Ramsan har inte satt sig, varför ??

Mötesforum för ensamstående föräldrar
Skriv svar
lena-wallstrom
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 21:50
Ort: Gimo

Ramsan har inte satt sig, varför ??

Inlägg av lena-wallstrom »

Hej

Jag har en son på 7 1/2 mån Ludwig. Har genomfört två nätter och han har somnat på 8 min kväll ett och 45 min kväll två (jätte ledsen) Har just gjort nattning kväll tre. Fick även idag buffa ca 20 min. och ramsa. När jag hade hållit på ca 15 min fick Ludwigs pappa ta över och då somnade han utan ramsa?? Ramsan har han inte fattat eller så har jag gjort väldigt fel för när jag går ut och ramsar utanför dörren så skriker han upp sig. Jag fattar inte varför. Jag får aldrig sista ordet. Det blir svårt för mig om jag alltid ska behöva buffa honom eller att det bara är hans pappa som lyckas (eftersom vi inte bor i hop) Hjälp mig att beskriva hur jag ska ramsa, framför alt bekräfta.

:cry:

Lena
Trött fyrabarns mamma
David -90, Olivia -94 Dennis -98 och Ludwig 080617 kurad 090129
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Hej Lena och välkommen hit! :heart: :D

Det låter som om ni fastnat på kurnatt ett. Svårt för mig att veta när jag inte har någon bakgund på hur kurningen har gått. Kan du skriva lite kortfattat hur ert schema ser ut och hur de 2 kurnätterna gått. Har du fått in bekräftelsen varje gång han somnat? Det är genom den som ramsan sätter sig.

Det här kommer vi får ordning på snart, kan jag lova dig. :D

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
lena-wallstrom
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 21:50
Ort: Gimo

Inlägg av lena-wallstrom »

Hej

Tack för ditt snabba svar!
Ludwigs schema:
7.30 Morgon
8.00 Äta
9.00 Sova 45 min
11.00 Äta
12.30 Sova 2 tim
14.30 Äta
17.00 Sova 45 min
18.00 Äta
18.30 BAd, skoj, nattslurk
20.0 God Natt

Natt ett:
Läggning 20.00 buffning i 8 min ramsade mig ut..
Vaknade 20,41 låg och gnydde ca5 min jag missade att ramsade för jag höll på med en av de andra barnen.
Gnydde 0.32 ramsade x 4 i dörr springan
Gnydde och vände på sig 0.37 ramsade x 4 i dörr springan.
Inte et enda ljud till på hela natten, väckte sen en glad kille kl: 7.30.

Dag ett:
9.00 luren gick som en dans , jag la ner honom och ramsade utanför x4. I hans rum
12.30 Buffade till 12.46 ramsade x4, ramsade x4, ramsade x4 utanför hans rum.

17.oo sov i vagnen, vagnade honom somnade på två min

Natt två:
Läggning 20.0
Buffning i 5 omgångar med ramsa utanför dörren
Ludwigs pappa tar över och buffar i två omgångar utan att avsluta med ramsa, det hela tog 50 min. Sov sen hela natten lungt och tungt.

Dag två:
9.00 lägger ner honom i hans säng och ramsar utanför han somnar på två min
12.30 vagnar honom i ca två min sover lungt
17.00 lägger ner honom i hans säng ramsar utanför somnar på två min vaknar efter ca 20 min otröstlig, hans pappa ramsar men inget resultat. Han går in och buffar i två omgångar och ramsar. Jag buffar och ramsar men så fort vi går ut börjar han att gråta och jobba upp sig. Sommnar inte om.





:cry:

Lena
Trött fyrabarns mamma
David -90, Olivia -94 Dennis -98 och Ludwig 080617 kurad 090129
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Men du ni har ju haft det kanon. Problemet när det går så här bra är att ramsan inte hinner sätta sig. Ni har ju knappt fått använda bekräftelsen. Så jag skulle faktiskt råda dig till att använda dig av natt 2 i lathunden. Han behöver fortfarande verktygas om han är frågande och då med solfjädern. Var jättenoga med att få in bekräftelsen varje gång han somnar. För genom att han får med sig den in i sömnen så kommer den snart att betyda sova. Så jobba nu på och se det inte som ett nederlag om han vaknar och frågar ett par gånger utan se det som en schans att visa för honom att han är helt trygg i dina händer och att du då kan få ramsan befäst.

Ni är snart i mål. Men glöm inte att det här är en process och det kan ta ett par veckor innan allt sitter som berget.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag vill bara göra ett lite tillägg. Ni har ca 30 min för mycket sömn på schemat.

:idea: Förslagsvis gör du sista luren till 20 min eller mitten luren till 1,5 tim. Samt lägga sista luren så den är slut senast 3 timmar innan natten börjar. De behöver MINST 3 timmar vakentid inför natten. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Tack TorsMamma :heart:
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
lena-wallstrom
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 21:50
Ort: Gimo

Inlägg av lena-wallstrom »

Hej

Tack för era svar! det känns som självförtroendet kommer tillbaka och detta kommer vi att klara. Jag justerar schemat lite efter era synpunkter.
Tredje natten är nu avslutad och den avlöpte bra, vaknade en gång då gjorde jag solfjäderna och kände att han slappnade av och blev lungn. Inte ett ljud på hela natten efter det. Helt otroligt!!
Jag har ändå inte sovit så bra för jag har legat och lyssnat och varit på helspänn, men det kommer kanske god sömn även för mig.

Lena
Trött fyrabarns mamma
David -90, Olivia -94 Dennis -98 och Ludwig 080617 kurad 090129
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Det brukar vara svårast att få mammorna att sova. :D

Men om någon vecka kommer du kunna slappna av och då kommer sömnen. Räkna med komastdie en stund.

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
lena-wallstrom
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 21:50
Ort: Gimo

Inlägg av lena-wallstrom »

Hur gör jag när Ludwig vaknar strax innan han ska ca 5 min och är ledsen? det har hänt både i går och idag på hans em lur.

Lena
Trött fyrabarns mamma
David -90, Olivia -94 Dennis -98 och Ludwig 080617 kurad 090129
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Om det håller i sig så skulle jag föregå. Om jag såg att han började röra sig skulle jag rusa ut och väcka med stor förtjusning. Som om han stensov. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Leva ensam med barn"