Hopp ur sängen!

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
karolin12jeppsson
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 28 dec 2006, 01:15

Hopp ur sängen!

Inlägg av karolin12jeppsson »

Hej

Jag har kört SHN på vår lilla dotter sedan hon var liten och det har fungerat som en klocka. Vi har ett schema som vi följer och nattningen kl 19 tog 5 minuter sen låg hon och pratade för sig själv tills hon somnade.

Tills den mörka dagen då hon kom på att det går alldeles utmärkt att hoppa ur spjälsängen.

Jag tog till barnaboken och läste att man skulle ta den lilla ängeln i handen och säga " nu ska du sova" och lungt och bestämt leda tillbaka.

Klockan 21 höll jag på att få hjärnblödning. Jag är van vid att efter 19 är det lungt och eftersom jag börjat jobba hemifrån för att kunna vara hemma med henne så är det också nödvändigt att jag får de timmarna fria.

Vi har nu försökt allt och idag gav jag upp och somnade i saccosäcken bredvid hennes säng så att jag åtminstone kunde utnyttja tiden med att få sömn så jag orkar jobba på natten(ni ser ju vad timman är).

Vad ska jag göra. Hon är himla rolig och fiffig. Bland annat smög hon in i vårt sovrum när jag lagt henne(jag stod i köket bredvid och märkte henne inte), satte på tv och video och när min man hittade henne såg hon på Micke&Molle. Jag tyckte väl det blev för tyst för snabbt..

Hon skriker när jag går och säger ramsan - men inte av rädsla.

Akut behov av hjälp! Tack på förhand och god fortsättning!
Mvh Karolin
Mindy
Inlägg: 1190
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 18:13
Ort: Umeå

Re: 19 månader och redan ligist

Inlägg av Mindy »

Hej Karolin och välkommen till forumet! :D

Grattis till fin sömn på den lilla :wink: - det ska vi förstås fortsätta med! :D

Vår son är nu 2,2 år och han klättrade ur spjälsängen en gång vid din flickas ålder. Vi hade tur och han glömde liksom bort det sedan. Till samma vecka som jag planerade att han och lillebror 4 månader som då lärt sig sova 11,5 tim natt skulle dela rum. :wink:
Då var det klättermusrace i 3-4 dagar men inte hela kvällarna som din tjej dock. Några tankar från mig i alla fall!

:idea: Rolig och fiffig kan man få vara - på dagtid. :roll: :wink: Sekvensen med Micke och Molle är ett drömscenario för henne. Skulle hon av någon anledning komma så långt, se till att inte alls bli överraskade (som ju är en form av belöning för hysset) utan bara stencoolt hantera det som ett OJ DÅ! Glömt bort att det är natt? och led henne vänligt tillbaka till sängen.
Ni kommer att få offra några dagar med att stå på pass. Jag tror inte att ni ska behöva avsätta mer än en timme varje kväll, men då menar jag polis utanför hennes dörr :!: Det roliga försvinner liksom om man inte hinner så långt....KONSEKVENS OCH IHÄRDIGHET!

:idea: Du ska vara UTANFÖR hennes rum! Läs en bok eller något för att göra det mindre trist. Eller jobba, om du inte behöver datorn för det (eller kanske du har en bärbar?)

:idea: Som vid andra tillfällen får man en varning och en ny chans, men tredje gången skulle jag vara mycket bestämd och punktsättande.
Ni har väl kolsvart i rummet :?: Då är det nämligen inte så kul att klättra ur, särskilt inte om det står en POLIS utanför dörren. :wink:

:idea: Det går i nödfall att borra extra hål så att man kan sänka sängen ytterligare. Men jag skulle ta för gott att ta striden nu och för alltid.

:idea: Infrarött larm?
Jag var lite harig för att storebror skulle klättra ned i lillebrors säng för att försöka lyfta ur honom vilket han visat tendenser till att göra under lillebrors ensamlek på dagtid i samma veva. Därför köpte vi ett infrarött larm för 249 kr på Clas Ohlsson. Två dosor som har en röd stråle mellan sig och ringer a la hög väckarklocka när strålen bryts. Mycket praktiskt! :wink:
EN gång passerade han strålen och sen dess har han aldrig klättrat ur (efter att ha klättrat ur 8-10 gånger på 3 dagar). :lol: Det var inte alls kul när man liksom var upptäckt innan man ens hunnit till dörren. :wink: :lol:

Nu behöver du ta ny sats här! Konsekvens, ledning, tydliga besked och en polisuniform för någon dag. Se det som en liten minikur för 2-3 kvällar. Det brukar hjälpa för tålamodet. :wink:

Det kanske kan vara lite förtrots på G också? Det tycker jag kan vara lite svårt att veta hur man ska hantera (och många med mig) eftersom barnet fortfarande inte är mogen för så mycket förklaringar. Det är handling som räknas. Därför bjussar jag på en läsvärd tråd i ämnet. :D
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5797

:idea: Sen, när ni har kört er kur så är det också viktigt att man inte står kvar och kluddar för mycket vid sängen. Uppträd som om ni tar det för självklart att hon givetvis kommer att stanna kvar i sängen. Något annat skulle liksom aldrig falla er in. :shock: Hon är en stor tjej nu och får hon klart för sig vad som gäller så VET hon och bemöter ni henne som att hon kommer att göra rätt så gör hon det. Folk lever lätt upp till förväntningar även i negativ bemärkelse. D v s om ni bemöter henne som om hon är en ligist (trist rubrik på ditt inlägg förresten) så kommer hon att uppträda som en. :( :idea:

:idea: En repstege eller något annat klättervänligt på dagtid kan underlätta för små klättermöss. :wink: Mycket utevistelse för att göra av med energin (och inte åka vagn då...) :!:
Hon skriker när jag går och säger ramsan - men inte av rädsla.
Klart att hon inte är rädd! :D Hon frågar om hon VERKLIGEN förväntas gå och lägga sig NU? :wink:

Lycka till nu och återkom med frågor! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

:lol: Infrarött larm!!??
Jag är DJUPT imponerad, och fnissar så jag knappt kan sluta! :D :lol:
Tala om att bli påkommen!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Joy
Inlägg: 113
Blev medlem: mån 18 sep 2006, 17:18
Ort: Karlskoga

Inlägg av Joy »

Tack för tips!
Fnissade jag med. Tror Pappan här skulle gilla att gå till CO o inhandla detta larm. Vi har dock inte problemet ännu, men det kommer väl. Han har börjat klättra så smått. Upp i soffan o fåtöljen, har jag sett att han klarat av.

Kul läsning.

/joy
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Jag vill dela med mig av en sak som vi har kört med nyligen. Lilleman var i en period jättejobbig med sitt klättrande. Vi ledde tillbaka, men LYFTE in i sängen. När jag till slut kom på att han fick KLÄTTRA I själv också, blev det mycket bättre. Första gången ställde jag fram en låg stol, ställde mig bakom och bara väntade. Han tyckte det var läskigt att klättra i, och ville inte, vilket förstås gjorde att urklättrandet genast minskade. Det är svårt att klättra i, upp på kanten, och sen störta ner i sängen. Man får förstås se till att barnet inte slår sig, men just det lilla skräckmomentet är effektivt 8) .
Åsa B
Mindy
Inlägg: 1190
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 18:13
Ort: Umeå

Inlägg av Mindy »

:idea: Aha, det har vi gjort utan att vi har tänkt att det haft en SÅN effekt. :D Vi började med det när han ställde för stora frågor... :wink:
:arrow: Ska du klättra i själv eller ska vi lyfta i dig :?: (Och svaret blir alltid "SJELV")

På den vägen är det! :wink: :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: 19 månader och redan ligist

Inlägg av annawahlgren »

Mindy skrev:] :idea: Infrarött larm?
Jag var lite harig för att storebror skulle klättra ned i lillebrors säng för att försöka lyfta ur honom vilket han visat tendenser till att göra under lillebrors ensamlek på dagtid i samma veva. Därför köpte vi ett infrarött larm för 249 kr på Clas Ohlsson. Två dosor som har en röd stråle mellan sig och ringer a la hög väckarklocka när strålen bryts. Mycket praktiskt! :wink:
EN gång passerade han strålen och sen dess har han aldrig klättrat ur (efter att ha klättrat ur 8-10 gånger på 3 dagar). :lol: Det var inte alls kul när man liksom var upptäckt innan man ens hunnit till dörren. :wink: :lol:
:!: Strålande, Mindy :!: TACK :lol:

Lägger genast detta på Barnasaker.

PS Och jag skulle vilja ha den här tråden klistrad. Kan du ordna det, du min kära tillfälliga administratör? Dock under en lite roligare rubrik, om man säger. "Hopp upp ur sängen" kanske :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mindy
Inlägg: 1190
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 18:13
Ort: Umeå

Inlägg av Mindy »

Åh :oops:, tackar ödmjukast och utför genast uppdraget! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Snabbt jobbat! Tack :!:

Passar på att tacka dig för allt suveränt jobb medan jag varit borta. Och innan. Och efter. Och nu. Du är en pärla :heart: Och en särdeles skicklig sådan :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mindy
Inlägg: 1190
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 18:13
Ort: Umeå

Inlägg av Mindy »

:D :heart:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Bonnie
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 12 mar 2006, 19:57
Ort: Luleå

Inlägg av Bonnie »

Hej vi har fått samma problem som många andra förstår jag nu när killen har börjat klättra ur sängen, så tråkigt när man har haft de så himla bra. Men till min fråga förstår nu att jag kanske upprepar mig känner mig bara lite vilsen och vill inte föra in några vargar. När han klättar upp är de ramsa som gäller plus sitta vakt utanför dörren tills ramsan biter och poletten trillar ner att man inte ska klättra ur sängen? Är de samma sak på morgonen när han vaknar och kliver upp ur sängen när han tycker de är morgon?
Tacksam för svar.
Stolt mamma åt Phoenix född 051215 & Bonnie född 070630
Mindy
Inlägg: 1190
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 18:13
Ort: Umeå

Inlägg av Mindy »

:D
Så här skulle jag göra (och har gjort :wink: )

Kväll: Läggning och ramsa som vanligt. Vår son gastade inte eller så, tvärtom så var han tyst du vet som när det är "allvarligt läge" och man bör kolla vad de gör för något? :wink: :lol: Sen hörde man en nästan ljudlös duns och vips var han framme vid dörren.
POLIS! =;
-Oj då :!: :shock: Glömt att det är natt?! :roll: :?
:arrow: Led tillbaka till sängen. För trotsare kan frågan "Ska du klättra i själv eller ska jag lyfta i dig?" passa. :wink:
"Sjelv" är det givna svaret.
:arrow: Ramsa och gå ut med självklar attityd som om du verkligen anser att det var en riktig olyckshändelse (att han klättrade ur).

Om hoppet ur sängen upprepar sig så skulle jag (polis vid dörren förstås) vara mycket bestämd och väsa skarpt att han ska pallra sig till sängen. :evil:
Jag skulle inte hålla på och ramsa i onödan på en säker sovare (inte annars heller fö), du kommer att känna att det inte "känns rätt". Han vet ju. Efter upplysning är det handling (marsch tillbaka till sängen om han hoppat ur) som gäller, eller tystnad (natt) i huset respektive ljud i huset (dag). Så har vi kört!

Morgon: Vid tidigt uppvak och prat först - upplysningsramsa. Men ingen underhållning. Han vet.
Vår son pratade inte, det var DUNS! och snabba fötter per omgående. En gång hann han ända till vår säng (strålande glad "hallåå mamma!", sa han :D ) en halvtimme före morgon för jag hann inte upp. Det var inte alls lätt att väsa åt honom i mindre trevlig ton "gå och lägg dig på en gång!" för han var ju så go och glad men jag följde honom tillbaka till sängen med ATTITYDEN skallrande omkring mig.
Han somnade inte om men låg kvar till dess att det var morgon.
En annan gång hörde jag dunsen och fångade honom strax utanför sin dörr.

Det här är snabbt övergående om du har attityden på plats och är konsekvent! Lycka till! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Bonnie
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 12 mar 2006, 19:57
Ort: Luleå

Inlägg av Bonnie »

Å tack för alla tips, vi kämpar på. :) Har samma problem vid lunch men jag antar att de är samma sak där, bara vara polis å vakta dörren. En sak till när barnen ligger å pratar ungefär en halv timme eller mer i vissa fall ska man räkna tiden från de dom somnar å så en och en halv timme på de, eller ska man ta upp dom efter den tiden som man lägger dom efter?
Vi längtar tills våra fina å mysiga läggningar är tillbaka. :(
Stolt mamma åt Phoenix född 051215 & Bonnie född 070630
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Bonnie!

Jag tycker du ska räkna tiden från det att luren startar. Dvs om ni har lur 12-13.30, och han inte somnar förrän 12.30, så är det ändå väckning 13.30. Om du tycker det behövs, så lägg på en marginalkvart på luren. I exempeltiderna här, betyder det att du väcker senast 13.45.

Är du med? :D

Om han blir jättetrött, så lägg upp till 30 minuter tidigare på kvällen i stället.

Lycka till!
/Jenny
Nannapanna
Inlägg: 83
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 12:34

Inlägg av Nannapanna »

Vi gjorde helt enkelt så att vi satte på en regel på kanten runt spjälisen! Då blev spjälsängen 1 dm högre och hon kunde inte klättra ur längre. Vi borrade hål i regeln och satte buntband i hålen och runt översta brädan på sängen- då blev det ingen åverkan på sängen.
Ida började klättra ur redan när hon var ca 1 år och 5 mån. Nu är hon just 2 år och klättrar inte ur :)
* Mycket stolt mamma till Ettan, född 050928 *samt Tvåan, född 120420*
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"