Nu börjar vårt läsäventyr

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Krisse »

Hej!

Efter all inspirationsläsning från Hege på detta forum och läsning av Domans bok så är vi igång.

Nästan 200 kort är gjorda, fast jag har gjort dem på styva A4 - papper i plastfickor, utskriva i rött på skrivare för min handstil är hemsk :wink:
Jag hoppas att dom är tillräckligt stora.

Fast det verkar helt otroligt att hon verkligen förstår vad det står på korten. Jag visar dem endast ca 1 sek och ser att hon faktiskt kollar på kortet men jag har tagit fasta på 2 saker som jag läste i Domans bok
-Dont bore your child
-Dont test your child
så jag måste helt enkelt lita på att hon hänger med.

Det jag undrar är ju hur funkar det egentligen när Emmy är nu 15 mån och förstår kanske inte alla ord som finns på korten. Jag försöker ju verkligen välja ord som vi använder varje dag men jag vet ju inte om hon kan dem eller ej.
Fast dom 3 gångerna jag har visat henne korten idag har hon blivit väldigt glad.

Jag återkommer med rapport om hur det går för oss samt att jag följer era andra trådar här med spänning.

Kramar från oss
Emmy 080212
Rasmus 091223
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej Krisse

Visst är det jobb att göra kort, och så många!!

Men tro mig, de kommer att vara använd innan du får tänkt om, och då får du skynda att göra nya.

Vi kan aldrig veta om de forstår den exacta innebörden av alla ord vi visar. Men det gör väl inget om hon bara forstår 70%?
(Jag tror ju personligen att barn är mycket smartare än vi någon gång kommer att få veta. Jag slår vad om att hon forstår alla ord du visar. Annars hade hon inte varit intresserad).

Återkom gärna med rapport! Det är inspirerande för alla föräldrar som hänger på det här forumet.

Kram, Hege
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Krisse »

Hej igen!

Ja då har det gått någon vecka som tyvärr har kantats med gäster på besök och hög feber så läsningen har lagts lite på is.

De dagarna jag körde märkte jag dock precis som Glenn Doman skriver i boken att fem ord är lite för mkt för Emmy pga den ålder hon är i just nu.
Så när febern är borta skall jag köra 2 ord i varje grupp för att börja med.
Sedan tycker jag också att hon verkar vara mkt mer intresserad när jag la in en ny grupp med helt nya ord, de äldre orden som hon sett i 3 dagar verkade inte vara lika intressanta eller fångade jag kanske henne inte i rätt ögonblick när det inte var något annat hon ville göra.

Det är så spännande att se vart detta leder till.

kram från oss
Emmy 080212
Rasmus 091223
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej Krisse

Om jag hade ett så litet barn, och grupper med bara två ord, så hade jag inte tvekat med att gå in och "störa" mitt i en aktivitet och snabbtsomattans visa orden. Det skulle inte ta mer än tre sekunder, och knappt vara någon störning alls.

Och visst, efter tre dagar kan det vara på tiden för vissa ord att gå i pensjon. Det ser du, några ord är redan klara för att läggas bort redan efter èn dag när man har ett så litet barn.

Testa inte, men försök problem-lösning i vardagen. Då blir det lite roligare. "Vill du ha (hålla upp "banan") eller (hålla upp "macka") att äta nu?"

När grupperna är så små, och hon behöver se orden så kort, så kan ni använda ord när- och varsomhelst. Kolla er fram, och lek mycket!
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Krisse »

Efter ett litet större uppehålle än planerat pga av illamående av ny graviditet, semester, jobb etc så är vi nu igång igen.

Jag tog till mig det du skrev Hege om ord när som helst och mkt lek. Nu har vi ord lite varstans i huset och precis innan tex vi skall bada så visar jag henne det ordet etc.

Jag har även tagit fasta på det där Doman skriver i sin bok att i denna ålder skall det vara deras favorit ord, Emmys favoriter är verb där hon får göra handlingen. Hon skriker när man är färdig och orden är borta :wink: men det är ju bra för tråka ut henne vill jag ju inte.

Vi kör inte orden 5 gånger om dagen utan det blir allt från 1-3 gånger per grupp men jag hoppas jag märker på henne när hon kan dem så hon inte blir uttråkad.

Ja nu är det bara att gasa på :D :!:
Emmy 080212
Rasmus 091223
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Toppen!
Jag ser fram mot rapport om sisådär fyra veckor...

Kram, Hege
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Krisse »

oj oj oj vad tiden går.

Läsningen går sporadiskt framåt, ibland är jag jätte noga och ibland glöms det helt bort :oops: jag önskar att jag fick lite mer rutin på det. Dock märks det fort när det inte är tillräckligt nytt för då tappar hon intresset direkt.

Vi har mest koncentrerat oss på verb för hon tycker det är jättekul att visa fysiskt hur man gör och på kroppsdelar som hon pekar på.

Vi har inte satt ihop några ord utan kör fortfarande "singel words".

Nu när vi sanrt skall få barn igen så har jag gjort som små böcker till henne. Framkallat bilder som jag har satt i plastfickor och framför skrivit vad/vem/verbet på sidan framför. Jag tänkte plocka fram dessa när jag behöver sitta och amma så hon har något att pyssla med. För kort är det bästa hon vet att kolla på. Kanske inte optimalt sätt att lära sig att läsa men något får hon säkert ut av det.

Vi kör på!

Kram från oss
Emmy 080212
Rasmus 091223
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Krisse »

Hej igen!

Nu är vi tillbaka, det tog lite tid men nu skall vi snart vara på banan igen. Särskillt när man läser alla trådar så blir man ju super taggad.
Matte hade ju också varit coolt att göra men nu har jag mycket material till läsningen och jag känner att klarar jag varje fall det så är det en bra början.

Vårt nya tillskott har nu kommit in i alla rutiner, sover gott etc så nu skall det läsas igen.
Med storasyster kom jag till 2 ordsmeningar och skall börja där igen.

Nu till mina frågor:
1. Jag vill ju börja läsa med lillebror också men hur skall jag få ihop det med 2 barn. (9 mån och 2,5 år) . Kan man köra tillsammans på något sätt? Har någon gjort det? Kan man visa lillebror "singels word" och sedan sätta ihop dem till storasyster direkt efter. För hon kommer ju självklart vara med när jag kör med lillebror.

2. Jag och min man funderade på om jag skulle börja prata engelska med barnen under dagarna. Jag är ju alltid hemma med barnen och kunna ge dem lite försprång att varje fall förstå engelska. Eller kommer jag bara att förvirra min 2,5 åring? Särskillt om vi gör läsandet på svenska. (Min engelska är god då jag har bott i kanada i 5 år.)

3. Jag har följt Jannikes tråd här ang. ålning då min son inte heller har fått till ålningen. Det tog lång tid innan han ens ålade, så då tog jag själv tag i det med alla råd som jag hittade här men ålningen är fortfarande inte helt bra. Men jag skall fortsätta kämpa, nu börjar han ju försöka resa sig men jag skall försöka få honom att åla korsvis.

Tack så länge

kram krisse
Emmy 080212
Rasmus 091223
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Krisse »

Nu glömde jag ju en fråga.

Nu när jag sätter ihop ord så blir det ju fel ändelser som tex.
första ordet: mamma
andra ordet: springa
men sätter jag ihop det skall det ju stå springer

Samma med färger: tex blå eller blått
Måste jag göra nya ord eller funkar det ändå i början?
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Tjena Krisse! :P

Verkar som du jobbar på superduper!
Härborta oroade jag mig inte för ordens olika förvandlingar i meningar. Jag bara kör. Blått, blå osv det verkar iaf min son fatta. Inga problem- de är ju fortf svampar- dvs de suger i sig all info! \:D/

Det där med språket tror jag heller inte är några problem . Här kör jag svenska, spanska, engelska om vartannat OBS! Inte när jag kör session- det gör jag BARA på svenska men i övrigt tar jag det språk som för tillfället känns rätt för mig.

Hur kan jag veta att det är ok? Häromdagen körde vi social delaktighet och jag pladdrade på engelska och sa då helt sjävklart "Press" när Bebis skulle trycka på en speciell knapp. Utan ngn som helst tvekan tryckte den lilla krabaten på knappen. Det var först efteråt jag hajade till att han faktiskt fattade att Tryck och Press är samma sak. Det står ju Domans bok att de små kan ta in flera språk samtidigt utan problem så därför tänkte jag inte oroa mig mer för mitt växel-språk. :wink:

Det var inte svar på alla frågor men en del!

Ha det gott!/Luvisen :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Och här får du ett svar till i full fart av mig:

Kör samma program samtidigt för barnen. Den lille lär litt snabbare, den stora litt saktare, men det gör inget. Huvudsaken är att DU hänger med. Och det gör du best med ETT program.
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Krisse »

Tack snälla för svar!

Luvisen - då kör jag på med engelska på dagarna förutom vid orden. Min dotter ser lite konstigt på mig då hon inte förstår men jag försöker ha mycket teckenspråk också så hon skall hänga med.

Hege- jag kör på ett program, i början kanske lite tråkigt för storasyster för hon kan ju en hel del ord men som sagt det gäller ju för mig att nu genomföra det helt och inte som förra gången att det sakta rann ut i sanden.
Håller nu på att sortera alla korten och även gör ett schema när orden skall göras för har jag inte bestämt när så blir det inte.

Ang. ålningen på lillebror så har vi kört mest hela dagen idag.
några få gånger har jag fått honom att sträcka ut den andra armen men han blir lätt frustrerad och arg på mig när jag lätt försöker hindra den andra armen. Men jag har inte kommit på något bättre sätt under dagarn när jag är helt själv hemma. Jag försöker dock vara jättepositiv och jublar över varje litet framsteg. Hans andra ben har börjat söka sig neråt golvet men sällan tar han stöd från den, trots jättehal socka på den andra. han ställer sig på knä ibland och ibland på fötterna (händerna i golvet).
Ang. pattering - jag har sett filmen men eftersom jag sällan kan få tag på 2 pers till så undrar jag hur många gånger och hur länge man skall göra varje dag?

tack igen!
Emmy 080212
Rasmus 091223
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Krisse »

Hej igen!

ja ålningen går sakta framåt. I tre dagar har jag nu spenderat all min tid på golvet (till förtjusning av min 2, 5åring :wink: ) så tillsammans har vi lockat lillebror att ta sig framåt. Några få gånger har han gjort det själv. Det går bäst när han ser någonting långt bort och får upp lite fart på ålningen då är det ganska lätt att få honom att få in rätt teknik, ena foten är inte helt med jämt men det blir bättre. Han har även ställt sig mer och mer på alla fyra även om jag inte uppmuntrar krypning. Mest av allt vill han bara sitta men jag hejdar honom lite försiktigt varje gång han försöker sätta sig upp. så vi fortsätter att kämpa.
Jag undrar egentligen när bör barn kunna krypa, lillebror är nu 9 månader och det känns sent :?: eller kanske jämför jag bara med storasyster som kröp redan vid halvåret.

Läs programmet är i gång. jag var tvungen att läsa Domans bok en gång till. Även min äldsta är jätteintresserad även om hon nog kan de orden lillebror få ser.
En fråga: Mina bokstäver är inte så stora som Doman rekommenderar då jag har kört på A4 i plastfickor. Tror ni att det funkar ändå även om det kanske inte går lika fort :?: :?: :?:

Jag håller nu på att läsa om matten och känner att när jag fått in läsningen så skall jag köra matte också. Herregud jag är ju hemma hela dagarna jag har ju all tid i världen ](*,)

Kram Krisse
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Jag undrar egentligen när bör barn kunna krypa, lillebror är nu 9 månader och det känns sent eller kanske jämför jag bara med storasyster som kröp redan vid halvåret.
Min lille man var ngnstans vid 9 mån när han började krypa så jag tror inte de e ngn fara. :wink:

Du har bara ett ord per A4? Då tror jag det fixar sig.

:D /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Krisse »

Hej!

japp ett ord per A4.

Han börjar nu mer och mer stanna på alla fyra och inte sätta sig ner och försöker få fram händerna men knäna hänger inte med.
Ålningen idag har gått bättre och bättre, bara jag håller ett finger på ena axeln så använder han den andra armen jippi :D . När han ålar helt själv så blir det ibland korsvis och ibland den gamla varianten.

Tyvärr kom förkylning, hög feber och hosta nu ikväll så imorgon får vi se vad det blir.

Tack vare Torsmamma :heart: har jag nu prickar!!! så nu skall de bara skrivas ut samt att jag måste förbereda mig. Men det känns bra, i förmiddags så klarade vi av alla läs stunderna utan någon större ansträngning. Det är jättekul när dem är 2. Rasmus bara skrattar varje gång han får se korten.

Jag återkommer säkert med frågor.

Kram Krisse
Emmy 080212
Rasmus 091223
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "