Ensidig korsvis ålning!

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Jannike
Inlägg: 83
Blev medlem: fre 02 maj 2008, 17:18
Ort: Täby

Inlägg av Jannike »

Tack för svar! Ja nu ålar hon på mer och mer korsvis så nu andas jag verkligen ut! Jätteroligt! Tack för all hjälp och stöd, man kan alltid räkna med alla er goda människor på forumet!
Storasyster född april 2008. Barnaboksbarn från början!
Lillasyster född December 2009. Också barnaboksbarn såklart!
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Va nöjd och glad med det jobb du har lagt ner, och gläd dig över att krypningen nu börjar ta till. Hjärnan brukar själv reglera detta, när ena perioden är över, och den nästa behövs.

Jag blir mycket nöjd över den lilla tilläggelsen ... och gör fortfrande förstås..., för den visar att du har förstått, och har "tänket" med dig. För detta tänk kommer du behöva i krypfasen också. Uppmana, uppmana och uppmana igen till krypning. Varje meter som tillbakaläggs är direkt utveckling av hjärnan, så ju längre du klarar att hålla krypperioden i gång, ju bättre.

Men det vet ju alla som har haft krypbarn, att den perioden tar ju också slut, om man vill eller inte, och har barnet först börjat gå på riktig, så blir det inte mer med krypandet.

Så det är nu medan krypandet pågår att du får lägga ner krut, försöka få till några hundra meter "extra" kryp under dagen. Alltså kryp som inte skulle blivit av om inte du uppmanade. Och INTE uppmana till gåendet. Försök låta bli, och be andra låta bli också. Inte hindra, det är inte det jag menar, men inte uppmana att gå. Du vet, hänga barnet efter armhålorna, och "gå" med det... Satsa på flera meter krypning i stället. Du kan inte se vad som händer inuti hjärnan vid dessa krypmeter, men där inne pågår det en förändraing som du skulle häpna om du fick se. Hjärnceller växer, hjärnhalvor lär sig samarbeta, mycket kort: Barnet blir smartare ju mer han kryper.

I det långa loppet så är det viktiga än att kunna gå några veckor tidigare än andra barn...

Rapportera gärna mera!
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Krisse »

Tack för din tråd!
Den har givit mig mycket då vi har samma problem hemma med vår son som snart är 9 mån och inte heller fått till den korsvisa ålningen. Tyvärr har jag väntat lite länge på att hjälpa honom men nu är jag igång med alla de goda tipsen du har fått.

Kram Krisse
Emmy 080212
Rasmus 091223
Jannike
Inlägg: 83
Blev medlem: fre 02 maj 2008, 17:18
Ort: Täby

Inlägg av Jannike »

Tack själv Krisse, som skriver och visar att vi inte är ensamma om fenomenet! Ett fenomen som innebär att en bebis som fått alla förutsättningar som finns att börja åla korsvis, ändå inte gör det självmant. Det är ett mysterium, men jag tror svaret är i vårt fall att vår lillasyster vägde enormt mycket som liten. Under en period fick hennes vikt inte ens plats på någon kurva överhuvudtaget! Hon vägde 4,8 kg vid födseln. Nu däremot ser hon mera normal ut i hullet så det verkar som om hon har "ålat av sig" lite grann!

Jag uppskattar att sedan förra helgen så kryper hon korsvis 50% och ålar korsvis 50% av tiden! Så vi är glada för hennes skull att det har löst sig. Jag tror att det var pattering samt att jag satte en stor hal yllesocka på den starkaste dominanta benet som hjälpte oss. Tack igen för alla tips! Vi gjorde pattering övningar ibland trots att vi bara var två, inte tre personer. Vi tänkte att bättre att göra någonting än ingenting! Jag tror att det hjälpte ändå.

