Nu börjar vårt läsäventyr

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Blanda inte in siffrorna!!!

Vänta!!!

Var helt säker på att "slaget är forlorad" innan. Det är som med ålning, hala ut det sista man klarar av ålningen innan man går till nästa steg. Det är så svårt att sen gå tillbaka.

Siffror kommer i sin tid, det går inte att undvika, men att kunda se mengden 12 kommer inte om du inte gör något åt det nu. Og kommer siffrorna in, så slutar barnet "se" mängden, då ser det siffran.

Om ni inte går hela vägen med matten - så kom i håg att varje liten del ni gör räknas, och kommer ha en påverkning i hennes hjärna.

Barnen berättar ju inte för oss vad de faktisk förstår eller kommer i håg. Det du tänker som att hon inte helt hänger med i matten, kan mycket väl vara att hon se och förstår allt, men att du inte tolkar det så. Det kan vara att hon själv inte förstår att hon förstår, men att hjärnan plockar upp och plockar på sig. Hur ofta är det inte att man själv fattar sammanhänger länge efter, den såkallade "poletten trillade ner..."

Så ge inte upp, blanda inte in siffror än!

Men gör små böcker! Hon behöver kanske få ge sig på svåra saker, eller "känna sig stor" och få läsa bok. Hoppa inte över några steg i Domans bok, men gör en bok eller två. Hon behöver inte kunna läsa allt, hur många känner du på hennes ålder som skulle kunna läsa 50% av boken du gör? All läsning är bra, ketchupflasken är överlägsen just för att den är DÄR. Den erbjuder läsning.

Kom bara i håg bokstavsstorleken. Och inte ord och bilder på samma sida.
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Krisse »

Ok jag lovar inga siffror :lol:
Jag kör på utan.

Nu till läsningen:
Jag måste nu gå vidare till "couplets" och skall göra en bok eller två som du skrev Hege.
Ang. couplets: om jag sätter 2 ord på samma A4 papper blir ju texten alldeles för liten. Kan man sätta ihop och hålla upp 2st A4 tex
gul och banan :?:

Vi leker minst 2 ordlekar om dagen om allt från kläder till transport sätt och det är alltid med ord som hon har sett förut. Färger älskar hon så dom har vi sett på flera gånger.
men som idag verkar hon inte känna igen en ända färg :-k fast jag tror att hon kan dem. Jag testar henne inte utan vi har plastbestick i olika färger och försöker para ihop dem, jag har även målat färgen på baksidan av ordkorten. Eller hon kanske helt enkelt ville pekar runt på alla korten?
Jag fortsatta lika glatt att säga färgen när hon pekade på olika kort.

Jag känner att nu börjar mitt material ta slut så i helgen skall jag komma ikapp så jag har för några veckor framåt.
Emmy 080212
Rasmus 091223
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Krisse »

Hej!

Ville bara berätta hur det går för oss.

Matten: Lillebror tycker livet är en fest med prickar :lol: fast 3 ekvationer i rad har han inte tid med, max 2 men bäst är det nog med bara 1.
Vi har kommit till 70 och skall snart tackla division.

Storasyster har tappat intresset men jag försöker få henne att visa lite prickar för lillebror för då ser hon ju själv prickarn och säger vad det står efter mig och det gör hon gärna. Fast hon räknar själv tex 2 gurkbitar när vi sitter och äter etc, så jag försöker avnända matten så mycket jag kan i vardagen med henne. Tex ditt förslag Hege med russing, vi har 5 jag äter 2 etc och det tycker hon är kul

Läsningen däremot går super! Här koncentrerar jag mig på storasyster, lillebror får hänga med på allt men han kanske inte har en aning om vad han läser :lol:
Jag har gjort endel läsning på datorn med storasyster och det tycker hon är superkul när hon själv kan trycka fram orden. Hennes favorit ord är "besök" :wink: varför har jag ingen aning om men det ordet kräver ´hon att få se varje dag :roll:

Vi bygger 2-ords meningar tillsammans, jag har en hög med verb och en hög med namn, fast det slutar oftast med att hon väljer namet och sedan säger hon vilket verb hon vill ha och ber mig ta fram det.
En bok har jag också gjort som heter Emmys dag. Idag hämtade hon den och ville läsa. När hon har satt sig tillrätta säger hon det här är "Emmys dag" och det är min favorit bok :heart: absolut att all den tid jag lägger på detta är värt det efter såna kommentarer.

Hon upptäcker så många nya ord i vardagen så jag har svårt att hänga med att göra ordlappar så det blir mycket på datorn och sedan skriver jag dom orden vi behöver för lekar och böcker för hand.

Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Vad fint ni jobbar. :heart: :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Det går ju strålande!

Och bästa sättet för mig att veta att ni inte har misuppfattat saker, är när ni själva ser vad som funkar och inte. Det kan man nämligen inte om man inte har fattat.

