Tid mellan "sets"?

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Det finns barn (de fleste av dem gravt hjärnskadade) som bara behöver se ett ord en enda gång.

Några barn behöver bara se orden en dag.

Du får luska ut vilket tempo ditt barn har, och anpassa.

OBS. Om barnet tappar interesset, då går du FÖR fort. Sakta ner lite, och se om interesset kommer tillbaka.

Problemlösa mycket, det ger dig en bild av om orden är ferdiga att bytas ut.

Och rapportera! Alla som läser her hämtar inspiration och råd, och jag kan komma med hurrarop och inspel.
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Inlägg av Nimrah »

Okej! Vi får se nu hur det går när jag börjar byta ut orden från och med idag. Vi har bara kört de fem första dagarna nu.

En annan fråga! :oops: Förlåt Hege hoppas du har tid. Men det här står inte i boken eller i ngn tråd vad jag har sett. När man lär in t ex färgen blå eller ngt adjektiv så undrar jag hur man gör när man sedan lägger ihop det ordet med ett annat. I ett fall som "röd bil" går det ju bra men hur blir det med "rött äpple" eller "röda blommor"? Måste man lära in ett nytt singelord eller snappar han upp det ändå?

Tack för all hjälp!

/Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Bra fråga!

På samma sätt som du inte behöver berätta för ditt barn när du talar till det att rött är det samma som röd, eller att röda är röd i plural, så behöver du inte göra det i ordkorten heller. Det kommer barnet få med sig av bara farten.

Men i början kan du ju hålla dig till ord/meningar där du inte behöver ändra på adjektivet. Så kan ändringarne komma så småningom.

Men en bra fråga var det.
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Inlägg av Nimrah »

Hej igen! :)
Här har vi fått bebis i somras och var då bortresta två månader så läsningen med storebror kom av sig. Han har dock ju redan för ett år sedan tyvärr snappat upp hela svenska alfabetet (att läsa alltså) och nu också arabiska. Jag vill ju inte att han skulle gå före med bokstäver men det jag måste ju svara på hans frågor. Han är ju ett riktigt praktexemplar av vetgirighet.

Lillskruttan har fått titta på svartvita bilder sedan hon var nyfödd (från brillkids) "ålade" redan två dagar gammal. Och sedan körde jag lite av Domans nollan program. Alltså det innan läsningen. Tyvärr fick vi spruta mot läskiga faraomyror här hemma så jag vill inte att hon skulle ligga och kravla på golvet för det där är riktigt giftigt så klart. Fick inte skura golvet på fem veckor så där satt jag med mina ålningsdrömmar :( . Hon verkar dock vara redo för nya försök :) .

OK. Om jag ska göra det här realistiskt nu. Prickar har jag utskrivna på a4. Räcker det för henne? Har läst matteboken förut men har den inte hemma. Har bara läsboken. Jag tänkte köra matte och läsning. Sonen älskar orden men jag har ju varit så okonsekvent. Prickarna kanske bara hon kan ta till sig men han får vara med på ett hörn ändå om han vill förstås. han har ju lite försprång med ord. Hur mycket ska jag köra per dag? Om jag tänker realistiskt kan jag väl orka med två visningar ord och två visngar prickar eftersom det ska vara tid emellan de.

tacksam för råd! :heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Tid mellan "sets"?

Inlägg av Hege »

Hej Nimrah

Nu har det gått så lång tid, så jag får fråga dig var du är i programmet nu. Har du fortfarande inte matteboken, men vill göra matteprogrammet, så tror jag du få införskaffa den. Det är jättesvårt att göra matten utan att ha den till hand så du kan rådföra dig.

Om du inte tror du orkar med så många visningar, så tror jag du får välja att köra ett program, och så bygga på med ett til om du känner du har tid och ork. Bättre med ett bra kört program, än med två dåligt körda... :wink:
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "