Grundläggande fråga med svar kring sömnen, 3 mån

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Grundläggande fråga med svar kring sömnen, 3 mån

Inlägg av annawahlgren »

:D Till Anna Wahlgren @ info kommer ofta frågor som denna. Det här brevet är representativt. Jag hoppas också på svar angående andningslarmet :!:

* * * * *

:?: :arrow: "Vi har en dotter som och är drygt 3 månader (född 2/9) och hon har börjat sova sämre och sämre, och nu har jag nått en gräns där
sömnstörningarna och sömnbristen gör att jag håller på att bryta ihop.

Vi lägger henne mellan 19 och allra senast kl. 20. Jag ammar henne i vår säng
tills hon nästan sover (eller sover ibland) och lägger sen över henne (på
rygg) i vagga som står brevid vår säng. När jag lyfter över henne vaknar hon
till så jag sjunger lite och nattar tills hon verkar sova (tar oftast ett par minuter) och sen går jag ut.

Läggandet är den lätta biten. Det är sen det spårar ur. Hon vaknar vid
23-tiden första gången och så håller det på resten av natten till 6-tiden då
hon är helt vaken. Varje gång hon vaknar ammar jag och det tar ½-1 timme, och redan andra uppvaknandet brukar jag vara så trött att jag somnar själv och hon blir kvar i vår säng.

Vi har försökt att inte mata henne så ofta på natten men vi är för trötta för att orka hålla ut och har inte haft nån samlad strategi.

Hon går upp som hon ska men bvc tycker att vi ska fortsätta mata ett par
gånger per natt om hon vaknar, än så länge, eftersom de flesta i hennes ålder verkar behöva det (de har tydligen tillväxtperiod vid denna tid).

Nu har vi som sagt nått en gräns när vi måste få sova!! Jag håller på
att gå upp i limningen, hennes pappa är jättetrött när han ska jobba och vår dotter är stundtals trött och grinig på dagarna.

Till saken hör att hon sover väldigt lite och väldigt oregelbundet på
dagarna också. Det är svårt att få henne att somna (funkar bara i vagn på
promenad eller i bärsele), och hon sover max en timme max två gånger. Så hon får ihop mellan 1-3 timmar på dagen.

Har försökt få till rutiner på dagarna men är för trött av nattsuddet för
att orka stå på mig. Hattar bara hit och dit känns det som. Det jag önskar
är fasta sov- och matningsrutiner för att komma bort från detta kaos som
råder nu. Men där säger bvc åter att man ska följa barnet så gott det går
och att det är för tidigt för att rutiner ska ha hunnit sätta sig. Jag
försöker men jag får inte till det!!

Bvc har bara ganska vaga råd att komma med så vi har (med sömntrötta ögon)
försökt läsa oss till hur vi ska göra, och 5-minutersmetoden tilltalar inte
oss alls men din metod låter vettig. Men vi har några undringar som vi
hoppas få svar på.

Kan vi starta med Sova-hela-natten-kuren redan? Ska hon direkt gå från många nattmål till inget, eller ska vi gå på bvc:s råd och behålla ett eller två
nattmål? I så fall hur länge?

Vi har ett barn i vår bekantskapskrets som gått bort i plötslig spädbarnsdöd
trots andningslarm, så att sova på mage är inget alternativ eftersom jag inte
är bekväm med det. Vi tänkte köra kuren på rygg eller på sidan. Vilket
rekommenderar du, och ska man då vagna eller buffa? Läste i din bok att
buffning lämpade sig bäst på barn över fyra månader. Kom gärna med tips om
vad du tror passar vår situation.

Vet inte om du har tid och möjlighet att svara på mail (du kanske blir
bombarderad med frågor från trötta föräldrar) men om du har det är vi
väldigt tacksamma!"

* * * * *

:!: :arrow: "Förlåt att jag börjar i fel ände, men du skriver att barnet i bekantskapskretsen avled i PSD och hade larm. Det är i så fall det absolut första fallet jag hör talas om. Finns det en chans att du kan ge mig svar på följande frågor:

1. Var diagnosen verkligen PSD? Fullt friskt barn?
2. Fungerade larmet, hade de det på, och av vilket märke var det?

Man kan väl säga som så att du / ni har två vägar att välja mellan; antingen följa bvc eller också införa Standardmodellen, till att börja med.

