ålning/krypning

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Pippilotta
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 09:27

ålning/krypning

Inlägg av Pippilotta »

Hej :)

Min mycket envisa dotter vill inte alls åla som mamma tycker det ska gå till. Detta är antagligen mitt fel då jag inte greppat vikten av korsvis ålning från början och låtit en mycket nöjd dotter sitta en hel del på golvet. Därefter återinfördes magläget (under stora protester till en början). Vi följde då råden om inga byxor och strumpor, massa arbeten på golvet (potatisskalning osv) och Agnes lärde sig så smått att ta sig framåt. Men hon har alltid envisats med att ta fart med högerbenet. Vänsterbenet hålls rakt och spänt, ibland styr hon upp med enbart tårna. Redan för några månader sedan gjorde hon helt rätt några fåtal gånger, vi berömde massor och trodde att hon kommit på det hela. Men snart körde hon på i vanlig stil igen.

Vi har alltid haft problem med att hjälpa henne. Att använda spegel en bit bort har aldrig fungerat bra. Hon tittar på en några sekunder i spegeln sen vänder hon sig om och tittar på en med en blick som tycks säga "tror du inte att jag vet var du är egentligen?". Att en av oss lockar med något medan den andra försöker hjälpa till bakom funkar inte heller bra. Genast när hon känner att någon är bakom ska hon sno runt och titta vad man gör osv.

Nu står hon i bland i krypställning och vi började hoppas att detta på något sätt skulle lösa sig i alla fall. Men dessvärre tar hon sig då framåt genom att köra ner högerfoten (istället för knät) i backen och trycker i från. Vi har försökt visa hur man gör rätt och hålla mot så hon ska göra med knät istället, men då sätter hon sig helst upp istället.


Så två frågor:

:arrow: Finns det något mer vi kan göra för att hjälpa henne här och nu?

:arrow: Om detta inte löser sig kan man då, säg om 1-2 år, gå tillbaka och köra ålning/krypning på rätt sätt och få samma slutresultat med hjärnutveckling då? (Jag tänkte mig tex om Agnes skulle hjälpa till och lära lillasyster/lillebror hur det går till)
:heart: Agnes mars -07
:heart: Alice mars -09
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej Pippilotta

Det som IAHP gör när de utarbetar neurologiska utvecklingsprogram för HJÄRNSKADDA barn, som ju MÅSTE åla och krypa, är att de tar sikta på att hindra barnet i att ligga/åla/krypa på fel sätt.

Till ex. barn som rullar sig över från mage till rygg hela tiden,de får på sig en specialsydd väst där man har gjort ett stort X med pinnar på barnets rygg. Har man på sig en sådan väst, då är det omöjligt att ligga på annat sätt än på mage.

Barn som inte vill åla, men bara krypa, får åla genom en tunnel som är så låg i tak att man inte kan krypa.

Barn som inte kan krypa, därför att tyngdlagen håller dem nere, de får hänga i en sele några cm. over golvet, så att knän och händer precis räcker ner. Så får de krypa på det sättet.

IAHP har många lösningar på olika hinder man kan stöta på, men sedan jeg hade ett barn som både kunde och ville (nåja) åla, så har jag inte fått ta del av dessa lösningar. Mina råd är bara de jag själv har tänkt ut, och har hört mammor har användt med tur.

Så jag kan inte komme med något nytt och revolutionerande, utan att locka och motivera, hindra det överaktiva benet (kanske hala strumpor där, för att försvåra??), hjälpa det passiva benet, belöning om man gör riktig, ingen belöning om man gör "fel", ål-sällskap av förälder med mera. Och ge inte upp om det inte går på förste försök. Många provar én gång, och sen ger de upp om inte ålningen kommer i gång direkt. Sitter ni bakom henne mycket, så kan hon ju inte vända sig hela tiden. Nån gång fattar hon ju att det är ni som sitter där, menar jag.

Kanske k man försöka skicka i väg ett mail till IAHP och be om råd i spesifika fall?