Bygga två-ords på det här sättet är utmärkt. Men du kan gått få periodvisa synvillor som gör att du inte kan plocka fram verbet, och be henne hjälpa dig... Och kom i håg att ju togigare ni gör meningarna, ju mer garv och skratt och roligare blir det. Tävla gärna i vem som kan göra togigast...

At visa pricker för lillebror :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Krisse »

Det har dykt upp 1 fundering.

:arrow: när vi bygger 2-ords meningar tex "mamma äter" så är ju mamma äter en kort mening eller är jag helt ute och cyklar? Då borde man väl ha stor bokstav och punkt?
Skall jag istället köra tex gul banan etc för att inte få den problematiken ännu?
Emmy 080212
Rasmus 091223
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Inlägg av AMAMA »

:D Ville bare si at jeg følger tråden og det er så inspirerende !
Så gøy det er !! :heart: :heart:
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Nja...

Stor bokstav i två-ordsmeningarna tror jag inte vi använde. Det kom nog när vi byggde hela meningar.

Vänta med stor bokstav, det skulle jag gjort.
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Krisse »

Kära AMAMA :heart:
Tack för dina söta rader :!:

Tack Hege - ok då kör jag på med namn också så väntar jag tills riktiga meningar.

Det har varit några dagar nu med små resor och besök men jag har använt orden och prickarna i bilen då det är mycket uppskattat för det är ju lite tråkigt att åka bil. Men nu är vi äntligen tillbaka hemma så nu får det bli lite ordning igen.
Emmy 080212
Rasmus 091223
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Krisse »

En till fundering:

Precis som Doman skriver så gäller det att hitta Emmys intressen för att hon skall vilja läsa. Och oj vad hon kan tjata om att få se ord om dom intresserar henne annars måste jag locka på henne.
De orden som är intressanta är ord som hon egentligen inte kan som tex olika former cirkel, kvadrat etc även olika grävmaskiner :roll:
Så då skrev jag ordet i powerpoint och på nästa sida har jag en bild på tex grävmaskinen och roligast av allt är om hon hittar en hemma så hämta hon den med och jämför hennes med den på bilden.

Blir detta ett effektivt sätt när även bilder involveras? eller kan det bli lite mycket?

Jag kommer ihåg att i någon av Domans böcker handlar det ju om intelligens card också, och det är väl ungefär det vi håller på med eller? vilken bok är det? För jag vet inte hur jag skall sortera alla dessa kort och man skall ha något system på det.

Ang. matten till lillebror så har jag märkt att mina prickar blir för små när vi kommer upp till ca 70 så jag måste förstora upp till A3 för hans intresse försvann helt, gissar att han inte kunde se prickarna, dock tycker han det är helt ok att se ekvationer med färra prickar på.
Så det har blivit ett litet stopp att se nya prickkort tills jag har lyckats hitta någonstans att kopiera.

kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hmm. jag har inte stött på problemet "för små prickar" någonstans, så det kan jag inte svara på. Men du vet så myckt om matten nu, så jag tror du kan experimentera rejält utan att det blir fel.

"How to multiply your baby's intellegence", och "How to give your baby encyclopedic knowledge" visar hur man gör bildkort. Den första är en samlingsbok, med både matte, läs- och bildkort, medan den andra bara tar för sig bildkorten.

Jag tycker bildkorten är det roligaste, för där lär man sig så mycket själv.

Ett tips är att köp den redan nu, läsa den, och börja samla bilder. Det är inte vilka bilder som helst som duger, så när du har läst kan du hålla utkikk efter de riktiga afficherna och bildböckerne som du kan köpa, och sen klippa sönder. :shock:

Klippa sönder är viktigt. Det finns hur mycket fakta som helst innstängd i böcker! Där gör de föga nytta, men klippt ut, klistrat upp på ett kort, och visat tre gånger om dagen... det är något annat.
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Krisse »

Tack Hege för svar :heart:

Jag har köpt "encyclopedic knowledge" samt (med önskemål från min man) How to teach your baby to be physically super.

Den första skulle jag vilja rekommendera alla att läsa, den innhöll ju så mycket mer än bara programmet. Klart en bra bok om man söker mer motivation. Ohc bok nummer 2 fanns fantastiska inlägg om varför barn aldrig bör ligga på rygg, efter att ha läst det så blir man ju helt förtvivlad vilka råd som ges idag på bvc.

Men hur gör man egentligen alla dessa program tillsammans. Självklart måste man göra så att det passar sig själv och får det att fungera. Men tex i encyclopedic knowledge är ju programmet 30 gånger om dagen, matte minst 9, läsningen lika många :shock: samt fysiken 15 gånger.. Alltså finns det några riktlinjer och råd hur man bygger upp det?
idag har jag mellan 8-12 gånger om dagen plus lite fysiska lekar ute som tex balansgång, springning etc Med lillebror skulle jag noga lyckats få upp det ganska enkelt men med storasyster beror lite humöret på vad vi får till då vissa trotsdagar är det lite svajigt.
Dock älskar hon böcker så 4 st har vi redan avverkat och när jag skulle läsa en igår för henne deklarerade hon: Den har jag redan läst :lol:
Så igår kväll gjorde jag ytterligare en för böcker är det bästa hon vet.
Då vi har deras mormor på besök nu har jag lyckats få henne lika fascinerad som jag av detta så hon leker ordlekar med storasyster med helt galna ord :wink:

Råd och tips om hur man får ihop ett större program :?: Är det något som är mer viktigt än annat? Skall man köra mer av vissa saker i några veckor och sedan mer av annat? Eller är det helt upp till vad man själv tycker?

Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Programmen, eller storleken på programmen som IAHP listar upp i sina böcker är önskeprogrammen. De som man har tid med om man inte har jobb eller behöver tänka på matlagning och städning.
Och det är mycket amerikanskt.

Sen är böckerna skriven för några år sedan, och IAHP har erfart att det inte alltid behövs så många repetitioner.

Mitt tips och råd är att efter man har läst böckerna, förstått WHY och inte bara HOW, så kan man sy i hop sitt eget program som passar det livet man lever.

Lägg krutet på det ni tycker är viktigast för er, och roa er med det som inte känns som livsviktigt.

Personligen tycker jag att ålbarn ska åla så mycket som möjligt, och heller redusera på läsprogrammet.
Krypbarn måste krypa så mycket som möjligt innan de börjar gå, så det går också före om man måste prioritera.
Gåbarnen kan man ta med utomhus, och gå på promenad. Så då kan man prioritera andra program inomhus.

Med en liten bebis i dag skulle jag börjat med matten, sen läsningen, och sist Bitsen.

Organiseringen är bra att göra i en tabell med kolumner och rader. Den tabellen organiserar ni på det sättet som är bäst för er, men alle programpunktene, varje session måste vara med med en ruta.

Vi använde färgkoder och indelning i klockslag under dagen. Sen laminerade vi tabellen, och prickade av med whiteboardmarker varje gång vi hade gjort något. På det sättet så vi vad vi hade gjort, och vad som fanns kvar att göra. På kvällen suddade vi ut allt, och började om på morgonen efter.

Vi blandade krypning och läsning om vartannat när vi hade tabellen, och behövde inte hålla räkningen. Kom i håg att läsning och matte och bits kräver ca 20 minuter mellan varje session. Hjärnan behöver den tiden på till att befästa minnet.

Visst är böckerna bra? Och visst sliter man sitt hår av frustration över råden från BVC? Jag är glad ni har hittat dem, och att det funkar så bra i eran familj!
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Du har inspirerat mig Krisse!
Jag ska köpa "encyclopedic knowledge" - jag känner att Bebis behöver ngt mer. Han vill veta allt! :lol:

Jag är så glad att jag tagit del av Glen Domans vackra arbete för jag har verkligen lärt mig att se vad Bebis faktiskt gör. Jag ser hans initiativ och bygger vidare på dem. Och som Anna W redan visat i BB, att inte hindra. 15 mån gammal ville han klättra upp på en ribstol. Ja, då fick han det med hjälp. Nu klättrar han fin fint och har fått en superduper balans. Kan verkligen se "the evolution". :wink:

Kram på er och vad härligt ni berikar era barns liv! :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Krisse »

Tack för svar Hege. Jag är så glad att vi har hittat Glenn Doman men också dig här på forumet :heart:
Visst är böckerna bra? Och visst sliter man sitt hår av frustration över råden från BVC?
Böckerna är helt super :D Jag sträckläste båda, det var ju tur att min mamma var här så jag fick lite barnvakt :lol:

De som man har tid med om man inte har jobb eller behöver tänka på matlagning och städning.
Och det är mycket amerikanskt.
aha så det är lyxhustru man skulle vara :lol: ja det hade ju varit skönt. Jag funderade på hur dom fick ihop det med allt annat som matlagning, handling, städning etc etc. Tyvärr måste jag nog börja jobba helger efter jul men jag har ju ändå mån-fre samt att jag kanske kan få min man att engagera sig lite.

Tack Hege för förslaget om tabellen, något sådan skall jag nog göra. Idag har jag bara ett block jag fyller på varje dag. Jag har ett ungefärligt mål vad jag vill göra varje dag. Så nu har vi aktivt gjort detta i 73 dagar.
Du har inspirerat mig Krisse!
Jag ska köpa "encyclopedic knowledge" - jag känner att Bebis behöver ngt mer. Han vill veta allt!
Vad roligt Luvisen. Ja köp boken, det står så mycket intressant i den. Jag måste läsa den igen tror jag, gick lite väl fort första gången.
Det är ju så facinerande hur intresserade dom är av allt.

Men utan Annas BB i ryggen hade jag nog aldrig orkat dessa program, men med en ganska lätt och harmonisk vardag så har man ju tid och ork över.
Tack till dig Anna :heart:

Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "