Nu börjar vårt läsäventyr

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Inlägg av AMAMA »

:D
Må bare stemme i. En dagsplan, vi har den i en plastlomme, det er supert !!
Enda en bok å lese :D

:heart: :heart:
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Krisse »

Tack för tips!

Jag försöker få till varje dag ganska lika så jag skulle ha något schema men inte riktigt fått till det. Jag vet på ett ungefär vad jag skall göra varje dag och har ett block jag drar ett streck med så jag kommer ihåg vad jag gjort.

8 gånger per dag är vad jag får till nu, varav 6 läsning och 2 matte, samt mycket spring och krypning.

Nu hade jag ju suttit och hittat på 2 och 3-ordsmeníngar och lämnat in det på print för att det skall bli bra och tydligt. men självklart klantade jag till det och skickade den filen som jag inte hade helt justerat vilket resulterade i att texten är lite för liten jämfört med vad som är rekommenderat :twisted: :twisted: jag blir så arg jag hoppas inte mina 800 kr kastades rakt ut i sjön, detta var ju min julklapp till barnen (stackars mina barn, inga leksaker utan ord :lol: )

texten ligger på drygt 3 cm och skall vara 6 cm , dock har ju deras text varit mindre från början. Den har inte varit så stor som det står i boken eftersom jag kört på A4 och det har ju funkat varje fall med storasyster som faktiskt ibland läser 2-ordsmeningar högt när vi leker ordlekar.

Vad tror ni? Kommer det att gå? Men jag får väl testa.

God jul på er
Emmy 080212
Rasmus 091223
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Hege »

Hur har det gått med texten då?
Man ska ju justera så texten blir mindre eftersom, och det kan ju vara att ny textstorlek går utmärkt.

(Beklagar att det har tatt evigheters evighet för dig att få svar fån mig...)
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Krisse »

Hej!

Det är ingen fara, det är ju mycket man skall hinna med :D

Jag tänkte faktiskt just skriva att det har gått bra. Hon läser dom glatt, ibland vet jag dock inte om hon bara känner igen det första ordet som oftast är ett namn och sedan memorerat vad som står efter eller om hon faktiskt läser allt.
Jag märker att när vi bygger meningar så dom orden hon ibland blandar ihop är ord som börjar likadant som tex Bell och Bengt.

Jag skall printa lite nya singel words så vi kan bygga fler meningar.
Ofta när vi har byggt en 2 ordsmeningar så bygger hon på den själv utan ord, hon säger det högt. tex Hon har lagt: Rasmus gräver (som hon säger själv eller läser jag ) och säger sedan: i sanden med spaden. Kanske ett tecken på att vi snart kan bygga längre meningar.

Matten går fortfarande trögt men skall försöka att hitta lite motivation.

Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Hege »

Jag tycker du ska försöka med lengre meningar. Halkar hon av, så var det för tidigt. Hänger hon med, så har läsningan blivit mer intressant för er båda.
Om det saknas motivation för matten, så håll ut med läsprogrammet i stället. Man MÅSTE inte göra båda. Bara läsningen är ju fruktansvärt mycket mer än vad vanliga föräldrar gör. =D>
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Krisse »

Hej!

Jodå jag skall hitta tillbaka till matten :D

Måste bara berätta vad som hände idag.
Jag hade visat 2-ords meningar för storasyster och lillebror och la sedan bort orden. Storasyster kommer efter och tar 2 till, här försöker jag med att vi skall se på dem snart. Men hon svarar:
-Måste lärar lillbror att läsa.
Går bort till lillebror som sitter i sin stol.
Visar båda meningar, säger vad som står :shock:
När hon är färdig utropar hon:
Bravo!!! klappar händerna och ger honom en puss på huvudet.
Går sedan glatt vidare :D :heart:

Snart behöver jag inte lära honom att läsa hon håller på att ta över :lol:
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Luvisen »

Snacka om praktiskt! :lol: :thumbsup:

Kanon!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Hege »

Helt fantastiskt!! =D> =D> =D>

Låt henne göra detta varje dag, som en del av leken. Hon kommer känna sig stolt över uppgiften, och du kommer få dagliga bevis på att hon läser.

Vad glad jag blev nu! :D
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Krisse »

Hej!

Ja här går det ganska bra tycker jag, framför allt med läsningen.
Matten gör jag 1 eller 2 ekvationer med lillebror per dag och med storasyster försöker jag räkna i vardagen, vi räknar bla. russin och gör ekvationer med dom :wink: mycket uppskattat särskillt när vi räknat färdigt och hon får äta upp dem.

Vi har gått över till 3-ordmeningar. Lite klurigt tycker hon nog ibland med roligt när meningar blir tokiga tex Emmy är smutsig eller Emmy är blå.
Jag tror det kanske blev lite svåra ord att välja mellan, man kanske bara skulle ha "är" som andra ord och byta ut det första och sista? Nu har jag också haft fullt med andra verb hmmmm jag får testa mig fram lite.

