Nu börjar vårt läsäventyr

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Luvisen »

Det är helt makalöst bedrövligt att media är så ointresserat för dessa två (Doman och AW) människors kärleksfulla och revolutionerande arbete! Märkligt att ANDRA forskare inte är intresserade av att bege sig till respektive för att se vad det är som pågår!! Hur intressant som helst och hur mkt kan man inte få reda på om de små!! :shock: :P

Jag blir ganska sur när de i ett sådant vetenskapligt program basunerar ut att - Helt nya rön om barns språkutveckling kommit: dvs just detta om att barn går fr helheten till detaljen...Det har ju som sagt redan konstaterats... Suck! :roll: :roll: :roll:

Kram på er!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Krisse »

En liten allmän rapport från oss:

Lillebror har tagit sitt första steg :heart:
Det ser så fantastiskt ut när han reser sig upp mitt på golvet utan att ta hjälp av något och sedan klappar han händerna och han skrattar med hela ansiktet. Och igår så tog han ett kliv framåt när jag höll ut händerna emot honom =D>

Matten går ok, jag har tagit mig i kragen och lillebror har gissat rätt på alla problemlösningar!

Läsningen har blivit en riktigt stor del av vår vardag. När vi gör någon socialdelaktighet så säger jag:
-sedan kan vi göra något kul ihop och storasyster svarar:
ja då kan vi läsa :D

Storasyster fick även en sverigekarta av sin morfar i födelsedagspresent. Så nu kollar vi på den var alla bor som vi känner och när deras pappa är på affärsresa så följer vi honom på den.

Kram till er
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Luvisen »

Storasyster fick även en sverigekarta av sin morfar i födelsedagspresent. Så nu kollar vi på den var alla bor som vi känner och när deras pappa är på affärsresa så följer vi honom på den.
Tjusigt!

/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Hege »

Grattis till gåandet! Det är ett STORT steg för den lille, och nestan lite synd att man inte kan komma i håg det sen...

Men tänk er själva, känslan av att för första gången resa sig och ... GÅ! En av livets stora milepäler.

Läsning som belöning! Supert! Att redan nu förknippa läsning som något positivt, som det är värdt att vänta på och arbeta för - det är riktigt bra. För läsning är en av livets allra finaste upplevninger, och jag är så glad att dina barn inte behöver kämpa sig genom läsning i skolan, och känna att det är jobbigt. Som så många skolbarn gör i dag... :(
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Krisse »

Efter att sakta har repat oss från influensa så har vi idag tagit oss tillbaka på banan men just nu känner jag mig lite hopplöst efter i material. Så snart man tycker att saker rullar på så inser man att material håller på att ta slut och intresset svalnar så man snabbt måste hitta på nya saker :lol:

Vi var på 3-års kontroll igår. Min söta blyga tjej är inte mycket för att prata med främlingar så när den stackars bvc-sköterskan försökte prata med henne för att höra henne så tittade hon bara bort.
Så ville sköterskan att hon skulle rita lite, då tittar Emmy på mig och säger:
-Vi kan väl skriva? Visst säger jag.
Så då skriver hon sitt namn, inte helt läsligt kanske men för mig var det helt klart läsligt med ett E och 2 m, y-et kanske inte var helt som det skulle.
Detta har hon bara gjort 1 gång hemma förut.
Min söta söta tjej :heart: :heart: :heart:
(för visst är det ok att skryta om sina barn här :lol: :oops: )
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Luvisen »

Skryt på! :D Det är ju jättekul att höra!
Wow! Säger jag. :D
Och sköterskan, vad sa hon?

Kram Luvisen

PS. Här tar material slut hela tiden. Har precis klistrat ihop lite fler Bits... :roll: :roll:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Krisse »

Bvc sköterskan sa: Oj så tidigt, barnen brukar vara 5 år innan de skriver.
Men får dom förutsättningar så kan dem ju lära sig mycket.

Hon var en helt ny bekantskap för mig men verkade mycket trevlig.
För min del spelar det ju ingen roll om hon kan skriva och läsa innan skolan utan mitt mål att hon skall tycka det är roligt att lära sig saker och att det skall vara lätt.

Jag känner mig sä hopplös efter i material efter influensan och det är därför jag alltid ligger på gränsen.....det är tur att storasyster tar saken i egna händer och börjar skriva av sina egna böcker på datorn :roll: :wink:

Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Hege »

Hej

Om storasyster kan skriva: Gör bokstäver åt henne! De behöver inte vara 40 x 40 cm, gör kort på storlek med vanliga spelkort. Rita dit bokstaven med stor tjock penna. Gör både versaler och det andra (som jag glömt vad heter...)
Gör fler av E och A och T och andra som ofte går åt.

Och låt henne skriva på golvet (lägga ut korten, alltså...)

Då går det lätt att rätta i fall det är felstavat, och man man bygga på ord (som i Alfapet). Ordgåta blir snabbt till Mordgåta... t.ex.

Katt kan bli videkatt.
Soffbord kan bli bordsben
och så vidare... och så vidare...

Ser du vart jag är på väg?
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Hege »

Och så kom jag på mer...

Om hon kan skriva, så låt henne göra egna berettelser. Kan man skriva, så har man upptäckt att man kan produsera också! Det är häftigt!

Men att produsera en egen text är svårt när man just har lärt sig knappra i hop till sitt namn, så du får vara sekretärare.

Införskaffa en bok man kan skriva i. Gärna innbunden, det ger lite "viktighet" till projektet, och storasyster får vara lite stolt over den fina boken.

Hon dikter/produserar, du skriver det hon säger. Ordagrant. Om du känner för att redigera lite, så göra det på ett klokt sätt, så att författaren ändå känner att det är hon som håller i historien, även om du håller i pennan.

Det kan bli små sagor, dagboksnotater, eller en längra historia som tar flera dagar att skriva. Sen kan hon illustrera.

Jag lover, detta blir en skatt att bevara för framtiden, som kommer göra gott i hjärtat att ta fram sedan. Jag vet, för vi har såna här böcker hemma.
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Krisse »

oj oj oj vad tiden går fort. Jag har ju nästan inte skrivit sedan i mars. Detta betyder inte att vi håller på, nejdå den här gången håller jag mig krampaktigt kvar :lol:

Det är bara att vårsolen har kommit så all vår tid spenderas på gården och har även börjat jobba en hel del helger och kvällar för att kunna vara hemma så tiden räcker inte till.

Tack för tipsen Hege.
Jag och Emmy har gjort lite böcker men ibland vill hon skriva själv och tja det kan hon ju egentligen inte (enl. vuxen världen) men jag låter ju henne hållas så några sidor som skulle skrivas på är hennes sträck på men det fantastiska är att hon vet exakt vad hon har skrivit även om det har gått några dagar sedan vi kollade på den :mrgreen: (Förstår ni vad jag menar?)

Att leka alfapet tycker hon är helt fantastiskt, oj vad hon bokstaverade alla hennes favorit namn när jag äntligen hade skrivit alla bokstäver och gjort kort. Det gillades starkt.

Lillebror tror jag är lite för liten för att hålla på med bokstäver så han får ord, intresset är varierat. Favoriter är stora maskiner och djur.

Däremot går matten åter ok, 2 ekvationer om dagen blir det och han är alltid jätteglad att få se dom, speciellt eftersom han själv trycker fram dom på datorn. Förut blev han mest frusterad framför datorn men nu börjar han förstå vilka fantastiska saker som händer när man trycker på rätt knapp.

Så vi kämpar på (eller jag kämpar och barnen njuter :wink: )

Luvisen-om du läser detta. Din tråd är en stor inspiration, varje gång jag läser den så får jag ny energi.

Kramar
Emmy 080212
Rasmus 091223
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Krisse »

Jaha och jag trodde verkligen jag skulle greja det med halvtids jobb kvällar och helger samt ta hand om ruljansen hemma och hålla igång programmen samtidigt men nej det gick åt pipan :(

Men på gott och ont så tappade jag alla mina extra timmar då företaget inte gick så bra så då fick jag ju mycket timmar till att köra igång istället :D

Så vi har varit tillbaka i ca 2 veckor med läsningen.

Storasyster: Hennes intresse har blivit enormt, hon vill att vi läser på allt, i tidningen, på tv då det är textat (pappa fick sitta och läsa texten när vi såg Karlsson på taket på youtube).
Alfabetet kunde hon ju redan i våras men nu kämpar hon med att stava saker.
Skriver en hel del på datorn men oftast bara namn.

Lillebror: tja han blir glad i allt jag visar men kryper även upp till datorn och vill att vi skriver saker.
Dock pratar han ännu inte, vilket nog förvånar mig då storasyster sa hela meningar vid 2 års ålder. Jag hoppas mer läsning kan speeda upp det lite för hans frustration är stor. Han säger väl ca 10 saker som tex pappa, mamma, emmy, farfar, ärta, bajs etc.

Det är först nu som jag har fått riktigt bevis på hur mycket snabbare lillebror som snart fyller 2 förstår mycket snabbare än storasyster som snart fyller 4. Han kan man visa nya namn 2-4 gånger sedan har hans inga problem när jag kör en problemlösning men det kan storasyster ha. Hon behöver se det fler gånger.

ja det är härligt att vara tillbaka :D
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Luvisen »

Hej Krisse!

Kul att höra fr dig! Tänkte faktiskt på dig igår. Undrade hur det har gått och så fick jag en rapport idag! :P

Det är ju jättebra att du orkar ta dig an barnens kunskapstörst igen! Det går ju verkligen frammåt in no time! :D

Vad roligt att stora tjejen diggar att läsa! Och det finns ju så mkt att läsa! :mrgreen:
Lillebror: tja han blir glad i allt jag visar men kryper även upp till datorn och vill att vi skriver saker.
Dock pratar han ännu inte, vilket nog förvånar mig då storasyster sa hela meningar vid 2 års ålder.
Lite tröst kan jag ge- Bebispojken är nu 2,6 år och säger fortf inte hela meningar. Well, jo- fast bara långa utläggningar på sitt eget språk som låter som en mix mellan japanska och ryska... :? :lol: Annars fortf bara ord men nu iaf fler. Å andra sidan har han gjort enorma framteg i andra områden som exempelvis matte och läsning samt mkt motoriska framsteg så jag tänker att han kanske inte klarar precis ALLT på en gg. Det kommer väl när det kommer.

Bebispojkens kusin var HELT tyst fram till 3 års ålder, inte ett ord. :shock: Snacka om att hans mamma var lite bekymrad men dagen han fyllde 3 började språket flöda. Han talar också helt rent. Han har haft tid att begrunda saker och ting innan tänker jag. 8)

Kram! Luvisen :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Hege »

Hej
Min tjej pratade inte för hon var fyra. Det berodde ju som ni vet på hennes problem, men det häftiga var att när hon väl började prata, så var det i korrekta meningar. Hon hade inte suttit på latsidan, men lärt sig språket även om hon inte kunde prata.

Det är fruktansvärt viktig att komma i håg, at även om barn inte kan säga sitt namn, så vet de sitt namn. De vet vad de vill säga, men kan det inte. Och för att veta vad man vill säga, så måste man förstå en hel del. Och när man förstår en hel del, är det FRUKTANSVÄRT frusterande med folk som prater till en som om man inte förstår mer än vad man kan säga.

"Kolla pippin!" säger man till en fyraåring. (Ja, faktisk :roll: )
"J...a kärring", tänker säkert samma fyraåring. "Ser du inte att det är en ladusvala??" :wink:

Mata 2-åringen med kunskaper. Hur är det med BITs-programmet, skulle det vara något för honom? Sak på den ena sidan, ordet med stor stil på baksidan. Både läs och faktakunskap på samma gång. Oslagbart!
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Krisse »

Hej!
"Kolla pippin!" säger man till en fyraåring. (Ja, faktisk )
"J...a kärring", tänker säkert samma fyraåring. "Ser du inte att det är en ladusvala??"
haha jag känner igen detta. Vi sitter med min pappa och fru och lillebror pekar mot lampan och de börjar genast: - ja lampa LAMPA, sedan: - Vart är mamma? Vart är pappa?
herregud tänker jag, han är ju snart 2 år, han vet väl vem som är mamma :shock: :roll: . Lillebror ser lite konfunderad ut men pekar snällt i rätt riktning.
Att han pekar mot lampan är att den har fem lampor varav 2 är trasiga så vi brukar göra en muntlig ekvation hur många som lyser etc..
Hur är det med BITs-programmet, skulle det vara något för honom?
Definitivt, jag har gjort färger och dom är han galna i att få vända på och få se. Så jag får nog göra det programmet till honom. Jag hittade en jättefin fågelbok hemma som ingen använder så den tänker jag klippa i.
Fråga:
Bilderna på fåglarna är nog bara runt 10 cm, är det tillräckligt stort?

kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Luvisen »

Krisse skrev:Bilderna på fåglarna är nog bara runt 10 cm, är det tillräckligt stort?
Hur mkt av bilden upptas av själva pippin? (jag menar fågeln... :lol: )
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "