Suomalaiset, hep!

Kackelforum för er ömma föräldrar med internationellt perspektiv
Gäst

Inlägg av Gäst »

Keksitäänpäs sitten jokin oikein haastava puheenaihe joka takuuvarmasti kiinnostaa kaikkia... :P

Vaikkapa hinnat. :)

Mitä asiat maksavat missäkin maassa. Me ollaan miehen kanssa oltu sitä mieltä että Suomesta on pikku hiljaa tullut Kallis Maa mitä tulee esimerkiksi ruokaan :shock: , silti ei tunnu kauhean kivalta olla euron ulkopuolella. :? Ikuinen valuutanvaihtaminen rassaa... :roll: Vaan entäpä sitten jos ja kun mekin täällä ruotsissa vaihdetaan valuuttaa? Kallistuuko kaikki kertaheitolla ja seuraavatko palkat mukana?

Mikä on teidän suomessa asuvien kokemus?

Mitä mieltä ovat muut ruotsissa asuvat mitä tulee valuutanvaihtoon?

Juu? Ei? Vaarinhousut? :roll:
Netta
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 24 nov 2008, 17:32
Ort: Örebro

Inlägg av Netta »

Minäkin voin kacklata!!!!!! Mutta vaan vähän. Mun suomea on "ringrostig"
Casper 080603 - kurad december 08
V 940522, A960924
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Moi Netta ja tervetuloa tänne! :D
Voi Piiaraukka... Olemme nyt 3 tällaisia suomenkielen harjutuksijoita ( :? ) se on siisti!

Minä haluan kunnon sauna ja kunnon kalja! (Röökikin, mutta olen jo lopettanut, en ole käynyt saunassa sen jälkeen kuin heitti pöljäpelistä pois...) Sauna ja kalja ja rööki, kuulu niinkuin yhdessä. Mutta eiköhän saunaankin voi mennä ilman nikotiiniä. Joo, ihan puhdas ja tuoksuu vielä vasta.
Uäks, rööki [-X ei kiitos.

Na niin. € kaikille! Sitten se on paljon helpompaa, ensin olin vastaan euroa, mutta nyt, me like...
Me like on eng. ja tarkoita tykkään.

Heippa
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Me like on eng. ja tarkoita tykkään.
:lol:

Ja huumori kukkii... :P

Niin, mites se oli?

että sikari käteen ja saunaan?

Mulle kelpais ihan ciideri... 8)

Netta! :D Siitä se lähtee! ei se mitään jos kielenkäyttö on hieman ruosteista. Routa ruosteen kotiin ajaa. 8)

AI MITEN KIVAA :!: :lol: TÄMÄ ONKAAN... :lol:
Piukku
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 21:55

Inlägg av Piukku »

Moi kaikki! Minä siis olen se mystinen Piia! Heittivät minut, vierailijan, ulos täältä, en saanut enää vastattua. Eipä auttanut muu kuin rekisteröityä. En oikein pidä siitä, koska näitä salasanoja yms. käyttäjätunnuksia alkaa olla jo ihan liika yhdelle lahopäälle muistettavaksi...

No, asiaan. En nyt halua mitenkään kehuskella, mutta tulin pari tuntia sitten saunasta ja juuri sain kulauteltua saunakaljani alas. Tupakkaa en polta, mutta pakastepitsaa söin palan. :)

Eikä siinä kaikki - ihanaa tämä kulttuurivaihto: tein elämäni ensimmäisen Brita-tortun uuniin ja a vot - siitä tuli tosi hieno! Että kiitos vaan ruotsalaisen ruokakulttuurin!!! Aion täyttää sen kiivihedelmällä ja kermavaahdolla. Huomenna juhlistamme pienimuotoisesti tyttäremme 1,5-vuotispäivää. Jippi!

Päiville: Joo, tuttu tuo Småfolk! Ehkä sitten joskus työelämässäni raaskin hankkia.. :roll:

Ja toden totta. Eurot tullessaan hilasivat hinnat aikanaan täällä pilviin! Esim. Jos kuppi kahvia kahvilassa maksoi markka-aikaan 1 mk, tuli sen hinnaksi euroaikaan 1€ (1€ on noin 6 mk). Ja mitä ruuan hintaan tulee, niin joo, meillä syödään ruuan kanssa c-vitamiinin lähteenä pääosin porkkanaraastetta, porkkanaraastetta ja vielä kerran porkkanaraastetta. Mihinkään tuorevihanneksiin ei näillä hinnoilla ole opiskelijaäidillä varaa. (Että kreikkalaiset salaatit saavat odottaa...) No, onneks on pakasteessa vielä marjoja. 20 € (mitä lie kruunuissa) ei riitä ruokakaupassa juuri mihinkään. En enää halua verrata mitä mikäkin maksaisi mummonmarkoissa. (Minusta tuo mummonmarkka on hauska sana meidän menneelle markka-ajalle.)

Toki matkustelu EU-maissa on valuutan puolesta ihanan huoletonta.

Menipäs viralliseksi. :shock:
Tyttö tuli 08/2007
Gäst

Inlägg av Gäst »

Saunasta..! :o

Huomenna minun vuoro. 8)

Jaaha! :shock:

Panivat sinut rekisteröitymään ja kaikkea. 8)

Nooo-oo... :P

Tämän paikan hyvät puolet ovat niin kuin luetellaan

a) kivoja ihmisiä

b) hauskat smileykset

c) kirjava kulttuuri... 8)

Mitä euroihin tulee, niin ARVASIN JA AAVISTIN :!: :o [-X

on se niin väärin... [-(

Mutta mutta.

Kai me tullaan kohta perästä mekin.. :roll:

TERVETULOA SEKALAISEEN SEURAKUNTAAN, PIIA :!: :D
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Velkommen Piia! ja suomeksi Tervetuloa Piia! :D

Ahhh, saunaaaa :oops: tämä smiley ei on oops, mutta minä saunan jälken. Siis väri 8) . Oletteko käyneet Harjusaunassa Helsingissä? :heart: Numero 2 mun listassa. Mummon sauna on nr.1!

Tämä perjantai iltana join saunakaljan ja söin kotitehty pitsa. Meillä ei on saunaa, siis kotitehty pitsa om tämmöinen substituutti, joka perjantai.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Piukku
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 21:55

Inlägg av Piukku »

Joo, kyllä itsetehty pitsa aina pakastepitsan voittaa.. Nam. Silloin kun lasta ei vielä ollut ja me molemmat käytiin iltatöissä opiskelujen ohella niin perjantai-iltaisin saunan jälkeen syötiin täytettyjä patonkeja. Olin marketin kassalla töissä ja sieltä aina sit napattiin mukaan vastapaistettu juustopatonki. Nam. Ja mums. :)

Mutta nyt keksin ainakin minua puhuttelevan aiheen. Nimittäin: Tänä talvena on ollut ihanaa, kun vihdoin ja viimein tammikuussa tuli pysyvä lumi. (Aikaisemmin elämässäni - varhaisessa nuoruudessani - lumi tuli viimeistään joulukuun alussa. Että näin lämpenee Pohjola...) Niin, siis eilen oli varsinainen lumimyräkkä ja tänään oli ihanaa touhata pihalla pulkkaillen ja mäkeä laskien jne. No. sITTEN SAAPUI se ylitehokas auraaja-ukko, joka parturoi koko taloyhtiön pihan kulkureitit niin että hiekat ja nurmenreunat paistaa!!! Siis milloin aikuinen unohtaa, mikä lapsena oli kivaa????!!!

Asutaan siis rivitaloyhtiössä ja ollaan lasketeltu mäkeä sieltä sun täältä talon kulmalta alas pihapiiriin. Ollaan sanottukin sille auraajalle, että voisitko jättää tuon saunamäen auraamatta. Että me voidaan lapioida sinne johtava pihatie. Kun sitä saunaa ei edes käytetä kuin kerran viikossa.... No nyt on varmuuden vuoksi rinne aurattu 3-4 metrin leveydeltä, että mahtuu siitä sitten vaikka isompi pataljoona kerralla...

Pieneksi mielenosoitukseksi täytyy sitten vähän lapioida lunta takaisin pihan pahimpiin hiekkapaikkoihin. Siis, kohtiin, jotka osuvat meidän pulkkareiteillemme. 8)
Tyttö tuli 08/2007
Gäst

Inlägg av Gäst »

Joopajoo... :lol:

Siis LUMI. :shock: LUNTA.

Minäkin muistan, silloin kerran 80 - luvulla, meillä oli kunnon talvi, lapset laskettiin pulkkamäkeä :o ja tehtiin me myös lumilinnoja... 8)

Sitten vuodesta - 87 taidan muistaa YHDEN lumivuoden. :roll: Kiitos Golfvirta... :roll:

Perjantaina kuitenkin satoi juuri sen verran lunta että maa muuttui valkoiseksi. Hugon päiväkodissa olivat rynnineet suoraan mäkeen koska kaikki tietää, että myöhemmin iltapäivällä lunta ei enää ole... :roll:

Sellaista on meidän lumentulo! :shock:

Kohta varmaan annetaan lapsille kouluvapaata lumipäivinä (tai aamupäivävapaata... :?: ) jotta he pääsevät kokemaan lumileikkejä... :roll:

Kademieli on suuri, Piia! :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

No plikat! =D>

Jokos te väsähditte :?:

Jäittekö te nukkumaan sinne viikonloppusaunaan, vai miten..?

Tässä teille pieni piristysruiske... 8)

http://www.youtube.com/watch?v=8wacMgB-gKs :-({|= :heart: 8)
Piukku
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 21:55

Inlägg av Piukku »

Heh!

Minä juutuin lumeen. No, ei pelkoa, ei sitä täällä niin paljon ole, että vaaraa olisi.... 8)

Jatkan ruokateemalla. :) Syödäänkö Ruotsissa laskiaispullia? Jos vastaat kyllä, niin marsipaanilla vai mansikkahillolla? Minä syön ehdottomasti hillolla. Mutta miten syödä pulla ilman että kermavaahto pursuilee suupielistä? :roll:
Tyttö tuli 08/2007
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Täällä ei ole lunta eikä laskiaispullia... No, ei se mitä, onhan täällä muutta hyvää.

Heip.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Onhan meillä toki laskiaispullia! Sehän on tämä ruotsalaisten "semla"! Siihen EI kuulu mikään mansikkahillo [-X , vaan tietysti oikea ja aito mantelimassa! :P

Piia, laskiaispulla syödään näin:

Keitä itsellesi kupillinen lämmintä kaakaota.

Nosta pullan hattu.

Kaavi noin puolet :roll: kermasta pois, ja lopsauta se kaakaoosi. Syö hattu pois. Nauti pullasi ja kaakaosi... 8)

Perjantaina minä haluan laskiaisen, niin LCHF - ihminen kuin olenkin! :P
Piukku
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 21:55

Inlägg av Piukku »

Ai joo! Jossain Melukylässä tms. mä oon ton Päivin kuvauksen nähny.. Mut ei, ei. On se hyvä et täällä sit sekin perinne sovelletaan ja väitetään omaksi. 8)
Ja mansikkahillot kehiin! Eikä hattua pois, ei, ei vaan kaikki kerralla. Ja sit nuollaan kermavaahdot suupielistä ja sormista. :lol:
Tyttö tuli 08/2007
Piukku
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 21:55

Inlägg av Piukku »

Eiku siis, mä oon nähny siis sillai, et syvällä lautasella(?) on maitoa (kaakakota?) ja sinne se pulla sit laitetaan uiskentelemaan...

Muuten, diggaan ihan sikana Viirua ja Pesosta! Olisko Felix ja Petterson (?)... Hassu kissa ja kiva ystävyys.
Tyttö tuli 08/2007
Skriv svar

Återgå till "Hela världens barnaboksforum"