Bandet går alltid att backa. Min fyraåring tog igen all sitt kryp och ål, men ju äldre barnet blir, ju mer kryp/ål måste till för att uppnå den utveckling som en liten bebis tar till sig i sin ål-period.
(Ål-periodar varierar från bebis till bebis. Någon behöver fyra månader ålning. Andra har visat sig behöva fyra dager.)

Kram, Hege
Pippilotta
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 09:27

Inlägg av Pippilotta »

Hej Hege

Tack för svar! Har läst många av dina inlägg tidigare och de är alltid intressanta. Vi ska försöka kämpa vidare. Egentligen kanske det var jag som behövde peppning för att det går så långsamt framåt. Krälat framåt på felaktigt sätt har Agnes gjort i flera månader.

Att ha strumpa som är hal på foten har vi provat, då tar Agnes i ännu mer ändå och tar mer hjälpa av armarna för att kompensera istället. Vi satte en stor tjock tossa på, men det hjälpte inte heller. När vi öppnat julklappar blev jag lite inspirerad när jag satt med lite wellpapp som något varit inslaget i, så jag snodde det runt hennes högerben för att se hur hon reagerade och la henne sen på mage. Fast då satte hon sig upp och arbetade av sig wellpappen innan hon kräla vidare.

Nåja, vi jobbar vidare så får vi se hur det går!
:heart: Agnes mars -07
:heart: Alice mars -09
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Klurig unge... :D

När man ser krokodiller som går, ödlar och andra kräldjur, så är det en sak som slår en: De kan går vid att löfta bara ett ben i taget. Det kan de för att deras magar ligger plant vid marken, och det är omöjligt att ramla omkull.

Just det erfarar ju människoungen också. Och antar olika formar för ålning. Fram kommer man ju...

När krypandet så står för dörren, då är det en annan visa som gäller. Krypa vid att löfta ett ben i taget, eller bara använde armar (ev. bara benen/bara ett av benen) går ju inte. For det första ramlar man, för det andra kommer man ingen vart. Korsmönster är det ända som går när det kommer till krypandet.

Bekymrade föräldrar kan ju återgå lite till ålandet när krypningen, och därmed den korsvisa teknikan har kommit i gång. Då kanske den lilla har fattat galoppen, och är med på lite ål-lekar.
Pippilotta
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 09:27

Inlägg av Pippilotta »

Jo tack, nog är hon klurig alltid! :roll:

För eller senaste ska vi nog få till ålning på rätt sätt i alla fall. Jag tänker inte vara mindre envis är dottern när det gäller den frågan! Nu verkar det äntligen som 8 månadersångesten börjar träda tillbaka så då kanske vi kan få lite mer energi över till roligare saker också. (Som att träna ålning/krypning på sätt sätt alltså) :)
:heart: Agnes mars -07
:heart: Alice mars -09
Pippilotta
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 09:27

Inlägg av Pippilotta »

Ifall någon är intresserad för hur det går så tänkte jag bara tala om att Agnes nu mera kan krypa på rätt sätt! Jag har ju försökt hjälpa henne på alla möjliga sätt och förra veckan så tog hon 2-3 krypsteg på rätt sätt någon gång ibland. Min man och jag bestämde då att ägna de tre dagar som han var hemma åt att hela tiden korrigera och hjälpa henne när hon tog sig iväg på fel sätt. Jag vet inte om det var det som hjälpte till eller ej, men redan på söndagen tog hon sig fram 14 krypsteg på egen hand utan hjälp. (Själva ålningen fick vi inte till för när vi böjer vänster benet ställer hon sig i krypläget istället)

I tisdags började hon med att krypa runt efter frukosten och in till sitt rum när vi skulle byta blöja osv. Sen efter ensamleken gjorde hon bara sitt gamla vanliga krälande. Jag hann börja misströsta lite, men efter att ha tagit av byxorna såg jag att hela vänsterknät var alldeles rött. Stackarn är ju inte van att använda vänster knä på det sättet och det blev nog irriterat så jag förstår att hon inte ville krypa då. Nu är hon igång igen och kryper mer än hon krälar. Så det går definitivt åt rätt håll! :D
:heart: Agnes mars -07
:heart: Alice mars -09
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Vad bra!! :D :D :D
LenaK
Inlägg: 179
Blev medlem: fre 02 nov 2007, 12:15
Ort: Stockholm

Inlägg av LenaK »

Hege skrev:
Det som IAHP gör när de utarbetar neurologiska utvecklingsprogram för HJÄRNSKADDA barn, som ju MÅSTE åla och krypa, är att de tar sikta på att hindra barnet i att ligga/åla/krypa på fel sätt.
Det jag menade med första inlägget var just att när bebisen är frisk, klarar den sig på "hursomhelst" ålningen eller ska det gå rätt till i vilket fall som helst?
Tack
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det tror jag att jag kan svara på!
klarar den sig på "hursomhelst" ålningen eller ska det gå rätt till i vilket fall som helst?
Det är den "KORSVISA" ålningen eller den "DIAGONALA" ålningen man vill åt. Fjärillssim osv... är inte det som räknas för med detta jobbar inte höger och vänster hjärnhalva på rätt sätt och inte heller ögonen som de skall. Så det är just den korsvisa ålningen man vill göra allt för att ha på plats! :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LenaK
Inlägg: 179
Blev medlem: fre 02 nov 2007, 12:15
Ort: Stockholm

Inlägg av LenaK »

förlåt , inlägget hamnade lite fel, det va menat som fortsättning på det översta fastklistrade trådet så jag bad Sagomamma om hjälp, hoppas hon ser sitt PM snart.
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

LenaKöhn skrev:förlåt , inlägget hamnade lite fel, det va menat som fortsättning på det översta fastklistrade trådet så jag bad Sagomamma om hjälp, hoppas hon ser sitt PM snart.
Jag är ledsen, du får helt enkelt skriva om ditt inlägg där det skav ara - men jag kan ta bort dessa när du gjort så :D
LenaK
Inlägg: 179
Blev medlem: fre 02 nov 2007, 12:15
Ort: Stockholm

Inlägg av LenaK »

ok, spelar ingen roll, låt det va´så, Tack
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
Mama Mia
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 03 mar 2008, 15:34

Inlägg av Mama Mia »

Hej,
jag försöker få min flicka på tre år att ta igen lite ålning. Krypa gjorde hon korsvist länge, men ålningen var det nog sisådär med. Hon har svårt, väldigt svårt att göra det idag.
Vi försöker göra spännande banor som är låga så att hon måste åla, men vi verkar inte få henne att tycka det är tillräckligt kul...
Är det någon som har några tips på hur man kan locka en 3-åring som kan krypa alldeles perfekt, går och springer bra men med lite balanssvårigheter att vilja åla? Hur har ni andra gjort?
För jag har väl förstått rätt att även om hon kröp korrekt så är ålningen viktig att försöka ta igen?
Tycker det är så svårt att bedöma min dotter enligt domans schema. Att åka till Philadelphia är stor apparat (har en 2månaders) och vi vill komma igång med ålning och annat så snart som möjligt. Försöker göra ett program här hemma men det är som sagt svårt att bedöma själv.
Mamma till världens coolaste flicka född december 2005, och jordens finaste pojke född oktober 2008
Och superbästa sladdisen född mars 2017
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Kan inte ge bra tips om ålning...För jag är inte så bra på det själv, tyvärr. Fast på kursen på IAHP fick vi alla åla hela podiet ut, och det var inte lätt. Att det är utvecklande för lungfunktionen förstod man...
Att åla tillsammans är nog annars det som funkar bäst. I somras ålade vi en del i en backe som sluttade lite neråt, då gick det lättare. Vi köpte glatta plastmattor att åla på.

Om profilen, vad tycker du är svårt? Kanske jag kan försöka hjälpa om du vill? Inte så klurigt som jag trodde först.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "