Ensam pappa undrar

Mötesforum för ensamstående föräldrar
Skriv svar
emil
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 23:14

Ensam pappa undrar

Inlägg av emil »

Hej,

Jag vet inte vart jag ska vända mig riktigt så jag provar här, jag har två frågor och hoppas dom är ok att ställa här.

Jag har en son som fyllt 6 år. När han var 3.5 år separerade jag från hans mamma och sen dess är han hos mig varannan vecka. Han favoriserar mig framför mamman och säger ofta att han "vill aldrig mera dit" och "det är mycket bättre hos dig" osv. Ibland - men sällan - blir han glad när vi har överlämning, men varje gång jag kommer och hämtar blir han jätteglad. Även om mamman och jag inte kommer särskilt bra överens så vet jag att hon är en bra mamma och att han har det bra där. Hos mamman är det tydligen olidligt ibland och han säger ofta att "han vill till pappa". Han har aldrig sagt att han vill till mamma hemma hos mig.

När får/bör han börja bestämma själv?

Vi bor i en tvårumslägenhet så han har inget eget rum. När han växte ur spjälsängen skaffade jag en växasäng som han blev mycket stolt över i två dagar. Sen flyttade han till min säng (160cm) som står bredvid. Så nu nattar jag honom där sen länge, och när han var mindre så var det inget problem, bara bra, praktiskt och dessutom mysigt.

Nu är han alltså 6 år drygt. Hur ska jag göra, borde han inte börja använda sin egen? Jag har funderat på att köpa en ny säng till honom bara för att flytta över honom, men vet att han absolut inte kommer vilja det. Samtidigt som det fortfarande är mysigt att ha honom i sängen så börjar jag tänka att det kanske inte är så vettigt längre.

Fråga två alltså: Ska jag köpa ny säng till honom nu och se till att bryta mönstret?

Tacksam för råd!!!
Beckabus
Inlägg: 538
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 20:44
Ort: Hajom, Mark

Inlägg av Beckabus »

Hej där!!
Är inte på något sätt utbildad, men jag blev så imponerad av en pappa som vågar ge sig in på något som ibland kan kännas som ett "kvinno-domän" :wink:
Blev glad över att se att du skriver att du vet att barnets mamma är en bra mamma, att ni även om ni inte kommer super överens, kan erkänna varann som bra föräldrar!!
Tror att det är ibörjan av tonåren (typ 12-13) som man tar hänsyn till vad barnen önskar i en separation (ja, alltså om det går till familjerätt-tingsrätt), men är inte helt säker..
Svårt att säga som utomstående när han "bör" få bestämma själv? Hänger väl kanske ihop med hans mognad, hur mamman känner det, nära till varandras boende osv osv.
Låter väl som en bra idé att ordna ny säng, se till att han får vara med och välja, kanske att han oxå får välja nya sängkläder (spindelmannen är populärt hos grannen :lol: )
Lycka till med allt.. *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
My Precious
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:04

Inlägg av My Precious »

Hej och varmt välkommen hit!
På din första fråga så undrar jag om du har pratat med mamman? Kanske finns det åtgärder som ni kan vidta för att sonen att må bättre? Vad exakt är det som påverkar eller stör honom? Ju mer man ringar in problemet desto lättare att hitta en lösning. Nu kan jag inte så mycket förutom om min egna lilla 8,5 månaders. Däremot så tror jag att alla problem har lösningar, det gäller bara att hitta dem. Enligt föräldrabalken så ska barnet vara 12 år när det får bestämma själv gällande boende.

En egen säng tror jag absolut på. Man sover bättre själv, det finns ingen risk att man väcker varandra även om sängen är stor. Men räkna med omställningstid, runt 3 dagar. Motivera, diskutera och uppmuntra. Varför skulle han inte vilja sova i egen säng, han är ju stora pojken då ;) Kärlek och närhet går att få på dagen med (om det nu skulle vara det han saknar).

Hör gärna av dig och berätta hur det går!
Mamma till coola Tara, 080520, prematurflicka (28 dagar tidig)
TUFFING SOM HUNNIT IKAPP SIG ORDENTLIGT
Skriv svar

Återgå till "Leva ensam med barn"