Gastsjö-bröden!

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Gäst

Inlägg av Gäst »

En fråga om skållningen...
är det bara att hälla på varmt vatten, eller?
Å
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Ja, du kokar upp vatten och häller det över, rör om, låt stå, helst inplastat!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

=P~

/Fjällmor
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Hur går det med bakningen? Nån som testat?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hemska människa :x

Jag kan ABSOLUT INTE BAKA. Har provat och lyckas inte med bröd någe vidare... :cry:

Nu har jag kopierat alla recepten i tråden och skall se om jag klarar av något av bröden. De låter ju så FANTASTISKT GODA =P~ :heart: =P~
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Har du degblandare?
När man misslyckas med bröd är det ofta för att man arbetar för hand och det är tyvärr inte lika bra... när vår degblandare gick sönder så knådade sambon eller jag degarna i 20-30 minuter, och det är vad som behövs utan maskin ...
Därför har vi maskin! Visserligen får man ju hiskeliga armmuskler av knådandet, men...
Gör hellre lite för lösa degar i börjar och grädde dem i så fall i form istället.
Börja med en vanlig vitdeg, de är lättast att lyckas med!
-josefine
Inlägg: 55
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 15:17

Re: Gastsjö-bröden!

Inlägg av -josefine »

blomman skrev:Fredag (jag gjorde en halv sats)

Äpplebröd

Skållning
(dagen innan)

Klippt råg 500 g
Solrosfrö 300 g
Vatten 500 g
För mej som inte är så hushållsmedveten, vad är klippt råg? Får man detta från en vanlig mataffär? och VAD betyder skållning :oops:
son f?dd augusti 2005. Verktyg och standardmodell sedan f?dseln. Kurad efter kaos och sover numera 12 h!
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Klippt råg finns tyvärr inte på Ica, jag köper i en liten ekologisk butik i alingsås, kan tänka mig att du får tag i detta på hälsokost kanske!?
Eller hela rågkärnor, som du sedan kör en halvminut i matberedaren för att krossa skalet litegrann!

Skållning är att du kokar upp vattnet och häller över de torra ingredienserna och rör om, plastar in bunken och låter stå över natten i rumstemperatur!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Och nu vill Father A ha knådmaskin, hålplåt, mjöl till tusen och en massa ingredienser. Verkar som om vi ska starta ett bageri här hemma :!: :shock:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Berätta för honom att det finns baugette-plåtar också!
:lol: Ska jag forsla med mig lite ingredienser som är svårhittade när vi hälsar på er?
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Absolut :!: Om du har lust och ork alltså. Father A är nog den bästa elev man kan ha för intresset för både matlagning och bakning är på topp. Själv är jag den ultimata avsmakaren då jag älskar bröd med mycket smör och smak.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Bibban
Inlägg: 179
Blev medlem: tor 17 nov 2005, 02:42
Ort: Karlskrona

Inlägg av Bibban »

Tack snälla för att vi får tillgång till dina fantastiska recept! Har inte provat nåt ännu. Har varit fullt upp sen jag kom hem till Karlskrona. Men du kan lita på att här ska bakas!
Glömmer aldrig dig och dina underbara bröd!
Kram
Bibban
Bibban
Inlägg: 179
Blev medlem: tor 17 nov 2005, 02:42
Ort: Karlskrona

Inlägg av Bibban »

Fortfande så himla fullt upp! Men jag har planerat in lite Blomma-bakning i slutet av nästa vecka! Och jag ser verkligen fram emot det. Kram
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Kul! :lol: Testa gärna tekakorna i den andra brödtråden, de är jättegoda! Gör du hela satsen kan man frysa in! Gjorde jag igår!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej Blomman!
Nu du!!! Nu har jag fått min nya fiiiiina assistent och mixer (kitchenaid, känner mig som värsta LYXHUSTRUN, även om det inte var en Jagga :lol: ).

Så nu skall här bakas och ätas och lagas. Har en fundering som jag hoppas att du kan hjälpa mig med.
Jag hade ett tråkigt morotsbröd recept som man skulle göra degen på kvällen och lägga i form för att sen kunna ta ut och grädda på morgonen.

Jag undrar om du har några bra sådana recept på bröd där man kan göra degen och forma bröden för att sen låta dem jäsa 12-24 timmar i kylen eller för all del frysa dem och sen baka direkt?

Några tips?? Snälla, säg jaaaaaaa! [-o<
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"