Följer ni bvc kan ni emotse att utvecklingen fortsätter på det här viset, eftersom barnet lär sig för varje natt mer och mer om hur det "ska" vara, och små barn gör som vi lär dem. Därför är det ingen bra idé att försöka ”följa” dem – de följer oss.

När barnet är 5-6 månader brukar föräldrarna stupa på allvar och be om hjälp. De som håller ut ända tills barnet är 8-9 månader brukar inse att om de själva mår så absolut urdåligt som de gör och knappt fungerar längre, måste lilla barnet också må rätt dåligt. Så då vill de hjälpa barnet sova för barnets skull, inte bara för sin egen, om du förstår.

Följer du "mig" måste du överge bvc:s råd tyvärr. Rutiner går att införa med en treveckors. Magläget är ytterst sömnbefrämjande men kan inte praktiseras i föräldrasängen, där man heller inte kan använda larm, varför jag avråder från samsovning.

Ryggläget är ingen garanti för att PSD inte kan inträffa. Bortsett från detta nu för mig första och enda fall du berättar om, har det aldrig hänt att ett barn avlidit i PSD som haft larm. De som dör (20-30 om året i Sverige) gör det på rygg eller sida utan larm.

Standardmodellen hittar ni i sammanfattning på min hemsida, www.annawahlgren.com, föräldraforumsidan, forumet Späda barn och små.

Hon är för liten för att kuras från kaos, tycker jag. Att införa Standardmodellen tar inte mer än 4-5 dygn och då skulle ni i så fall börja med 6 tim sammanhängande natt och efter 2-3 veckor utöka till 8, sedan efter ytterligare 2-3 veckor till 10 tim natt (som i motsats till vad bvc säger en liten tremånaders både klarar mycket bra och behöver, förutsatt förstås att lilla magen blir mätt med råge på dagarna). Hon har då dessutom hunnit bli över 4 mån och kan då efter ytterligare 2 veckor lätt vänjas över till 12 tim natt (eller 11 eller 11,5, vad ni vill ha).

Och att införa Standardmodellen 'lite sent' är ni inte ensamma om att ha gjort och det är INTE svårt. Men kräver förstås att man till att börja med gör klockan till sin bästa vän. Och genomför saker och ting, inte prövar eller testar någon dag eller någon natt utan som sagt ger projektet 4-5 dygn innan man utvärderar alls. Tänker efter gör man innan, när man planerar.

I Barnaboken (2004) står Standardmodellen utförligare beskriven, och där finns också ett kapitel i femte och sista delen som heter "Bekymmer? Sömn" där du kan läsa "Marie och Samuel - en mailkorrespondens" som jag tror skulle inspirera dig mycket (finns också på hemsidan under ”SHN-kuren – så här kan det gå till” bland introduktionerna). Marie införde SM på lille Samuel när han var sex veckor och man får följa den rafflande historien i detalj!

Jag behöver väl inte säga att lilla barnet sover alldeles för lite som det är nu. Hon behöver ca 15,5 tim sömn/dygn för att orka."
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Antonias mamma »

Nu vet jag inte om den här tråden var tänkt för allmän diskussion eller inte, men jag svara hur som helst.

Brevet ovan kunde ha varit skrivet av mig, för sisådär 9 månader sedan. Med undantag av det där med en bekants barn då förstås.
Skillnaden var också att jag införde standardmodellen från dag 1 och övergav den efter en månad när jag upplevde det stressande att alltid amma efter klockan och aldrig ha fått en enda dag smekmånad med henne.
Det fick jag bittert äta upp senare, som sagt.

Blir det en nästa gång så vet jag bättre :!: . Så om någon i motsvarande situation läser detta hoppas jag att ni, genom att följa Annas råd, lyckas reda upp situationen innan det gick så långt som hos oss. Sommaren 2006 har jag inga minnen av nästan alls :cry: - pga den ofattabara sömnbrist vi led av i det här huset.

Nej till bvc - ja till Anna W :wink:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Å jag är också beredd att skriva under på varenda ord denna mamma printat ner i sitt mail till dig Anna (bortsett från bekanten med larmet). Det var PRECIS så här för oss. Å BVC så PRECIS samma saker.

Till alla er, som sitter i denna sits och jag är övertygad om att ni är många, vill jag bara säga att om det inte vore för AW och hennes filosofi och handfasta råd (äntligen nån som talade om för mig hur jag skulle göra och att det var bra för mitt barn) så vet jag inte vart jag stått idag. Antagligen inte stått alls utan stupat för längesen. Och min dotter med mig.

Jag håller med dig Antonias mamma:
Nej till BVC - Ja till Anna W

(denna slogan får mig osökt att tänka på den gamla "ropen skalla - daghem åt alla". Kanske skulle vi ta och modernisera den litegrann, till den utomordentligt mycket bättre varianten som Antonias mamma kommit på?)

/Åsa
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Antonias mamma :heart: och tack, Kantarella :heart: för varma ord :!:

Mamman i fråga svarade följande vad gäller det tragiska dödsfallet i bekantskapskretsen:

:arrow: "Som svar på frågan om vår bekantas barn så har jag inte alla detaljer men det barnet var fött mycket för tidigt, och att de fick med sig ett larm hem från sjukhuset. Jag vet faktiskt inte om det var något problem med larmet, om det var på eller om barnet sov på mage, rygg eller sidan när det hände. Dumt av mig att skriva så kanske men poängen var bara att det här hänt i min närhet vilket gjort mig väldigt orolig för PSD och jag vill verkligen inte prova magläge eftersom forskning visar att det finns ett samband och alla jag hört (utom du då) avrått från magläge."
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Anjansson
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 13 dec 2006, 08:52

Inlägg av Anjansson »

Hej,

det var jag som i ren desperation mailade Anna Wahlgren eftersom hennes mailadress stod på baksidan av hennes bok. Är väldigt tacksam för snabbt och bra svar och nu när jag känner till den här sidan ska jag sluta trakasera Anna privat och använda mig av forumet istället :)

Igår kändes det verkligen nattsvart, sömnbrist påverkar verkligen hela tillvaron och jag var rejält nere. Därför var det så himla betydelsefullt att Anna tog sig tid att svara och komma med råd.
Läget var fortfarande deppigt och förvirrat men med hopp om ljusning och med det nattade vi vår dotter (som vanligt) och gick och lade oss.
Och något mycket konstigt hände: hon sov från 20:30 till kl.01!!!! Fick mat då och eftersom jag fått sova så ofantligt länge hade jag ork att lägga tillbaks henne i sin vagga och sen vaknade hon inte förrän kl.5:45! Fick en matslurk då och sov till kl.7:30 och då gick vi upp.

Idag ser tillvaron så mycket ljusare ut efter denna drägliga natt så nu är vi lite bättre rustade att ta tag i det här med att införa standardmodellen.

Vi har inte spikat något schema än så det måste vi göra och jag vet inte riktigt hur men ska läsa lite mer här på forumet. Vi ska flytta henne till eget rum också men det kräver lite fixelitrix först.

Skönt att höra att fler varit i samma sits och kommit ur det!

Nu ska jag sätta fart!
Kram
A[/u]
Mamma till underbar dotter född 2/9 -06
Spyro
Inlägg: 402
Blev medlem: lör 14 jan 2006, 14:53
Ort: Pedersöre, Finland
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

Anjansson skrev:Hej,det var jag som i ren desperation mailade Anna Wahlgren eftersom hennes mailadress stod på baksidan av hennes bok. Är väldigt tacksam för snabbt och bra svar och nu när jag känner till den här sidan ska jag sluta trakasera Anna privat och använda mig av forumet istället :)
Välkommen är du! :D Och lycka till - men läs på rejält först! Det tåls att sägas flera gånger... :wink:

Ja, Anna är fantastisk. Jag trodde först inte att det kunde vara hon som verkligen på riktigt satt där och skrev - jag menar, varför skulle någon som hon ta sig tid att svara på mina små, obetydliga mail? :roll: :shock: :lol:

Men som sagt var: Lycka till och fråga om det är något du undrar över! Det finns en rejäl hop experter här på forumet numera! :heart:
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
Anjansson
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 13 dec 2006, 08:52

Hjälp mottages tacksamt!

Inlägg av Anjansson »

Hej igen,

jag förstår att man måste läsa på men när ska man hinna det... :? :)

Men vi försöker så gott det går men är ivriga att komma igång. Så nu har vi utgått från 2-2 (vaken 2 h och sova 2 h) och kommit fram till detta:

07.00 Morgon
07.10-09:00 Vakentid:
Mat (amma ena bröstet, rap och sen mer från samma).
Skötning & ungänge
Mat från andra bröstet, rap och påfyllning från samma
Mer vakentid...
09:00-11-00 Sova 2h
11:00-13:00 Mat & vaken
13:00-15:00 Sova 2h
15:00-17:00 Mat & vaken
17:00-18:00 Sova 1h
18:00-20:00 Mat & vaken

Sen blir jag osäker hur vi ska göra.. Vi har ju hittils lagt henne för natten vid 20:00 men om man ska satsa på att få sex timmars natt så var ju tipset att lägga henne för natt vid 22-tiden och nattmål vid 04. Men hur får man ihop det schemamässigt på ett vettigt sätt. När jag tittar på schemaexempel på forumet så verkar de flesta inte ha 2-timmarslurar varje gång utan blanda med lite kortare så jag tog 1 h vid femtiden.

Kanske ska vi prova nattslurk vid 20 och sen lägga för natten?

Har för mig att jag läst nånstans (men kan inte hitta det nu) att matningen ska klaras av inom en timme av vakentiden, stämmer det?

Ska bli otroligt spännande att se hur detta med sovstunder på dagen funkar eftersom hon sovit så lite innan. Tror det kommer göra underverk bara vi får till det. Testade 1:a sovpasset 9-11 i förmiddags och hon somnade inte förrän 9:45 men sov till 11 med några uppvaknanden men då vagnade och ramsade vi lite och det funkade.

Tar tacksamt emot hjälp och tips med vårt schema för jag tycker detta är svårt!
:?
Mamma till underbar dotter född 2/9 -06
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Spyro :wink: :D Jag blir ju alldeles till mig och från mig :oops: :lol: :lol:

:D Välkommen är du, Anjansson :lol:

Kompendiet är inte så långt. Dra ut det och ha det framme :wink: När orken och tiden sätter in skulle jag rekommendera dig att läsa mer i Barnaboken, inte minst del 2 där saker och ting förklaras, inte bara "beordras" :wink: :lol:

Strålande natt :wink: Och det var, som du förstår, helt tack vare den beramade Attityden av Självklarhet - som strålar om en så fort man känner sig lugn och som går raka vägen ner i vaggan. Med lite hjälp av Standardmodellen får ni en oslagbar kombination :lol:

Börjar du med den från början, så att säga, som jag föreslog i svaret du fick (ovan), lägger du bara på ett mål till, ca 20-22. Då faller snabbt det klassiska nattmålet kl 4 på plats och blir kort och bra. Det ligger i vargtimmen vilket brukar vara tacksamt här; barnen vaknar till i vilket fall, ofta nog.

Vill du gå direkt på kuren och börja med 10 tim sömn, får vi prata ett annat schema.

Så börja med att bestämma dig för sedan kan man inte ändra på åtminstone 2 veckor för att få ordning på det här lilla kaoset :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Anjansson
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 13 dec 2006, 08:52

Inlägg av Anjansson »

Tack!

Vi har läst på så mkt vi hunnit idag men har några frågor:

1) under de 2 vakentimmarna på dagen: när matar man, i början eller i slutet?

2) vad gör man om vagningen inte tar och barnet bara skriker mer och mer, hur länge ska man hålla på?

3) Jag fattar ändå inte det här med kvällsschemat. Om början ser ut så här och vi ska lägga henne för 6 timmars natt vid 22:
07.00 Morgon
07.10-09:00 Vakentid:
Mat (amma ena bröstet, rap och sen mer från samma).
Skötning & ungänge
Mat från andra bröstet, rap och påfyllning från samma
Mer vakentid...
09:00-11-00 Sova 2h
11:00-13:00 Mat & vaken
13:00-15:00 Sova 2h
15:00-17:00 Mat & vaken
17:00-18:00 Sova 1h
18:00-20:00 Mat & vaken

då ska hon väl sova igen efter 20. Men ung hur länge? Och om hon inte vaknar av sig själv (eftersom hon tidigare nattats kl.20 och ofta sovit till ca 23 eller längre om vi haft tur), ska hon väckas då för att få mat, pyamas och läggas för natt?
Kom gärna med konkreta avslutningar på schemat (eller ändringsförslag), det skulle vara till stor hjälp.

Mvh
A

PS. vi har nu skaffat andningslarm så får vi bara till schemat är vi redo att starta imorgon! :)
Mamma till underbar dotter född 2/9 -06
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag brukar i all enkelhet utgå från principen 2-2 plus 6 tim natt, som bas. Det ser då ut så här i teorin:

Natt: 22 - 04 - 08
Mål 1: 8 - 10
Mål 2: 12- 14
Mål 3: 16 - 18
Mål 4 plus nattslurk: 20 - 22.

I praktiken får man justera det hit och dit (innan). Få små älsklingar orkar t ex vara vakna så länge som två timmar på morgonkulan (8 - 10). Där kanske man "stjäl" en halvtimme eller rentav en timme. Sömnen blir då i sin tur längre någonstans. Kanske inte där (första luren) utan senare (andra eller tredje). Möjligen kan 2,5 tim vakentid petas in någonstans. Eller 2 tim 15 min. Sådant sitter man och grubblar ihop, utfrån det man lärt sig av barnets tendenser och / eller utifrån det som passar familjen.

Därför är det bara ni själva som kan göra schemat. Räkna ihop så att sömnbehovet fylls.

1. Enligt Standardmodellen matar man i fyra omgångar under 1,5 tim högst. Man brukar börja målet (med allt vad därtill hör) med att ge mat. Men solmiga små älsklingar behöver vakna först, en pyttestund eller en hel kvart :wink: Andra äter obesvärat utan att ens verka vakna alls.

2. Man övar upp tekniken med tyngd i vagnen. Effektiv vagning får tyst på det mest vrålskrikande lilla barn inom 2 min. Till nästa gång tänker man på att truga i mer mat :!: Det är svårt att sova gott om lilla magen inte är mätt. (Det är också lättare att ta hand om maten och slippa gasbildningar och annat elände om man får ligga på magen och har sin rörelsefrihet, som hela systemet behöver, men jag ska inte tjata.)

3. Gör man upp ett schema och bestämmer sig för att gölja det, då följer man det och inser att det tar 3-4 dygn för lilla barnet att hänga med i svängarna, tillägna sig schemat och slutligen själv bli sin egen lilla klocka. Innan alla polletterna trillat ner blir det oundvikligen så att man ibland får stimulera lilla barnet att både vakna och hålla sig vaket, ibland hjälpa det att sova (vidare).

Tålamod och målmedvetenhet är vad som gäller :wink: Två sidor av samma mynt.

Och så säkert lugn på det.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Anjansson
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 13 dec 2006, 08:52

Inlägg av Anjansson »

Tack,
nu har vi spikat ett schema som vi börjar med imorgon!! Ska bli spännande, jag tror det blir jättebra.

Vi har tjuvstartat lite redan, verkar så dumt att köra på i gamla dåliga hjulspår när vi fått upp ögonen för nya och bättre!

Och det funkar så bra! Hon sover två timmar i stöten på dagen!! Vilken lycka!! :D Visserligen med lite vagnande då och då men konstigt vore det väl annars.

Och andningslarmet verkar funka, känns tryggt.

Tack för all hjälp och stöttning! Det dyker säkert upp fler frågor under resans gång så jag hör säkert av mig igen :wink:
Mamma till underbar dotter född 2/9 -06
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Vi finns här...

Lycka till!

/Åsa
Anjansson
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 13 dec 2006, 08:52

Inlägg av Anjansson »

Tack, ni är för goa!

Nu sover hon igen by the way...

/A
Mamma till underbar dotter född 2/9 -06
Anjansson
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 13 dec 2006, 08:52

Inlägg av Anjansson »

Hej igen,

efter att det gått väldigt bra i början går det inte så bra nu.
Vagningen som tog så bra igår verkar inte ta längre. Tror vi har rätt teknik (har studerat dvd:n) och som sagt det funkade klockrent igår och i förmiddags. Men nu skriker hon bara mer och mer och börjar till slut hosta av allt skrikande. Då har vi plockat upp henne och hon är illröd och alldeles svettig. Det skär i hjärtat! :cry:
Efter att vi lugnat henne i famnen provar vi i vagnen igen men det funkar inte.

Har hittils inte fått matningen att funka så jättebra. Hon äter från ett bröst sen skriker hon och vill verkligen inte ha mer trots att jag trugar. Jag väntar lite och provar igen men oftast vill hon inte ha mer ändå.

När hon inte ville sova förra gången verkade hon hungrig så jag gav henne mat och hon åt som bara den och somnade som en stock. :?: Är det fel att mata igen precis innan sovstund?

Hoppas nån har några tips att komma med.

Medans jag skrivit detta har hennes pappa lyckats få henne lugn (med vagning) så det verkar funka till slut men det har tagit 45 min...
Mamma till underbar dotter född 2/9 -06
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"