Det här med att kindpussas... Det är ju nâgot man "bara gör" här i Frankrike, som att skaka hand i Sverige. Jag tyckte att det var minst lika jobbigt att lära sig detta som att lära sig franska och jag är fortfarande inte helt bekväm med denna hälsningsvana.
Och jag är verkligen inte bekväm med att lära ut detta till mina smâ.

Jag har inte tänkt pâ detta som ett problem, men nu funderar jag pâ om jag inte i själva verket gör mina barn en otjänst genom att inte lära dem detta grundläggande sociala spel. Samtidigt som jag inte fattar hur jag skulle kunna lära dem nâgot som jag själv inte är bekväm med.
Detta gäller alltsâ inte när man hälsar pâ den närmaste familjen och vänner, dâ har jag inga problem att kindpussas själv och mina barn brukar i de flesta fall antingen själva ta initiativ till en kram eller en puss eller i vilket fall lâta sig pussas utan tillstymmelse till protest. Jag tänker mer pâ t ex i skolan där fröken hälsar pâ barnen med en kindpuss och vâr Mellanbror varje gâng backar och tittar ner i golvet (varpâ fröken skrattar och säger hej som vanligt och inte gör nâgon grej av det, tack och lov). Jag har pratat med henne om detta och förklarat att jag inte lär mina barn denna hälsningsvana och hon verkade förstâ precis hur jag kände.
Men vad säger ni kloka därute? Gör jag mina barn en otjänst? Hur gör ni med kindpussandet?
Tacksam för all input.