Dock börjar hon definitivt att kolla in bokstäver separat och känner lätt igen dem som hennes favorit namn börjar med.
HOn har även fått ett jätteintresse att skriva på datorn (teletubbies och annat är nu totalt ointressant :lol: )
Hon kan efter 4 dagar skriva 4 olika namn efter vi hjälpt henne i början och visat henne bokstäverna på tangentbordet. Hon får även till att hålla ner "shift" så det blir stor bokstav :shock:

Den stora utmaningen nu är att jag har börjat jobba kvällar och helger för att vi skall få ihop det ekonomiskt och ha barnen hemma så nu gäller det att inte tappa detta när tiden blir mindre. Fast man borde väl bli mer effektiv när man har mindre tid eller :lol:

Kram på er
Emmy 080212
Rasmus 091223
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Hege »

Datorn är en välsignelse!

Låt henne få skriva på den - det är ju rena magien att det kommer upp bokstaver och ord på skärmen! Stor skriftstorlek bara - tjock typsnitt...

Jag skulle haft datorn som belöning. Efter läspass, social delaktighet eller annat, då blir det roligare också. :D
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Krisse »

Hej igen!

jag tänkte fixa lite böcker till storasyster men funderar på om jag skall byta till svart text. Hon har ju helt klart visat att hon kan utan problem läsa vad det står med svart text på datorn.
All annan läsning har vi ju med röd text fortfarande.
Fast jag kanske skall ha kvar röd text så lillebror hänger med?

Nu kan hon nästa hela alfabetet tack vare hennes intresse att kunna skriva själv på datorn. Ännu är hon bara intresserad av att skriva namn och kan väl ca 10 st. Det är väl bokstäverna som används sällan som hon är lite osäker på.

Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Krisse »

Hej!

Har ni sett detta? Handlar om hur barn lär sig språk, det är andra inslaget i programmet.

http://svtplay.se/v/2332581/vetenskapen ... el_4_av_18
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Luvisen »

Ja, jag kikade på det men jag undrar förstås varför de inget säger om Glenn Doman... :roll: Eller missade jag ngt?

/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Krisse »

Jag håller med att det är konstigt att inte Glenn Doman alls nämns, det känns lite som han ligger längre fram i sina slutsatser om hur barn lär sig. Men det är väl säkert stor prestige i forskar världen :roll:
Emmy 080212
Rasmus 091223
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Hege »

Hej
Nu är det ett tag sedan jag varit här, men nu ska jag försöka svara på några frågor som har kommit.

Glenn Doman nämns aldrig i vetenskapliga sammanhang. Det har jag både noterat och undrat över i snart tio år.

Jag tror det är för att Doman har rätt, och det är många som vet det. Men erkänner man att Doman har rätt, då erkänner man samtidigt att det man har lärt och det man står för är fel. Då är det lättare att inte erkänna och anerkänna. Jag tror många, många fackfolk tänker så om AW.

Sedan är det så att Doman (och AW) har mycket empirisk bevis för det de hävdar. (Empiri innebär att en slutledning är grundad på erfarenhet. Empiri bygger på vetenskapliga undersökningar av verkligheten, iakttagelser och experiment och därav gjorda erfarenheter, snarare än på i förväg uppställda teorier eller filosofiska resonemang.) Men i vetenskapliga sällskap tycks inte det hålla med endast empiri.

Doman och AW opererar på egenhand. De är inte knutna till utbildningsinstitutioner av något slag.

De håller sig alltså inte till mallen över hur saker ska göras, och det är argument jag ofta stöter på när jag letar efter varför Doman och AW inte tas riktig på allvar.

Men med kunskapen jag har var det inget nytt i TV-programmet om hur barn lär sig språk. Doman har lärt mig detta. Att helheten kommer före detaljerna, det har jag pratat om i det här forumet i flera år nu, och Doman har gjort det i snart 50! Barnen läser ord. Inte bokstäver. Barnen ser mängd. Räkna kommer sedan. Use it or loose it är heller inte nytt. Jag tror det är två år sedan jag berättade om japanske barn som inte längre kan skilja på R och L, men som kunde det när de föddes. Visa saker, och säg vad de heter. Barn lär sig hur snabbt som helst. Även det vi inte säger rakt ut, det listar de ut. Som vad figuren hette... Och som ni ser när ni inte förklarar varken plus eller minus, eller småorden är och liknande. Barn listar ut. Barn kan, och det här vet forskare om. Jag är uppriktigt förvånad över att det inte uppmärksammas mer, och jag är förvånad över att interesset är så litet. Min blogg har mindre än 10 fasta läsare. Hade jag haft en bebis i dag hade jag slutat jobba, och kört fullt program hela dagarna. Men det är mycket få som tänker så.

Krisse: Byt till svart. Rött är viktigt i början, för rött är en stark signalfärg. Men efter ett tag går det bra att byta.

Låt henne skriva! Men håll er till programmet annars. det hon listar ut själva ger er en pekpinn till hur smart hon är. Lilla hjärtat... :heart:
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "