....

Mötesforum för ensamstående föräldrar
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

....

Inlägg av Mian71 »

Lever i den vardag vi ibland läser om.
Den ensamma Mamman. Som sliter helvettet för att få tillvaron att gå ihop.
Att vara den "alerta" på jobbet , att vara den mamma som ger allt, att vara mamman som tröstar, pedagogen, den varma, kärleksfulla, trygga, stabila. Mamman som lyssnar, sitter med på läxor, bråkar om tv spels tid.
Som ser till att barnen har rena kläder , rätt storlkear, rejäla vinter dojjor.
Mamman som gnussar växtvärks fötter mitt i natten. Mamman som ramsar mitt i natten, mamman som medlar, mamman som sitter i utvecklingssamtal med dagis, skolan, föräldrarmöten.
Mamman som ser till att alla är utomhus varje dag även om hon själv bara vill vara inne och skrota med kaffe.

I dag är jag trött.
Jag behöver en kram.
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: ....fortsätter tänka högt...

Inlägg av Mian71 »

Men å andra sidan...
Är jag ändå tacksam över att jag tillstor del har utrymme att göra som jag tycker är bäst. jag behöver inte prata med en " vägg" ( mannen) för att nå ett resultat. Jag behöver inte gå hemma och bli irriterad för han gör si och inte så.
Jag behöver inte gå med tankarna " äh.. kanske detta inte fungerar ändå" och trampar runt i en slags ångest över att inte veta om det är rätt eller inte.
( har ju vänner som lever så )
Jag förskönar bilden av familjen. ALLA myser med sitt jävla fredagsmys och gör trevliga aktiviteter med familjen . Jag förskönar familjelyckan när det grillas i trädgårdar.

I bland känner jag mig bara så Jävla ensam. Nån att diskutera med hemma när det gäller barnen, livet eller vardagen i övrigt vore skönt.
Eller bara få dra ner till affärn när lilla flickan lagt sig kl 19.

Jag har fantastiska barn, ett bra jobb, ett schysst hem men ibland tappas orken.
Vem kan vara super mamma jämt liksom?
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: ....

Inlägg av TorsMamma »

:heart: En kram! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: ....

Inlägg av Mian71 »

Tack :heart:
Ibland är det bara skönt att få gnälla ur sig.
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: ....

Inlägg av Sarisparis »

Hej Mian71 :D

Här kommer en kram till! :heart:

Ville tipsa om Bluegooses fantastiska trâd inne pâ Barnafostran, den är helt underbar och peppar ordentligt.

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... =8&t=22960

:heart:
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: ....

Inlägg av helamig »

Gnäll på, det är skönt! KRAM!

:heart: :heart: :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
My Precious
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:04

Re: ....

Inlägg av My Precious »

Mian71, du är en så bra mamma. Det är mänskligt att inte orka jämt, ingen gör det. Det tillhör livet. Idag så var jag så trött imorse när vi gick upp. Brukar inte alltid vara det men idag var jag det. Tar agrejade på golvet och jag lade mig på soffan och vilade lite. Man ska kunna vila oxå.

Att acceptera sig själv och vara stark, både bra och mindre, det är bra för barn att se oxå. Att man inte förnekar och överanstränger sig för att, till slut, riskera att gå in i väggen. Att visa att man accepterar sig själv och blir stark igen. Att lära sig att kunna vara lite svag men sen visa: det här är en fas, det går över. Jag önskar att jag hade fått se det när jag var liten. Och inte bara att allt ska vara "perfekt". Tyvärr så var det på bekostnad av oss barn.

Du får så många kramar du vill, när du än behöver det!!

KRAM
KRAM
KRAM
Mamma till coola Tara, 080520, prematurflicka (28 dagar tidig)
TUFFING SOM HUNNIT IKAPP SIG ORDENTLIGT
bluegoose
Inlägg: 88
Blev medlem: tis 07 sep 2010, 09:42
Ort: Uppland

Re: ....

Inlägg av bluegoose »

Mian71, vill bara säga att jag känner igen mig så otroligt mycket i det du skriver! Det är ofta en balansgång på slak lina, att orka med allt som måste orkas. Ingen klarar att vara på topp och "perfekt" hela tiden.

För mig har det här forumet varit ovärderligt det senaste halvåret - med peppning och kloka ord och inte minst ett ställe att få skriva av sig och bolla funderingar, när man nu inte har någon vuxen i huset att tillgå.

KRAM till dig! :heart:
Storasyster T född maj 2002
Lillasyster A född april 2004
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: ....

Inlägg av Mian71 »

Semesterrrrr :D
Egentligen underbart att vara ledig. Det är ju det.. andas lite.
Så sitter man här och ändå blir så störd på alla som lever i happyland. Det grillas och det åks ner och tas en öl på uteservering och det planeras hit och dit. Konserter och skojiga grejer. Men mian sitter hemma då läggis är 19. Då hon sällan har barnvakter. ( mkt sällsynta..).
Jag saknar såååå någon att dela kvällen med. Visst kan en vän eller två komma över en kväll och vi sitter och surrar en stund på altanen.. Men jag saknar en livskamrat!
Jag menar inte alls att livskamraten ska vara nån form av barnvakt. det är inte det. Men det vore skönt med lite stadigt, tryggt sällskap i största allmänhet.
Ngn att bara luta axeln mot en kväll.
Som finns där vid sömnfnurror där man bara vill slänga ut en mening " det är ok va? vi går inte in nu?" .. "näe" ska den livskamraten säga.
( och miljoner tack till detta forum gällande just peppning och svar på frågor.. eftersom jag inte kan bolla med ngn i min närhet .. just när det gäller shn :heart: eller när man funderar vad 11 åringen håller på med eller hur man ska göra med en 2 åring som gör si eller så! TACK !!)
Eller varför inte få dela de blöta pussarna lilla fia kommer springande med när hon badar i sin lilla pool på gården sprudlande lycklig över livet. Att få DELA det. Att få skratta åt allt tokigt roligt hon gör och framför allt säger.
Att få surra om sonen och hans 11 åriga charm.. host..
Det gör jag ju med hans pappa såklart .. men dela det med ngn hemma. Ngn som bryter av meningslösa diskusioner eller bara nån som säger " gör nu som din mamma sagt!"

Åhh va skönt det vore.

" alla" gör så mkt. Grannens son som är jämngammal med min flicka springer vaken hela kvällarna medans föräldrarna grillar.. åker ner på stan med han i vagnen och bara tycker ( tror jag) att jag är så trist med mina rutiner..
Men sen kostar ju allt. Bara ett besök i närmsta nöjespark går minst på en tusing. Jag har fasiken inte råd med det.. :-(
Men lilla fröken saknar inte det för vi kan cykla ner till en bondgård och titta på djuren .. minst lite roligt som kaffekopparna som snurrar i en karusell. men ÄNDÅ)
Men jag har valt detta. Jag behöver inte åka ner på stan eller ha henne med när jag grillar på kvällen ( nån gång får hon säkert vara med.. såklart.. det fixar hon) ..
Äh.. är bara så SUR i kväll för jag har så långtråkigt i skrivande stund.

:-(
Lyxproblem .. ? ja.. kanske..

Men ville bara vräka ur mig lite.

kramar
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Pirella
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 11:24

Re: ....

Inlägg av Pirella »

Jag förstår vad du menar...
Jag blir också sur ibland. Och tänker på alla som lever i happyland. Jag saknar också en livskamrat, men under tiden försöker jag att skapa mitt eget happyland. Tänkte på det du skrev om att alla gör så mycket och att allting kostar. Ja, det där har jag gjort till mitt livs uppdrag! Att spendera så liiite pengar som möjligt och få ut så myyycket som möjligt ändå. Nu inför semestern satte jag mig och skrev ihop en lista över saker att göra. Jag hittade på 16 GRATIS aktiviteter från mitten av juli till mitten av september! En enda sak kostade pengar, och det var en husvagnstur till Julita Gård (Pettson & Findus). Sen var det bara en massa roliga saker som kostar bensinpengar / pendelkort och medhavd matsäck.

Ja, jag vet... Nu är jag sådär klämkäck så att man bara vill säga "Pffft...". Men jag lovar dig att jag förstår precis vad du menar. Och att jag åtminstone litegrann har det ungefär som du. Försöker bara hjälpa till och få upp humöret lite. Och vet du vad? Skulle du och barnen vilja komma häråt på gratis-semester, så är ni hjärtligt välkomna! Låna husvagnen, kanske? Tänk om vi ensamstående kunde starta en "semestra-hos-varann-tråd", eller en "byt-semester-med-varann-tråd"? Det vore väl underbart!

Nu blev det kanske lite mycket fokus på semester-grejen, även om jag förstod en annan innebörd i dina inlägg. Been there, done that, bought the T-shirt...

Kram!
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: ....

Inlägg av Mian71 »

Jag ska e g e n t l i g e n inte klaga just på saker att göra när vi har semester. Har stuga i hälsingland och inget bättre kan vara för både barnen och mamman att vara där. Men vi har inte varit där hela sommaren.
Ett exemperl...Kom ett sms från en kompis " hej! vad gör du. Vi sitter på .. och dricker en sommar öl. Kan du inte komma ner"
Vad svarar jag .. " åh, det låter jättetrevligt. Har lagt flickan och kan inte ordna barnvakt. Ha det så mysigt"
En dag hör vännerna inte av sig mer. Men de förstår ju också.. men faktiskt har jag tänkt så.
Det är allt det här med sommar och sommarkvällar...
Gillade med goda vänner förra helgen och deras små kottar. Nitiska Mian går hem så hon kan lägga flickan i tid och får kommentarer " men det r ju SOMMARLOV" och jag lommar ändå hem så hon kan lägga sig nästan i den tid hon brukar.
Dagarna går ju rätt bra. men kvällarna.
sonen är för liten tycker jag ( och för suckig) att lämna som barnvakt. I alla fall en kväll ( dessutom skulle han vägra).
Han kan vara barnvakt max 20 minuter.

MEN! Din semester tanke är ju skitbra!!!
Jag har ju stuga i hälsingland. Ska fundera om jag kanske ska ha en " kollo vecka" för ensamma mammor eller pappor. Bore ju skitkul! :-)
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Pirella
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 11:24

Re: ....

Inlägg av Pirella »

Jag fattar precis... Man känner sig begränsad och isolerad. Fast för mig är det till viss del mitt eget fel. Jag och barnens pappa har barnen halva tiden var (fast inte veckovis), så jag har egentligen möjlighet att träffa folk och hitta på saker när jag är barnfri. Men på något sätt har jag blivit lite enstörig. Det är inte bra alls, och jag jobbar på det. Dessutom har jag nog lite tendens att vara sådär nitisk med barnens rutiner som du beskriver... Fast jag blev glatt överraskad härom veckan!

Vi gick till kvartersbutiken en helt vanlig torsdag eller nåt. Klockan var runt 17.30 och vi gick dit för att köpa mjölk så att vi kunde äta kvällsmat. På hemväg gick vi förbi bekanta och blev spontant inbjudna på grillafton. "Nja, hmm, hmm", började jag. Barnen måste ju bada och sova snart osv, osv. Jag tackade till slut ja, och vi hade en underbar kväll allihop! Vi gick hem vid 23.30, och båda barnen hade då varit på ett strålande humör hela tiden. Inga sura miner, inga trötthets-utspel. Det var så härligt att bara få vara en hel sen kväll med barnen fnittrandes och flamsandes runt omkring. Sånt där helstolligt gör ju jag aldrig!

Gå inte hem nästa gång ni är iväg och grillar! Det ÄR sommarlov. Och för barnen är det spännande och minnesvärt att få vara med om såna där saker. Lyssna och titta, och sålänge barnen är glada och mår bra - sitt kvar! Blir det tjorvigt - gå hem.

Och det där med semesteridén måste vi ju verkligen klura vidare på. Du har stuga, jag har husvagn, vem har vad mer? Tänk vilken fantastiskt semesterträff vi kunde ordna! Och tänk vad alla vi ensamstående skulle kunna ha för utbyte av varann. Alla har någonting som någon annan gärna vill ha!
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Re: ....

Inlägg av NlNA »

Hej :!:

Jag hakar gärna på den där idén om semester för ensamstående i AW-anda :D :D :D . Det känns faktiskt tryckt då eftersom andra i ens omgivning inte alltid har förståelse för det här med ramsandet m.m och varför man gör si eller så.
Har heller ingen i min närhet med små barn som är ensamstående så att få träffa "likasinnade" :wink: skulle vara underbart :!:

Ja och vad har jag att erbjuda tro.... :?: :-k

Har varken stuga eller husvagn men bor 10 minuter ifrån västkusten med bad, strand och härlig sommarstad för den som vill. Husvagnen kan ställas upp på parkeringen och ett rum kan också fixas om det behövs :) .
Lekplats utanför dörren och skogen runt huset :!:

Mian: Kollo i din stuga är suveränt :D .

Jag säger som Pirella:
Det är inte hela världen att en gång avvika från schemat och rutinerna :!: :!: :!:
Min lille kille på 14 månader har varit med flera gånger ute när det varit fint väder och vi har kunnat grilla hos kompisar, varit på stan, på stranden m.m ändå. Han ligger i sin vagn och somnar som en stock när klockan är sju och sover tills vi ska hem och somnar gott om igen när jag lägger honom i sängen.
Lite svårare är det för tösen, men är vi hos kompisar så läggs hon som vanligt i en säng. Har vi inte tillgång till sovplats så brukar hon få vara uppe till 9, 10 på kvällen och somnar ibland i knät hos mig eller någon annan. Då hon är 3,5 år så anser jag att hon fixar att vara uppe såpass länge en kväll då och då i månaden.

Du vet: En gång är ingen gång, två gånger är en vana :!: :wink:
Du har också ett liv Mian :!: Ett liv utanför barnens rutiner är också viktigt för dig som vuxen :heart: .
Det är så här jag har hämtat energi.
Mina barn är allt för mig men vad är jag om jag inte lever ett liv :?:
Jag flänger inte omkring med mina barn hit och dit men jag anpassar de saker jag vill göra till barnens rutiner. Sover inte lillkillen 1,5 timme mitt på dagen för att vi är på stranden så gör jag inte mycket väsen av det då jag kan erbjuda honom en stunds vila i bilen hem sen. Och är jag alldeles för trött för att bada dom på kvällen då vi varit igång hela dagen får det helt enkelt bli en lätt tvättning i handfatet om dom är allt för sketna :wink: . Har vi varit hos släktingar eller kompisar och det är lagom att åka hem när det är dags att sova så gör jag det mesta av rutinerna där vi är och låter dom somna i bilen hem. Sen bär jag bara in dom till sina sängar när vi är hemma och flera gånger har dom sovit i sina kläder istället för pyjamasen (då jag inte tagit med pyjamasen om vi spontant fått en inbjudan någonstans när vi var iväg). Lika ofta har dom inte borstat sina tänder :!:
MEN, dom mår lika bra för det och är lika trygga och harmoniska som dom alltid varit 8) . Huvudsaken är att du står där med tryggheten OM dom skulle ifrågasätta ditt handlande :roll: .

Ha det underbart gott och ta vara på era liv, lev dom tillsammans med barnen :heart:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: ....

Inlägg av SusanD »

Hej alla, nu är jag ju inte ensamstående men vill ändå komma med ett inlägg i er tråd, hoppas att ni inte misstycker.

Jag tror, som någon skrev, att det är jätteviktigt att man får vara vuxen också, inte bara förälder. Här hemma lägger vi nästan alltid barnen den tid de ska enligt sitt schema. Men då och då har vi också party, antingen här eller hos någon annan, och då får man vara uppe så länge man orkar. De två små brukar vi hysta i säng där vi befinner oss men de två "stora" får vara uppe. Jättekul har de och trött blir de, somnar som stockar när de läggs i sina sängar.

Att då och då få vara uppe sent och hänga med på lite av livets festligheter är absolut inget som skadar. Våra barn som har ett fullt sovkonto klarar dessutom av det bra, de blir inte gnälliga utan har bara skoj.

Låter ju toppen med en semesterorganisation, det skulle nog behövas även för oss som har en partner men ingen ekonomi att tala om. Väljer man att vara hemma med barnen blir det oftast ganska klent ekonomisk.

Behöver någon barnvakt eller vill ha lite semester så har vi både husvagn och en liten gäststuga på tomten som ligger mitt i bokskogen på Hallandsåsen. Här finns det dessutom barn i alla åldrar höll jag på att säga, :wink: nästan i alla fall så lekkamrater fattas inte.

Dessutom är det nedförsbacke hit om man kommer norrifrån :thumbsup: så det går fort och lätt att ta sig hit. :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Re: ....

Inlägg av NlNA »

Åh Susan :!:

Din invit lockade rejält kan jag säga :wink: :lol: Det är ju mindre än en timme till dig ifrån mig ju :!: :!: .
Och barnvakt inklusive alla "regler och förhållningssätt" gör det hela betydligt lättare :!: :!:

Nu när jag snart börjar arbeta och för första gången kommer få känna på att leva som ensamstående "i vardagen" behövs det garanterat en fristad att åka till [-o< .

Ska absolut ha dig i åtanke :heart:
Kram
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Skriv svar

Återgå till "Leva ensam med barn"