Frågor om ålning

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Frågor om ålning

Inlägg av AMAMA »

Hei!

Nye lille bebisen er her :D
og etter 6 uker i hoftepute (hoftedysplasi) er hun nå klar for å forflytte seg!
De første ukene gjorde hun også bestrebelser, og vi hjalp henne så godt vi kunne. Jeg tror jeg er noenlunde pålest, har frisket opp nå med aktuelle tema.

Hvor er filmklippet på ålning på bloggen din, Hege? Hvordan kommer man evt til det på nytt?
- Med eller uten bukser på gulvet? Selvsagt uten sokker, men jeg este en plass om uten bukse også. Hva er best?
Hvordan skal vi støtte opp, når hun strekker ut eller bøyer foten...? (kanskje det løser seg etter at jeg har sett klippet igjen)

Takk for supre råd!

Klem
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hei!

I farta nå, så husker jeg ikke hvor det filmklippet er...

Men om du söker på Youtube, på Crawl og IAHP, så ligger det endel klipp der. Kanskje du fnner noen riktige gode som jeg ikke har sett? Og gjör du det, så lenk gjerne til oss andre... :D
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Inlägg av AMAMA »

Hei!

Jeg har lett og lett etter ålingsvideoen, men ikke funnet noen i nærheten så bra som den Hege hadde liggende på bloggen, dessverre. Hvorfor ligger den ikke der som en link enda? - Jeg søker videre !
- Jeg lager gjerne en når lillis finner ut av gulvfestet – jeg håper og tror at det ikke er så lenge til :D Det er så fantastisk å se hvordan hun trives og streber fremover på gulvet. Får hun ikke hjelp går det mest bakover, men hun vet hvor hun vil ! I dag klarte hun et tak fremover på egenhånd.

Vi var på bvc på fredag. Helsesøster mener lillesøster ligger flere måneder fremfor jevngamle bebiser når det gjelder det motoriske. Selvsagt, ettersom de ligger på rygg... Man kan si mye om bvc... men anng mageleie er helsesøster morsom. Hun sier at sånn og sånn må hun si – og så forteller hun om sine tre egne barn som hun (selvsagt) la på magen ! ! Og hun pusher ikke på for mye anng vaksinasjon – vi vil avvente til vi har satt oss mer inn i det, iallefall.

-Men når skal bebisen sparke fra - ved utstrekt fot ? (Beklager om dette er et veldig dumt spørsmål, men jeg vil gjerne at lillis skal lære seg korsvis åling.)
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Kan det möjligens vara detta klippet??

http://www.youtube.com/watch?v=i7hHzhuj ... re=related
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Och här ålar lille Tim i en mycket bra film. Ser du att golvet är fritt för mattor, och att fötterna inte har sockor på? Ser du hur de små tårna greppar tag och puttar framåt? Det är det man måste hjälpa bebisen med att få till.

http://www.youtube.com/watch?v=uD3yGpL9 ... re=related
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Inlägg av AMAMA »

Åhh - Tusen takk! Veldig inspirerende. Youtube er fremdeles en jungel for meg. Han vesle army-killen var cool!

Nå forstår jeg litt mer og kan hjelpe Ester videre i morgen. Det er jo så gøy, og storebror er heiagjeng! Vi har et veldig bra og langt gulv, om enn ganske kaldt, forbasket laminatgulv... Men det kom jeg over når Ester var veldig liten, heldigvis, så det har hun nok blitt vant til. Ull er bra da, og så fyrer vi i ovnen :D Badegulvet med varmekabler er også fint enn så lenge. Der får hun åle uten bukse og med korte ermer. Jeg kommer nok til å rapportere videre. Takk for hjelpen så langt!

:heart: :heart:
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Inlägg av AMAMA »

Hei!

Noen som har erfaring med bestilling av prikker hos gentlerevolution.com? Jeg bestilte mine prikker 7. sept, og har ikke fått de ennå. Har sendt flere eposter, men ikke fått noen respons... Jeg vil begynne NÅ! Tips, anyone? (bør vel ringe..)

Har vist Ester ord i flere uker nå, og hun elsker det! Utrolig at hun virkelig har tatt inn hele den bunken som er "pensjonerte" ord!

For å ikke komme i prestasjonsangst-ikke-klare-alt-jeg-tenker-at-jeg-skulle-diket viser jeg fem ord tre ganger om dagen. Bytter ut et eller to nye ord hver dag. Det har jeg klart så langt, i mange uker. Det tror jeg er et nivå jeg klarer det på. Håper ikke det blir for kjedelig for henne - det virker ikke slik til nå. Når jeg bytter kategori blander jeg inn nye i løpet av et par dager. Er det ok med litt blanding noen dager, eller blir det forvirrende? Hvordan skal jeg ellers gjøre det? (Skal ta opp boken igjen, så finner jeg sikkert svaret.)

Mvh
:heart: :heart:
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Noen som har erfaring med bestilling av prikker hos gentlerevolution.com?
Jag har. Du måste ringa. De hade försökt maila mig men de kom inte fram av någon anledning. Det måste veta hur du vill ha det skickat tror jag. Så var det för mig, när vi väl pratat om hur de skulle skicka paketet kom det efter en vecka :wink: Så ring!!

Når jeg bytter kategori blander jeg inn nye i løpet av et par dager. Er det ok med litt blanding noen dager, eller blir det forvirrende? Hvordan skal jeg ellers gjøre det?
Blanda du, det går nog bra. De små är så smarta... :wink:

Värme/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Inlägg av AMAMA »

Ja, jeg ringer i morgen. Skal bare stille hodet inn på at jeg skal snakke på engelsk først :wink:

Takk!
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Og så må du nok stille om tiden litt også... :D

Det kommer jo koste litt med pricker fra USA, med porto og toll og sånt. Men er du fast bestemt på å gjöre dette, så er det verdt hvert öre du må betale. Det synes Luvisen om sine prick-kort. Kortene kommer med ferdige ekvationer på baksiden, og du sparer deg selv MASSE arbeid, i forhold til om du skulle gjort dem selv. Og tid er penger...

(Så kan du jo tenke på alle timene i framtiden du kommer til å spare, for at du ikke må hjelpe til så mye med matte-leksa...) :wink:
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Inlägg av AMAMA »

Ja, stille om tiden, ja. Jeg så ikke innlegget ditt før nå, Hege... Tok en liten uke med ringing uten å svar før jeg kom til dette med tidsforskjellen. Man er jo dum som vanlig! Engelsken gikk bra, så nå er prikkene på vei. -
(Det var det samme som med du, Luvisen, at email ikke kom frem til meg.)

Nå ønsker jeg også å komme i gang igjen med lesinga med storebror (4,5 år). Han kan mange ord, for vi har jo lest ganske mye egentlig, men jeg vil ta styringen igjen, helst uten at det blir for mye for meg igjen... Det er jo jeg som er problemet, og det ergrer meg verre. Han elsker jo å lære! Jeg har bestilt mye kartongpapp for å lage nye enkeltord, couplets og bøker til storebror, og jeg har notert meg elsklingsordene hans som også blir til bra stories i bøkene. Kanskje kan vi begynne med noen bøker med ord han kjenner fra før også?

Spørsmålet er om jeg klarer både lesing og matte for bebis når jeg skal følge opp storebrors lesing. Kanskje bebis kan følge med storebrors lesing, eller blir det for tregt for henne, tror dere? Kanskje hun bare kan henge med?

Blir det dumt å evt legge ned lesinga for lillis i en periode? Introdusere matte, og komme tilbake til ordleken når det har jeg har kommet inn i dette med lesing med storebror?

Ellers har jeg også sett den berømmelige gå-stolen nå. Det var bedrøvelig å se hvordan en mor plasserte ungen der for å "ha kontroll" - og ellers slik at "hun kunne få gjort noe..." :cry:

:heart: :heart:
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Det viktigste er å gjöre et program som du klarer å väre konsekvent med. Altså begynn heller lite, og ök på ettersom du ser at du klarer det.

Jeg gjorde en dagsplan når jeg drev på med lesning. Som timeplanene så ut da vi var små, bare det at i stedetfor ukedagene, så hadde jeg: Lesning, matte og Bits (of Intellegence).
Der fagene/timene sto hadde jeg sessions. Og fargekoder for ord, couplets og böker, prickkort, ekvationer og så videre.

Hele planen laminerte jeg, og med en whiteboard-marker prikket jeg av hvilke sessioner jeg hadde gjort. På kvelden törket jeg av alt, og så var planen klar til neste dag.

På den måten hadde jeg full oversikt over hva jeg hadde gjort, og hva jeg hadde igjen å gjöre resten av dagen. Anbefales på det varmeste.

Böker kan du godt introdusere nå, du ser hvor storebror henger med og ikke henger med. Ikke bry deg om småordene det, er, og og andre ord som naturlig kommer med i böker. Barna lister ut småordene fortere enn du klarer å komme på måter å forklare dem på.

Og ja, gåstoler som barnevakt, det er den dyreste barnevakten man noen gang kan benytte seg av. Og det er barna som betaler den prisen. Dessverre.
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Inlägg av AMAMA »

:heart:

Takk for svar. Jeg leser på nok en gang, lager mye materiale, og begynner i det små. (i forhold til i bøkene er det i alle fall det)

Jeg fortsetter med lesing med lillesøster, vil ikke slutte nå - hun er inne i det og så glad! Viser 5 ord på stellebordet x 3 i løpet av dagen. (Dette funker fint, hun har allerede vært gjennom 70-80 ord, så jeg er ganske fornøyd med meg selv, og vet at jeg kan...!) Skal snart begynne med couplets. Bare et lite spørsmål. Når jeg går over til couplets (i og med at jeg bare kjører en kategori ord om dagen), er det ok å "bare" gjøre det med gamle ord en periode? Det blir nok "nytt" for henne? Det blir nok for mye med både couplets og ordkort for oss..

Tenkte jeg skulle vise matten x 3 på stellebordet også, eller en annen plass der det måtte passe i løpet av dagen. Det vil jo vise seg om 5 kort er for mye, tenker jeg.

Storebror er såå sugen, så jeg tror jeg vil prøve å vise ham to kategorier med 5 ord x 3 i løpet av en dag. Snart blir det couplets og setninger også, samt bøker. Vil ha litt flere ord som "sikre" først, slik at det blir mest mulig bare moro. Han er selvfølgelig kritisk til ordene han får se, så jeg får virkelig skjerpe meg!

Takk for tipset om plan. Det blir bra :D
Bare litt rapportering og så pepper jeg meg selv litt :D
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Inlägg av AMAMA »

Hei!

Noen spørsmål:
Jeg leser om eye-q for babyer... Hvordan er det - må man ha babyvarianten da? Den er tydeligvis vanskelig å få tak i her til lands. Jeg tar eye-q og jeg ammer fremdeles en del. Kanskje snart på tide med noe for babyen vår??

Ellers? Jo, vi driver på med matte og lesing for lillesøster og ordkort, couplets og bøker for storebror. Bøkene lager vi sammen - handler stort sett om kraftverksutbygging i fjellene og storebror tegner som aldri før :heart: Min vesle anleggsnerd blir overlykkelig for hvert ordkort som kommer til med nye måter å si ting på. Mor må vri hjernen og henge på, for han er avansert i anleggsverden! For å være ekstra på hugget har jeg tatt utgangspunkt i en bok vi lånte på biblioteket og hentet ord og setninger derfra. "Problemet" er vel kanskje at han kan hele boken stort sett utenat (ungdomsbok med både kjærlighet og død involvert i tunneldrivinga :lol: ), og når jeg begynner å forkorte eller endre pga liten plass på en side i bøkene, ja så, leser han det slik han vil ha det...

