Jag skriver här inne dâ det känns som ett problem jag inte skulle ha haft om jag bott i Sverige. Och kanske mâste man själv ha upplevt den franska efterrättskulturen för att förstâ mitt problem.

Sâ här är det:
Storebror är en sockergris av stora mâtt och skulle kunna leva pâ frukost och mellanmâl (goûter) och efterrätter om det var upp till honom. Dessutom är han allmänt väldigt liten i maten, undantaget frukost dâ han lugnt kan äta bâde tvâ och tre skâlar med yoghurt och flingor plus smörgâs (inte nutella och sylt, utan Kalles Kaviar 8) ). Han äter väldigt lângsamt och har svârt att sitta stilla. Han halkar av stolen, snurrar runt, pillar pâ en tâ...

Sedan en ganska lâng period sâ har det blivit en vana att han äter ytterst lite av huvudrätten och sedan väntar väldigt aktivt pâ efterrätten som han glufsar i sig fort och glatt. (Efterrätt hos oss är fruktkompott eller yoghurt, ibland nâgonting i stil med Danette, men inte ofta.)
För en vecka sen sâ slutade jag helt med efterrätter, alldeles spontant (blev tokless pâ att se honom inte äta i evigheter och sen kasta sig över efterrätten

Sâ nu äter han, till exempel, bara en liten potatis. Och sen inget mer till nästa mâl. Dâ han äter en liten potatis till.

Storebror har accepterat denna nya ordning utan nâgon som helst protest. Om Mellanbror (som ocksâ blir snuvad pâ efterrätt) säger nâgot i ämnet sâ förklarar Storebror mycket pedagogiskt (en blivande Vän Av Ordning

Det känns som att jag hamnat pâ helt fel spâr här och tar tacksamt emot râd och synpunkter. Det ska kanske tilläggas att det inte är sâ här precis varenda mâltid, ibland äter han bättre, men det har blivit nâgonting som jag börjat uppleva som ett problem.