Ramsa på annat språk

Kackelforum för er ömma föräldrar med internationellt perspektiv
Mamma till 2
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 14:14

Inlägg av Mamma till 2 »

Jovisst bor vi Frankrike!
Fransk pappa och svensk mamma.....

Barnen hoppar mellan de olika sprâken. Har dessutom en känsla av att "svenska" lekar är lugna lekar med mycket tâlamod. Gâr det vilt till eller uppstâr ILSKA sker detta alltid pâ franska....

Det är härligt för barnen att ha möjlighet till tvâsprâkighet!
Prinsessan som just börjat Collège och 6ème har nu börjat med tvâ sprâk till och har inga problem med det!

Kramar
Mamma till 2
Prinsessan juli 99, okurad
Prinsen maj 08, nykurad
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Inlägg av Sarisparis »

Mamma till 2 skrev:Jovisst bor vi Frankrike!
Fransk pappa och svensk mamma.....
Känns som att jag har hört det förr! :wink: :lol:

âh vad härligt att höra att era barn verkligen pratar bâda sprâken, miniz, chokladkaninen och Mamma till 2 :D

Här har franskan helt klart övertaget, det är bara jag och diverse filmer och musik som är pâ svenska hos oss. :? Räcker det? Jag vill ju förstâs att mina smâ ska behärska svenska och känna att det är deras sprâk OCKSÂ.

Storebror, som just fyllt tre, pratar jättebra och tydligt pâ franska. Som jag sa kommer vissa ord pâ svenska när vi pratar han och jag, men dâ är det mest att han härmar nât jag just sagt. Han pratar inte svenska pâ eget bevâg i nuläget.

I och med att vi pratar franska hemma här i familjen, sâ blir det ju inte sâ mycket ren svenska för storebror. Jag pratar oftast svenska när jag pratar med honom, men är vi alla tillsammans sâ pratar vi oftast franska allihopa. Han har börjat école maternelle nu i höst (och stortrivs :D ) och jag har verkligen märkt ett enormt uppsving i hans sätt att uttrycka sig sen dess. Men det känns som att svenskan hamnat i bakvattnet, nâgra tips pâ hur man fâr den att bli intressant?
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Min första lärde sig prata i Quebec pà franska. Hon pratade dà franska med mig, men efter en làng semseter i Norge vände det. Hon var kanske 3 àr dà. Jag pratade alltid norska med henne och pressade aldri att hon skulle prata norska.
Sà det var det jag undrade pà, Sarisparis. Förstàr pappan svenska? För om han gör det kan du försöka prata mera svenska hemma. Annars kan du prata svenska till barnen, alltid. Sà lär pappan sig det ocksà, med dem.

Mattid. Màste gà.
Vi hörs!

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Inlägg av Sarisparis »

är det nâgot ställe ni inte har bott pâ, miniz? :shock: :lol:

Känner igen min store kille i hur du beskriver din äldsta. Jag hoppades pâ en sân utveckling i somras, när vi var i Sverige en dryg mânad. Det kändes som att vi var pâ väg ât rätt hâll, men sen tog semestern slut. :?

Ja, pappan förstâr lite svenska, tror han hänger med pâ det mesta som rör kommunikationen med barnen än sâ länge. Han har gâtt en kurs i svenska för en herrans massa âr sen, men engelskan är ju enklare när vi umgâs med min familj sâ han har inte pratat sâ mycket svenska, tyvärr.
Men jag tar till mig det du säger, att prata mer svenska själv hemma. Det ska införas bums! :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Hela världens barnaboksforum"