Lillesøster synest stort sett alt er gøy. Kjøper mors (tydeligvis ganske vellykkede) attityde. Matten fenger henne mest, da "går" både armer og ben og hun smiler med hele seg!

Jeg har ikke drevet med problemløsing, hverken for henne eller storebror. Storebror har fått lage couplets av enkeltord. Det synest han er gøy, men utenom noen "sikre" ord har han ikke tatt noe særlig initiativ til å vise at han vet hva som står på kortene. Det kommer vel! Han vil "ha", helst alle ordene til slutt :heart: Kanskje har jeg gått litt fort frem for han - han er jo "gammel", men heller det enn at det blir kjedelig. Han får jo se ordene igjen mange ganger etter den første presentasjonen på store kort. Prøver å holde orden på det, og det går faktisk over all forventning.

Anng ålingen. Det går fremdeles bakover, eller rundtomkring, men hun er jo tydelig med hvor hun vil.. Hva skal jeg gjøre mer for å hjelpe henne ??

Langt igjen! Alt godt til alle !

:heart: :heart:
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Så bra det går for dere!! :D

Jeg synes det höres ut som du får kjemperespons fra barna dine, og da er det veldig artig å gjöre program. Vär ikke så bekymret over at storebror ikke vill "vise hva han kan". Antakelig er ikke en karriere innen sirkusbransjen det du önsker for ham alikevel. Det viktigste han gjör for å vise deg at han kan, er at han hele tiden krever nye ord og nye böker. Det er et godt tegn.
Anleggsarbeid, sier du? Kan du ikke ta kontakt med firmaer som driver med dette, og be om å få tilsendt brosjyrer eller plansjer med fine bilder, og terminologi som du kan mate storebror med? Da har du material til nye böker. Jeg besökte Bama engang, og fikk med meg hjem fantastisk materiale til 50-60 ordkort. De syntes det var kjempespennede det jeg holdt på med hjemme med barna. Og jeg lärte mye, vet du hvor mange sitrusfrukter som egentlig finns? Mange nok til å fylle en hel plansje! Og det var göy å gå og handle frukt etterpå.

Liker han kunst? Mange barn liker spesiellt godt Munch og van Gogh. Kjöp postkort av kunstverkene og ha den som illustrasjoner i en bok. Skriv litt om hvert bilde, det er jo kjempespennende for den som lager boka også. Jeg hadde mine barn med på Najonalgalleriet da den var 4 og seks år. De sprang fra bilde til bilde i Munchrommet og ropte begeistret til hverandre ettersom de kjente igjen maleriene. Både vaktene og de andre besökende så ut som om det var marsboere jeg hadde med meg... :wink: Men det var artig for meg å se gleden deres, og en STOR opplevelse for dem å se at maleriene fantes "på riktig" og at noen av dem var KJEMPESTORE.

Lag noen böker uten at han ser det. Det blir da en stor overraskelse, og nye setninger for ham å "bite i".

Eye Q for baby... Her vet jeg ikke mye, men jeg vet at det går an å klippe hull i en vanlig eye-q tablett, og ha innholdet på en skje. Spör på equazen.com om det går an å gi vanlig eye-q til en baby. Der kan man bestille eye-q også, mye billige enn i butikken. Men jeg kjenner ikke de norske tollreglene. Her i Sverige betaler jeg ingen toll. (EU, vet du).

Men absolutt, EyeQ till begge barna dine! Det koster skam, men er så viktig for hjernen. Det kommer betale seg tilbake tusen ganger om.

Lykke til, og fortsett med små rapporter!!
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "