite "veiledning", men vi prøver å kjøre opptil 10 ganger per dag, en viss strekning. Det skulle absolutt vært mer, for jeg vet hvorfor åling er så viktig. Det Torsmamma foreslår er jo supert som vanlig!

Endelig har jeg nå fått mannen min med på pattering. Tidligere har jeg ikke klart å overbevise ham, men når han nå har lest på litt er han med. Vi er jo bare to, men tar så mange økter som vi klarer i løpet av dagen. (han jobber, men jeg har ingen andre jeg kan spørre) Jeg tror nok det vil hjelpe henne, og det vil absolutt også funke for dere :D Hjernen forstår jo etterhvert.

Sist leste jeg et tips (eller betrakning) som Torsmamma kom med, og det var det om at sønnen hennes ofte holdt noe i den ene hånda, og slik ålte på med den andre armen og motsatt fot. Dette ser jeg at min lille også gjør, og det blir da mer annenhver enn når hun har begge armer fri. Jeg kjører mye på det nå, og så lenge det hun holder i hånda er interessant holder hun det mens hun åler på frem.

Vi har også hatt en sokk på den mest aktive foten, men jeg blir ikke klok på dette. Hun bruker da den andre foten mest og skyter den med sokk opp i luften :? Når vi igjen tar av sokken tar det en stund før hun kommer på at hun kan bruke den foten igjen, og da skyter hun den andre opp i luften i stedet... Det er vanskelig å korrigere ved både armer og bein når man er alene, og så skal man lokke der fremme også. Men vi har en Storebror! Og vår lille kan jo bruke begge føttene, men bruker da mest den som det av en eller annen grunn går lettere med. Mengde og tid er vel det som skal til! :D

Bare noen tanker og pepp og lykke til fra meg! :heart: :heart:
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
majbrittsanna
Inlägg: 297
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 10:47
Ort: stockholm

Re: 9 månaders som bara "hasar"

Inlägg av majbrittsanna »

Hej och tack snälla AMAMA för din peppning :heart: Det betyder så mycket att höra om andra i samma sits! Ja.. det här dåliga samvetet över att man ej tränar tillräckligt river och lämnar en ingen ro :? :roll:

Får jag fråga.. när ni du och din man gör patterning, hur gör ni då med huvudet?? Och hur reagerar er lilla på det?

Det här med intressant pryl i ena handen ska jag jobba vidare med idag, det är det enda jag har hittat hittills som hindrar henne från att använda båda händer samtidigt och lyfta sig fram. Jag finner det svårt att "hindra" henne från att göra detta, som ju hon uppenbarligen tycker funkar utmärkt och inte alls förstår varför jag vill hindra :? Har testat att sätta en vante på vä. hand och en socka på hö. fot (och tvärtom) men vanten hindrar henne ej från att lyfta sig fram. Har nu konstruerat en bana.. men tyvärr går det ju utmärkt att hasa sig fram i den.........

Har idag iaf "släpat" (hehe :? :) )henne på golvet och fört armarna växelvis.. hittills håller hon ej fast i mina fingrar utan jag får hålla henne i händerna. Hon gör lite motstånd i rörelsen vilket jag tolkar som att den behövs! Att hon behöver visas hur man kan röra armarna växelvis. Hmm.. en riktig utmaning är det här..

Kram till er!!!!!
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: 9 månaders som bara "hasar"

Inlägg av Hege »

Hej, och välkommen hit!

Ålning är inte lätt att få grejs på, det är blant det svåraste i IAHPs programmer. Man försöker ju få till den korsvisa ålningen, och det går inte att förklara för en bebis hur det ska gå till.

Jag tror jag skulle införskaffat en ålningsbana som man kan ha högre i den ena änden. Det är för att farten man kan få i en sådan bana kan ge en a-ha upplevning till den lille.

Man behöver inte bygga en bana. Har man ett långt bod där hemma man kan skruva benen av? Ställ upp ena ändan, man får justera höjden så det blir bra. Det ska inte vara rutshkana, men heller inte så lågt att man inte rör sig av fläcken. Två föräldrar på var sin sida av banan hindrar barnet från att ramla utanför, samtidigt som en föräldar kan visa hur ena benet och ena armen ska röra sig, och den andra kan visa motsatta ben och arm. Det blir en slags patterning, fast med rörelser framåt. Gör man detta tillräckligt många gånger, så kommer polletten att trilla ner. Den lille kommar fatta att så här kan man göra på platta golvet också.

Det är mitt råd, och jag kan bara göra som de andra här: Hänvisa till tidigare trådar. Där finns andra råd. Och ge inte upp!

Blir det inte ålning, så misströsta inte. Hjärnan är faktisk duktig på att anpassa sig. Skulle det bli problem sedan för den bristande ålningen, så har du en viss hum om vad det beror på. Då är det en tröst att veta att man kan backa bandet. Man kan ta en sommar med combat-crawling i trädgården. 200 meter varje dag kan ju vara kul för en sju-åring. I allafall om mamma är med och ålar... :wink:
Men som TorsMamma säger, det man måste ta igen sedan är många fler km...

Gör er bästa nu, så kan du för alltid veta med dig själv att du gjorde ditt bästa. Era förutsättningar är som de är, glöm inte att ta det med i räkningen.

Jag finns här (från och till iallafall... :oops: ) om du behöver hjälp.
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: 9 månaders som bara "hasar"

Inlägg av AMAMA »

Hei, og beklager sent svar.

Hvordan går det med dere???

Her har det vært tre uker med sykdom hos far, så vi har ikke kommet så mye lenger med pattering.

Klem og alt godt!
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "