Välkommen in!!

Mötesforum för ensamstående föräldrar
Skriv svar
My Precious
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:04

Välkommen in!!

Inlägg av My Precious »

Att leva ensam med barn är en uppgift som kräver tonvis med energi, tid och problemlösning. Man har inte en stöttepelare som finns där för en, på ett sätt som tvåsamheten har. Det är just det som jag saknar ibland. Att ha någon som jag kan ”bolla med” när det gäller tankar, känslor och händelser som dyker upp.

Detta forum finns nu till för dig som lever ensam med barn, närhelst du behöver ett bollplank och oavsett vad det gäller. Här är du hjärtligt välkommen att utbyta tankar, känslor och idéer. Ibland kan man känna sig ensam om sitt barn fast man kanske inte är det och du är precis lika välkommen! Kanske har du strålande tips som kan hjälpa andra! Här finns många förstående, otroligt kunniga och välkomnande personer som är intresserade av att hjälpa till. Dessutom kan du vända dig hit hela dygnet. Alltså, du behöver inte ens väcka någon ;)

För min egen del så kunde jag absolut ingenting om barn förut. Plötsligt var jag gravid och verkligen ställd mot väggen! Jag hade aldrig ens bytt en blöja! Vad skulle jag göra? Så jag rusade ner till bokhandeln och köpte den tjockaste bok som jag kunde hitta, när jag kom hem och började läsa så insåg jag snabbt att Barnaboken innehöll allt och lite till. Det står så detaljerat om hur en mamma och/eller en pappa gör från början till slut. Framförallt läste jag om mötet. Känslomässigt föll jag för känslan om ett möte med ett nyfött barn. Det var just det här som gjorde att jag föll pladask, alltså känslomässigt, för Barnaboken. Hjärtat finns med hela vägen! Än idag så ryser jag för det är så vackert, alla jag möter med nyfödda får bestämt höra av mig: se på din bebis i ögonen länge och le samtidigt!! Länge!

Skulle det vara så att du inte får någon sömn, att din vackra lilla bebis vaknar ofta, så finns Internationella Sova Hela Natten. Den har hjälpt mig att få min lilla flicka att sova gott hela natten, vilket är 12 h per natt. Jag vågade knappt tro att det var sant, skulle det verkligen fungera? Tills en dag då jag fick nog. Jag menar att jag hade fått riktigt nog! Min lilla tös var dessutom prematur vilket gjorde att hon behövde mat, mycket mat och mera mat var tredje timma första tiden. Så min sömn var helt förstörd. Redan på BB så hade jag anammat ”buffning” som hon svarade på genom att slappna av och det var så tydligt att hon älskade det. Detta hjälpte till när jag kurade henne att få sova. Dessutom så älskar jag att titta henne djupt i ögonen och le, när jag får gensvar så strömmar tårarna hur länge som helst.

STORA KRAMAR FRÅN OSS :heart: :heart: :heart:
Mamma till coola Tara, 080520, prematurflicka (28 dagar tidig)
TUFFING SOM HUNNIT IKAPP SIG ORDENTLIGT
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Morgana :wink: :lol:

Det är med stolthet, innerlig värme (från en mor som varit så ensam förälder som en människa kan vara) och stor glädje jag upprättar och välkomnar detta nya forum och dig, kära Morgana, som initierat det.

:heart: O:) :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Siobhan
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 10:45

Inlägg av Siobhan »

Hejsan. Är ensamstående med en dotter på 2 år. Pappan lämnade oss när jag blev gravid eftersom han inte kände sig "redo". Jag kände mig visserligen inte heller "redo" men nu så var knytet ju redan där så fick göra det bästa av situationen. Var jobbigt i början men nu har vi det rätt bra tillsammans...förutom att hon blir förkyld hela tiden :(

Vet inte hur jag hade klarat mig utan barnaboken dock, är så tacksam över att min mamma rekomenderade den till mig.
Mamma till Lucia född 2007-01-19
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för så varma ord :heart:

:arrow: Hos den som är ensam om ett barn föds en djup och ödmjuk styrka.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Leva ensam med barn"