USA i två månader

Kackelforum för er ömma föräldrar med internationellt perspektiv
Skriv svar
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

USA i två månader

Inlägg av TinasDag »

Hej hopp!
Vi åker till USA i slutet av maj för en två månader lång vistelse. Har bytt hus med en familj i Tampa, FL och kommer svettas skönt i värmen antar jag :wink: Tur att dom har pool!

Så till kärnfrågan: Dag kommer vara dryga 18 månader när vi sticker och jag läste i BB att man egentligen inte bör flänga iväg när dom är i denna känsliga ålder :oops: Ja, ja, nu är det som det är och jag undrar om det är någon som har bra tips för att underlätta omställningen för honom. Hur hanterar man jetlag? Det är ju trots allt inte bara att ställa om från vintertid till sommar...
Och flygningen... Nån som har erfarenhet av en sådan långkörare med en sprallig 1,5 åring? Jag kommer ju dessutom vara suuuupergravid (speciellt vid hemresan då jag går in i 9e månaden :roll: ) och inte jättesmidig 8)
ALLA bra tips efterlyses!
Stora kramar,
Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Hej Tina!

Vad kul med husbyte! Det är verkligen intressant, du far gärna berätta mer om det.

Jetlag känner jag till, vi har akt fram och tillbaka över atlantern nagra ganger.
När ni aker dit, kommer pojken kanske vakna tidligt pa morgonen vid 4-5 tiden och da är han färdig med sin natt. Ni far försöka mörklägga rummet han sover i. Sedan när han annonserar att natten är över, ramsar ni honom med en säker attityd! Ni kan bestämma att morgon inträffar vid 6 tiden t.ex om han inte somnar om och tar sig en tvatimmars. Man vet aldrig, därför är det bra att ha en plan.

Sedan följande dag kommer han kanske vara supertrött tidligt pa kvällen och vill sova, för da är det natt!
Om han tycker poolen är spännande :arrow: dit!
Eller annat spännande ute. Sedan samma sak inför nästa natt.

Sa försök spika ett schema redan första dagen och följ det sa langt det gar.
Marginalkvarta, lägg honom lite tidligare om han blir trött och lat honom sova lite längre.

När det gäller flygningen, se till att han dricker eller suger pa take-off och landning. Detta underlättar trycket i öronen. Om han har napp kan han suga pa den, eller dricka vatten fran sugrör t.ex. En manads tid innan resan kan du plocka bort nagon favoritleksak, typ bok eller naogon pryl hemma, sa far han den sedan i flyget. Det brukar vara en hit. Annars nagon ny bok och nagon liten grej. Och spännande mat att äta själv, russin, majsskruvar, äpple ja du vet vad din pojke gillar.

Resdagen brukar jag inte ha nagra schema att följa, men sova när det passar alltid ha med lite mat sa man slipper bli hungrig. Passa bara pa att han inte blir övertrött, da är det svart att somna.

Kanske nagon annan har flera braiga tips pa jetlag och resa.

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Tack snälla för bra tips!
Vid tidigare flyg har han ju ammat vid start och landning men det är ju slut nu och tuggummi är han ju lite liten för :wink: Skall se till att ha dricka med åt honom, napp vill han inte ha.
Tänker mig att man får ha samma inställning dom första dagarna som man hade vi kurningen när han var suuuupertrött på dagarna i början. Aktivera och stimulera 8).

Angående husbytet så är vi medlemmar på HomeExchange.com och det funkar super. Har gjort två byten innan detta och varit hur nöjda som helst. Vi byter dessutom bil med våra "husockupanter" vilket öppnar för mycket smidigare semester! Försäkringar och så vidare gäller precis som om vi själva var hemma så det är inget problem och saker man är rädd om kan man ta undan/lämna hos mamma/låsa in etc. Men jag har alltid varit mer nervös för att nån skulle hända hos dom vi är hos än att dom skulle sabba nåt hos oss 8)

Fler bra tankar nån?
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Har inga bra tips att komma med :) men blev helt chockad att Dag är 18 månader han ska ju vara en bebis ju ;) :D Och så måste jag ju säga ett stort grattis till graviditeten, det hade jag helt missat! Ha det så bra i USA, berätta mer längs vägen, det låter spännande :)

Kram
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

Jag har lltod haft ett schema även under flygningarna. Eller egentligen har jag försökt förlänga dagen så att ungarna inte somnar för natten före de är hemma i sina egna sängar. :wink: (de får ta små naps på planet och så) Oftast har vi varit "hemma" runt 8 tiden på kvällen, vilket är ungefär när ungarna lägger sig normalt. På så sätt har vi sluppit jetlag helt och hållet. När de väl somnat sover de som stenar till morgonen. Någon gång kommer jag ihåg att jag tom fått väcka dem vid 9!! :lol:

Under middagslurarna kan det vara svårt att väcka dem, men det ger med sig efter ett par dagar.
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Jag har bara erfarenhet av en långresa med barn. Då var Tintin 16 månader och vi åkte till Thailand.
Hon sov på planet på golvet och/eller på sätet. Dock inga 12-timmar förstås. men lagom för att hon skulle få energi när vi kom fram.
Väl framme, 06 på morgonen, med alla nya intryck - sol, värme, palmer, hav osv. så var det inga problem att hålla henne vaken. Sedan la alla sig för middagsvila vid 12 efter lunch, men ställde klockan på 14.
Då var det seeeeegt att komma igång. Men allt det nya lockade och vi fortsatte dagen.
Efter middagen på kvällen somnade Tintin i min famn på restaurangen och sov från 20 på kvällen till 10 dagen efter! Rekord :lol:
Och så var Jet-lag borta och alla var i fas med tiden.

//Sophie
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Jag har bott i USA ett år och åkte hem på semester och sedan tillbaka igen när min dotter var ca 18 mån och jag själv var rejält gravid. Om han inte är för tung (ca 12 kg), försök beställa en "vagga" av flygbolaget - på några säten hakar de på en vagga där barnet kan sova under en långflygning men det krävs att man ser till att få just den platsen. Det hade jag en gång. Åt andra hållet missade jag att säga till om det så jag och dottern delade en sittplats i 9 timmar - med min enorma mage fick vi ju inte ens plats att fälla ner bordet så det var inget skoj. :(

Vällingflaska funkar i start och landning och är dessutom bra som komplement, det kan ju hända att det blir lite si och så med maten när man är på resa. (Blanda den precis innan boarding, med lite för varmt vatten så den blir lagom tills take-off.)

Jet lag: Min dotter vaknar när det är matdags på den andra kontinenten, så min erfarenhet är att det viktigaste är att sätta mattiderna enl den nya tiden. Och ge så lite att äta som möjligt när hon är hungrig enl den gamla tiden, för annars tar det längre tid för det nya schemat att sätta sig.

Ha så kul!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej igen & tack för alla bra tips!
Ja, nu närmar sig resan och här planeras hej vilt!

Chokladkaninen, vaggan du pratade om (bassinet tror jag dom sa på flygbolaget att det hette?) vet du vad den har för viktgräns? Dag väger ca 13,5kg och är 84 cm lång så jag tror han kan vara i största laget men det kanske går ändå?
Vad har du haft med på planet som underhållning till din dotter? Vi söker med ljus och lykta efter en bärbar dvd som han kan se sina mollyfilmer på, sen har jag lite böcker och kex/russin osv. Vad är bra tidsfördriv?

Kram , Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

TinasDag skrev:Hej igen & tack för alla bra tips!
Ja, nu närmar sig resan och här planeras hej vilt!

Chokladkaninen, vaggan du pratade om (bassinet tror jag dom sa på flygbolaget att det hette?) vet du vad den har för viktgräns? Dag väger ca 13,5kg och är 84 cm lång så jag tror han kan vara i största laget men det kanske går ändå?
Vad har du haft med på planet som underhållning till din dotter? Vi söker med ljus och lykta efter en bärbar dvd som han kan se sina mollyfilmer på, sen har jag lite böcker och kex/russin osv. Vad är bra tidsfördriv?

Kram , Tina
Hej Tina,
varför letar ni bärbar DVD? en bärbar dator funkar väl bra eller?

Ha en härlig tid där borta.

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

En sak till :wink:

Jag har ju inte läst tråden ordentligt men jag såg att du ska ju åka hem rätt sent i graviditeten. Du har väl kollat dina försäkringar ordentligt? OM OM OM bebben nu skulle få för sig att bli amerikan 8)
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Sist jag försökte beställa en "vagga" pa flyget var gränsen 10 kg.

Och nu är det perfekt att plocka bort hans favorit bok eller pryl som är i passlig storlek :wink: sa blir han glad när han far den tillbaka pa flyget.

Om du har din bärbara pc med, är ju att skriva pa word hur kul som helst, för det fàr han kanske inte göra sà ofta, det gör inte mina iallafall...

Gà i flygplanet, störa de som arbetar, kolla pà allt kul pà toan och ligga pà golvet och pilla är annars bra tidsfördriv. Och sooova.

Lycka till och trevlig resa!
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Kiki, bärbar dator funkar bra, min man har sin med, men en bärbar DVD är ju mindre och smidigare tänker jag? Speciellt som jag har STOR mage och Dag sitter i (förhoppningsvis :roll: 8) ) pappas knä... Men det lutar ju åt datorn eftersom jag inte gärna hostar upp 1000kr bara så där. Och jodå, vi har tecknat specialförsäkring...Det var inte billigt vill jag lova, men skulle nåt hända i USA vill man ju inte tänka på vad DEN kostnaden skulle bli :shock:

Miniz, bra tips med att skriva på datorn! Det tycker han ju är urkul när han kommer åt! Sen kommer han säkerligen springa benen av sig upp och ned i planet, jag minns vad glada passagerarna var när vi flög hem från Tromsö i påskas 8) NOT! Men, så länge han är nöjd och glad tror jag andra är det med!
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Spännade med resa :D Jag brukar slå in några paket med något nytt, spännande att pyssla med, kanske någon liten bil, ett russinpaket eller annat kul.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Tänk samma typ av leksaker som vid ensamleken! Kanske en ny bok, ett pussel eller en uppsättning såna där plastburkar som man staplar. Eller en sån där magnet-ritbräda (jag kommer inte ihåg vad de heter men man ritar med en tillhörande plaststicka - bra billeksak också!). Om han är känslig för höga ljud är det juste att ha hörselskydd för start och landning, finns i liten stl på Claes Ohlsson.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Hela världens barnaboksforum"