Att resa med barn...

Mötesforum för ensamstående föräldrar
Skriv svar
My Precious
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:04

Att resa med barn...

Inlägg av My Precious »

Hej!!

Funderar på att resa med lillan i mars. Sista-minuten. Jag har pratat med resebolag som föreslår att man ska helst välja specificerat då det går att boka spjälsäng och sulky i förväg. Och det måste vi ju ha ;)

Vad behöver man tänka på mer? :roll:
På flygplanet så får hon ju ingen egen sittplats men hörde att man kan fråga efter platser långt fram? Och öronen?

Ni som är erfarna, har ni lite goa tips? :idea:
Om mat, 30+ i solfaktor??

Tack på förhand!!! :heart:
Mamma till coola Tara, 080520, prematurflicka (28 dagar tidig)
TUFFING SOM HUNNIT IKAPP SIG ORDENTLIGT
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

Hej Morgana, vad kul med resa.

Jag har rest mycket med Felix under åren, men inte själv :oops: men har kanske ändå lite tips att komma med. Ta med er egen vagn :wink: vad ska hon med sulky till :lol: går inte att sova i och går inte heller att köra. Fördelen med egen vagn är att sovningen kan ske i vagnen och du kan förlusta dig även en stund på kvällen. Annars blir du isolerad hemma på hotelrummet efter kl 19. Nackdelen är att det sällan finns trottoarer värda namnet men det brukar ändå funka. Om du tänker åka bil... bilbarnstolen... taxi har inga såna. Till lillskruttan hade jag tagit med burkmat härifrån att fylla upp med om man inte hittar något bra. Blöjor finns på plats.

Ang solen så är KLÄDER bäst, jag har aldrig någonsin smörjt in Felix men har aldrig varit naken i solen och han har aldrig bränt sig. Stanna inne mellan 12-14 (då sover ju varenda människa iallafall) och sen kläder. Vill du köpa solskyddsfaktor så kolla med hälsokosten vilken du ska ha.

På flyget kan du kanske checka in hemifrån, via nätet, (kan man när man flyger regulgärt men jag vet inte med charter) då är mitt tips att ta en plats med MYCKET plats för benen, t.ex vid nödutgången eller längst fram. Man ser på bilderna hur det ser ut. Då kan du bädda på golvet till henne om ni flyger under sovperiod.

Om du står ut med vad som helst så boka ospecat du, man måste ju ta lite risker här i livet :lol: du kan ju ta med en resesäng för säkerhetsskull.

Mycket grejjer blir det men tänk på att det är bara till flygplatsen och sen till bussen så det är inte så mycket bära ändå och har du vagnet kan ju den vara lastpall.

Gud vad kul, får jag följa med? 8)

Ser fram emot din rapport.
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Hej Morgana!

Vad skönt med sista-minuten :D
Kiki har massa bra tips, men tror inte du far sitta vid nödutgang med bebis. Längst fram brukar det vara bra. Jag har rest en del ensam med barnen. Tva av dom i allafall, det "värsta" var fran Montreal till Helsingfors, via New-York, sedan via Stockholm till Nordkap i Norge :lol: Det gick bra, men det var inte sa avslappande... Du ska inte vara rädd om att be om hjälp! Att ga pa toa i flyg är inte sa enkelt när man är tva... Folk är snälla och hjälpsamma. Ibland har jag fatt ga fram i köer, detta är mera undantag, men iallafall.

Om hon skriker pa flyget, försök halla lugnet och attityden. Det är inte lätt, för man vill ju inte störa de andra. Men om du stressar upp dig, kan den lilla märka detta och bli mer stressad. Jag har haft en 1 aring som tjöt i 45 min. Inte kul... Med lugnet gar det bättre!

Öronen - ha henne att dricka pa upp och ner tur. Antingen bröst eller flaska. Om hon inte vill ha, försök fa henne suga pa nagot.

Trevlig resa!
Kram
Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Några korta tips:
:arrow: Om du ska flyga långt så se om du kan boka en säng som går att fästa på väggen, heeelt suverän!
:arrow: Ta med ett reseapotek med ex alvedon, febertermometer, handsprit, vätskeersättning, näs-frida, nässpray etc
:arrow: svarta sopsäcker och tejp för att skapa mörkt i rummet.
:arrow: Se resdagen som just en resdag och försök att vara lugn! Om inte schemat hålls den dagen så gör det bästa av situationen. Nästa dag är ni på banan igen.
:arrow: Får hon rum i babyskyddet? Isf skulle jag bära henne ombord i den, då kan hon ta sig en lur där i på flygplatsen vid behov och sova i den om det finns ett extra säte att sätta henne i. Annars är det ju bara att fälla ihop och lägga upp i bagagehyllan.
:arrow: Ta med egen vagn, håller med kiki, ovärderligt tycker jag!

Jag skulle boka specificerat, då vet du var du hamnar och har möjlighet att "reka" lite innan. Tjoa om du undrar något mer, jag har rest myyyyycket med barnen :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Kom på en sak till:

Kanske boka en liten lgh så du har möjlighet att laga/värma maten till lillan själv och kan även komma undan lite billigare genom att fixa en del måltider själv.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Leva ensam med barn"