Hon har exploderat i övrig utveckling också. Hon kan medvetet vinka! Hon kan pussas! Hon står och räcker mig bestick ur diskmaskinen! Hon delar med sig av sin mat! Hon klappar händerna på uppmaning! Med mera! Vi tror att hon kan säga "nej" och "pappa" medvetet. Hon kan iaf skaka på huvudet och det betyder nej! Jätteroligt!

Vi fortsätter att stimulera både ålning och krypning, ålningen är inte helt över, även om krypningen ökar.

Lycka till Krisse! Förresten, tror att vi har träffats, för ca 2 år sen i Vasaparken? Jag tror att du hade med dig Emmy som var 8 mån till en liten träff med AW och "Stockholmsföräldrar". Jag hade med mig Filippa som var 6 mån. Kommer du ihåg?
Storasyster född april 2008. Barnaboksbarn från början!
Lillasyster född December 2009. Också barnaboksbarn såklart!
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Krisse »

Hej!

Visst kommer jag ihåg dig! Tänk att det var så länge sedan.
Hon har exploderat i övrig utveckling också. Hon kan medvetet vinka! Hon kan pussas! Hon står och räcker mig bestick ur diskmaskinen! Hon delar med sig av sin mat! Hon klappar händerna på uppmaning! Med mera! Vi tror att hon kan säga "nej" och "pappa" medvetet. Hon kan iaf skaka på huvudet och det betyder nej! Jätteroligt!
Vilket jobb du har gjort =D>

vi har inte riktigt kommit så långt, dock den enda helgen jag var bortrest så började han att krypa :wink: Jag försöker dock fortfarande få honom att åla men nu väljer han krypning om han skall någonstans och inte har så bråttom.
Så det går åt rätt håll.

Kram till er
Emmy 080212
Rasmus 091223
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

:thumbsup:
Jannike
Inlägg: 83
Blev medlem: fre 02 maj 2008, 17:18
Ort: Täby

Re: Ensidig korsvis ålning!

Inlägg av Jannike »

Hej!

Jag var ju så orolig för min lillas utveckling, men det vill jag bara berätta att det är jag absolut inte längre! Efter att lillasyster började gå hade hon fortfarande stunder då hon kröp och ålade helt frivilligt och det gör hon än idag! Vi satsar då och då på att ha "kryprace" allihopa, både hon och jag och storayster över vardagsrumsgolvet! Jätteroligt!

Nu är hon 22 mån och pratar i långa meningar på 4-5 ord och frågar ganska avancerade frågor och säger långa ord! Alla förklarar det med att hon har en storasyster som hon lär sig av, men jag tror mera på att det är magläget och all ålning och krypträning! Motoriskt sett så klarar hon de flesta hindren i sin väg och är vår lilla klätterapa. Går gör hon långa sträckor utan att bli särskilt trött! Fram och tillbaka till affären och det orkade hon tidigt! Vagnen är ju fortfarande med utifallatt.

Tack för allt stöd! Mera magläge till folket!
Storasyster född april 2008. Barnaboksbarn från början!
Lillasyster född December 2009. Också barnaboksbarn såklart!
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Ensidig korsvis ålning!

Inlägg av Hege »

Vad roligt och kul med en rapport om hur det har gått, ett helt år efter! Jag var tvungen läsa hela tråden om igen för att "se" utvecklingen.

Och vet du, jag tror som du att ålningen/krypningen har varit av godo här. Jag möter så många bebisar som jag nästan bara vid att se på dem kan tänka mig om de ålar/kryper eller inte. För det första har de som har föräldrar som aktivt uppmuntrar till ål/kryp, en blick som visar att "alla hästar är hemma", sen är de så snabba, så snabba, både med att reagera, förstå, respondera, röra sig, och de vill inget annat än att upptäcka den här världen NU, på en gång! De blir inte trötta, inte så lätt sura, de är glada och har alla de egenskaper som gör att vi älskar barn.

Mitt tvååriga systerbarn (fyllde två för två veckor sedan) har just åkt hem efter en veckas vistelse. Hennes föräldrar har varit tvungen ( av mig) att ha henne på mage sedan hon föddes, åla och krypa och visa mattekort, och ungen har sovit efter standardmodellen från dag (natt) 1.

Det var en fröjd att ha henne i hus! Hon är så snabb, så smart och rolig, så charmig, man kan konversera med henne! Och jag vill också ha en sån!

Jag tror inte för en sekund att slumpvis ålning och krypning hade gett samma unge. Det här är ett barn med "bredbandsuppkoppling". De flesta barn jag möter är uppkopplat med modem. Det är den bästa jämförelsen jag kan komma på.

Storasystrar är bra att ha, men för att kunna ta efter dem snabbt så krävs en hjärna som kan hänga med. Den utvecklas inte av att ha en storasyster i hus, den utvecklas av att användas. Sen är det ju en definitionsfråga hur mycket storasyster bidrar til användandet. Och jag misstänker att det inte är lite. Aktivt krypande/ålande pluss en storasyster, det är en jättebra kombination! Kom i håg bara att förmedla det till storasyster.

Barn som har krypit mycket behöver inte vagnen så mycket som andra barn. Vad bra att ni tar med vagnen till affären, så kan varorna åka i den hem. Det är nog tungt att bära... :wink:

Hur är det med läsandet? :D
Jannike
Inlägg: 83
Blev medlem: fre 02 maj 2008, 17:18
Ort: Täby

Re: Ensidig korsvis ålning!

Inlägg av Jannike »

Hej Hege!

Vad glad jag blir för ditt svar! Liknelsen mellan modemuppkoppling och bredband tyckte jag var så träffande! Jag har upplevt flera sådana situationer med barn som har representerat båda kopplingar så att säga, inget ont mot barnen förstås. Det är så tråkigt att man inte drar kopplingen själv som förälder eller ens som aktiv inom barnsjukvård mellan korsvis träning som liten och neurologisk utveckling. Kunskapen finns ju faktiskt i det etablerade sjukvården, men förmedlas inte till BVC och allmänheten.

Jag håller med om att storasyskon kan bidra med mycket till yngre syskon, men det kan inte förklara allt! Jag menar, det första barnet i syskonskaran då? Det syskonet har ju sina föräldrar som "kan allt"?! Det hänger liksom inte bara på att det finns syskon som står för utvecklingen. Apropå storasyskon, storasyster kommer faktiskt ihåg hur man ålar! Det gör hon frivilligt lite då och då, 3,5 år gammal! Korsvis såklart och det uppmuntras! Lite svårare är det dock nu med så långa armar och ben att hålla reda på! Men korsvis är det!

Lillasyster har inte blöja längre heller på dagen! Hon är tidig med det mesta tycker jag! Redan innan 18 mån visade hon att hon ville gå på toa. Vi tog bort blöjan redan i somras, i en månad ungefär, men fick ge upp för det faktum att det var nog för tidigt ändå. Då hade inte språket exploderat som det gjort nu och riktigt moget var det hela inte ännu. Nu är blöjan borta på riktigt och det går bra! Och lillasyster går helst på toa, pottan gäller bara om toan är upptagen, ha ha! Medan storasyster faktiskt fortfarande använder pottan ibland! Nog om det.

Ja, läsa och räkna var det! Vi har faktiskt precis fått hem böckerna om att lära barn skriva och läsa. Jag vet att vi är sent ute med lillasyster och räknandet, men täckte ge det en chans iaf innan det är definitivt försent. Eller ska vi gå direkt på läsandet med lillasyster också? Hon är 22 mån nu.

Med läsandet har vi börjat på hobbynivå kan man väl säga efter tid och intresse utan att ha läst boken än. Alltså peka ut och skriva ord och berätta vad det står. Jag brukar också visa flera ord och fråga om hon kan peka ut var det står "mamma" till exempel. Det klarar hon ofta galant. Storasyster kan läsa kanske 5-10 ord iaf som hon är intresserad av. En början! Hon är mycket vetgirig och vill till och med lära sig att skriva sitt namn, så det har vi också börjat med.

Förra veckan träffade jag en mamma med hennes 4,5-åring som nyss fått diagnos på en sorts utvecklingsstörning. Vi hade "playdate" så barnen var i fokus så vi pratade inte så mycket och jag vet egentligen inte mer än så. Jag kände att jag ville berätta om IAHP men det var inte rätt tillfälle. Förhoppningsvis en annan gång, men sådant är så känsligt när man inte känner varann så väl. Att komma med tips menar jag. Det kan ju anses förolämpande, och det är ju det sista jag vill. Jag tänkte på de hjärnskadade barn 4 år gamla jag sett på Youtube som fått hjälp på IAHP:s vis och som suttit och läst högt ur böcker! Den flickan jag träffade i fredags kunde inte ens uttrycka hela meningar som min 22-månaders kan. Vilken skillnad! Men mamman gör allt hon kan för sin dotter så vitt jag kunde se på den korta tid jag har känt henne, hon är hemma med henne på dagarna och har tänkt göra det tills det är dags att börja någon form av skola. Familjen har 4 barn varav en pojke som också är handikappat på något sätt. Det måste vara tufft.

Vad tycker du, ska jag gå på läsandet direkt för båda mina barn eller är det värt att prova räkningen också för lillasyster? Hur märker jag att det är försent i så fall?

MVH
Storasyster född april 2008. Barnaboksbarn från början!
Lillasyster född December 2009. Också barnaboksbarn såklart!
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Ensidig korsvis ålning!

Inlägg av Hege »

Hej Jannike

(kort-kort)

Ja, det är svårt att råda och ge tips. Trå varsamt, är mitt råd. Föräldrar vet innerst inne att något är fel, och har olika sätt att handtera det. Jag själv förnekade till jag blev blå i ansiktet i tre år. Som värsta alkoholmissbrukaren vägrade jag innse. Och då är man heller inte mottakelig för hjälp.

Sedan tvärvände jag på en minut när jag försto hur det låg till. Från ena minutet till det andra landade innsikten hos mig, och jeg blev öppen för hjälp.

Vilken tur det var!!! För 20 minuter senare hörde jag om Doman på radioen. Och hoppade på det toget mer eller mindre direkt. Resten är historia, och numera ger jag föräldrar dåligt samvete på Anna Wahlgrens forum. :D :D :D

Skämt åtsido, det kan vara det är för sent med matteprickarna för lillasyster. Därför att hon redan är så långr framme i sin utveckling. Neurologisk verkar hon vara äldre än 22 månader. Och den är ju vid den neurologiska åldern 2 år att mattefönstret stängs, om det inte är tatt i bruk. Men för att veta säkert behöver ni prova. Gör 1 til 20 i prickar på A4 ark, och försök. Jag har skrivit om hur i min blogg. (Se min signatur).

Och läsa är roligt! Ska man endast göra ett program, så är det nog läsningen som är viktigast.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Ensidig korsvis ålning!

Inlägg av Hege »

Hej Jennisi
Intressant fråga!

Och ett enkelt svar.

Ålningen utvecklar en annan del av hjärnan än krypningen gör.

Ålningen utvecklar hjärnstammen. Till hjärnstammen hör mitthjärnan, hjärnbryggan och förlängda märgen. Funktionellt så ansvarar hjärnstammen för funktioner som det medvetna inte styr.

Krypningen utvecklar lillhjärnan, som styr andra saker. Lillhjärnan, cerebellum, sköter sådant som balans och samordning av kroppens muskler.

Om man tänker hjärnans uppbyggnad som våningar, så är hjärnstammen 2. våning, och lillhjärnan 3. våning. Och 3. våning står stadigare om 2. våning redan är stadig. Om du följer min metafor här... :)

Hoppas du blev klokare!

Hälsningar Hege
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "