tva eller flera sprak i familjen

Kackelforum för er ömma föräldrar med internationellt perspektiv
Krümel
Inlägg: 620
Blev medlem: fre 10 dec 2004, 12:28
Ort: Borlänge

Inlägg av Krümel »

Hej,
här är en till med tvåspråkiga barn. Det är dock rätt okomplicerat eftersom inget tredje land är inblandat eller så. Och vi kan varandras språk rätt bra. Min man är från Tyskland och pratar tyska med barnen och jag svenska. Med varandra kan vi prata lite blandat men det var värre innan barnen kom! Då kunde vi nog byta språk mitt i en mening... Det gör dock inte Lovisa. Hon håller sig rätt strikt till att prata tyska med pappa och svenska med mig. Ibland är det nästan som om hon översätter till tyska till Dennis om jag sagt nåt till henne på svenska som hon vill "ge vidare". Hi, hi, rätt lustigt, för hon vet ju såklart att han pratar svenska också.

Meningsbyggnaden kan ju smitta av sig ibland. Tex kan Lovisa säga att hon ska "göra kiss" (Pipi machen) och såna saker. Men det ser jag inte som ett problem. Hon kommer ju säkerligen att lära sig. Eftersom tyskan automatiskt blir det svagare språket när vi nu bor i Sverige så försöker vi läsa en hel del tyska böcker och titta på tysk barntv.
Om Lovisa säger nåt lite fel så brukar jag bara bekräfta det hon säger och då säga det på rätt sätt. Hon brukar inte ta illa upp och det går säkert in litegrann iallafall.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

Vi pratar svenska (jag finlandssvenska och pappa stockhomska) hemma och engelskan kommer med dunder och brak nu genom dagis (där sonen går 3 dagar i veckan några timmar) och genom barnvakten som hjälper till. Jag märker att sonen 3,5 år nu börjar kunna förstå att det finns två språk och förstå att det heter engelska och svenska. Jag vet inte hur mycket dottern fattar, hon pratar betydligt mer än hon förstår, oftast härmar hon uttryck hon lärt av brorsan. Hon är häftig på det sättet, oh så totalt olik sin bror!

Ni som kommer ihåg vet att vi har haft det jobbigt med talet, och har det nog till viss det fortfarande, men man börjar så smått acceptera att han inte lär sig i samma takt som andra barn. På dagis är de jätteduktiga och jag tycker att det har hjälpt honom enormt! Så alltid något gått med dagis i alla fall! (Även om det är mer som förskola här borta...)
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

mrs tall skrev: Så alltid något gått med dagis i alla fall! (Även om det är mer som förskola här borta...)
Samma här. Stora lilla flickan (3ar) började förskolan i höst och kunde ju inte nagot katalanska. Men nu pratar och sjunger hon som bara det. Nu kan hon prata med barnen ute, inte för att barn behöver sa mycket sprak. Men hon är sa himla social, sa hon har växt enormt pa detta. :D
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
spanjorskan
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 26 okt 2008, 18:06
Ort: Madrid

Inlägg av spanjorskan »

Hej alla,
vad glad jag blev när jag såg att det nu finns en internationell avdelning på forumet! Det här med språket är något som jag har funderat mycket över (man funderar visst en hel massa när man blir med barn!). Jag bor med blivande irländska pappan i Madrid, så det blir minst tre språk för stackars lilla nykomlingen!

Jag och pojkvännen pratar engelska med varandra, även om han förstår en del svenska, så jag tror att vi fortsätter med det. Sedan kommer jag nog att försöka vara konsekvent med att prata svenska hela tiden – vill ju gärna att ungen ska kunna kommunicera med mormor och morfar och mostrar och allt. Pappa får prata engelska av samma anledning.

Spanskan då, hur gör vi med den? Jag tror att jag har läst någonstans att det kan vara bra att vänta med 3:e språket till treårsåldern, så jag funderar på att det kanske kan vara en bra idé att vända sig till ett tvåspråkigt dagis – antingen engelska-spanska eller svenska-spanska. På så sätt är ju ett språk redan ett som ungen kan. Det känns som att det vore grymt att sätta honom/henne direkt i en helt spansk-språkig grupp. Eller kan det funka också?

Liten anekdot om det där med att en person pratar ett språk till barnet – min svenska kompis bor i Holland och har barn med en holländare. Föräldrarna pratar holländska med varandra, men min kompis pratar svenska med pojken. När hon en gång glömde sig och sa något på holländska till pojken spände han ögonen i henne och sa bestämt: “Mamma! Prata SVENSKA!” Jag tror att han var 2.5 vid tillfället...hur gulligt är inte det?

Kramar till alla ute i internationella cyberrymden/spanjorksan
D 100901 (v41+1)
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Hej spanjorskan!

Och välkommen hit! Ja visst börjar man tänka pa allt möjligt när man väntar barn. Det är bra det.
Det känns som att det vore grymt att sätta honom/henne direkt i en helt spansk-språkig grupp. Eller kan det funka också?
Det är grymt... men det funkar jättebra. Mina flickor pratar norska och franska hemma och i fjol när den största började i förskolan (4ar) började hon direkt i katalansk skola. Vi hade försökt förbereda henne att de pratar ett annat sprak och sa. Hon började en fredag och pa mandag var hon helt ifran sig; Varför kunde hon inte prata katalanska, hon gick ju i skolan!!! Stackars, det var tungt. Hon fick lära sig ett helt nytt system och ett nytt sprak. Jag ransakade mitt blödande mamma-hjärta och kom fram till att skola var det bästa för henne. Det tog 2 veckor, med grat och tandgnissel, sedan började hon fatta spraket och systemet och nu älskar hon det. Och hon pratar katalanska sa det bara rinner ur henne.

Hon började halv-tid och sedan gick vi upp till heltid som är fem timmar om dagen. 3 timmar pa morgnen sedan 3 timmar paus och ater 2 timmar pa eftermiddagen. Det är perfekt, för de är mycket hemma, samtidigt som de är i skolan! Nu i höstas var det trearingens tur. Hon kunde heller inget katalanska annat än merci och si, typ. Hon fick ocksa grata sina modiga tarar i tva veckor. Men nu gillar hon skolan. Om hon är slapp en eftermiddag stannar hon hemma med mig och lillebrorsan. Hon är jättesocial, sa hon trivs att vara med andra barn.

Men som sagt, det kan verka lite grymt, men det funkar. De lär sig fort, de där sma liven!

Kram Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Hanna_Lasson
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 14 aug 2007, 09:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

tva eller flera sprak

Inlägg av Hanna_Lasson »

jo, det där med språk och barn är bara helt underbart!!! Min son som nu är 2 år har en mamma som pratar svenska, en pappa som pratar franska, föräldrarna pratar tillsammans engelska OCH hela familjen bor i Nepal (han har en Nepali barnflicka) samt han går i en engelskspråkig playgroup.

Man kan ju tro att killen är helt bortkollrad och förvirrad...men det fantastiska är att hans språkutveckling fullständigt exploderar för varje dag som går. Jag vet inte hur många nya ord han lär sig varje dag.

Vi föräldrar är konsekventa och pratar enbart vårt modersmål med sonen, barnflickan pratar Nepali och engelskan liksom bara kommer av bara farten.

Han har lärt sig att mamma säger "apa, pappa säger "singe", fröken säger "monkey" och Maya (barnflickan) säger "badhur"...!!! Jag är imponerad av honom VARJE dag!

Så jag tror inte att det där med språk är så dramatiskt, jag tror mer att barn vinner i längden av att växa upp med flera språk.

Kram
Hanna
Félix född 2007-04-10
Sélène född 2008-10-19
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: tva eller flera sprak

Inlägg av miniz »

Hanna_Lasson skrev: Så jag tror inte att det där med språk är så dramatiskt, jag tror mer att barn vinner i längden av att växa upp med flera språk.
Tror jag med! :thumbsup:
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
oliversmamma
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 06:44
Ort: lund

engelska och svensk

Inlägg av oliversmamma »

Hej!
Jag är american och pappan är svensk. Vi försöker hålla oss till våra hemspråk men jag tycker det är svårt när vi bor i sverige. Om vi är med kompisar och deras barn - så klart måste jag prata svenska. Jag försöker säga det på engelska också. Jag har några cousiner (7 och 6 år gamla) i New York. Där på dagis har de lärt sig att sjunga på både spanska och kinesiska! Barn är fantastiska- de kan det bättre än vi- bara ge de chancen. Hur söt är det när de säga " titta a rabbit!" jättesöt.
Min har inte börjat prata än... jag kan knappt vänta!

Jennifer
Oliversmamma
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Hej Jennifer och välkommen till forumet! :D

Barn är fantastiska! I gàr sa min 5 àring att hon skulle önska vi kunde prata lite spanska eller katalanska hemma. Det är lov sà hon pratar inte de spràken sà mycket nu.

Min lillkille är snart 17 mànader och övar mycket pà att prata. Det mesta är (för oss) oförstàndigt, men han har nàgra riktiga ord. Hola, Au revoir och Nej. :lol:
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
yoyomumin
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 08 jan 2010, 11:36
Ort: Medelhavet snart

Inlägg av yoyomumin »

Wow vilken bra tråd! Har ju gått och tänkt på det här med språk under en längre tid nu, och det är kul att se hur bra det går för många av er. Jag är ju svenska och min karl är israeli. Jag och lilltjejen ska strax åka ner till israel och förmodlingen komemr vi bo där under ett tag... och jag ahr så funderat hur det skulle ska fungera, jag och min kille vi pratar ju engelska, min tanke är ju att så småningom lära mig hebreiska, men prata svenska med lillan, han komemr prata hebreiska med henne... och ja, engelskan den kanske kommer senare? Jag kan ju inte veta nu ännu, men det glädjer mig att se här att det faktiskt GÅR!

Kram! /J :heart:
Stolt mammamumin till Mimi-trollet 20091111
Mamma till 2
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 14:14

Inlägg av Mamma till 2 »

Hej! Vilket bra ämne!
Jag är svenska och min man fransman, vi bor i Frankrike och pratar franska tillsammans även om min man ocksâ pratar svenska.
Min dotter som är 10,5 âr är nu helt tvâsprâkig och det hörs inte att hon inte bor i Sverige....förrutom att hon pratar som en vuxen och nästan Astrid Lindgren sprâk. Lâter ganska lustigt och gulligt! Under vinterhalvâret pratar hon utan svordomar och slang, men lânga sommarmânader i Sverige râder bot pa det!

Trots att ovetande talade om för mig att jag inte borde besvära den lilla barnhjärnan med tvâ sprâk kunde jag inte göra annat. När man hâller sitt lilla nyfödda barn intillsig kan man ju inte annat än att viska ömma ord pâ sitt EGET sprâk.
Hon pratade tidigt, men endast pa...Franska! Typiskt! Vägrade att svara mig pâ svenska, sâ jag ôversatte hel enkelt hennes svar till svenska: ex) "jassâ, du vill ha äpple och inte banan". Sen stammade hon ett tag (ngn mânad bara). Det var sâ mânga ord som ville ut att det blev trafik-kaos.
Sommaren dâ hon fyllde 3 släpte allt helt och hon började prata svenska lika bra som franska, vilket kändes skönt! Det var ju trots allt jag som var hemma med henne hela dagarna, även om hon var korta stunder hos dagmamma.

Nu till MIN frâga:
Hur gör man med läsa och skriva?
Eftersom hon är 10 läser hon själv pâ kvällarna och fullkommligt slukar böcker, men pâ franska. Om hon läser pâ svenska är det enklare barn-böcker eller Min Häst och det ger inte mycket. De fâ gânger hon skriver är det en katastrof, men jag vill inte rätta henne alltför mycket.
Hur gör ni?
Ska hon behöva ta extralektioner under sommar-mânaderna, för hon vill INTE ha mamma som lärare!

Hoppas ni har lite erfarenheter
Mamma till 2
Prinsessan juli 99, okurad
Prinsen maj 08, nykurad
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Hej yoyomumin och mamma till 2 och välkommen til forumet! :D

yoyomumin- Den teori vi följer är en person - ett spràk och det funkar bra.
Nàgon gàng pratar vi engelska med vänner, dà blir 6 àringen väldigt intresserad av hur man pratar engelska. De ser inte spràk som nàgot jobbigt, men bara flera sätt att kommunicera pà.

Engelskan kommer! Det blir spännade att se vilket spràk hon väljer om hon inte pratar bàda fràn början. Min 2 àring har mest norska ord med mig och franska med pappan. Han är sà rolig, han har kommit pà egna genvägar t.ex sopor heter bel = poubelle pà franska och söppel pà norska, han säger bara slutet sà har han bàda spràken pà en gàng. :lol:

mamma till 2- Kan ni prenumenera nàgot kul àt henne? KP, illustrerad vetenskap, Kalle Anka eller det hon tycker om att läsa. För att öva skriva kan hon kanske brev (-eller mail) växla med nàgon moster eller mormor eller vän fràn Sverige. Det är inte konstigt att hon har problem med stavningen pà svenska, sà som de stavar pà franska :roll: Hon kan enkelt kolla stavningen pà mail eller i ordbok om hon skriver gammaldags brev med ett hederligt frimärke pà.

Kanske nàgon fler har andra idèer?

(Var i Frankrike bor ni? Vi bor nära spanskagränsen vid medelhavet)

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Mamma till 2
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 14:14

Inlägg av Mamma till 2 »

Hej Miniz, jag tror att vi är grannar! Vi bor ocksâ där i krokarna...lustigt!
Har funderat pâ det där med meil-växla. Tror att det är lösningen för min dotter, men det innebär ju ocksâ att vi tillsammans ska rätta det hon skriver (för att hon ska lära sig rätt) och dâ blir det ju inte sâ personligt längre. Hon har precis börjat en "ny" âlder med första kärleken osv...Men, tror att det är där vi ska börja! Med läsningen prenumererar hon ju som sagt var pâ Min Häst, men KP var ett bra förslag! Reser "hem" vid pâsk sâ dâ fâr hon välja ut ngn tidning med lite mer text och mindre pratbubblor att prenumerera pâ. Kalle plöjer hon gamla ex frân 70-talet hela sommarlovet!

Alla bra idéer tas med glâdje emot!
Mamma till 2
Prinsessan juli 99, okurad
Prinsen maj 08, nykurad
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Wow, en granne! :thumbsup: Vi bor i Banyuls. Kanske vi kan ha en sydostfrankriketräff.
Har funderat pâ det där med meil-växla. Tror att det är lösningen för min dotter, men det innebär ju ocksâ att vi tillsammans ska rätta det hon skriver (för att hon ska lära sig rätt) och dâ blir det ju inte sâ personligt längre.
Med gmail och säkert mànga andra ocksà kan man kolla stavningen.
Busenkelt utan att mamma stàr över axeln. :wink:

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Mamma till 2
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 14:14

Inlägg av Mamma till 2 »

Ska försöka att inte kolla över axeln för rätt-stavning, vilket för övrigt aldrig varit min starka sida!! Antar att stavnings funktion finns pâ alla meilutbud.
I övrigt har jag kollat runt lite pâ nätet, och det finns hjälp att fâ dâr. Hittade grundenisvenska.se som kan ge lite baskunskap i grammatik men mycket teoretisk. Det âr nog ett jobb för morfar i sommar! Kan SE konflikterna hopa sig om jag skulle börja leka fröken!
Kanske ngn annan har ett bra tips pâ bra lâsa/skriva saiter?!
Har ocksâ en kompis i USA vars barn lârde sig svensk grammatik via ett spel...ska luska lite där.

Ett annat problem:
Jag tycker den franska skolan är urusel pâ att lära ut engelska, framfôr allt jâmfört med svenska skolor. Hur gôr man dâ? Privatlektioner orkar hon inte med eftersom skoldagarna âr lânga (hemma 17.00, mellis och läxläsning) och är dessutom lite överambitiöst. Har funderat pâ engelska barnkanaler, men hon âr sâ stor nu att hon nog vâljer bort dem... Har fôreslagit ridläger i England om ngnt âr, men vet inte om det ger ngt. Jag tycker att sprâk ska lekas in och har försökt med engelska kompisar i samma âlder, men de byter genast till franska eftersom det âr enklast!
Hummmm, vad tycker ni? Är jag jobbig mamma nu?

Miniz: I Bannyols är jag ibland! Tyvärr har jag inte turen att BO vid medelhavet, men ngn timme därifrân, och varje âr blir det ett besôk vid akvariet regniga helger! Hör kanske av mig för en kaffe eller strandträff ngn gâng sâ kan barnen prata lite svenka med varandra!

Ny vecka!
Mamma till 2
Prinsessan juli 99, okurad
Prinsen maj 08, nykurad
Skriv svar

Återgå till "Hela världens barnaboksforum"